farsi beauty

روانشناسی رنگ زرد و تاثیرات آن در دنیای امروز (مد، برندینگ، تبلیغات و..)

رنگ زرد

برای وارسی تاثیر روانی رنگ ها بر روی رفتار انسان ها به سراغ روانشناسی رنگ ها می رویم. ما می خواهیم به این موضوع آگاهی پیدا کنیم که هر رنگ چه احساساتی را در اشخاص ایجاد می کند. روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که بعضی رنگ ها می توانند حالت های ویژه ای را در شخص به وجود بیاورند. و ممکن است بتوانند بر روی رفتار شخص تاثیر داشته باشند.

البته این موضوع هم وجود دارد که احساس شما در ارتباط با رنگ ها، می تواند تحت تاثیر تجربیات و تداعی های فرهنگی باشد. اما بعضی رنگ ها باعث به وجود آمدن احساسات و حالت های ویژه ای در فرد می شوند.

بنابر این، برای آشنا شدن با روانشناسی رنگ زرد، لازم است با ما در فارسی بیوتی همراه باشید تا به نکات جالبی دست پیدا کنید.

گلبرگ زرد

خصوصیت های روانشناختی رنگ زرد و معنای این رنگ

رنگ ها ارتباط زیادی با احساساتی دارند که فرد آن ها را تجربه می کند. به اطرافتان توجه کنید. رنگ هایی که در چیدمان منزل، مبلمان، اتاق خواب و هرجای دیگری وجود دارد می تواند احساسات مختلفی مثل شادی، غم، آرامش و حتی گرسنگی را ایجاد کند.

رنگ زرد، در دسته ی رنگ های گرم قرار می گیرد. این رنگ می تواند باعث القای احساساتی مثل شادی، خوش بینی و احساس انرژی در فرد شود.

در تمامی جهان از رنگ زرد با عنوان رنگ خورشید و رنگی گرما بخش و حیات بخش یاد می شود. از رنگ زرد می توان به معنی احتیاط نیز یاد کرد. در بیشتر کشور ها برای علائم هشدار ترافیکی و علائم راهنمایی و رانندگی از رنگ زرد استفاده می کنند.

رنگ زرد wow

بعضی از خصوصیات کلیدی که با رنگ زرد ارتباط دارند!

افزایش توجه:

از رنگ زرد برای جلب توجه استفاده می شود. زیرا این رنگ، درصد قابل توجهی قابل مشاهده بوده و توجه ی دیگران را به خود جلب می کند. برای همین است که می توان از زرد برای تبلیغات و علائم راهنمایی و رانندگی استفاده کرد.

دشوار بودن خوانش:

میزان نوری که رنگ زرد از خودش انعکاس می دهد زیاد است و برای همین موضوع می باشد که این رنگ می تواند باعث خسته شدن چشم ها شود. اگر از رنگ زرد در پس زمینه ی مانیتور کامپیوتر یا روی کاغذ استفاده شود، می تواند باعث خستگی چشم شما شده و حتی در برخی موارد با شدت بیشتر، می تواند باعث از دست رفتن بینایی فرد شود.

انرژی زیاد:

رنگ زرد به عنوان رنگ پر انرژی شناخته شده و می تواند باعث زیاد شدن متابولیسم فرد شود.

گرم:

رنگ زرد، نوعی رنگ شادی آور و روشنی بخش است که به عنوان یک رنگ گرم شناخته می شود.

نا امیدکنندگی:

رنگ زرد می تواند سبب خشم و ناامیدی شود. این در حالی است که رنگ زرد بیشتر به عنوان رنگی شاد به شمار می رود، اما باید توجه کرد که اغلب مردم در اتاق های زرد عصبانی شده و حتی نوزاد ها در چنین اتاق هایی بیشتر گریه می کنند.

به طور کلی نمی توان رابطه ی افراد با رنگ ها را جهانی دانست. زیرا ممکن است افراد بر اساس تجربیات فردی و فرهنگی، در ارتباط با یک رنگ واکنش نشان دهند.

ماگ لیوان زرد

مفهوم رنگ زرد در فنگ شویی

در فنگ شویی رنگ زرد به عنصر زمین اختصاص داده می شود. عنصر زمین می تواند انرژی پایداری را در خانه و محل کار ایحاد کند. استفاده از رنگ زرد، که با عنوان عنصر زمین از آن یاد می شود، در خانه یا محل کار می تواند باعث شود، انرژی زمین در همه ی بخش های زندگی، به خصوص بخش های جنوب غربی و شمال شرقی که عنصر حاکم می باشد، تقویت شده و ثبات ایجاد می شود. رنگ زرد در رنگ طلایی هم، یکی از رنگ هایی به شمار می رود که به عنصر فلزی اختصاص داده می شود. در نتیجه، بعضی وقت ها دو کاره می باشد.

مفهوم رنگ زرد در دنیای مد

رنگ زرد به عنوان رنگ خورشید، رنگ شادی و شور، رشد، گرما، انرژی و خوش بینی می باشد. این رنگ با چاکرای شبکه ی خورشیدی ارتباط داشته و با احساس هویت، اراده و خلاقیت ما مرتبط می باشد. استفاده از این رنگ در استایل می تواند به معنی ذهن برتری باشد که به طرزی فوق العاده می تواند تمرکز داشته باشد.

برند رنگ زرد

مفهوم رنگ زرد در تجارت و برندینگ

همانطور که پیش تر گفتیم، در روانشناسی رنگ، مفهوم رنگ زرد به معنای شادی، خوش بینی، تابستان و مثبت اندیشی می باشد. اما باید توجه کنید که این رنگ سبب فریب و هشدار نیز می شود. برند هایی وجود دارند که از رنگ زرد شاد برای پس زمینه یا حاشیه ای برای وب سایت خود استفاده می کنند.

از برند هایی که از رنگ زرد استفاده کرده اند، می توان به برند هایی مثل فراری و ایکیا اشاره کرد.

برند فراری با ایجاد احساس شادی و سبک زندگی بی دغدغه یکی از بهترین و بزرگ ترین برند هایی است که بیشتر مردم آرزوی رانندگی با آن ماشین ها را دارند.

برند ایکیا هم از رنگ زرد کمک گرفته است. آیا فکر کرده اید که ارتباط بین مبلمان و وسایل خانه با شادی چه می باشد؟ بیشتر افرادی که به سراغ خرید از برند ایکیا می روند، اشخاصی هستند که خانه ی اولشان را خریده اند یا برای اولین بار می خواهند به جایی اسباب کشی کنند. رنگ زرد سرشار از خوش بینی و شادی است و یک حس اطمینان را در افراد به وجود می آورد.

انتخاب رنگ، برای برند به این موضوع بستگی دارد که افراد قصد دارند با دیدن رنگ برندشان چه چیز هایی در ذهن مردم تداعی شود.

بنابر این، برند هایی که به سراغ رنگ زرد می روند ناهموار، شاد و قوی به چشم می آیند. رنگ زرد در میان برند ها به شکل کمتری رواج داشته و همین موضوع باعث می شود انتخاب آن برای برندتان باعث متمایز بودن و خاص بودن آن شود.

از برند هایی که از رنگ زرد استفاده کرده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • National Geographic
  • McDonald
  • Tour de France
  • Snapchat
  • Stanley
  • Chupa Chups
  • ferrari
  • Ikea

هیجان رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

اگر انتخاب شما در اکثر مواقع رنگ زرد می باشد، باید بدانید که این رنگ در روانشناسی به عنوان قوی ترین رنگ شناخته شده و رنگ شادی، باز بودن، برونگرا بودن و صمیمی بودن است. این رنگ باعث ایجاد احساس نشاط، کمدی و بازیگوشی است و با احساسات، عزت نفس و خلاقیت همراه است. این رنگ می تواند باعث ایجاد احساس سرزندگی و خوش بینی در شخص بیننده شده و بیش از هر رنگی باعث افزایش شور و شادی در شخص می شود. این رنگ می تواند بر روی قسمت سمت چپ مغز اثر گذاشته و باعث تقویت تفکر تحلیلی قوی شود.

رنگ زرد باعث می شود فرد راه حل ها را از طریق خلاقیت پیدا کرده و تحلیلی تر شود.

توجه کنید که این رنگ تاثیرات زیاد و قابل توجهی بر روی روان انسان داشته و علاوه بر مسائلی که گفتیم اگر بیش از اندازه از آن استفاده شود، ممکن است باعث تکانشگری، اضطراب و شکنندگی عاطفی شود.

افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند اکثرا افرادی برونگرا و صاحب شخصیتی شاد، کمالگرا، با اعتماد به نفس و خوش بین هستند. اینگونه افراد، اکثرا ارتباطات اجتماعی قوی داشته و به دلیل جذابیت رفتاری و شوخ طبع بودنشان می توانند با سرعت کمی با افراد دیگر ارتباط برقرار کرده و دوست شوند. اما ترجیح این افراد، این است که دوستانشان را با دقت زیادی انتخاب کنند.

در روانشاسی رنگ زرد به این موضوع هم توجه کنید که افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند افردی بسیار کمالگرا بوده و به این دلیل از خود و دیگران انتظارات زیاد و گاهی غیر منطقی دارند.

آن ها افرادی با جذابیت بالا هستند که دارای روحیه ی شوخ و ماجراجویانه ای می باشند که اکثر افراد به سمت آن ها جذب می شوند. البته باید توجه داشت که زیر ظاهر شاد و بازیگوش آن ها حساسیت ها و نگرانی هایی به چشم می خورد که بیان نمی شود.

دوربین زرد

معانی مثبت رنگ زرد

از معانی مثبت این رنگ می توان به اشتیاق، سرگرمی، خوش بینی، نشاط، خوش خلقی، اصالت، چالش برانگیزی، خرد، منطق و تحصیلی و تحلیلی اشاره کرد.

معانی منفی، راجع به رنگ زرد

با وجود تمام مفاهیم مثبتی، مانند شادی و گرما که راجع به رنگ زرد شناخته شده می باشد. این رنگ دارای تعداد قابل توجهی معانی منفی نیز می باشد.

زرد نماد بیماری روانی، ترس و بیماری است. این رنگ می تواند نشانه ای از احساس گرایی و افراط باشد.

به طور معمول از این رنگ پر از جنب و جوش با احتیاط زیادی توسط طراحان استفاده می شود. استفاده از زرد کم رنگ تر، اثرات نشاط بخشی کمتری دارد.

به کارگیری بیش از اندازه، از زرد روشن نیز می تواند پروژه شما را تحت الشعاع قرار بدهد.

از مفاهیم منفی رنگ زرد می توان به قضاوت کنندگی، انتقادی، تحلیل گر بودن بیش از اندازه، ترسو بودن، فریبکار بودن، بدبین بودن، کینه توز بودن، غیر عاطفی بودن و خود بین بودن اشاره کرد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب