farsi beauty

مراحل برنزه کردن با آفتاب که باید رعایت کنید + مراقبت های بعد از آفتاب گرفتن

برنزه کردن صورت

برنزه کردن با آفتاب یکی از شایع ترین راه های برنزه کردن پوست می باشد. که این روز ها افراد زیادی به سراغ آن می روند. برای برنز کردن با آفتاب لازم است به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. که پوستتان دچار سوختگی نشده و از معایب آن دور بمانید. با ما همراه باشید تا این نکات مهم را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱) از لباسی مناسب استفاده کنید

پوشیدن لباسی مناسب برای آفتاب گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید از مایو های زنانه، مایو های مردانه، تاپ و شلوارک و لباس های این چنینی استفاده کنید.

۲) از روغن برنزه و ضد آفتاب استفاده کنید

برای اینکه از سوختن پوستتان جلوگیری کنید، از روغن برنزه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. توجه داشته باشید به نواحی از پوست که رنگ تیره تری دارند، مثل آرنج و زانوهایتان لایه ی ضخیم تری کرم ضد آفتاب بزنید. تا بعد از آفتاب گرفتن این بخش از پوستتان بیش از اندازه تیره نشود. در ارتباط با روغن برنزه هم باید توجه داشته باشید که این روغن ها می توانند پروسه ی برنز شدن را سرعت بدهند. روغن های برنزه همچنین، دارای ضد آفتاب بوده و می توانند مانع از سوختن پوست شوند. پس از آنکه پوستتان را به وسیله ی روغن برنز ماساژ دادید، هر چند دقیقه یک مرتبه به وسیله ی آب پاش پوستتان را مرطوب کنید. علاوه بر این ها، شما می توانید به سراغ اسپری مخصوص برنزه شدن بروید که در رنگ های مختلف تولید شده و می توانند باعث شوند رنگ پوستتان برنزه شکلاتی، برنزه طلایی و ... شود.

۳) به سراغ مناسب ترین روغن برنزه بروید

به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده از هر روغن برنزی نمی تواند کمک کننده باشد.  روغن هایی مثل وازلین، روغن بچه و موارد این چنینی برای برنزه شدن خیلی گزینه ی مناسبی نیستند. روغن هایی وجود دارند که دقیقا برای همین امر تولید شده و ترکیبات مغذی برای پوست دارند‌ و می توانند پوست را آبرسانی کنند.

۴) زمان مناسبی را برای آفتاب گرفتن انتخاب کنید

بهترین زمان برای آفتاب گرفتن قبل از ده صبح و چهار بعد از ظهر می باشد. به این نکته ی مهم توجه کنید که به هیچ وجه بین ساعات دوازده تا پانزده اقدام به برنزه کردن نکنید‌. زیرا در این زمان شما دچار سوختگی خواهید شد.

۵) در برابر نور خورشید دراز بکشید

لازم است در این باره به چند نکته ی مهم توجه کنید. اول اینکه می بایست حدوداً سی دقیقه در برابر نور خورشید دراز بکشید اما هر پانزده دقیقه یک بار باید به تمام نواحی بدن ضد آفتاب بزنید. سپس باید حالت بدنتان را عوض کنید و به سمت دیگر بچرخید تا تمام بدنتان آفتاب بگیرد. استفاده از ضد آفتاب نمی تواند از برنزه شدن شما جلوگیری کند و تنها مانع از سوختن پوستتان می شود. در دفعه های بعد می توانید  بین چهل و پنج دقیقه تا شصت دقیقه مقابل آفتاب دراز بکشید.

۶) به میزان کافی آب بنوشید

باید بدن شما هیدراته بماند. برای این مساله لازم است حین آفتاب گرفتن از میزان زیادی آب و مایعات استفاده کنید.

۷)‌ بعد از آفتاب گرفتن از کرم و لوسیون افترسان استفاده کنید

بعد از آنکه آفتاب گرفتنتان تمام شد، سعی کنید به سراغ استفاده از افترسان بروید. استفاده از کرم یا لوسیون افترسان می تواند باعث به حداقل رساندن صدمه هایی شود که از طریق اشعه های  زیان آور نور خورشید به پوست می رسد‌. در ضمن، توجه داشته باشید بعد از آفتاب گرفتن به سرعت به حمام نرفته و دوش نگیرید.

 

لوازمی که برای آفتاب گرفتن به آن احتیاج خواهید داشت شامل چه چیز هایی می شود؟

  • زیر انداز نرم
  • عینک آفتابی بزرگ
  • لباس مناسب برای آفتاب گرفتن
  • بطری آب و نوشیدنی مورد علاقه
  • روغن برنزه
  • کرم ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30
  • کلاه یا دستمال سر برای پوشاندن تمام موی سر
  • دمپایی
  • حوله
  • کرم افترسان

برنز آفتاب

نکته هایی که لازم است به آن توجه کنید:

توجه داشته باشید شما قرار است برنزه شوید اما لازم نیست بسوزید. در مرتبه ی اول سی دقیقه زیر نور آفتاب دراز بکشید و هر پانزده دقیقه یک بار ضد آفتاب بزنید. در روز دوم شما می توانید چهل و پنج دقیقه زیر نور آفتاب دراز بکشید و در مرتبه ی آخر می توانید یک ساعت این کار را انجام دهید.

زمان آفتاب گرفتن حالت های بدنتان را تغییر دهید تا تمام بدنتان آفتاب بگیرد.

به صورت روزانه آفتاب نگیرید. بهتر است یک روز در میان این کار را انجام دهید تا پوست استراحت کند.

همانطور که پیش تر گفتیم در این حین وضعیت بدنتان را تغییر دهید. زیرا اگر تنها یک سمت از بدنتان در مقابل نور خورشید قرار بگیرد احتمال سوختگی آن قسمت بیشتر خواهد بود.

 

بعد از برنزه کردن چطور از پوست مراقبت کنیم؟

سوختگی بیش از اندازه:

توجه داشته باشید که سوختگی پنج بار یا بیشتر از آن می تواند باعث مبتلا شدن به ملانوم شود که بدترین نوع سرطان پوست می باشد. بنابر این برای بهبود سوختگی به سراغ استفاده از لوسیون های مرطوب کننده بروید. این روش سبب تقویت سلامت پوست و افزایش پوسته پوسته شدن پوست مرده و سوخته می شود. لازم است دو تا سه مرتبه در طول روز یا زمانی که احساس ناراحتی کردید از لوسیون استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر قصد دارید مانع از آسیب های پوستی شوید، می توانید از کرم های دارای ویتامین C و E استفاده کنید.

مصرف مسکن و نوشیدن آب:

لازم است هیدراته بمانید. بنابر این مقدار زیادی آب خنک بنوشید تا به بهتر شدن وضعیت کمک کنید.

همچنین برای کاهش درد و تورم از ایبوپروفن استفاده کنید‌. مصرف ایبوپروفن می تواند مانع از صدمه های طولانی مدت سوختگی شود.

استفاده از حوله ی مرطوب:

استفاده از حوله ی مرطوب می تواند در مرطوب نگه داشتن پوست مرده موثر باشد و مانع خشکی و ترک خوردن دردناک پوست شود. لازم است حوله ای مرطوب و خنک را بر روی پوست بگذارید و هر ده تا پانزده دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید.

جدا نکردن پوست یا تاول ها:

پوست یا تاول ها را جدا نکنید. عدم توجه به این جمله باعث می شود پوستتان شل شود. همچنین توجه داشته باشید که تاول ها دارای مایعات و روغن هایی هستند که پوست شما برای بهتر شدن به آن نیاز دارد.

 

پاسخ به برخی سوالات مهم

زیان های برنزه شدن با آفتاب چیست؟

اصلی ترین ضرر برنزه شدن با آفتاب سرطان پوست و بیماری های پوستی است.

به طور دقیق تر می توان گفت، برنزه شدن با آفتاب خطر ابتلا به سرطان هایی مانند کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم را افزایش داده و سبب افزایش روند سرعت پیری پوست می شود.

علاوه بر این ها، اگر هنگام آفتاب گرفتن از عینک آفتابی استفاده نکنید، ممکن است سبب ابتلا بیماری های چشم و سرطان های چشم شود‌.

غذاهایی وجود دارند که به برنزه شدن بدون سوختگی کمک کنند؟

بله. شما می توانید به سراغ استفاده از مواد غذایی دارای بتاکاروتن مثل سیب زمینی شیرین، هویج و کلم پیچ بروید. مواد غذایی دارای بتاکاروتن می توانند باعث شوند بی آنکه بسوزید برنز شوید. علاوه بر این، با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، مشخص شده است که بتاکاروتن می تواند در کاهش حساسیت به نور خورشید در افرادی که بیماری های حساس به نور دارند، کمک کند.

شما همچنین می توانید به سراغ مصرف مواد غذایی دارای لیکوپن مثل هندوانه و گوجه فرنگی بروید. لیکوپن توانایی فوق العاده ای در حفاظت از پوست در برابر اشعه ی ماوراء بنفش خورشید دارد.

استفاده از وازلین به عنوان روغن برنزه روش خوبی است؟

خیر‌. وازلین دارای ترکیبات نفتی است و همین مساله باعث جذب بیشتر نور خورشید به پوست می شود. توجه کنید که وازلین اصلا روغن مناسبی برای این موضوع نبوده و می تواند باعث شدید شدن تاثیرات زیان بار آفتاب شده و سبب صدمه به پوست می شود.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب