farsi beauty

دندان درد در بارداری، درمان فوری دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری

دوران بارداری، یک دوره‌ مهم زندگیست و حفظ سلامتی در این دوران بسیار مهم است. اما در کنار این‌ها توجه به سلامت دندان نیز بسیار حائز اهمیت است و باید به آن نیز توجه شود و درصورت بروز مشکل حتماً درمان شود.

یکی از این مشکلات حساسیت یا درد دندان در زمان بارداری می‌باشد که می‌توانید با مراجعه به دندان پزشک متخصص و رعایت بهداشت دهان و دندان از بروز آن جلوگیری کنید.

علت دندان درد در زمان بارداری

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

به طور کلی در زمان بارداری تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود که تغییرات هورمون یکی از بارزترین آن‌ها می‌باشد که این امر باعث درد دندان در خانم‌های باردار می‌شود. افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون علاوه بر اینکه می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود می‌تواند ما را در برابر پلاک دندان آسیب پذیرتر کند. در واقع واکنش لثه را نسبت به پلاک دندان بیشتر می‌کند.

تجمع پلاک دندانی باعث چه چیزی می‌شود؟

تجمع این پلاک‌ها از دلایل اصلی خونریزی و التهاب لثه می‌باشد که به آن ژنژیویت بارداری( gingivitis) یا التهاب لثه در زمان بارداری می‌گویند. لازم به ذکر است در صورتی که التهاب دندان زیاد شود باعث خونریزی لثه و از بین رفتن استخوان دندان و در نهایت از دست رفتن دندان می‌شود.

 آمار نشان داده است که بین 60 تا 70 درصد زنان باردار به ژنژیویت بارداری دچار می‌شوند.

علاوه بر مورد ذکر شده تجمع زیاد پلاک باعث ایجاد تومورهای دهانی می‌شود که غیر سرطانی بوده و برای برخی زنان در زمان بارداری اتفاق می‌افتد.

در بیشتر موارد در سه ماهه دوم بارداری رشد بیش از اندازه بافت لثه رخ می‌دهد که می‌تواند باعث ایجاد درد و حساسیت شود.

علائم ژنژیویت بارداری
  1. داشتن لثه های متورم
  2. بوی بد دهان
  3. در صورتی که لثه های شما خونریزی می‌کند.
  4. حساسیت بیش از حد لثه
  5. احساس درد در هنگام مسواک زدن
  6. داشتن لثه‌های بنفش صورتی

بارداری

عوارض ژنژیویت بارداری

التهاب لثه در زمان بارداری حالت خفیفی از پریودنتیت (Periodontitis) بوده که می‌تواند خطراتی مانند تولد زودرس نوزاد و داشتن وزن کم شود، در واقع بیماری لثه می‌تواند روی سلامت و رشد نوزاد تاثیر بگذارد.

پیشگیری از ژنژیویت بارداری
  1. مسواک زدن به روش صحیح
  2. بهتر است قبل از بارداری با دندان پزشک خود مشورت کنید.
  3. رژیم غذایی مناسب و سالم
  4. رعایت بهداشت دهان و دندان
  5. قرقره کردن آب نمک
  6. استفاده ازمسواک سرکوچک با رشته‌های نرم
درمان ژنژیویت بارداری
  1. استفاده از نخ دندان به صورت روزانه
  2. استفاده از دهان شویه ضد ژنژیویت
  3. استفاده از خمیر دندان ضد ژنژیویت

رژیم غذایی پر کربوهیدرات

مصرف بیش از حد کربوهیدرات و مواد قندی خطر پوسیدگی دندان و ایجاد حفره دندانی را افزایش می‌دهد.

اسید معده

رفلاکس معده و استفراغ به صورت مکرر باعث از بین رفتن مینای دندان و ایجاد حساسیت می‌شود.

دندان درد در بارداری

درمان دندان درد در بارداری

اولین و مهم ترین مرحله مراجعه به دندان پزشک است. دندان پزشک شما باید بداند که شما باردار هستید، همچنین دندان پزشک برای اینکه بتواند نسخه مناسبی به شما بدهد باید بداند که شما چه دارویی مصرف می‌کنید همچنین ممکن است دندان پزشک برای تجویز داروهایی مانند آنتی بیوتیک و مسکن لازم بداند که با دکتر شما نیز مشورتی داشته باشد.

درصورتی که عفونت لثه بسیار شدید باشد دیگر راهی برای نجات دندان شما وجود ندارد و کشیدن آن دندان در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند درد و عفونت را متوقف کند.

گرفتن عکس (OPG) با اشعه ایکس در زمان بارداری مشکلی ندارد اما رعایت یک سری موارد می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. هر چند که احتمال تاثیر اشعه ایکس تا شکم و لگن اندک است اما استفاده از پیش بند محافظ برای محافظت از شکم و گردن ضروری است.

دندان درد

درمان خانگی برای خونریزی لثه و دندان درد در دوران بارداری

شیر milk

شیر

مصرف شیر به دلیل اینکه حاوی کلسیم و ویتامین K است می‌تواند خونریزی را متوقف و لثه های شما را تقویت کند. شیر ولرم می‌تواند باعث کاهش درد و ورم لثه شود همچنین خوردن یک یا دو لیوان شیر گرم در طول روز تا زمانی که لثه شما خونریزی دارد ضروری است. لازم به ذکر است بعد از نوشیدن شیر دندان هایتان را بشویید تا از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری شود.

چرب کردن

در زمان بارداری استفاده از روغن برای مراقبت از دهان و دندان مفید است. شما می‌توانید از روغن کنجد و نارگیل که دارای خواص ضد میکروبی هستند استفاده کنید. در واقع آنتی اکسیدان موجود در این روغن ها باعث از بین بردن میکروب‌های مضر می‌شود. برای این کار مقداری روغن در دهانتان بریزید و قرقره کنید. می‌توانید این کار را 10 دقیقه در روز انجام دهید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا

این گیاه به دلیل خواص های زیادی که دارد گزینه مناسبی برای درمان درد دندان در دوران بارداری می‌باشد.

از خواص آلوئه ورا می‌توان به ضدباکتریایی و ضد میکروبی و ضد قارچی بودن و کاهش دهنده تورم و خونریزی لثه اشاره کرد.

انار

انار

برا ی جلوگیری از پلاک دندان می‌توانید از انار استفاده کنید چون انار دارای خاصیت ضد باکتری است. برای این کار می‌توانید هر روز با مقداری آب انار دهان خود را شستشو دهید. لازم به ذکر است که باید برای مصرف آب انار، از آب انار بدون شکر استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده خنثی کننده اسیدها می‌باشد. برای استفاده از این راه تنها کافیست مسواک خود را مرطوب کنید و به جوش شیرین آغشته کنید و با آن مسواک بزنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز و بعد از هر وعده غذایی انجام دهید.

میخک

میخک

میخک یک ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی است و یک جایگزین مناسب برای درمان دارویی می‌باشد. برای استفاده از این روش شما می‌توانید مقداری پنبه را به روغن میخک آغشته کنید و آن را روی دندانی که درد دارد بگذارید همچنین می‌توانید از گل میخک استفاده کنید و آن را بجوید.

زردچوبه

زردچوبه

به دلیل اینکه زردچوبه حاوی کورکومین است برای مقابله با التهاب و عفونت دندان بسیار مناسب است و باعث کاهش رشد غدد دهان می‌شود در این روش با استفاده از نصف قاشق چای خوری روغن خردل و یک قاشق نمک و نصف قاشق زردچوبه، خمیر درست کنید و دوبار در روز روی لثه ها ماساژ بدهید می‌توانید این کار را بیشتر از دوبار نیز انجام دهید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب