farsi beauty

بهترین روش های درمان بی خوابی در سنین بالا و خطرات قرص خواب آور

بی خوابی

این روز ها افراد، در سنین مختلف با بد خوابی و یا بی خوابی رو به رو می شوند. و به دنبال راه حلی برای حل این مساله میگردند. محققان معتقدند الگوی خواب اشخاص، طی سال های مختلف زندگی تغییر می کند. اما بروز بی خوابی با افزایش سن تبدیل به مشکلی می شود که شخص به دنبال روش های مختلفی برای حل آن می گردد. مصرف قرص های خواب یکی از راه های درمان بی خوابی است. اما سوالی که به وجود می آید این است که این قرص ها می توانند با افزایش سن خطری برای فرد مصرف کننده داشته باشند؟

با ما همراه باشید تا خطرات استفاده از قرص های خواب آور در سنین بالا را بررسی نماییم.

عوارض بی خوابی

در ابتدا باید به این موضوع توجه کنید، که بی خوابی می تواند مشکلات و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. بی خوابی می تواند به مرور سیستم ایمنی شما را ضعیف کرده و به حافظه و یادگیری شما صدمه بزند. اما این تنها عوارض مربوط به بی خوابی نمی باشد.

با بالا رفتن سن تاثیرات منفی که بی خوابی می تواند بر روی بدن داشته باشد حتی از سیگار و بیماری هایی مثل فشار خون نیز بیشتر است.

نکته ای که در ارتباط با قرص های خواب آور وجود دارد، این است که استفاده از آن ها بعد از مدت کوتاهی نمی تواند برای شما خطری داشته باشد. اما مصرف این قرص ها در مدت زمان طولانی می تواند آسیب ها و مشکلات زیادی را برای شخص به ارمغان بیاورد.

بی خوابی

بی خوابی در سنین بالا به چند نوع تقسیم می شود؟

بی خوابی مشکلی است که می تواند تمام افراد را در سنین مختلف درگیر کند. اما با افزایش سن این مساله می تواند به مشکلی تبدیل شود که تمام بخش های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع، می توان گفت بی خوابی با افزایش سن به نوعی اختلال تبدیل می شود که می تواند باعث مسائل و مشکلات بسیاری برای فرد شده و بخش های زیادی از زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در این مواقع احتمال دارد که فرد زود تر از زمانی که می بایست، از خواب بیدار شده و با وجود اینکه بسیار خسته است دیگر نتواند به خواب برود.

با بالا رفتن سن، الگوی خواب افراد نیز دچار تغییرات زیادی می شود. و بخش زیادی از افراد در سنین بالا با بدخوابی و بی خوابی مواجه هستند. از انواع بی خوابی، که افراد در سنین بالا با آن مواجه هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی خوابی گذرا:

در این نوع بی خوابی، افراد مدت زمان کوتاهی، مثل چند روز یا چند هفته با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند و بعد از گذشت این زمان کوتاه، تمام نشانه های آن نیز رفع خواهد شد.

بی خوابی حاد:

بی خوابی حاد که به بی خوابی کوتاه مدت نیز معروف است. نوعی بی خوابی است که علائم آن ممکن است تا هفته ها و چندین ماه ادامه داشته باشند.

بی خوابی مزمن:

این نوع بی خوابی، بی خوابی است که اگر فرد در سنین بالا درگیر آن شود، احتمال دارد علائم آن بیشتر از یک سال همراه با او باشد. این نوع بی خوابی می تواند عوارض زیادی همراه با خود داشته باشد.

بی خوابی

راه های درمان بی خوابی در سنین بالا

همانطور که بیش تر گفتیم، بی خوابی به خصوص در سن بالا می تواند عوارض بسیاری برای فرد داشته باشد. به عنوان نمونه، اگر بی خوابی فرد در سنین بالا درمان نشود، کمترین عارضه ی آن این است که فرد به افسردگی مبتلا خواهد شد. علاوه بر این، اگر بی خوابی شخص در مرحله ی گذرا بوده و درمان نشود، ممکن است وارد مرحله ی حاد و حتی مرحله ی مزمن شود. و در نتیجه عوارض آن نیز بیشتر و بدتر خواهد بود.

بهترین روش برای درمان بی خوابی در سنین بالا مراجعه به پزشک متخصص می باشد.

البته بسیاری از پزشکان معتقدند که برای حل مشکلاتی مثل اختلال خواب و بی خوابی مراجعه به روانشناس و روانپزشک بهتر می باشد. به این موضوع هم توجه داشته باشید که در بعضی موارد پزشک متخصص ممکن است برای شخص مصرف قرص های خواب آور را تجویز کند.

اما نکته ی قابل توجه این است، که مصرف قرص های خواب آور می توانند عوارضی در پیش داشته باشند که فرد ممکن است از مصرف آن ها، برای حل مشکل خواب پشیمان شود.

از مهم ترین عوارضی که ممکن است دامن گیر فرد شود، احساس وابستگی است.

در واقع پس از یک دوره ی مصرف طولانی، فرد، نسبت به استفاده از این قرص ها وابستگی فیزیکی پیدا می کند. و فرد حتی قادر نخواهد بود بدون استفاده از این قرص ها به خواب برود.

بنابر این، اگر شخص به مرحله ای برسد که بدون مصرف قرص های خواب آور، خوابیدن برایش نشدنی باشد، باید هر چه زودتر برای ترک استفاده از این قرص ها اقدام نماید.

بهترین راه برای ترک قرص های خواب آور مراجعه به مراکز ترک اعتیاد می باشد که فرد با مشورت پزشک متخصص بتواند به بهترین شکل روند درمان را پشت سر بگذارد.

بی خوابی

استفاده از قرص های خواب آور در سنین بالا چه خطراتی دارند؟

یکی از مهم ترین عوارض استفاده ی طولانی مدت از قرص های خواب آور مربوط به اختلال در تنفس است.

بنابر این، افرادی که به بیماری های تنفسی و مشکلات ریوی مبتلا هستند، لازم است قبل از استفاده از قرص های خواب آور حتما با پزشک متخصص مشورت کنند.

از دیگر خطرات قرص های خواب آور در سنین بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن حافظه
  • خواب آلودگی
  • کسلی
  • ضعف شدید
  • سرگیجه
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • کاهش میل به غذا
  • دیدن خواب های آشفته
  • افسردگی
  • به هم ریختن دستگاه گوارش

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب