farsi beauty

خواص شگفت انگیز روغن سویا و ارزش غذایی آن

روغن سویا

در مورد روغن سویا چقدر اطلاعات دارید؟

روغن سویا یک روغن طلایی یا زرد رنگ مقوی می باشد که کاربردهای زیادی برای شما دارد، سویا مواد مغذی بسیار زیادی دارد و روغن آن هم که به عنوان یک روغن گیاهی شناخته می شود.

این روغن اسیدهای چرب و ویتامین های زیادی دارد.

ارزش غذایی روغن سویا به چه صورت است؟

در روغن سویا اسیدهای چرب مثل آلفا لینولنیک اسید، لینولئیک اسید و الیئک اسید وجود دارد، همچنین در این روغن پالمیتیک اسید و اسید چرب اشباع شده استئاریک هم موجود است.

روغن سویا

خواص روغن سویا

روغن ویتامین های بسیار بالایی دارد و کاربرد آن نیز بسیار گسترده و متفاوت می باشد، از روغن سویا برای پیشگیری و درمان برخی از مشکلات و بیماری ها استفاده می کنند:

1. جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا

روغن سویا خواص مشابه با استروژن دارد و برای حفظ سلامت اندام و استخوان ها بسیار واجب است، افرادی که دچار یائسگی می شوند با مصرف روغن سویا می توانند از پوکی استخوان در سنین بالاتر جلوگیری کنند همچنین اشخاصی که استخوان های نرم و ضعیف دارند با مصرف این روغن می تواند استخوان های خود را قوی تر کنند.

2. تضمین سلامت قلب و عروق

مصرف روغن سویا می تواند باعث سلامت عروق قلبی شما شود و کلسترول LDL را کاهش داده و موجب افزایش کلسترول HDL شود، مصرف روغن سویا به طور مکرر می تواند فرایند آترواسکلروز را که همان تجمع رسوبات چربی در سرخرگ های مرتبط به قلب است کاهش دهد.

3. مناسب برای پوست صورت و بدن

مصرف روغن سویا موجب حفظ رطوبت پوست شما و کاهش التهابات پوستی می شود همچنین می تواند به رفع جای زخم و بهبود وضعیت پوستی کمک کند و پوست را هیدراته نگه دارد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن سویا سرشار از امگا 3 و امگا 6 می باشد و نقش مهمی در سلامت قلب دارد، موجب کاهش التهابات می شود و برای تقویت سیستم ایمنی شما بسیار واجب است.

روغن سویا

تاثیر روغن سویا بر روی چاقی و افزایش وزن

روغن سویا مقادیر بسیار بالای امگا 3 و امگا 6 دارد، بر طبق مطالعات انجام شده متخصصین ما موجب افزایش چربی شکمی نیز می گردد، این مسئله و تاثیر روغن سویا بر روی افزایش وزن هنوز هم جای بحث دارد و نیاز به تحقیق بسیار بیشتری دارد.

بیشتر روغن سویا را بشناسید

روغن سویا معمولاً باید طعمی خنثی و بدون بو داشته باشد، از این روغن می توانید در هر دستور غذایی یا انواع سالاد ها استفاده کنید، روغن سویا نقطه دود بسیار بالایی دارد و یک گزینه سالم برای پخت و پز رژیمی و افراد مبتلا به مشکلات قلبی بسیار مناسب است.

روغن سویا

در مورد روغن سویای تراریخته چه می دانید؟

ویژگی هر سلول در واقع ماده وراثتی آن را تعیین می کند، در مهندسی ژنتیک با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می توانند در ماده ژنتیک سلول های گیاهی تغییرات خاصی ایجاد کنند تا عیوب آن بهبود بخشد و اصلاح گردد.

روغن سویای تغییر ژنتیک شده از سری های تراریخته به وجود می آید، دلیل این کار افزایش میزان روغن سویا برای مصرف کنندگان است و حدود 82 درصد است کل سطح کشت سویا همان سویای تراریخته تشکیل داده می شود.

روغن سویا

عوارض روغن سویا

  • چاقی نواحی شکم
  • احتمال التهابات مزمن در بدن
  • افزایش چربی بدن
  • افزایش قند خون

روغن سویا

ویتامین های موجود در روغن سویا

  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • امگا 3
  • امگا 6
  • کلسترول
  • سدیم
  • فیبر خوراکی
  • انرژی
  • آهن
  • ویتامین ث
  • ویتامین B6
  • منیزیم
  • ویتامین B12

روغن سویا

فواید روغن سویا برای بانوان

سویا و روغن آن حاوی ایزوفلاون ها هستند که نوعی فیتواستروژن می باشند،این فرایند به طور طبیعی در گیاهان رخ می دهد اما سویا مقادیر بسیار بیشتری از ایزوفلاون ها را در خود گنجانده است.

این امر موجب مفید واقع شدن سویا برای بانوان یائسه یا زنان پیرامون پوزال می باشد، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که طبق تحقیقات ما مصرف بیش از اندازه سویا و روغن آن می تواند بر عملکرد تخمدان نیز تاثیر بگذارد و منجر به اختلال در تخمک گذاری شود.

بانوانی که در شرایط شدید بیماری تیروئید قرار دارد یا غدد لنفاوی آنها مشکل دارد باید از مصرف سویا خودداری کنند تا مشکلات بیشتری برای آنها به وجود نیاید.

کودکان نیز نباید بیش از اندازه سویا میل کنند تا دچار بیماری کاوازاکی نشوند.

روغن سویا

خواص روغن سویا در طب سنتی

در طب سنتی از روغن سویا برای جلوگیری از آلزایمر و افزایش قدرت حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها و بافت های بدن، کمک به تنظیم وزن، بهبود عملکرد مغز، حفظ سلامت چشم ها، جلوگیری از افت فشار خون، جلوگیری از کم خونی، کاهش کلسترول خون، استحکام دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، سلامت قلب، مرطوب کردن پوست، تثبیت فشارخون، کاهش عوارض یائسگی، تقویت و زیبایی موها، مبارزه با سرطان، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از مشکلات پوستی استفاده می کنند.

طبیبان طب سنتی بر این باورند که افرادی که عملکرد نامناسب تیروئیدی دارند یا دچار چاقی و دیابت شدید هستند و یا به سویا آلرژی دارند و در سنین کمتر قرار دارند نباید بیش از اندازه از این ماده استفاده کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب