farsi beauty

ماساژ سوئدی چیست؟ آشنایی با فواید و تکنیک های ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی از محبوب ترین و رایج ترین انواع ماساژ می باشد و افرادی که اهل ماساژ درمانی هستند بدون شک نام ماساژ سوئدی را بارها شنیده اند و قطعا آن را تجربه کرده اند. این ماساژ شما را از استرس، اضطراب و هر گونه درگیری فکری و تنش رها می سازد. البته علاوه بر فوایدی که برای سلامت روانی و فکری دارد فواید زیادی برای جسم نیز دارد. ماساژ سوئدی سبب افزایش میزان اکسیژن خون، انعطاف پذیری بدن، بهبود جریان خون و کاهش سموم در ماهیچه ها می شود. در ادامه با سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا به طور کامل با چیستی ماساژ سوئدی و فواید بی نظیر آن آشنا شوید.

 

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی ترکیبی از ماساژ های کلاسیک و سنتی هاست. ماساژور یا ماساژ درمانگر با استفاده از تکنیک هایی مانند ضربه زدن، تکان دادن، فشار و مالش طولانی مدت و اصطحکاک بافت های نرم بدن سعی می کند روح و جسم شما را از هرگونه تنش و استرس پاک سازد. تکنیک های دیگری که در ماساژ سوئدی استفاده می شود شامل ورز دادن، خم کردن، کشش و فشار دایره وار با دست و کف دست می باشد. ماساژ های غربی مانند ماساژ آروماتراپی، رفلکسولوژی و طب فشاری ماساژ سوئدی را پایه و اساس خود قرار داده اند و از روش ها و تکنیک های موجود در آن استفاده می کنند. اساس ماساژ های غربی این است که تنش و گرفتگی را از نقاط مختلف بدن با استفاده از فشار به نقاط حساس، آزاد سازد.

ماساژ سوئدی

حرکات و تکنیک های اصلی ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی با تکنیک ها و حرکات خاصی انجام می شود که در جهت افزایش سلامت فرد و کاهش تنش ها در او انجام می شود. در ادامه تکنیک های اصلی ماساژ سوئدی توضیح داده شده است.

 

تکنیک افلوراژ (Effleurage) در ماساژ سوئدی

ماساژور از این تکنیک در ابتدای ماساژ برای گرم کردن بدن و در انتها برای تسکین عضلات و سرد کردن استفاده می کند. ماساژور با انجام حرکاتی همچون ضربات دایره ای و ماساژ آرام در قسمت های مختلف بدن سعی می کند گرفتگی موجود در عضلات را از بین ببرد و آنها را شل و نرم کند. ماساژور این حرکت را با فشار های مختلفی انجام می دهد. تکنیک افلوراژ بر اساس فشار وارده شده به بدن به سه دسته تقسیم می شود:

  • افلوراژ نوازشی
  • افلوراژ سطحی
  • افلوراژ عمیق

ماساژور با توجه به نیاز بدن هر شخص تصمیم می گیرد از چه سطحی از فشار استفاده کند و کدام یک از تکنیک های افلوراژ را برگزیند تا تنش و گرفتگی بدن و عضلات را آرام کند و باعث شود شما بهترین نتیجه را از ماساژ سوئدی بگیرید.

ماساژ

تکنیک پتریساژ (Petrissage) در ماساژ سوئدی

تکنیک پتریساژ می تواند به بهبود تنش در عضلات کمک زیادی بکند. ماساژور در این تکنیک از روش های متداولی همچون پیچاندن، ورز دادن، بلند کردن و غلتاندن بهره می برد. او با استفاده از این تکنیک ها در سطوح متفاوتی از فشار سعی می کند بافت های نرم بدن را ورز دهد و آنها را به صورت ریتمیک فشرده سازد. در حین انجام این ماساژ گردش خون در بدن بهتر می شود زیرا عضلات کشیده و رها و شل می شوند. تکنیک پتریساژ بیشترین زمان را در هنگام انجام ماساژ سوئدی به خود اختصاص می دهد. این تکنیک ماساژ به دلیل آزاد سازی عضلات از درد و گرفتگی بهترین گزینه برای افرادی است که عضلاتشان آسیب دیده است.

ماساژ سوئدی

تکنیک تپوتمنت(Tapotement) در ماساژ سوئدی

ماساژور با استفاده از تکنیک تپوتمنت به جریان خون در سراسر بدن کمک می کند. عبارت تپوتمنت به معنای ضربه زدن است و اعمالی مانند سیلی زدن، حجامت، ضربات چکشی و ضربه زدن را شامل می شود. از فواید این تکنیک ماساژ می توان به آزاد شدن ماهیچه های سفت و کمک به تخلیه لنفاوی اشاره کرد. همچنین تکنیک تپوتمنت در ماساژ سوئدی سبب تولید اندورفین در بدن می شود که در نهایت بدن را از تنش رها می سازد و موجب آرامش می شود.

 

تکنیک اصطحکاک در ماساژ سوئدی

در تکنیک اصطحکاک ناحیه مد نظر توسط ماساژور با استفاده از انگشتان دست ماساژ داده می شود. معمولا این تکنیک در ناحیه مفاصل و گاهی در قسمت ماهیچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. فرد ماساژ درمانگر با استفاده از حرکات ریتمیک دایره ای و خطی با وارد کردن فشار آرام و ملایم بر قسمت های گرفته برای نرم و شل شدن آنها تلاش می کند.

ماساژ درمانی

تکنیک لرزش در ماساژ سوئدی

آخرین تکنیک در ماساژ سوئدی تکنیک لرزش است. ماساژور در انتهای ماساژ سوئدی به منظور آرام و شل شدن عضلات ناحیه مد نظر را تکان می دهد و می لرزاند. او با توجه به ناحیه از کف دست یا انشگتان برای لرزاندن استفاده می کند. نواحی حساس و کوچک مانند صورت با استفاده از انگشتان ماساژ داده می شود و نواحی بزرگ تر مانند عضلات پشت با استفاده از کف دست تکان و ماساژ داده می شود. این تکنیک به منظور آرامش و تسکین اعصاب و کاهش گره و تنش در عضلات و ماهیچه ها در پایان ماساژ سوئدی انجام می شود.

 

فواید ماساژ سوئدی چیست ؟

هدف و تمرکز اصلی ماساژ سوئدی بر افزایش و تقویت آرامش از طریق تسکین عضلات و بهبود گردش خون می باشد در نتیجه این ماساژ با ماساژ بافت عمیق یا ماساژ ورزشی کاملا فرق دارد اما ماساژ سوئدی تنها همین دو هدف را دنبال نمی کند.

ماساژ درمانی

ماساژ سوئدی کمک به کاهش درد عضلانی

زمانی که از درد های مزمن عضلانی یا درد های طولانی مدت رنج می برید به جای مصرف قرص های مسکن، از مزایای ماساژ سوئدی بهره ببرید و درد های عضلانی را کاهش دهید. ماساژور با استفاده از تکنیک های ماساژ سوئدی و تشخیص نقاط درد تلاش می کند درد و گرفتگی عضلات را از بین ببرد.

 

بهبود گردش خون با ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی با دارا بودن تکنیک های متفاوت بر افزایش و بهبود گردش خون اثر می گذارد و سبب بهبود و تسکین درد عضلانی می شود. بهبود گردش خون مزایای بسیاری برای بدن دارد:

  • افزایش گردش خون سبب افزایش انرژی بدن می شود.
  • بهبود گردش خون دمای بدن بالا می رود و در واقع تولید گرما در بدن بیشتر می شود که موجب رفع گرفتگی های عضلانی می شود.
  • ماساژ سوئدی با افزایش گردش خون به دفع سموم بدن که در طول هر روز در بدن جمع می شود، کمک می کند.
  • ماساژ سوئدی سبب جریان یافتن خون اکسیژن دار و تازه در تمامی نواحی بدن می شود و سلامت بدن را ارتقا می دهد.

 

ماساژ سوئدی دامنه حرکتی را افزایش می دهد

ماساژ سوئدی به مفاصل کمک می کند سینوویال آزاد کنند و به دامنه حرکتی کمک کند تا بهبود یابد. تکنیک های موجود در این ماساژ سبب تسهیل حرکت در مفاصل و انعطاف پذیری بیشتر در رباط ها و ماهیچه ها می شود. همچنین ماساژ درمانگر برای بهبود و افزایش دامنه حرکتی ممکن است برخی حرکات کششی ملایم را در طول ماساژ بگنجاند.

 

کاهش استرس جسمی با ماساژ سوئدی

استرس گاهاً سبب گرفتگی عضلات و انقباض آنها می شود و ممکن است در موقعیت های مختلف برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. با کمک ماساژ سوئدی می توان در این موقعیت ها به عضلات کمک کرد تا آرام و نرم شوند و اثر استرس فیزیکی و جسمی از شما دور شود. در نهایت وضعیت بدن بهبود می یابد و تنش ها از بین می روند.

کمردرد بر اثر استرس

استرس عاطفی با ماساژ سوئدی کاهش می یابد

همه ی افراد به دلیل مشکلات در زندگی و چالش های مربوط به کار یا تحصیلات دچار استرس و نگرانی می شوند. بهترین روش برای رسیدن به آرامش و دور شدن از این استرس های روزمره ماساژ سوئدی می باشد. در تمام مدت زمانی که شما از تکنیک های مفید این ماساژ بهره می برید استرس های روحی و عاطفی از شما دور می شوند و آرامش جایگزین این تنش ها می شود.

کاهش استرس

بهبود ایمنی بدن با ماساژ سوئدی

استرس و اضطراب بر سیستم ایمنی بدن اثر منفی دارند و ممکن است عملکرد آن را مختل کنند. ماساژ سوئدی می تواند با کاهش میزان استرس سبب تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن شود و از ابتلا به بیماری های مزمن نیز جلوگیری کند.

 

ماساژ سوئدی مواد شیمیایی را آزاد می سازد

ماساژ سوئدی نه تنها بر افزایش آرامش و کاهش استرس اثر دارد بلکه بر سطح مواد شیمیایی مفید بدن نیز تاثیرات خوبی دارد. این موضوع توسط مطالعات علمی ثابت شده است که ماساژ سبب آزاد سازی طیفی از مواد شیمیایی مفید و هورمون ها مانند سروتین، اکسی توسین، دوپامین و اندروفین می شود.

 

ماساژ سوئدی کیفیت خواب را بهبود می بخشد

ماساژ سوئدی می تواند به شما کمک کند تا برای ساعاتی مشکلات زندگی را رها کنید و خوابی راحت و آرام داشته باشید. علت اثر گذاری این ماساژ بر کیفیت خواب آزاد سازی ماده شیمیایی مفید در بدن به نام سروتین است.

این فایده ماساژ سوئدی سبب می شود اکثر مردم ترجیح بدهند ماساژ خود را در زمان بعد از ظهر یا غروب انجام دهند تا در شب خوابی آرام و با کیفیت را تجربه کنند.

خوابیدن

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب