farsi beauty

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به روش قنادی

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه یکی از پر طرفدار ترین شیرینی های ایرانی به خصوص در روزهای ماه مبارک رمضان می باشد . اما اگر روزی جز ماه رمضان دلتان زولبیا و بامیه خواست تکلیف چیست؟! اصلا نظرتان راجب یک زولبیا و بامیه ی خانگی چیست؟ که با پخت شیرینی فروشی ها ذره ای تفاوت نداشته باشد. پس با ما همراه باشید تا شمارا با پخت یک زولبیا و بامیه ی فوق العاده آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه ی شربت زولبیا و بامیه

شکر

دو و نیم پیمانه

آب

یک پیمانه

گلاب

یک چهارم پیمانه

آب لیمو

یک قاشق سوپ خوری

 

طرز تهیه ی شربت زولبیا و بامیه

برای تهیه ی شربت ؛ ابتدا قابلمه ای روی حرارت بگذارید و به مقدار گفته شده آب به آن اضافه کنید سپس شکر را درون قابلمه ریخته و خوب هم بزنید. پس از آنکه شکر در آب حل شد زعفران دم کرده را به همراه آبلیمو و گلاب داخل قابلمه بریزید. حالا کمی صبر کنید تا شربت غلیظ شود و در نهایت پس از آنکه مواد به خورد هم رفته و شربت غلظت پیدا کرد زیر حرارت را خاموش کنید تا شربت زولبیا بامیه تان خنک شود.

مواد لازم برای تهیه ی زولبیا

ماست

۲ قاشق غذاخوری

آرد ( سفید قنادی)             

۱ لیوان ( صدو بیست گرم )

نشاسته ی ذرت

۲ قاشق غذاخوری

آب ولرم

۳/۴ پیمانه

زعفران ساییده

۱/۴ قاشق چای خوری

شکر

۱ قاشق چای خوری

خمیر مایه فوری

۱ قاشق چایخوری

روغن مایع

۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ی زولبیا

مرحله ی اول :

برای شروع خمیر مایه را به همراه شکر و آب در ظرفی بریزید و هم بزنید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید خمیر مایه فعال شود البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که دمای آب باید مناسب باش و خمیر مایه هم نباید کهنه باشد ( تازه باشد)

مرحله ی دوم :

حالا نوبت آرد ؛  زعفران و نشاسته ی ذرت است. این سه را با یکدیگر مخلوط کنید و خمیر مایه عمل آمده و ماست را به آن اضافه کرده و روی ظرف با یک چیز بپوشانید و اجازه دهید یک شب یا هشت ساعت در یخچال بماند تا خمیر استراحت کرده و ترش شود.

مرحله سوم :

در این مرحله خمیر را از یخچال دراورده و به آن روغن اضافه کنید. اگر خمیر شما سفت بود به آرامی قاشق قاشق به آن آب اضافه کنید تا خمیرتان به حالت مایعی روان باشد. حالا مواد را داخل قیف یا جای سس بریزید .( می توانید از رینگ فلزی دایره ای شکل هم استفاده کنید) حالا تابه ای را روی حرارت بگذارید و به مقدار کافی روغن درونش بریزید و اجازه دهید حسابی داغ شود.

مرحله ی چهارم :

حالا نوبت به سرخ کردن زولبیاها است. مقدار سرخ شدن آنها به سلیقه ی شما بستگی دارد. پس از سرخ شدن ؛ آنها را در شربتی که از قبل حاضر کرده اید و خنک است بریزید تا به مدت پنج دقیقه داخل آن بماند .پس از آنکه زولبیاها از شربت بیرون آورده شدند داخل توری قرار دهید تا شربت های اضافی آن گرفته شود. زولبیاهای شما آماده است . نوش جان

نکات کلیدی :

  • مایع شما رابطه ی مستقیمی با ضخامت زولبیاها دارد. هرچه مایع سفت تر باشد ضخامت بیشتر و هرچه روان تر باشد ضخامت آن کمتر خواهد شد.
  • استراحت کافی باعث می شود زولبیاهای تردی داشته باشید.
  • اگر مواد زولبیا به ترشی زد نگران نباشید این ترشی بعد از سرخ شدن از بین خواهد رفت. همچنین باید مواد به ترشی بزند که زولبیای شما ترد شود.
  • برای افزایش تردی از ماست پر چرب استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه ی بامیه

آب

۱ لیوان

تخم مرغ

۲ عدد

کره            

۲۰ گرم

عسل یا شربت بار

۱ قاشق غذاخوری

وانیل

۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ی بامیه

مرحله ی اول :

در ابتدا آب را درون قابلمه ای می ریزیم و پس از آن کره و شربت (عسل) را به آن اضافه می کنیم. حالا گاز را روشن می کنیم و اجازه می دهیم موادمان روی حرارت قرار بگیرد. پس از مدتی اطراف قابلمه جوش های ریزی می زند. در این مرحله باید  آرد را به موادمان اضافه کنیم.

مرحله ی دوم :

این مرحله مهم ترین مرحله می باشد. آرد را به یک باره داخل قابلمه بریزید و با قاشقی (چوبی) هم بزنید. در این مرحله حرارت را بسیار کم کنید و به مدت هشت دقیقه خمیر را به خوبی هم زده و مخلوط کنید ( بازو بسته کنید) اگر این مرحله را به خوبی انجام دهید آب اضافی بخار شده و بامیه هایتان توخالی می شود.

مرحله ی سوم :

پس از آنکه خمیر را بر روی حرارت کم بازو بسته کردید زیر حرارت را خاموش کنید تا خمیرتان خنک شود. حالا تخم مرغ ها را یکی یکی به خمیر اضافه کنید و پس از اضافه کردن هر کدام از تخم مرغ ها یک دقیقه خمیر را هم بزنید. در پایان  این مرحله به همراه  آخرین تخم مرغ وانیل را اضافه کنید و مواد را به خوبی مخلوط کنید . خمیر شما باید چسبنده باشد.

مرحله ی چهارم :

تابه یا قابلمه ای را پر از روغن کنید و اجازه دهید به آرامی روغن داغ شود. اول زولبیاهارا سرخ کنید زیرا بامیه تخم مرغ دارد و ممکن است روغن شما کف کند . حالا یک عدد قیچی تمیز را داخل روغن کنید به این دلیل که هنگام بریدن بامیه به آن نچسبد و بعد از آن قیف را پر از خمیر بامیه کنید و پس از آنکه  قیفتان را فشار دادید بامیه ها را به اندازه ای که دوست دارید قیچی کنید. پس از آنکه بامیه ها سرخ شدند آنها را از روغن بیرون  آورده و به مدت دو دقیقه داخل شربت قرار دهید. سپس آنها را از شربت در بیاورید و داخل توری بگذارید تا شربت اضافی اش گرفته شود.

بامیه شما آماده است. نوش جان

نکات مهم :

  • در صورتی که خمیر به اندازه ی کافی چسبنده نبود  نیمی از یک عدد تخم مرغ را در یک کاسه ی جداگانه هم زده و به مایه بامیه بیفزایید.
  • در صورتی که وانیل را اضافه نکنید بامیه های شما عطر تخم مرغ خواهند گرفت.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب