farsi beauty

آشنایی با علائم و راه های تسکین و درمان گرفتگی عضلات

درمان گرفتگی کمر

اسپاسم عضلات و گرفتگی های کمر، بسیار دردناک و عذاب آور می باشند اما روش های درمانی وجود دارد که می تواند ما را از این درد ها نجات دهد برخی از این درمان ها شامل داروها، تغییر در شیوه زندگی و ماساژ می باشد. گرفتگی کمر بصورت ناگهانی اتفاق می افتد و درد شدیدی را به وجود می آورد این گرفتگی به علت یک آسیب جسمانی است که به شما وارد شده است. از دیگر عوامل بروز این درد می توان به کمبود آب بدن، نداشتن تحرک و شیوه زندگی نامناسب اشاره داشت که منجر به تضعیف عضلات و گرفتگی آن ها می شود. در این مقاله راه های درمان گرفتگی کمر را با هم بررسی خواهیم کرد.

گرفتگی کمر چه حسی دارد؟

زمانی که عضلات کمر منقبض می شوند اسپاسم و گرفتگی عضلات به وجود می آید. این شدت درد می تواند متغیر باشد اکثر افراد از عضله خاصی در پشت اذیت می شوند با این وجود ممکن است درد به جاهای دیگر سرایت کند. برخی از افراد که دچار این مشکل هستند در ران و ساق پای خود احساس درد دارند.

برخی از علائم گرفتگی کمر

  • احساس درد در هنگام خم شدن
  • درد ناگهانی و شدید در کمر
  • احساس ضعف در عضلات پایین تنه ی و نزدیک باسن
  • درد مزمن در کمر
  • درد و سوزش در کمر که موقتی می باشد.

کسانی که به این مشکل مبتلا هستند اغلب متوجه می شوند که درد آن ها هنگامی که بسیار نشسته اند یا ایستاده اند شدید تر می شود. دو دسته از اسپاسم عضلات شامل موارد زیر می باشد

  • اسپام و گرفتگی شدید کمر
  • اسپاسم و گرفتگی مزمن

گرفتگی کمر و عضلات

راه های تسکین گرفتگی عضلات کمر

درد کمر می تواند بسیار شدید باشد به طوری که فرد را از انجام کارهای روزانه باز می دارد در اینجا برخی از راه های تسکین درد کمر را آورده ایم.

داروی بدون نسخه

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن با وجود اینکه خیلی سریع اثر نمی کنند، اما می توانند در طول 30 تا 60 دقیقه به کاهش اسپاسم کمک می کنند این داروها داروهای بدون نسخه می باشند که شما می توانید تهیه و استفاده کنید.

آب و الکترولیت ها

کمبود آب بدن موجب تضعیف عضلات بدن می شود و باعث به وجود آمدن گرفتگی کمر می شود. می توانید با نوشیدن آب و نوشیدنی های الکترولیت درد گرفتگی کمر را تسکین دهید.

یخ و گرما

از چیزهایی که می تواند درد کمر را تسکین دهد یخ و حرارت می باشد. هر دو می توانند در کاهش التهاب موثر باشند و تنش عضلات را کاهش دهند. کیسه های یخ و گرما می توانند درد را به طور خاصی تسکین دهند. روش درمان این طور است که یک لایه گرم و سپس سرد را به مدت 20 دقیقه بر روی کمر خود بگذارید اگر این کیسه ها را به دور حوله بپیچانید تاثیر آن بیشتر می شود.

استفاده از غلتک فوم

بسیاری از ورزشکاران بعد از ورزش برای از بین رفتن تنش ماهیچه ها و انقباض عضلات، از غلتک فوم استفاده می کنند. این روش به کاهش اسپاسم عضلات کمک زیادی می کند.

غلتک فوم

داروی شل کننده عضلات

زمانی که دچار گرفتگی شدید می شوید می توانید از داروهای شل کننده عضلات استفاده کنید تا دردتان کاهش یابد. با مراجعه به پزشک و مشورت با او می توانید از داروهای شل کننده عضلات برای تسکین دردتان استفاده کنید این نکته را درنظر داشته باشید که فقظ باید تا 72 ساعت از شل کننده از عضلات استفاده کنید.

استفاده از حرکات کششی

با استفاده از حرکات کششی، میتوانید تنش عضلانی را کاهش دهید و گرفتگی کمر را متوقف کنید. خیلی از ماها فکر می کنیم که در زمان گرفتگی کمر نباید حرکت کنیم تا دردمان شدیدتر نشود در صورتی که این طور نیست و حرکت کردن و انجام حرکات کششی موجب حل شدن مشکل گرفتگی کمر می شود. می توانید از حرکات کششی مفید زیر استفاده کنید

حرکت کششی هیپ لیفت

روی کمر دراز بکشید و درحالی که کف پایتان روی زمین است زانوهای خودتان را خم کنید. دستانتان را به پهلوی خود روی زمین بگذارید و به آرامی باسنتان را از زمین بلند کنید و به مدت30 تا 60 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را 5 تا 10 ست انجام دهید.

حرکت کششی ژست کودکانه

بر روی زانویتان بنشینید و سینه خود را به زانو برسانید و دستانتان را به جلو و بر روی زمین بکشید.

حرکت کششی ژست گربه

در این حرکت به صورت چهار دست و پا قرار بگیرید و ستون فقرات خودتان را به سمت بیرون و داخل خم کنید. این حرکت را 5 تا 10 ست تکرار کنید.

حرکات کششی برای گرفتگی کمر

استفاده از ماساژ گرفتگی کمر

اگر بر عضلات آسیب دیده، فشار ثابت و حداقلی وارد کنیم می توانیم به کاهش تنش و جلوگیری از اسپاسم عضلات کمک کنیم. برای تسکین دادن درد گرفتگی کمر، به آن قسمتی که درد می کند و گرفته است را به مدت 30 تا 60 ثانیه فشار وارد می کنیم و بعد اطراف آن قسمت را به شکل دایره ای با فشار می کشیم. ماساژ این قسمت ممکن است ناراحت ککنده باشد اما دردناک تخواهد بود. توجه کنید که اگر در آن ناحیه نبض وجود داشته باشد نباید به آن قسمت فشار وارد کنیم.

انواع ماساژ گرفتگی کمر

ماساژ هایی وجود دارد که عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند و اسپاسم عضلات خودشان را درمان کنند. ما ماساژ هایی را در زیر آورده ایم که فرد ماساژ دهنده می تواند از آن ها برای تسکین درد گرفتگی کمر استفاده بنماید.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ یکی از انواع ماساژ کمر بوده که به کاهش گرفتگی عضله و تسکین عمیق عضلانی به شما کمک می کند. این کار با ماساژ دادن سنگ های صاف و گرم که در قسمت های کلیدی بدن قرار دارند انجام می شود.

ماساژ درمانی ورزشی

این ماساژ با تمرکز بر یک نقطه خاص از بدن انجام می گیرد. نکته مفید این ماساژ این است که اگر شما قبل و بعد از هر ورزش و گرفتگی کمر آن را انجام دهید موجب کاهش درد و درمان اسپاسم عضله می شود.

ماساژ نقاط ماشه

این نقاط، نقاط خاصی از بدن هستند و معمولا درد را به نقاط دیگر بدن انتقال می دهند. توجه کنید که فشار و ماساژ این نواحی از بدن موجب کاهش گرفتگی کمر می شود.

ماساژ کمر برای گرفتگی عضلات

درمان های طولانی مدت گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر

آکادمی پزشکان آمریکا، توصیه می کنند در صورتی که داروها نتوانند برای گرفتگی عضلات موثر باشند، برخی از دارو های تجویزی وجود دارند که مواد افیونی در خود دارند و به درمان درد کمر کمک می کنند. ممکن است که پزشک دارو های شل کننده عضلات را برای بیمار خود تجویز کند.

این پزشکان برای درمان های طولانی مدت و جلوگیری از گرفتگی کر روش های زیر را پیشنهاد می کنند.

  • ماساژ
  • یوگا
  • طب سوزنی
  • دستکاری ستون فقرات مانند کایروپراکتیک
  • توانبخشی مانند ورزش یا فیزیوتراپی
  • کاهش استرس مبتنی بر ذهنیت
  • ورزش تایچی
  • لیزر درمانی
  • بیوفیدبک

افراد برای بدست آوردن بهترین نتیجه ممکن است چندین روش درمان را ترکیبی با هم انجام دهند. همچنین تغییر در سبک زندگی مانند داشتن تحرک و دوری از نشستن های طولانی مدت می تواند از گرفتگی کمر و بروز این مشکل جلوگیری کند.

یوگا برای گرفتگی عضلات

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب