farsi beauty

چگونه برنامه رژیم گیاه خواری را آغاز کنیم؟همه چیز درباره گیاهخواری و پاسخ به سوالات متدوال

گیاه‌خواری

در سال های گذشته رژیم گیاه خواری طرفداران زیادی داشته است. بعضی تحقیقات درصد زده اند که گیاه خواران ۱۸ درصد از جمعیت دنیت را به خود اختصاص داده اند. گیاه خوار شدن یک راه حل جهت سالم ماندن و یا پرهیز از هورمون هایی است که در غذاهای حیوانات وجود دارد. بعضی از افراد به علت های گوناگون مثل رعایت حقوق حیوانات و یا دغدغه های زیست محیطی رژیم گیاهخواری را بر می گزینند. چرا که تولید دام موجب بالا رفتن میزان نشر گازهای گلخانه ای می شود که تغییرات آب و هوایی را به دنبال دارد. همینطور به مقدار فراوانی آب، انرژی و منابع طبیعی احتیاج دارد. داشتن یک برنامه رژیم غذایی گیاهی مناسب و پرهیز از مصرف گوشت در وعده های غذایی، صرف نظر از فواید اخلاقی و محیط زیستی، امکان دارد خطر مبتلا شدن به امراض شدید را کم و همینطور موجب لاغری شود.

آیا باید گیاه خوار شویم؟

چنانچه که به دنبال گیاه خوار شدن هستید باید به نوع گیاه خوار شدن تان نیز فکر کنید. زمانی که تصمیم به پرهیز از مصرف برخی غذاها می گیرید باید برنامه ای را انتخاب کنید تا اطمینان پیدا کنید که می توانید مواد لازم بدنتان را فراهم نمایید.

انواع رژیم گیاه خواری

چند مدل رژیم گیاه خواری وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

گیاه خواری

زمانی که افراد به سراغ رژیم گیاه خواری می روند، بدین معنی است که مصرف گوشت، مرغ و ماهی را کنار می گذارند. این افراد نیز با توجه به محصولات حیوانی که استفاده می کنند به گروه های گوناگونی طبقه بندی می شوند:

گیاه خواران لاکتو- اوو، لبنیات و تخم مرغ استفاده نمی کنند.

‌گیاه خواران لاکتو فقط لبنیات مصرف می کنند و از تخم مرغ پرهیز می کنند.

گیاه خواران اوو تخم مرغ مصرف می کنند اما لبنیات نمی خورند.

وگان

چنانچه افراد رژیم وگان را انتخاب می کنند گوشت، مرغ و ماهی  نمی خورند. همینطور لبنیات، تخم مرغ و سایر محصولات حیولتی مثل عسل و ژلاتین نیز مصرف نمی کنند.

نیمه‌ گیاه خواری

افرادی که نیمه گیاه خوارند گوشت نمی خورند ولی بعضی غذاهای حیوانی را مصرف می کنند.

ماهی خواران: اینگونه افراد ماهی مصرف می کنند اما سایر گوشت ها را نمی خورند.

پولو – گیاه خواران تنها مرغ مصرف می کنند و از خوردن ماهی و سایر گوشت ها پرهیز می کنند.

انعطاف پذیران

سایر اشخاص چیزی را پیگیری می کنند که به اسم شبه گیاه خواری و یا انعطاف پذیری گفته می شوند. اشخاصی که این برنامه غذایی را انتخاب نمودند، غذاهای گیاهی را بیشتر مصرف می کنند. ولی امکان دارد گاهی اوقات گوشت، ماهی، لبنیات و... را به میزان کم بخورند.

گیاه خواری

مزایای رژیم گیاه خواری برای سالم ماندن چیست؟

اگر رژیم گیاه خواری به طور صحیح انجام شود مزیت های زیادی را به همراه دارد. افرادی که از مصرف گوشت پرهیز می کنند، ولی فقط شکر، نان و پاستا به مقدار زیاد مصرف و میوه و سبزیجات به میزان کم می خورند از مزیت های این رژیم چیزی نصیب شان نمی شود. مزایای آن عبارتند از:

کمک به لاغری:

 خیلی از اشخاص برای کاهش چربی های مضر و لاغری به سراغ رژیم گیاه خواری می روند. مطالعات انجام شده بیان می کنند اشخاصی که به دنبال برنامه گیاه خواری می روند، اصولاً بدن بهتری در مقایسه با دیگر اشخاص دارند. به خاطر فیبر بالای این برنامه غذایی افراد حس سیری زیادی در مقایسه با دیگر رژیم های غذایی می کنند.

مفید برای سلامتی قلب:

 خیلی کم پیش می آید که افراد گیاه خوار به خاطر بیماری قلبی بستری و یا فوت نمایند. البته گزینش غذا مهم است نه گیاه خوار شدن یا نشدن. چنانچه قصد دارید از مزایای مرتبط با سلامت قلب تان در رژیم خود بهرمند شوید موادی چون حبوبات، آجیل، میوه ها و سایر غذاها دارای قند کم را انتخاب کنید. غذاهایی که حاوی فیبر زیاد و تنظیم کننده قند خون هستند را بر گزینید. این امر باعث کاهش کلسترول و حمله قلبی می شود.

کم شدن احتمال سکته و افزایش وزن:

 افراد گیاه خوار در انتخاب غذای خود آگاهانه عمل می کنند. اصولاً زیاده روی نمی کنند و زمان گزینش غذا احساساتی نمی شوند. این گزینه ها از برترین تمرینات رژیم های لاغری است. طی تحقیقات دانشگاه بلژیک برگزیدن رژیم وگان شیوه ای فوق العاده جهت کاهش وزن و احتمال سکته است.

کم شدن افسردگی:

مطابق با مطالعات صورت گرفته، شخص گیاه خوار در مقایسه با شخص غیر گیاه خوار احتمال شاد بودنش بیشتر است. بعلاوه افرادی وگان نسبت به اشخاصی که گوشت و ماهی می خورند، نمره کمتری در آزمون افسردگی کسب می کنند. وجود تازگی نیز در غذاهای رژیم گیاه خواری، خصوصاً زمانی که از مواد طبیعی تولید می شوند در کم شدن افسردگی نقش مهمی دارند. برای همین می توان بیان کرد که گیاه خواری در پاک شدن ذهنیت و داشتن فکر های مثبت موثر است.

کم شدن سرطان:

 گر چه اثر گیاه خواری خیلی نیست ولی افراد گیاه خوار کمتر به سرطان مبتلا می شوند. طبق یک تحقیق در جمعیت های کم خطر، وجود رژیم گیاه خواری احتمال مبتلا شدن به سرطان را  کاملاً کم می کند. علاوه بر این تحقیق متوجه گردید که گونه های ویژه ای از رژیم های گیاه خواری، احتمال مبتلا شدن به سرطان را کم می کند:

  • رژیم غذایی وگان احتمال مبتلا شدن به سرطان را خیلی بیشتر از سایر رژیم ها کمتر می کند.
  • برنامه غذایی رژیم وگان بیشترین میزان حفاظت در مقابل انواع سرطان مخصوصاً در زنان دارد.
  • رژیم غذایی لاکتو – اوو بیشترین نقش حفاظتی در مقابل سرطان معده و روده را دارد. البته یک تحقیق اذعان کرد که فقط میزان کمی خطر مبتلا شدن به سرطان در میان اشخاص گیاه خوار ممکن است.

خیلی از تحقیقات بیان می کنند که داشتن رژیم حاوی میوه ها و سبزیجات تازه اهمیت زیادی دارد. گیاه خواری امکان دارد کار را جهت گرفتن میزان پنج وعده از آنها را راحت تر کند. وگان بودن ضرورتی نداشته چرا که وجود یک رژیم غذایی بر پایه گیاهان که میزان استفاده میوه و سبزیجات در آن زیاد باشد، می تواند موثر واقع شود.

پیشگیری از دیابت نوع ۲:

انتخاب یک رژیم گیاه خواری مفید امکان دارد به پیشگیری و رفع دیابت نوع ۲ و معضلات ناشی از آن موثر باشد. این موضوع به گزینش غذاهایی که دارای شکر کمی اند مثل حبوبات، آجیل ها و غلات باز می گردد که میزان قند خون را کنترل می کند. در یک تحقیق افراد گیاه خوار احتمالاً نصف سایر اشخاصی که گیاه خوار نیستند به این نوع دیابت دچار می شوند.

کاهش فشار خون:

اخیراً محققان دریافتند اشخاصی که گوشت مصرف نمی کنند، فشار خون شان کمتر است. طی تحقیقات انجام شده گیاه خواران و خصوصاً وگان ها، در مقایسه با اشخاص گوشت خوار فشار خون پایین تری دارند. معمولا غذاهای گیاهی دارای دارای، کلسترول و سدیم کمتری هستند که این امر تاثیر خوب و مثبت بر روی فشار خون افراد دارد. همچنین میوه ها و سبزیجات نیز با داشتن پتاسیم باعث کاهش فشار خون می شوند.

کاهش نشانه های آسم:

 طی تحقیقی که در گذشته در سوئد انجام گرفته، نشان دهنده این است که برنامه گیاه خواری مخصوصاً وگان امکان دارد نشانه های آسم را کم‌ کند. بیشتر اشخاصی که به مدت یکسال برنامه رژیم غذایی وگان را دنبال می کرده اند، شاهد جریان بهبودی خود مثل مصرف کمتر دارو در خود بودند. اینگونه به نظر می آید که بعضی غذاهای حیوانی احتمال دارد باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شوند، برای همین پرهیز از این نوع غذاها از برنامه غذایی می تواند این حساسیت ها را کم کند.

بهتر شدن سلامت استخوان ها:

میزان پوکی استخوان در مناطقی که اکثر افراد آن رژیم گیاه خواری دارند، پایین تر است. غذاهای حیوانی امکان دارد قطعاً موجب کاهش کلسیم بدن می شوند، که این امر موجب کم شدن تولید استخوان شده و پوکی استخوان را در پی دارد. طی یک تحقیق ، افرادی که در مدت زمان ۲۰ سال یا بیشتر رژیم گیاه خواری لاکتو – اوو داشته اند، در سنین ۸۰ سالگی فقط ۱۸ درصد مواد معدنی استخوان آنها تحلیل رفته بود. افرادی که گوشت مصرف می کنند در این تحقیق در همان سن حدود ۳۵ درصد مواد معدنی خود را از دست داده اند.

بهبود فعالیت سوخت و ساز بدن:

غذاهای گیاهی خیلی زود هضم می شوند و فعالیت سوخت و ساز بدن را در شرایط مطلوب حفاظت می کنند.  بعلاوه سطح سوخت و ساز بدن افراد گیاه خوار در زمان استراحت بیشتر از سایر افراد است، برای همین هر قدر که این سطح بیشتر باشد چربی سوزی سریع تر انجام می شود.

کاهش خطر ابتلا به آب مروارید:

طی پژوهش های صورت گرفته بوسیله دانشگاه آکسفورد، ارتباط فوق العاده ای میان آب مروارید و برنامه های غذایی مصرفی است، و براساس آن اشخاص همه‌ چیز خوار بیشتر از وگان ها  به آب مروارید مبتلا می شوند.

سلامت پوست:

اگر به دنبال داشتن پوستی سالم هستید، باید مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی را با آب فراوان استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات مصرفی گیاه خواران سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. بعلاوه به دلیل اینکه مواد غذایی گفته مبتنی بر آب می باشند، استفاده آنها به شکل خام، موجب جذب مواد مقوی توسط بدن می شود. مقدار آنتی اکسیدان زیاد در بعضی از برنامه غذایی گیاه خواری اشخاص را از ابتلا به بیماری ها حفظ و سبب سلامتی پوست آنها می شود. همینطور هضم مواد غذایی گیاه خواری برای سیستم گوارش راحت تر است. مدت زمان تهیه آنها کم، مفید تر و مهم تر اینکه هزینه کمی صرف خرید آنها می شود. سبزیجات و میوه ها علاوه بر ایجاد زندگی سالم، در نگهداری از محیط زیست نیز نقش بسزایی دارند.

آیا رژیم گیاه خواری با خطر همراه است؟

خطرات مربوط به برنامه غذایی گیاه خواری در زمینه کم بودن بعضی ویتامین ها و مواد معدنی مثل ب ۱۲ و اسیدهای چرب می باشد. غذاهای انتخابی شما متفاوت بودن را به وجود می آورد. شما می توانید گیاه خواری باشید که برنامه شما حاوی چیپس سیب زمینی، کیک و ... باشد که ارزش غذایی کم است. بنابراین از مزایای مفید سلامتی بی نصیب خواهید ماند. البته در نظر داشته باشید که کالری های فاقد مصرف در هر نوع رژیم غذایی گوشتی یا فاقد گوشت وجود دارند.

گیاه خواری

چگونه برنامه رژیم گیاه خواری را آغاز کنیم؟

آیا باید یک دفعه این کار را شروع کنید؟ این امر بستگی به خود شما دارد. احتمال می رود این شیوه را بر گزینید که در تقویم روزی را تعیین کنید که از آن روز برنامه گیاه خواری تان را شروع می کنید، و شاید بخواهید که روش گام به گام را انتخاب کنید. شاید حذف گوشت قرمز در وهله نخست، و پس از آن مرغ و بعد ماهی مفید باشد. امکان دارد تصمیم بگیرید یک دفعه با تمام محدودیت ها آغاز کنید. همچنین روزهای بخصوصی را در هفته مشخص نمایید تا در آن زمان گیاه خوار شوید. مثلا روزهای دوشنبه گوشت نخورید هنگامی که به این برنامه غذایی وابسته شدید می توانید به مرور بقیه روزها را نیز از خوردن گوشت اجتناب کنید. کارهایی که باید در زمان شروع رژیم غذایی گیاه خواری انجام دهید به شرح زیر است:

مقاومت در مقابل عوامل وسوسه انگیز:

 برنامه گیاه خواری متنوع زیادی موجود است برای همین شرایط همه یا هیچ موجود نیست. چنانچه مایلید به علت های مهمی از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید، احتمال دارد بخواهید به سراغ جانشین های مناسبی برایشان در فروشگاه ها بروید. می توانید برگرهای سبزیجات، ناگت مرغ و تمام غذاهای مانند گوشت را انتخاب کنید. فراموش نکنید که بعضی از این مواد غذایی فرآوری شده اند و شاید گزینه خوبی جهت سیر شدن دائمی نباشند. گزینه دیگر متمرکز شدن بر روی رژیم غذایی گیاه خواری در عوض متمرکز شدن روی سایر موادی که نمی توانید مصرف کنید. سبزیجات تازه و شیوه های آشپزی مدرن و جانشین های گوشت را تست کنید، شاید مزه های تازه ای پیدا نمایید که نمی دانستید به آنها علاقه دارید.

تعویض مواد موجود در غذاها:

شاید بتوانید خیلی از غذاهای دوستداشتنی خود را با یک رژیم گیاه خواری آماده کنید. اکثراً می توان پروتئین مهم را با یک ماده گیاهی مثل توفو یا تمپه تعویض کرد. اگر دستور پخت غذایی حاوی آبگوشت حیوانی باشد می توان آن را با آبگوشت سبزیجات عوض کرد. چنانچه از مصرف مواد لبنی اجتناب می کنید، می توان از شیرهای غیر لبنی مثل بادام یا سویا بهره گرفت. برای مثال می توان بجای گوشت، مرغ و ماهی از توفو و تمپه استفاده کرد، و برای جایگزینی پنیر نیز بادام هندی و آجیل مصرف نمود. بعلاوه خورش و آبگوشت سبزیجات جایگزین خوبی برای خورش و آبگوشت است. همینطور شیر بادام و شیر نارگیل را نیز به جای شیر میل نمود.

مطالعه برچسب مواد غذایی:

زمانی که غذا می خرید، امکان دارد که مواد غذایی حیوانی نیز در آنها باشند. برای این منظور برچسب ها را خوب مطالعه کرده و منبع پنهان کالاهای حیوانی را بشناسید. برخی از نمونه های آنها شامل موارد زیر می باشد:

  1. ژلاتین:معمولاً از بخش کلاژن حیوانی گرفته می شود و اکثراً در مواد غذایی فرآوری شده مثل اسنک میوه و ژله موجود هستند.
  2. عسل: به دلیل اینکه از زنبور عسل تولید می شود، وگان ها از مصرف آن خوداری می کنند. ماده عسل امکان دارد که در غذاهای آماده شده، چای های معطر و ... موجود باشد.
  3. کاسین: نوعی پروتئین بوده که از شیر حیواناتی چون گاو و گوسفند می گیرند. در پنیرها و حتی بعضی پنیرهای گیاه خواری و مواد غیر لبنی مثل پنیر سویا نیز موجود هستند.
  4. آب پنیر: از محصولات فرآوری شده خود پنیر است. در بعضی  انواع نان و شکلات موجودند.

منبع های پروتئین غیر گوشتی

پروتئین وظیفه کمک به افراد جهت داشتن ماهیچه ها و وزن مناسب و همینطور تولید هر چیزی از خون تا بافت های اتصالی را بر عهده دارد. بعلاوه تاثیر بسزایی در تولید آنتی بادی و آنزیم دارد. شاید هنگامی که از پروتئین سخن به میان می آید به گوشت فکر کنید، ولی منبع های گیاهی مفیدی سرشار از پروتئین وجود دارند. به طور مثال هر ۱۶۰ گرم ماست یونانی ۱۷ گرم، در یک تخم مرغ ۶ گرم، در یک پیمانه شیر ۸ گرم و... پروتئین موجود است. وگان ها و گیاه خواران لاکتو تخم مرغ مصرف نمی کنند، گروه گیاه خواران لاکتو – اوو و نیمه گیاه خواران امکان دارد تخم مرغ استفاده کنند.

مواد غذایی که نباید مصرف شوند

افراد گیاه خوار از مصرف هر مدل غذایی که با گوشت حیوانات درست شده اند پرهیز می کنند. اما باید به این منوی غذاها و تولیدات حیوانی را هم افزود. این مواد شامل هر نوع گوشت و مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات، تولیدات زنبور عسل و... می باشند.

مواد غذایی که باید مصرف شوند

افراد گیاه خوار سایر غذاها مثل سویا، توفو، آجیل، انواع حبوبات، میوه و سبزیجات و... را به جای مواد و غذاهای حیوانی مصرف می کنند.

میان وعده افراد گیاه خوار

اگر که در بین وعده های مهم شدیداً گرسنه می شوید، می توان از غذاهایی چون میوه تازه، آجیل، پاپ کرن، پودینگ پیا، میوه خشک شده و... برای میان وعده استفاده کرد.

مواد غذایی

سوالات متداول

۱)چه میزان ویتامین ب ۱۲ نیاز است؟

میزان پیشنهاد شده برای ویتامین ب۱۲ در برنامه غذایی برابر با ۴/۲ میکرو گرم برای اکثر افراد بزرگسال است. کودکان و نوجوانان براساس سن خود ۰/۹تا ۴/۲ میکرو گرم احتیاج دارند. زنان باردار و شیرده باید مقدار ۶/۲الی ۸/۲ میکرو گرم استفاده کنند‌.

۲) چگونه باید امگا۳ جذب کرد؟

معمولاً اسیدهای چرب مثل امگا ۳، ALA و سایر اسیدهای چرب مفید، اهمیت ویژه ای در برنامه رژیم غذایی دارند. این مواد وضعیت ملتهب مثل مشکلات قلبی و ایمنی چون اگزما را مدیریت می کنند. اکثر افراد تصور می کنند که امگا۳ بیشتر در غذاهای دریایی موجود هستند ولی ALA در مواد گیاهی نیز موجود است. تردید هایی در زمینه تبدیلALA به DHA موجود بود ولی اخیرا تحقیقات اثبات کرده اند که DHA گرفته شده ازALA امکان دارد برای مغز کافی باشد. منبع های گیاهی امگا ۳ عبارتند از: دانه شاهدانه، روغن تخم کتان، گردو، روغن تخم منداب، دانه چیا و پودر تخم کتان.

۳) آیا برنامه گیاه خواری برای بانوانی که آهن بدنشان کم می باشد، مناسب است؟

ممکن است شایعاتی که درباره ارتباط گیاه خواری و کم خونی مطرح می شود به خاطر آگهی های غلطی باشد که همیشه از گوشه و کنار در مورد معضلات و مشکلات حاصل از گیاه خواری مشاهده می کنیم. طبق نظر متخصصان این حوزه هیچگاه گیاه خواری موجب فقر آهن نمی شود بلکه سبب بهبود وضعیت سلامتی آنها می شود اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نباید هر نوع مواد غذایی را مصرف کنید. گیاه خواری درست به معنای مصرف سبزی ها، مغز ها، میوه ها، غلات و ... جهت داشتن جسمی سالم می باشد.

۴) چگونه می توان ویتامین ب۱۲ را جذب کرد؟

این ویتامین از جمله مواد غذایی ضروری می باشد که به بدن در ساخت سلول های قرمز خون کمک و از آنومی پیشگیری می کند. ویتامین ب۱۲ در بیشتر غذاهای گیاهی موجود نیست. بنابراین منبع های حیوانی وظیفه مهمی جهت مراقبت در مقابل کاهش این ویتامین دارد. گروه گیاه خوران لاکتو – اوو قادرند میزان کافی این ویتامین را از مواد غذایی مثل لبنیات و تخم مرغ بگیرند. کسانی که برنامه غذایی وگان انتخاب کرده اند، امکان دارد این امر برایشان دشوار بوده و شاید ضروی باشد که به سراغ غذاهای تقویتی و مکمل ها بروند. منبع های غیر گوشتی ویتامین ب ۱۲، تخم مرغ، نوشیدنی های مقوی، برنج، پنیر، شیر و... هستند.

۵) شرایط رژیم‌ غذایی گیاه خواری برای زنان و کودکان چگونه است؟

زنان باردار، شیرده و کودکان می توانند مواد مقوی مورد نیاز خود را از رژیم‌ گیاه خواری بگیرند. چنانچه این افراد رژیم وگان را دنبال می کنند، شاید به ویتامین های B12 و D بیشتری احتیاج داشته باشند. آهن زیاد، امگا۳ و فولیک اسید نیز عناصر مفیدی اند ولی گیاه خواران امکان دارد در مقایسه با ستیر اشخاصی که گوشت مصرف می کنند فولیک اسید بگیرند. این اشخاص باید در مورد مکمل های مورد نیاز رژیم وگان آگاهی های زیادی بدست آورند.

۶) چه میزان اسید چرب امگا۳ نیاز است؟

اسیدهای چرب امگا ۳ جهت سالم ماندن قلب بسیار ضروری هستند. میزان پیشنهاد شده در رژیم غذایی برای جذب اسید چرب امگا ۳ برای افراد بزرگسال ۱/۱ الی ۶/۱، زنان باردار و شیرده۳/۱ الی ۴/۱ گرم و کودکان باید با توجه به سن شان ۵/۰ الی ۶/۱ گرم در روز بگیرند.

۷) چه میزان پروتئین در رژیم غذایی گیاه خواری ضروری است؟

پروتئین ها در سلامت استخوان ها، پوست و اندام ها نقش بسزایی دارند. تخم مرغ و لبنیات سرشار از پروتئین هستند، چنانچه که گیاه خواهر هستید جهت برطرف کردن مواد لازم پروتئینی احتیاجی به مصرف مکمل های زیاد ندارید. شما می توانید این پروتئین های لازم را از غذاهای گیاهی بگیرید. منبع های گیاهی پروتئینی که می توان به جای محصولات دامی مصرف کرد شامل حبوبات، آجیل، دانه ها و... هستند. برای اکثر افراد بزرگسال جهت جذب پروتئین ۸/۰ گرم در هر کیلو گرم از وزن شان در روز پیشنهاد می شود. بدین معنی که اگر شخصی وزن آن ۶۰ کیلو باشد در روز ۴۸ گرم پروتئین احتیاج دارد. ولی شاید با توجه به سن و میزان کارشان به میزان کمی یا زیاد تری نیاز باشد.

گیاه خواری

هنگامی که از خانه خارج می شوید از مصرف گوشت پرهیز کنید

اکثر رستوران ها منوی گیاه خواری و یا وگان دارند. بعضی از آنها گاهی امکان دارد یک غذا را به گونه ای عوض کنند که گیاه خواران درخواست می کنند. مثلا چنانچه در یک املت، بیکن به کار می برند. گیاه خواران می توانند درخواست کنند که در املت آنها به کار نرود. با اگر در وعده صبحانه گوشت موجود است می توان درخواست کرد که جای آن را با یک میوه یا سبزیجات عوض کنند. از دیگر عواملی که باید به آن توجه داشت می توان موارد زیر را نام برد:

در لیست غذایی رستوران ها اصولاً بعضی غذاها برای اشخاص گیاه خوار در نظر گرفته شده که می توان آن را برگزید.

چنانچه یک مورد در لیست آشکار نیست از آنها سوال کنید که آیا این غذا خاص گیاه خواران است یا نه. بعضی وقت ها سوپ ها و سایر غذاها حاوی عناصر غذایی پنهان حیوانی مثل آبگوشت مرغ، عسل، شیر و ... هستند.

آیا در حال سفر می باشید؟

میان وعده ها و غذاهای خاص خود را تهیه کنید. یافتن غذاهای مفید گیاه خواری در میان راه می تواند دشوار باشد.

آیا در مهمانی ها شرکت می کنید؟

چنانچه در وعده شام به مهمانی می روید حتماً در مورد شرایط گیاه خواری خود با میزبان صحبت کنید. امکان دارد حتی توصیه کنید که غذای مخصوص خود را برده و یا غذایی که برایتان مفید است را آنجا میل کنید. اگر علاقه دارید که میوه و سبزیجات زیادی مصرف و سلامتی خود را تضمین کنید، یک برنامه غذایی گیاه خواری شاید ارزش تست کردن را داشته باشد. هر چند که امکان دارد که این تحول برای خیلی از اشخاص مفید باشد، اما بهتر است که  درباره هر تحولی در برنامه غذایی و یا شیوه زندگی تان با پزشک مربوطه مشورت نمایید. درصورتی که درمورد جذب مواد غذایی مناسب از غذاهای بر پایه گیاهان دغدغه دارید می توانید با متخصص تغذیه ملاقات کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب