farsi beauty

انواع مختلف جوش صورت + درمان و پاسخ به سوالات متداول

جوش صورت

وجود جوش در صورت یکی از مهم ترین مشکلات افراد می باشد که اغلب در دوره ی جوانی و نوجوانی با آن درگیر می باشند. اما نکته ای که وجود دارد این است که ایجاد جوش بر روی پوست را نمی توان تنها محدود به این دوران دانست و افراد ممکن است در سنین مختلف با این مشکل مواجه شوند. در دورهی نوجوانی تغییرات هورمونی سبب ایجاد جوش می شوند. اما در برخی مواقع ظاهر شدن جوش می تواند از یک بیماری خبر بدهد. در نتیجه با توجه به جایی که جوش می زند و نوع جوش می توان تشخیص داد که در حال حاضر بدن در چه وضعیتی می باشد. بنابر این در ادامه با فارسی بیوتی همراه باشید. که دلایل ایجاد جوش، انواع جوش و روش های درمان آن ها را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما در ادامه همراه باشید.

جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟

در ابتدا لازم است به یکی از اساسی ترین سوال ها در این باره پاسخ دهیم. اینکه جوش صورت چطور شکل می گیرد. جوش صورت یکی از شایع ترین مشکلات در دوران نوجوانی است که به طور معمول به علت جمع شدن سلول های مرده ی پوست و وجود چربی در منافذ پوست در اطراف و کنار فولیکول های مو به وجود می آید. افراد ممکن است این جوش را به شکل التهابی، سر سیاه و یا سر سفید تجربه کنند. مخصوصا اگر در گونه ها، چانه و پیشانی ایجاد شود‌. پس از دوره ی نوجوانی و در دوره ی بزرگسالی هم ممکن است این جوش بر اثر تغییرات هورمونی در زمان بارداری یا زایمان، مراقبت های اشتباه از پوست و وجود برخی از بیماری ها، دیده شود. در ادامه انواع جوش و دلایل ایجاد و راه هایی برای بهبود آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلف جوش

جوش ها را به صورت کلی می توان در دو دسته جای داد. جوش های التهابی و جوش های غیر التهابی. درمان جوش های غیر التهابی ساده تر از جوش های التهابی است. و می توان حتی در خانه با روش هایی ساده و بدون نسخه آن ها را درمان کرد. از جوش های غیر التهابی می توان به جوش های سر سفید و سر سیاه اشاره کرد.

اما درمان جوش های التهابی سخت تر می باشد. از انواع جوش های التهابی می توان به پاسچول، ندول، پاپول و کیست اشاره کرد.

جوش های سر سیاه :

این نوع جوش که با عنوان کومدون باز نیز شناخته می شوند در سطح پوست سیاه به نظر رسیده و دلیل ایجاد آن بسته شدن فولیکول مو به وسیله ی چربی یا سلول های مرده ی پوست است. رنگ سیاه این جوش ها نیز به علت گرفتگی فولیکول ها می باشد. این نوع جوش ها دردناک نبوده و پوست اطراف آن نیز حالت و رنگی نرمال دارند. دانه های این نوع جوش بر روی سطح پوست باز می باشند. فشار دادن این جوش ها روشی برای نابودی آن ها است. اما این روش اصلا روش درستی نیست زیرا سبب زخم شدن پوست شده و به احتمال زیاد جای جوش باقی خواهد ماند و زیبایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جوش های سر سفید :

جوش های سر سفید که با عنوان کومدون بسته نیز شناخته می شوند از شایع ترین نوع های آکنه می باشند که به علت بسته شدن منافذ پوست به وجود می آیند. وجود باکتری، چرب شدن بیش از اندازه ی پوست، تغیرات هورمونی و زیاد شدن سلول های مرده ی پوستی از دلایلی هستند که می توانند سبب مسدود شدن منافذ پوست شوند. این جوش ها به صورت چرکی بوده و به شکل برجسته و با رنگی سفید بر روی منافذ بسته شده ی پوست دیده می شوند. معمولا اطراف این جوش ها قرمز شده و‌ مقداری درد دارند و پوست اطراف جوش نیز کمی چروک و سفت هستند.

بسیاری از افراد برای از بین بردن این جوش ها آن ها را فشار داده و چربی و چرک داخل آن را خارج می‌کنند و با خودشان فکر می‌کنند مشکل را حل کرده اند. اما این روش نمی تواند مشکل را حل کرده و منافذ پوست را باز کند. و تنها سبب زخم شدن و ماندن آن می شود.

پاپول ها :

این نوع جوش ها به علت مسدود شدن منافذ پوست از طریق سلول های مرده و چربی به وجود می آیند‌. این نوع جوش ها به شکل برجستگی های کوچک و قرمز رنگی هستند که در زیر سطح پوست به وجود آمده و محل آن سفت و برآمده به نظر می رسد. این جوش ها، از انواع جوش های چرکی نمی باشند اما باکتری هایی به نام کاتی باکتریوم در آن ها وجود دارد که زمانی که آن را فشار دهید بیرون آمده و می تواند در پوست اطراف نفوذ کند. و سبب آسیب به پوست اطراف و تشدید آن شود. این باکتری ها می توانند سبب التهاب پوست شوند‌‌. افزایش این جوش ها می تواند نشانه ی وجود آکنه ی شدید یا معمولی باشد که برای بهبود نیاز به زمان طولانی تر و درمانی قوی تر خواهد داشت. پاپول ها در نتیجه ی جوش های سر سیاه و سر سفید به وجود می آیند‌. زمانی که این جوش ها آن قدر تحریک و ناملایمتی به وجود بیاورند که باعث به وجود آمدن التهاب و آسیب رسیدن به پوست اطرافشان شوند. پاپول ها ایجاد می شوند‌.

پاسچول ها یا همان جوش های چرکی :

این جوش ها از انواع جوش های چرکی و التهابی می باشند که به صورت برآمدگی هایی بزرگ و قرمز رنگ هستند که وسط آن سفید و زرد رنگ می باشد. وجود این رنگ های سفید و زرد در مرکز این جوش ها به همراه پوست قرمز دلیلی برای اثبات این است که این جوش ها التهابی چرکی می باشند‌. دلیل به وجود آمدن این جوش ها که بیشتر در کمر، قفسه ی سینه و صورت هستند. تغییرات هورمونی و یا آلوده شدن منافذ مسدود شده ی پوست بر اثر جمع شدن سلول های ایمنی می باشد. پاسچول ها درست مانند پاپول ها حالتی زیر پوستی دارند و تفاوت این جوش ها این است که سر چرکینشان از پوست بیرون زده است. اگر این نوع جوش ها را فشار دهید تا چرک آن ها خارج شود. پوستتان زخم شده و لکه های تیره بر روی پوست ایجاد می شود. بنابر این نزد پزشک متخصص بروید تا جوش شما را تخلیه کند.

کیست ها :

این نوع جوش که خیلی بزرگ، دارای التهاب، قرمز و درناک است.جدی ترین و شدید ترین نوع از جوش ها است که همراه با عفونتی در عمق پوست می باشد. این نوع جوش ممکن است به رنگ سفید نیز دیده شود. برآمدگی کیست ها از ندول نرم تر می باشد زیرا در کیست مقدار بسیار زیادی چرک وجود دارد. کیست ها سبب آسیب و ‌صدمه ی بیشتری می شوند. زیرا بیشتر کیست ها می ترکند و خالی شدن چرک های داخل آن سبب آلودگی پوست اطراف و‌شدید تر شدن آسیب می شود.

ندول یا گره ها :

جوش های ندولار یا ندول ها برآمدگی های سفت، گوشتی ‌و قرمز رنگی می باشند که در اعماق پوست به وجود می آیند‌. دلیل به وجود آمدن این جوش ها بر روی پوست به علت وجود باکتری کاتی باکتریوم است. این باکتری ها منافذ پوست را می بندند و به سلول های اعماق پوست صدمه وارد می کنند. این نوع برجستگی ها عموما دردناک بوده و دارای التهاب هستند. ندول ها به طور معمول همراه با عفونت می باشند و به همین خاطر این جوش ها بسیار وخیم بوده و می توانند سبب ایجاد لک ها و زخم هایی بر روی پوست شوند که به سادگی از بین نرود. به همین علت است که لازم است حتما برای درمان اینگونه از جوش ها به پزشک مراجعه کنید. زیرا درمان های خانگی توانایی لازم برای مبارزه با این جوش ها را ندارند.

جوش صورت

جوش های خفیف، متوسط و‌ وخیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

جوش های خفیف با انجام یکسری از درمان های خانگی و استفاده از دارو های موضعی بهبود پیدا می کنند. اگر مقدار جوش های سر سفید یا سر سیاه در بدنتان کمتر از بیست عدد و تعداد برجستگی های دارای التهاب کمتر از پانزده عدد و تعداد برجستگی های ملتهب و قرمز کمتر از سی عدد باشد می توان گفت جوش های شما در گروه جوش های خفیف قرار می گیرد‌.

و این تعداد زمانی که تعداد جوش های سر سفید و سر سیاه به بیش از بیست تا صد عدد و جوش های برجسته و ملتهب پانزده تا پنجاه عدد و ضایعه های برجسته و ملتهب سی تا صد و بیست و پنج عدد باشد شما در دسته ی افرادی قرار می گیرید که دارای جوش های متوسط هستند. افراد متخصص برای درمان و رفع این نوع جوش از درمان کلینیکال استفاده می کنند. انجام این نوع درمان چند هفته زمان می برد و برخی مواقع پیش از آنکه درمان کامل شود ممکن است نشانه ها و علائم از چیزی که هست بدتر شود. زمانی که ندول ها یا کیست ها با تعداد بسیاری وجود داشته باشند جوش های شدید یا ندولوکیستیک به وجود می آیند. رنگ این نوع جوش ها قرمز بوده و یا ممکن است کبود باشد. این جوش ها می توانند سبب ایجاد جای زخم بر روی پوست شوند. هرچه سریع تر برای درمان این دسته از جوش ها به پزشک مراجعه کنید صدمه ای ‌که به پوست وارد می شود کمتر خواهد بود. همچنین پزشک معالج می تواند با توجه به تشخیص خود داروهایی به کار بگیرد که سرعت درمان را افزایش داده و التهاب و درد را کاهش می دهد.

دلیل ایجاد جوش ها چیست؟

دلیل به وجود آمدن جوش در هر جایی از بدن مسدود شدن فولیکول های مو می باشد. دلیل بسته شدن این فولیکول ها می تواند چربی یا سلول های مرده ی پوست باشد یا به دلایل هورمونی باشد. شایع ترین علت مسدود شدن فولیکول های مو افزایش بیش از اندازه ی سبوم ( چربی طبیعی پوست ) می باشد که به شکل جوش خودش را نشان می دهد. علاوه بر این ها عامل های دیگری نیز وجود دارند که سبب به وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن می شوند که در ادامه ی این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

عواملی که سبب ایجاد جوش می شوند

مصرف لوازم آرایشی فاسد و نا مرغوب :

استفاده از لوازم آرایشی که کیفیت مناسبی ندارند و نامرغوب هستند می‌ تواند سبب بسته شدن منافذ پوست شده و ‌در نتیجه باعث ایجاد جوش بر روی پوست شود‌. همچنین شما گاهی اوقات از لوازم آرایشی استفاده می کنید که برای پوست شما مناسب نبوده و با آن نا سازگار است. در این مواقع نیز پوست شما شروع به جوش زدن می کند. برای همین امر است که شما می بایست کرم هایی استفاده کنید که متناسب پوست شما است. علاوه بر اینها نکته ی مهم دیگری که راجع به استفاده از لوازم آرایشی وجود دارد. تاریخ انقضای این لوازم است. در هنگام خرید حتما دقت کنید که لوازم آرایشی که تهیه می کنید دارای تاریخ انقضاء باشد و هرگز از لوازم آرایشی که تاریخ انقضای آن ها گذشته استفاده نکرده و آن را به پوست خود نزنید. همچنین دقت کنید برای پاک کردن آرایش از پوستتان حتما از مواد پاک کننده ی مناسبی استفاده کنید تا در کنار حفظ رطوبت پوست شما، اثرات لوازم آرایشی را به طور کامل از پوستتان پاک کند‌.

سیگار و قلیان :

یکی از مهم ترین و اساسی ترین دلایل ایجاد جوش بر روی پوست در افراد بزرگسال مصرف سیگار و قلیان می باشد.

وجود بعضی از بیماری ها و مصرف برخی داروهای خاص :

 به طور معمول مصرف داروهایی که برای مشکلات اعصاب و روان تجویز می شوند و مصرف داروهای هورمونی سبب ایجاد جوش بر روی پوست می شوند. همچنین مبتلا بودن فرد به برخی بیماری ها سبب ایجاد جوش بر روی صورت، سینه، بازوها و کمر می شود. بعضی مواقع نیز ایجاد جوش بر روی باسن به ویژه در آقایان به دلیل مشکلات هورمونی است.

رژیم غذایی نامناسب :

مصرف غذاهایی با چربی زیاد و شیرین سبب ایجاد جوش بر روی پوست می شوند. اگر عادت به خوردن غذاهای فست فودی، غذاهای شیرین و قند فراوان دارید احتمالا شاهد ایجاد جوش هایی در پوست خود خواهید بود. علاوه بر این ها مصرف غذاهایی که حساسیت زا هستند می توانند سبب ایجاد جوش بر روی پوست شوند. این نوع جوش ها عموما موقتی است و همیشگی نیست. آن ها را دست کاری نکرده و صبر کنید زیرا در مدت زمان کوتاهی از شرشان خلاص خواهید شد.

عوامل ژنتیکی :

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار ایجاد جوش عوامل ژنتیکی است. بنابر این اگر پدر و مادر شما دارای جوش و آکنه هستند درصد ابتلا به جوش در شما نیز افزایش پیدا می کند‌.

آلودگی های محیطی :

به طور معمول آلودگی ها خود به خود سبب به وجود آمدن جوش بر روی پوست نمی شوند. ولی اگر شخص زخمی باز و یا جای جوش داشته باشد آلودگی می تواند از این راه به پوست نفوذ پیدا کرده و سبب بدتر شدن و تشدید جوش و التهاب شود.

تغییرات هورمونی در افراد نوجوان :

یکی از مهم ترین مشکلات در نوجوانان ایجاد جوش بر روی پوست آن ها می باشد. زیاد شدن ناگهانی هورمون ها یا نامتعادلی هورمون ها باعث تحریک شدن غده های چربی پوست و زیاد شدن تولید سبوم می شود که نتیجه ی این مسائل ایجاد جوش بر روی پوست می باشد.

وجود استرس :

افرادی که مدام در شرایطی قرار می‌گیرند که دچار استرس می شوند احتمالا پوستشان دچار جوش ‌می شود. زیرا استرس سبب افزایش هورمون کورتیزول می شود. و غدد پوستی تحریک می شود و میزان چربی در سطح پوست افزایش پیدا می کند.

مشکلات زنانه :

شاید تا به حال برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا جوش بیشتر در زنان بزرگسال ایجاد می شود تا مردان ؟ پاسخ این سوال این است که زنان بیش از مردان دچار مشکلات و تغییرات هورمونی می شوند. مسائلی همچون بارداری، عادت ماهیانه، زایمان یا بعضی از بیماری های مخصوص زنان مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک از مهم ترین عوامل به وجود آمدن جوش در خانم های بزرگسال هستند.

رعایت نکردن بهداشت و نظافت پوست :

پس از استفاده از لوازم آرایشی، هنگام قرار گرفتن در معرض آلودگی و زمانی که پس از ورزش دچار تعریق می شوید پوستتان را بشویید. شست و شوی پوست بسیار مهم و ضروری است و سبب می‌شود منافذ پوست باز بماند و می تواند به رسیدن اکسیژن به سلول ها کمک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری کند.

جوش صورت

روش های درمان خانگی برای جوش صورت

این نوع درمان را متخصصان برای درمان جوش های خفیف و غیر التهابی یعنی جوش های سر سفید و سر سیاه پیشنهاد می کنند. زیرا این درمان ها اصولا تاثیرات بی نظیری نمی گذارند و خیلی قوی نیستند. و برای درمان این نوع از جوش ها مناسب اند‌. در ادامه بخشی از این درمان های خانگی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

استفاده از یخ :

استفاده از یخ زمانی که جوش به تازگی سر از پوست درآورده و تا به آن لحظه عفونی و دارای التهاب نشده می تواند تاثیرگذار باشد. یخ توانایی انقباض غدد چربی پوست را داشته و می تواند مانع از ترشح بیش از اندازه ی سبوم شود. نکته ای که در استفاده از یخ می بایست به آن توجه کنید این است که نباید از یخ به صورت مستقیم و به مدت طولانی بر روی پوست استفاده کنید. می بایست یخ را داخل تکه ای پارچه بگذارید و چند ثانیه بر روی جوش نگه دارید. اگر این کار را به شکل مداوم در طول روز انجام دهید بعد از گذشت یک تا دو روز جوش هایتان رفع خواهد شد.

مصرف ماسک دارای عسل :

عسل دارای خاصیت ضد عفونی کننده می باشد. و توانایی دارد عامل های میکروبی و‌آلوده کننده پوست را رفع کند. استفاده از عسل به صورت مستقیم برای درمان جوش و مصرف ماسک هایی که دارای عسل می باشند روشی تاثیرگذار برای رفع جوش است. اگر قصد دارید از خود عسل به عنوان ماسک برطرف کننده ی جوش استفاده کنید کافی است پنبه ای استریل را به عسل آغشته اش کنید. سپس آن را به پوست خود زده و اجازه دهید سی دقیقه بر روی پوست بماند. سپس پوست را به کمک آب گرم شست و شو دهید. یکی از برترین و تاثیرگذار ترین ماسک های دارای عسل ماسک عسل و دارچین می باشد.

بخور صورت :

بخور یکی از روش های موثر در رفع جوش می باشد زیرا بخور گرم سبب باز شدن منافذ پوست شده و عامل های آلوده کننده ای که این منافذ را بسته اند را رفع می کند. همچنین می تواند سبب شفاف تر شدن پوست شود. نکته ای که باید در این زمینه به آن توجه کنید این است که بیش از اندازه در معرض بخور قرار نگیرید. زیرا باعث سوختگی پوستتان می شود. به این نکته هم دقت کنید که پس از انجام بخور حتما کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از آب لیمو :

آب لیمو دارای خواص ضد میکروبی بوده و می توان از آن به عنوان ضد میکروبی قوی یاد کرد. استفاده از آب لیمو تاثیر بسیاری در بهتر شدن جوش ها و جلوگیری از ایجاد دوباره ی آن ها دارد. نکته ای که باید در زمینه ی استفاده از آب لیمو به آن دقت کنید این است که استفاده از آب لیمو برای جوش های صورت که باز بوده و یا دارای التهاب هستند می تواند سبب ایجاد سوزش و درد شود.

برای استفاده از آب لیمو برای این هدف کافی است پنبه ی استریل را به آب لیمو آغشته کرده و روی جوش بزنید. بهتر است این روش را پیش از خواب انجام داده و زمان دهید آب لیمو تا صبح بر روی پوست شما بماند.

روغن درخت چای :

روغن درخت چای توانایی بسیاری در خشک کردن جوش های سر سفید داشته و ‌می تواند آن را رفع کند. همچنین این روغن دارای خواص ضد میکروبی است و ‌می تواند میکروب های پوست شما را از بین ببرد. و مسائل و مشکلات پوست را برطرف کند. ترکیب این روغن همراه با ژل آلوئه ورا ماسکی تاثیرگذار و معجزه آسا برای درمان جوش می باشد. برای استفاده از این روغن آن را بر روی جوش مالیده و اجازه دهید بیست دقیقه بماند‌. سپس آن را همراه با آب بشویید. این روغن باعث خشکی پوست می شود. بنابر این استفاده از این روغن برای افرادی که دارای پوست خشک و حساس هستند توصیه نمی شود.

درمان کلینیکی جوش :

این نوع درمان ها یعنی درمان های کلینیکی روشی قدرتمند و قوی است که برای درمان جوش های شدید تر مثل کیست ها، پاپول ها، ندول ها پاسچول ها استفاده شود. در این روش پزشک جوش شما را بررسی کرده و با توجه به اوضاع جوش و شدت و نوع آن روش درمانی مناسب را به شما پیشنهاد می کند. این روش ها برای درمان جوش هایی که غیر التهابی هستند نیز به کار می رود و می تواند سرعت درمان را افزایش دهد.

درمان جوش های غیر التهابی :

پزشک برای بهبود جوش های سر سیاه و سر سفید از روش درمان موضعی استفاده می‌کند. در این درمان امکان دارد تنها بر روی خود جوش تمرکز کرده و یا درمان بر روی تمام قسمت های صورت انجام شود. موادی که در این درمان ها استفاده می شود شامل گوگرد، اسید سالیسیلیک و یا پراکسید بنزوئیل می باشند. در بین این مواد بنزوئیل پراکسید تاثیرگذار ترین و گوگرد خفیف ترین اثر را می گذارد. اسید سالیسیلیک کمک می کند تا جوش های التهابی دوباره بازنگردند. از مواد موثر دیگر که برای بهبود جوش های غیر التهابی استفاده می شود می توان به رتینوئیدهای موضعی دارای ویتامین A مثل رتینول، ترتینوئین و آداپالن اشاره کرد. این مواد می تواند سبب از میان رفتن چربی ها و سلول های جمع شده در منافذ پوستی شده و می تواند آن ها را باز کند. این نوع دارو ها بهترین و تاثیرگذار ترین دارو های موضعی برای درمان آکنه می باشند.

درمان پاپول ها :

پزشکان برای بهبود و درمان این نوع جوش ها از بنزوئیل پراکسید استفاده می کنند. این دارای خواص و فعالیت ضد باکتریایی است و می تواند باکتری هایی که سبب ایجاد پاپول ها می شوند از بین ببرد. بعضی دکتر ها برای بهبود جوش های التهابی آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدهای موضعی و یا قرص های بارداری تجویز می‌کنند. استفاده از قرص های ضد بارداری برای خانم هایی تجویز می شود که تنها در دوران عادت ماهیانه جوش می زنند. این نوع قرص ها با کم کردن مقدار آندروژن به کم شدن تولید روغن کمک کرده و جوش ها را رفع می کند.

درمان پاسچول ها :

با استفاده از روش های درمان پاپول ها می شود پاسچول ها را نیز درمان کرد. البته در مورد درمان پاسچول ها به خاطر شدت بیشتر و وجود چرک در آن باید مقدار بیشتری از آنتی بیوتیک های ضد باکتری استفاده کرد.

درمان ندول ها :

استفاده از روش موضعی برای درمان ندول ها امکان پذیر نیست. زیرا این جوش ها در زیر سطح پوست هستند. در این مواقع اکثرا پزشک معالج داروهایی که دارای بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک، رتینوئیدها، قرص های ضد بارداری و آنتی بیوتیک های قوی ضد باکتری تجویز می‌کنند. اگر دارو هایی که دکتر ها تجویز می کنند برای درمان ندول تاثیرگذار نباشد پزشک به سراغ تخلیه ی ندول ها با دست یا استفاده از لیزر برای لایه برداری شیمیایی می رود.

درمان کیست ها :

درمان کیست کار ساده ای نیست و بسیار سخت می باشد. پزشک در این مواقع برای درمان از داروهایی مثل رتینوئید های خوراکی،ایزوترتینوئین،آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین، مینوسایکلین، داکسی سایکلین یا اریترومایسین، قرص های ضد بارداری یا اسپیرونولاکتون استفاده می کنند. به این نکته دقت کنید که اسپیرونولاکتون مانند قرص های ضد بارداری برای درمان کیست در خانم ها تجویز می شود و برای آقایان استفاده نمی شود. زیرا این دارو می تواند میزان آندروژن را کاهش داده و از این طریق سبب به وجود آمدن مشکلاتی در آقایان شود. برای درمان کیست ها ممکن است پزشک چند دارو تجویز کند. در برخی مواقع نیز برای بهبود سریع تر التهابات و درمان مستقیم، استروئید به کیست ها تزریق می کنند.

جوش صورت

پاسخ به برخی از سوالات متداول

پیش از آنکه به سوالات رایج شما در این زمینه پاسخ دهیم لازم می باشد که نکته ی مهمی را یادآوری کنیم. درمان های خانگی می تواند در بهبود و درمان جوش های غیر التهابی تاثیر بگذارد. اما در رابطه با جوش های التهابی روش های خانگی را اصلا امتحان نکنید‌. و نزد پزشک رفته و از او برای درمان جوش های التهابی کمک بخواهید. همچنین در این مواقع هرگز سرخود دارو های آنتی بیوتیک مصرف نکنید. زیرا ممکن است سبب بدتر شدن وضعیت شما شود. علاوه بر این موضوع اگر پس از آنکه درمان های خانگی انجام دادید جوش ها مجدد بازگشتند می بایست به دکتر مراجعه کنید. زیرا احتمال دارد ایجاد جوش ها به دلیل وجود مشکلی باشند. این مشکل می بایست توسط دکتر شناسایی و برطرف شود.

بیان چند مورد از سوالات رایج :

برترین راه برای از بین بردن جای جوش های قرمز و قهوه ای چه می باشد؟

اولین مساله ای که باید در بهبود جوش هایی که در ابتدا قرمز بوده و رفته رفته قهوه ای می شود به آن توجه کرد این است که می بایست در ابتدا دلیل ایجاد جوش ها را شناسایی کرده و آن را درمان کنید و از ایجاد مجدد این جوش ها جلوگیری کنید. به این نکته دقت کنید که این درمان ها معمولا نیاز به زمان طولانی دارند. دومین نکته این می باشد که باید ابتدا اجازه بدهید لک های قهوه ای که در جای جوش به وجود آمده اند رفع شده و از بین بروند. مصرف لوسیون هایی که دارای ترکیباتی مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین می باشد در کنار مصرف کوجیک اسید یا AHA یا سالیسیلیک اسید یا هیدروکینون آرام آرام می تواند جای جوش ها را برطرف کند‌. به این نکته دقت کنید که این محلول می بایست برای تمام قسمت های پوست استفاده شده و دارای مواد ضد آکنه باشند. زیرا احتمال دارد در نقاط دیگر نیز جوش ایجاد شود. بنابر این درمان به این شکل می باشد که در کنار اینکه از ایجاد جوش های جدید جلوگیری می شود. رد پای جوش های قدیم نیز پاک می شود. علاوه بر این استفاده از لیزر یا پیلینگ با درجه ی کم CO2 نیز روشی دیگر برای این مشکل است. هم زمان می توان از ND YAG هم کمک گرفت. اما مساله ای که وجود دارد این است که به کارگیری هر کدام از این موارد به شرایط مخصوصی احتیاج دارند.

دلیل بروز مکرر جوش های صورت در سن بالا که اختلال هورمونی هم ندارند چیست؟

در سنین بالا علت های مختلفی مثل استفاده از کرم یا لوازم آرایشی یا مصرف یک پماد و یا محلی که توسط ماسک و یا روسری پوشانده می شود می تواند سبب ایجاد آکنه ی تماسی شود. این می تواند به دلایل دیگری مثل تغییر آب و هوا، استرس و دلایل دیگری هم ایجاد شود که با مشورت با یک پزشک می توان آن را درمان کرد.

عالی ترین روش برای بهبود جای جوش و اسکار چیست ؟

برای بهبود و از بین بردن جای جوش ها و اسکار روش های مختلفی وجود دارد. مثلا می شود میکرودرم ابریژن، پیلینگ، درم ابریژن، لیزر های ابلیتیو مانند CO2 یا اربیوم یاگ انجام داد. در برخی مواقع برای تغییر رنگ ها از IPL استفاده می شود. بعضی مواقع هم، هم زمان ترکیب CO2 با ND YAG و IPL انجام می شود. پس راه های مختلفی برای بهبود و درمان آن وجود دارد. یکی دیگر از روش ها تزریق هیالورونیک اسید درون اسکار ها و صاف کردن آن می باشد. همچنین با پانچ کردن می توان پوست اسکار های فرو رفته را بالا آورده و بخیه ای کوچکی روی آن زد. همچنین در برخی موارد در مواجهه با اسکار های عمیق و بد چهره می شود اکسیژن کرد و بخیه ی ظریفی زد. با توجه به تجربیات می توان به طور یقین گفت که برترین روش، روش ساب سیژن با کانول است. البته گاهی اوقات با تشخیص پزشک راجع به اسکار از راه هایی که نام برده شد استفاده می شود. امکان دارد برخی اوقات ترکیب هم زمان ساب سیژن کانولا با روش های دیگر هم انجام شود. اما اگر بخواهیم کلی بگوییم نتیجه های ساب سیژن کانول از باقی ساب سیژن ها بهتر است.

دلیل ایجاد جوش ها در صورت، چانه، کناره بینی و ‌در بدن مانند روی باسن و کمر چه می باشد؟

دلیل به وجود آمدن جوش بالا رفتن ترشح سبوم می باشد. دلیل دیگرش بسته شدن مجاری غدد پیلوسباسه است. باکتری هایی در مجاری غدد سباسه وجود دارند سبب التهاب می شوند. این مساله ممکن است روی تمام نقاط بدن ایجاد شود. ولی بیشتر بر روی گردن، صورت و سر به وجود می آید. زیرا غدد سباسه در این نواحی از بدن فعالیت بیشتری دارند. مگر اینکه دلیل دیگری داشته باشد. درمان آن با توجه به اینکه خفیف باشد، متوسط باشد یا شدید باشد فرق دارد و انتخاب روش درمان آن با تشخیص پزشک است.

جوش صورت

آیا استفاده از راکوتان برای درمان جوش ضرر داشته و سبب ریزش مو می شود؟

راکوتان یکی از داروهای تاثیر گذار و مناسب درمان جوش می باشد که برای درمان هر سه پاتوژنز آکنه موثر است.به طور معمول پزشک تصمیم می گیرد که چه زمانی از راکوتان استفاده کند.همچنین پزشک عوارض استفاده از راکوتان را در نظر می‌گیرد. زمانی که پزشک با آکنه هایی شدید روبه رو شود راکوتان تجویز می کند و با انجام آزمایشی عوارض آن را کنترل می کند.

شاید لازم باشد که پزشک سه تا چهار ماه بعد آزمایش را بررسی کند تا مشخص کند که آیا ادامه دادن این درمان مشکلی برای بیمار به وجود می آورد یا خیر. اما به طور معمول دوره های درمانی دست کم چهار الی شش ماه می باشد. در برخی از بیماران پزشک دوز را کم کرده و دوره ی مصرف یک سال می شود. به طور کلی می توان گفت عوارضی که از طریق راکوتان به وجود می آید را می توان کنترل کرد. و اگر زیر نظر پزشک ‌باشد مصرف آن سبب ایجاد مشکل نخواهد شد.

دلیل به وجود آمدن جوش های زیرپوستی و تبدیل آن ها به لک چیست ؟

هر نوع جوشی که بر روی پوست ایجاد می شود. به علت التهابی که به وجود می آورد می تواند سبب ایجاد لک بر روی پوست شود. مقدار التهابی و لکی که بر روی پوست به وجود می آید بسته به شدت جوش می باشد. هم جوش های زیر پوستی و هم جوش هایی مانند پاپول که روی پوست هستند و هم ندول های زیر پوستی و کمدون هایی که به گام بعدی و التهابی می رسند. تمامشان می توانند سبب ایجاد لک بر روی پوست شوند.

چطور می شود از ایجاد جوش های دوران بلوغ و اثرات به جای مانده از آن ها جلوگیری کرد؟

اولین نکته ای که در مواجهه با جوش های دوران بلوغ باید به آن توجه کنیم این است که آکنه ایجاد شده خفیف، متوسط و‌ یا شدید است. و سپس با توجه به آن درمان را شروع کنیم. برخی اوقات می توان با یک صابون و لوسیونی معمولی آن را درمان کرد. و برخی اوقات لازم است داروهایی مثل آنتی بیوتیک و یا راکوتان مصرف شود. اما به طور معمول درمان می بایست طولانی باشد و پس از دوره ی درمان به کارگیری محلول های مناسب ادامه خواهد داشت. تا از ایجاد جوش و جای آن جلوگیری کنند.

علت دو برابر شدن جوش ها پس از قطع داروهایی که مانع از ایجاد آن می شوند (مثل راکوتان و اسپیرولاکتون) چیست؟

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از قطع دارو شدت جوش های شما دو برابر سابق شود. چرا این مشکل پیش می آید؟ زیرا درمان به خوبی و با دوز مناسبی انجام نشده و دوره ی درمان هم به اندازه نبوده است. گاهی اوقات پزشک داروهایی خوراکی تجویز می کند اما به بیمار تاکید می کنند که استفاده از داروهای موضعی را قطع نکرده و مصرف آن را تا زمان طولانی ادامه دهند. همچنین چند نکته به آن ها گفته می شود که آن ها را نیز رعایت کنند تا جوش ها برای بار دیگر باز نگردند.

آیا مصرف تونر برای جلوگیری از جوش راه مناسبی است ؟

بله. افراد می توانند به شکل منظم از برخی از تونر ها و‌محلول ها برای آکنه های خفیف استفاده کنند. برخی مواقع نیز امکان دارد فرد از ژل ها، کرم ها و ضد آفتاب هایی برای درمان و‌بهبود آکنه کمک بگیرد تا پوست درخشان بماند.

رابطه ی نوع پوست مخصوصا پوست چرب با جوش چیست ؟

احتمالا تا به حال شنیده اید که اگر پوستی چرب دارید نسبت به پوست های خشک بیشتر در معرض جوش هستید. این سخن درست است. پوست های چرب نیاز به مراقبت های خاصی دارند تا از به وجود آمدن جوش جلوگیری کنند‌.

آیا کیست و تنبلی تخمدان می تواند سبب ایجاد جوش شود؟

برای آنکه دلیل جوش در بانوان تشخیص داده شود نشانه های دیگری مانند کلفت شدن صدا، هیرسوتیسم، اختلال قائدگی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و... را بررسی می کنند و اگر لازم بود اختلالات می بایست درمان شوند.

آیا میان مصرف گرمی جات و جوش زدن ارتباطی هست؟

میل کردن مواد غذایی و گرمیجات دلیل اصلی جوش زدن در افراد نمی باشد اما در بعضی از افراد می تواند سبب تشدید ضایعات شود.

دلیل ایجاد دانه های سفید و سیاه بر روی بینی چیست؟

به طور معمول غدد سبابه بر روی ‌بینی بزرگ تر از نقاط دیگر می باشد و بیشتر در معرض ایجاد کومدون های سر سیاه و سر سفید می باشد. برخی مواقع خود منافذ حتی بدون ایجاد کومدون هم بزرگ می باشند و ترشحاتی بیرون می آید که سبب قابل مشاهده شدن منافذ می شود. بعضی مواقع به کارگیری ترکیبات AHA و رتینول برای بهبود آن ها تاثیر گذار است. پیلینگ و راه های درمانی دیگر نیز موثر می باشد.

برای پیشگیری از ایجاد جوش های ناشی از ماسک زدن های پشت سر هم چه باید کرد؟

زدن ماسک و تماس روسری و مقنعه به پوست صورت یکی از دلایل ایجاد و تشدید آکنه می باشد. یکی از روش های جلوگیری از ایجاد آکنه در این مورد این است که از قبل، برای نقاطی که در معرض تماس ماسک و یا روسری قرار می‌گیرد از کرم های نیترومایسین، AHA رتینول و کرم های موضعی استفاده کرد.

آیا انجام مزونیدلینگ برای جای جوش و اسکار تاثیر گذار است؟

مزونیدلینگ یکی از روش های موثر برای بهبود جای جوش و اسکار می باشد. مانند میکرونیدلینگ، درم ابریژن، میکرودرم ابریژن، لیزرها و راه های درمانی دیگر برای جوش کاربرد داشته و موثیر هستند.

سلول های بنیادی، رنیودرم سل و فیبروبلاست توانایی از بین بردن کامل اسکار را دارند ؟

سلول های بنیادی مانند فیبروبلاست و رنیودرم سل که برای نخستین بار در مرکز تحقیقات سلول های بنیادی تولید شده و در ایران معرفی شد می تواند به شکل محدودی تاثیرگذار باشد. یعنی برای زمانی که جای جوش و فرورفتگی وجود داشته و پزشکان این مرکز تشخیص داده و می‌گویند می بایست با فیبروبلاست پر شود. می توان قسمتی از پشت گوش بیمار را به کمک بیوپسی برداشت و در محیط آزمایشگاه رشد داد. زمانی که فیبروبلاست افزایش پیدا کرد در داخل اسکار ها تزریق کرد. اما نکته ای که می بایست به آن توجه کنیم این است که این راه باعث معجزه نمی شود و در مورد هایی مناسب است که اندیکاسیون وجود دارد نه همه ی موارد.

جوش صورت

راه درمان کومدون های مقاوم چیست؟

کومدون ها مقدمه ای هستند برای به وجود آمدن آکنه ها. برای همین بهترین راه این است که در همان ابتدا این کومدون ها را به وسیله ی کرم های ترتینوئین یا AHA یا پیلینگ یا لیزر های CO2 و یا کومدون اکسترکتور درمان کرده و از همان ابتدا مقدمه ی ایجاد آکنه را از بین برد.

ارتباط آکنه با رزاسه چیست؟

رزاسه با آکنه مقداری متفاوت می باشد. کومدون هایی که در آکنه به چشم می آید در رزاسه وجود ندارد. در رزاسه بیشتر اریتم، ترتلاژکتازه و گشادی عروق دیده می شود. اما به شکل کلی روند بیماری و درمان آن متفاوت می باشد.

آیا درمان های خانگی می تواند بر انواع جوش تاثیرگذار باشد؟

پاسخ این سوال منفی می باشد. همانطور که بالاتر گفته ایم درمان های خانگی می توانند بر روی جوش های خفیف و متوسط تاثیر بگذارند. و در صورت شدید شدن جوش ها درمان های خانگی تاثیر زیادی نمی گذارند. همچنین بهتر است با مشورت پزشک از این درمان های خانگی استفاده کرد. زیرا امکان دارد علت ایجاد جوش وجود مشکلی اساسی تر و جدی تر از انسداد منافذ پوستی باشد.

آیا مصرف غذاهای چرب می تواند سبب ایجاد جوش شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. اگر مقدار زیادی غذای چرب و شیرین مصرف کنید درصد ایجاد جوش بر روی بازوها، کمر و صورت شما بیشتر خواهد بود.

آیا برای هر نوع جوشی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهترین راه این است که برای مشخص شدن علت ایجاد جوش و پیشنهاد بهترین روش با پزشک مشورت کنید. ولی اگر جوش های شما زیاد نبوده و درمان های خانگی می توانند برای بهبود آن ها موثر باشند می توانید به پزشک مراجعه نکنید. اگر تعداد جوش هایتان زیاد بوده و اندازه ی آن خیلی بزرگ می باشد، خونریزی داشته و یا سطح زیادی از بدن را پوشانده اند. مراجعه به پزشک ضروری است.

تاثیرگذار ترین راه برای درمان جوش چیست؟

راه های مختلفی برای درمان جوش ها وجود دارد که هر کدام از آن ها برای درمان نوع خاصی از جوش ها به کار می روند. و اینکه کدام درمان برای جوش شما مناسب تر است به نظر پزشک بستگی دارد. زیرا عامل های مختلفی مثل نوع جوش، دلیل به وجود آمدن جوش، ژنتیک و سن شما می تواند بر انتخاب روش درمان تاثیر بگذارد.

آیا روش های درمانی همیشه سبب از بین رفتن جوش می شوند؟

نمی توان ضمانت داد که به کارگیری هر کدام از روش های درمانی می تواند جوش ها را برای همیشه از بین ببرد. زیرا امکان رعایت نکردن برخی موارد مثل نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم شست و شوی پوست سبب بازگشت جوش ها شوند. بنابر این می توان گفت روش هایی که برای درمان استفاده می شود برای کنترل و پیشگیری از تشدید جوش ها است. اما در برخی موارد می توانند فرد را برای همیشه از شر جوش ها خلاص کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب