farsi beauty

بلیچینگ دندان چیست؟ انواع بلیچینگ دندان ( سفید کردن دندان ها )

بلیچینگ دندان

بلیچینگ چیست؟

همانطور که می دانید افراد برای سفید کردن دندان هایشان از روش های مختلف مانند لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ استفاده  می کنند اما در بین اینها گفته شده است که بلیچینگ کم خطرترین روش سفید کردن دندان بوده و از عوارض خیلی کمتری برخوردار است. بلیچینگ دندان باعث شده دندان شما از آن حالت بد رنگی خارج شود و با توجه به جنس و میزان زردی دندانتان، دندان شما دو تا سه درجه روشن تر و سفید تر شود. در واقع بلیچینگ دندان یکی از اولین روش ها در سفید کردن دندان می باشد و باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس شما می شود.

بلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب است؟

  1. افرادی که دندانشان پوسیده شده است و پوسیدگی رفع نشده باشد. چون ماده بلیچینگ به درون سطح دندان و همچنین به داخل پوسیدگی ها نفوذ می کند و باعث ایجاد حساسیت می شود.
  2. افرادی که دندانشان را بارها ترمیم و روکش کرده اند .به دلیل اینکه ماده بلیچینگ روی روکش های کامپوزیتی و لمینتی تاثیری ندارد و با انجام بلیچینگ باعث ایجاد نا هماهنگی و ناهمگونی دندانتان می شود.
  3. در صورتی که مینای دندانتان دچار سایش شده باشد.
  4. در صورتی که لثه شما تحلیل رفته باشد و ریشه های دندان باز باشند.

بلیچینگ دندان

در چه سنی می توان بلیچینگ دندان را انجام داد؟

سفید کردن دندان محدودیت سنی ندارد اما به دلیل رشد مینا و عاج دندان بهتر است کسانی که تمایل به سفید کردن دندان دارند بعد از سن 18 سالگی اقدام کنند.

روش های بلیچینگ دندان

بلیچینگ در دندان پزشکی

بلیچینگ در دندان پزشکی یا آفیس به دو روش انجام می شود که به آن می پردازیم:

  1. در این روش که نسبت به روش بعدی سریع تر نیز می باشد که دندان پزشک مواد سفید کننده را با غلظت زیاد روی دندان قرار می دهد و نتیجه ی بسیار خوبی نسبت به روش بعدی دارد. دندان پزشک قبل از شروع، برای آنکه مواد اکسید کننده با لثه در تماس نباشد از محافظ لثه استفاده می کند سپس ژل های بلیچینگ با استفاده از دستگاه های مختلف انجام می شود. به یاد داشته باشید که مواد بلیچینگ در سفید شدن دندان های شما تاثیر گذار است نه دستگاه. همچنین لازم به ذکر است که برای سفید کردن دندان هایتان پیش یک دندان پزشک ماهر بروید چرا که اگر مواد به درستی روی دندان ها قرار نگیرد و دندان پزشک مهارت کافی نداشته باشد و یا اگر از مواد خوب و با کیفیت استفاده نکند باعث ایجاد حساسیت می شود که البته این حساسیت رفع شدنی می باشد.
  2. در روش دوم با استفاده از لیزر آرگون یا دیود انجام شده، این روش سریع تر می باشد و بدون سوزش و التهاب انجام می شود اما برای بلیچینگ با این روش هزینه بیشتری لازم است.

بلیچینگ در خانه

بلیچینگ در منزل یا هوم بلیچینگ روشی است که در خانه زیر نظر دندان پزشک انجام می شود به طوری که ابتدا دندان پزشک قالبی از دندان شما می گیرد و آن را برای ساخت به لابراتور ارسال کرده این فرایند ممکن است چیزی حدود یک ماه طول بکشد تا به نتیجه مطلوب برسید.

بلیچینگ دندان

مراحل انجام بلیچینگ

مراحل انجام  بلیچینگ در دندان پزشکی یا آفیس بلیچینگ

ابتدا برای مقایسه کردن رنگ دندان در قبل و بعد از بلیچینگ، رنگ دندان را قبل از بلیچینگ مشخص کرده سپس پولیش دندان انجام می شود تا پوسیدگی های دندان از بین بروند در مرحله ی بعد برای اینکه چشم و لثه دندان اذیت نشود از عینک مخصوص و محافظ لثه استفاده می کنند تا لثه دچار حساسیت نشود سپس ژل سفید کننده دندان را در 3 تا 4 نوبت با فاصله ی 15 تا 20 دقیقه بر روی دندان قرار می دهند تا به وضعیت مطلوب برسند. و در آخر دهان با آب زیاد باید شسته شود.

مراحل بلیچینگ در منزل یا هوم بلیچینگ

همانطور که گفته شد ابتدا باید قالب دندان های بیمار درست شود که برای این کار بیمار به دندان پزشک مراجعه می کند بعد از قالب گیری و آماده شدن آن، ادامه فرایند درمان در منزل و توسط خود بیمار انجام می شود به طوری که ابتدا باید دندان ها به خوبی مسواک شود و نخ دندان کشیده شود تا هیچ جرمی در لای دندان باقی نماند سپس یک قطره ژل سفید کننده در تری پلاستیکی ریخته شده و در آن پخش می شود لازم به ذکر است که باید دقت کنید تا ژل از قالب بیرون نزند و به خوبی روی دندان قرار بگیرد. این قالب حدود 15 دقیقه روی دندان باقی می ماند بیشتر ماندن آن تاثیری بر سفیدی دندان نداشته، و در صورتی که مقداری از ژل از قالب خارج شد به راحتی و با دست یا مسواک خشک قابل رفع شدن است. در صورتی که لثه های شما سفید شد جای هیچ نگرانی ای نیست چرا که می توانید بعد از برداشتن قالب، دهان و لثه خود را بشویید.

مراقبت های بعد بلیچینگ:

  1. از نوشیدن نوشیدنی های رنگدانه دار مثل قهوه و چای پر رنگ دوری کنید.
  2. از خوردن غذاهای سرد و اسیدی جلوگیری کنید.
  3. رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک الزامیست.
  4. عدم استفاده از مصرف دخانیات مانند قلیان و سیگار.
  5. سعی کنید در چند روز اول از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید تا دچار حساسیت نشوید.
  6. توصیه می شود روزی دو بار دهان خود را بشویید.

مراقبت دندان

غذاهایی که بعد از بلیچینگ دندان می توان استفاده نمود:

توصیه می شود بعد از انجام بلیچینگ از غذاهایی که رنگ دار نیستند استفاده کنید تا سفیدی دندان شما دوام بیشتری داشته باشد. غذاهایی مانند:

  1. نوشیدنی و غذایی که فاقد رنگدانه باشد مثل شیر، نان سفید، سیب زمینی پخته شده
  2. لبنیات مانند ماست سفید، خامه، پنیر
  3. میوه هایی مانند سیب پوست گرفته شده و موز
  4. مرغ، ماهی و بوقلمون
  5. غداهایی که به طور طبیعی ترد هستند.
  6. استفاده از غذا هایی که درجه حرارت آنها با درجه حرارت اتاق یکسان باشد.

ماهی

بهترین برند بلیچینگ دندان

 دو برند بوست و وایت اسمایل از بهترین برند های بلیچینگ دندان اند که دارای مدل های مختلف بلیچینگ خانگی و بلیچینگ دندانپزشکی در کیت های مختلف (لایت کیور – سلف کیور) با درصد های مختلف می باشند.

 درمان بلیچینگ دندان چند جلسه لازم دارد ؟

به طور معمول بلیچینگ دندان به یک جلسه درمان احتیاج دارد اما اگر شخصی حساسیت دندانی داشته باشد برای رسیدن به وضعیت مطلوب ممکن است به دو یا چند جلسه احتیاج داشته باشد.

بعد از بلیچینگ، دندان  تا  چه مدت سفید می ماند؟

بلیچینگ دندان یک روش دائمی نمی باشد اما رعایت نکات بهداشتی و رعایت نکات مراقبتی می تواند در مدت زمان سفید ماندن دندان تاثیر گذار باشد. به طور معمول بلیچینگ دندان بین چند ماه تا 3-4 سال دوام داشته اما همانطور که گفته شد رعایت کردن یا عدم رعایت نکات مراقبتی در دوام بلیچینگ دندان حائز اهمیت می باشد و می تواند زمان ماندگاری را کاهش یا افزایش بدهد.

همچنین با مصرف نکردن یا کمتر مصرف کردن مواد غذایی رنگ دار می توانید مدت زمان بیشتری از داشتن دندان های سفید لذت ببرید. همچنین لازم به ذکر است بلیچینگ، درمانی است که برای تثبیت رنگ آن باید هرچند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان هایتان ثابت بماند.

بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

  1. یکی از سریع ترین روش های سفید کردن دندان و ساده ترین روش می باشد.
  2. بلیچینگ دندان از بی خطر ترین روش های سفید کردن دندان می باشد.
  3. سفید کردن دندان با این روش در مدت زمان کمتر و در بیشتر مواقع در یک جلسه انجام می شود.
  4. بلیچینگ دندان یک روش کم تهاجمی بوده زیرا در این روش نیازی به تغییر ساختار دندان یا تراشیدن مینای دندان نمی باشدو هیچ آسیبی به دندان های شما نمیزند.
  5. بلیچینگ دندان می تواند بر روی سلامت روان نیز بسیار تاثیر گذار باشد. زیرا سفیدی دندان این اعتماد به نفس را به شما می دهد که بیشتر بخندید و باعث می شود مغز دائما پیام مثبت اعلام کند.

بلیچینگ دندان

آیا بلیچینگ دندان به مینای دندان آسیب می زند؟

به طور کل بلیچینگ دندان آسیبی به مینای دندان نمی زند مگر آنکه لکه های دندان و تغییر رنگ دندان به گونه ای عمیق باشد و دندان آنقدر بد رنگ باشد که دندان پزشک مجبور می شود برای از بین بردن آن، مینای دندان را بتراشد تا آن بد رنگی دندان از بین ببرد. در صورتی که این تغییر رنگ سطحی باشد آنگاه قبل از بلیچینگ دندان ابتدا مایکروابرژن انجام می شود. در مایکروابرژن مینای دندان توسط خمیرهای ساینده مخصوصی به صورت سطحی تراشیده می شود، سپس بلیچینگ دندان صورت میگیرد.

آیا بلیچینگ دندان در دوران بارداری مضر است؟

چون در بلیچینگ دندان و همه ی روش های سفید کردن دندان از مواد شیمیایی استفاده می شود بهتر است بلیچینگ دندان بعد از بارداری یا قبل از اقدام به بارداری انجام شود.

بلیچینگ دندان

آیا نور دستگاه بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

همانطور که می دانید از نظر پزشکی همه ی نور هایی که به طور مستقیم به چشم ها تابیده می شود برای چشم مضر بوده و خطراتی را شامل می شود. اما نوری که از دستگاه بلیچینگ در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد هالوژن های متمرکز شده و بی خطر می باشد و آسیبی به چشم ها نمی زند اما توصیه می شود که هنگام بلیچینگ دندان از عینک های مخصوص استفاده کنید.

معایب بلیچینگ دندان

  1. سفید ماندن دندان در این روش دائمی نبوده و به عوامل زیادی همچون رعایت بهداشت دندان رژیم غذایی و نکات مراقبتی بستگی دارد.
  2. نتیجه بلیچینگ دندان به طور قطع قابل پیش بینی نبوده و به عوامل مختلفی همچون وراثت و ژن نیز بستگی دارد.
  3. بلیچینگ باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد شده اما این حساسیت رفع شدنی است.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب