farsi beauty

علت واریکوسل ( واریس بیضه ) چیست و راه های تشخیص و درمان آن کدامند؟!

واریکوسل Varicocele

واریکوسل ( varicocele ) چیست؟

واریکوسل در لغت عامیانه به معنای یک رگ تورم یافته در کیسه بیضه آقایان است که معمولاً در سمت چپ بیضه است و به ندرت در سمت راست نیز دیده می شود. این بیماری که نسبتاً در 15 درصد از آقایان رخ می دهد و عامل اصلی ناباروری مردان است.

تشخیص 

تشخیص نهایی و درمان آن توسط متخصص اورولوژی و دستگاه تناسلی انجام می شود.

علائم واریکوسل چیست ؟

  1. تورم ظاهری یکی از بیضه ها به طور قابل توجه
  2. تورم توده ای در خارج از بیضه
  3. احساس درد شدید در درون بیضه ها
  4. احساس درد زیاد در هنگام و یا بعد از ورزش کردن

تشخیص و معاینه واریکوسل

معاینه این بیماری توسط پزشک معالج انجام می گردد، در معاینه به صورت ظاهری نیز پزشک می تواند متوجه وجود این بیماری در بیضه های بیمار باشد، در طی این معاینه از بیمار می خواهند که به صورت ایستاده و لخت قرار گیرد و اگر شخص دچار واریکوسل بیضوی باشد، معمولاً به دلیل تحمل وزن واریکوسل ها متورم تر می شود و آشکار می گردد، در برخی مواقع نیز وجود واریکوسل ها در معاینه فیزیکی مشخص نمی گردد، بنابراین از فرد بیمار درخواست سونوگرافی می‌شود تا پزشک بتواند به طور کامل وجود واریکوسل را در بیضه آقایان تشخیص دهد.

واریکوسل Varicocele

آیا واریکوسل ها موجب ناباروری می شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد وجود واریکوسل با کاهش تعداد اسپرم ها در آقایان و همچنین افزایش اسپرم آسیب دیده در DNA و حرکات ضعیف اسپرم رابطه مستقیم دارد و می تواند سلامت مایع منی را به خطر بیاندازد، دقیقا نمی توانیم به طور قطع بگوییم که چرا واریکوسل موجب ناباروری است اما تئوری هایی در این باره وجود دارد :

یکی از مواردی که میشود به آن اشاره کرد تجمع خون در دمای کلی موجود در بیضه ها می باشد که موجب افزایش دما بیضه می شود، گرمای بیضه می تواند برای اسپرم ها مضر باشد و آنها را از بین ببرد؛ بنابراین موجب آسیب دیدگی اسپرم، ضعیف یا ناقص شدن آن می شود.

تئوری دیگری که میشود به آن اشاره داشت گردش خون ضعیف است که منجر می‌شود سطح سموم در بدن و بیضه ها بالا رود و موجب ضعف سلامتی اسپرم ها شود. همچنین برخی ها معتقدند افزایش فشار اسکروتوم می تواند موجب از بین رفتن اسپرم ها و به وجود آمدن اسپرم ناقص شود.

 آیا واریکوسل خطرناک است؟

واریکوسل در صورت درمان نشدن صحیح می‌تواند خطرآفرین باشد، برخی از پزشکان معتقدند وزن بالای آقایان احتمال ابتلا به بیماری واریکوسل را افزایش میدهد.

بیماری واریکوسل در چه سنی رخ می دهد؟

در یک ماینه کلی مشخص گردید که واریکوسل بیشتر در مردان 15 تا 30 سال دیده می شود و هرچه افراد اضافه وزن بیشتری داشته باشند می توانند در سنین نزدیک به 15 دچار این بیماری شوند.

واریکوسل Varicocele

آیا واریکوسل قابل درمان است؟

درمان واریکوسل در آقایان به چند صورت انجام می گردد :

  1. واریکوسلکتومی میکروسکوپی
  2. واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی
  3. آمبولیزاسیون زیر پوستی 

توضیحات :

در واریکوسلکتومی میکروسکوپی یک پزشک جراح ماهر بایستی برشی در کشاله ران بیمار ایجاد کند و از طریق میکروسکوپ به ترمیم بافت های آسیب دیده و رگ های متورم به سمت آلت تناسلی درمان انجام می گردد.

در واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی ترمیم رگ های بیضه از طریق شکم بیمار انجام می شود. این گزینه به دلیل خطرناک بودن و دوره نقاهت طولانی تر به ندرت انتخاب می‌گردد.

در درمان آمبولیزاسیون زیر پوستی ابتدا یک لوله توخالی ریز به نام کاتتر را به کشاله ران یا گردن بیمار وارد می کنند، پس از آن لوله را با استفاده از تصاویری که توسط اشعه ایکس نمایان میشود به سمت واریکوسل هدایت می کنند، سپس مواد شیمیایی از طریق لوله به واریکوسل منتقل می گردد تا از عبور جریان خون از رگ های غیر طبیعی جلوگیری شود (معمولاً از ماده شیمیایی کویل استفاده می کنند) 
این روش یک عمل جراحی ساده است تا تعداد اسپرم های سالم افزایش پیدا کند، با این وجود باروری را به بهبود چشمگیری نخواهد داد!

به طور کلی آمبولیزاسیون کمترین خطر و جراحی لاپاراسکوپی دارای بیشترین خطر برای بیماران می باشد.

شما بایستی از پزشک معالج و اورولوژیست خود کاملا مطمئن بوده و تمامی موارد و علائم خود را به پزشک معالج اطلاع دهید تا دچار مشکل نگردید.

آیا جراحی های نام برده در باروری موثر است؟

میزان جراحی موفق در افراد مختلف متفاوت است اما تحقیقات متوجه شده ایم که 30 الی 50 درصد از زوجین قادر خواهند بود به طور طبیعی دچار باروری سالم شود، البته انجام اقدامات باربری باید به مدت 4 ماه بعد از جراحی و درمان کامل انجام گیرد تا سلامت مایع منی کامل باشد، همچنین تا اتمام باروری کامل و مدتی بعد از آن بایستی تحت نظر پزشک باشید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب