farsi beauty

روش های مختلف مرطوب کنندگی و آبرسانی پوست صورت

آب رسانی پوست

پوست قسمتی از مکانیزم پوششی بدن است که برای اعضا و جوارح مانند یک روکش دفاعی و زیبایی عمل می کند. با توجه به اینکه لایه خارجی پوست به طور مرتب در معرض انواع آلودگی ها، تغییرات آب و هوایی و محیط، تغییرات ناشی از افزایش سن و دیگر عوامل محیطی قرار دارد، لازم است تا یک برنامه روتین رسیدگی به پوست را در برنامه روزمره خود بگنجانید. رسیدگی به پوست و آبرسانی آن با روش های متداول امروزی نه تنها پوستی شاداب، زیبا و درخشان را به ارمغان می آورد، بلکه فرآیند پیری پوست را نیز به تعویق می اندازد.

با توجه به اهمیت مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن، امروزه روش های متنوعی وجود دارد تا شما را به پوست ایده آل و رویایی تان برساند. پوست سالم، زیبا نیز هست. در صورتی که به هر دلیل پوست شما سلامت نباشد، در ظاهر و سطح خارجی پوست آثار آن به طور واضح مشهود خواهد بود. زمانی که میزان آب دریافتی در سطح پوست کاهش یابد، یک پوست زیبا می تواند تبدیل به یک پوست چروکیده و بی طراوت شود. وجود آب، ساختار پوست را به صورت منسجم حفظ می کند و مانع افتادگی و چروک در آن می شود.

می توان آب رسانی را از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در داشتن پوست شاداب و زیبا، به حساب آورد که در این مقاله سعی بر این شده است تا روش های متنوع این راهکار برای مراقبت از پوست در اختیار شما قرار گیرد. آب رسانی به پوست را می توان در خانه یا اینکه در کلینیک انجام داد. شما می توانید در خانه با استفاده از روش های سنتی و با بهره بردن از خواص انواع ماسک های خانگی آب رسان، این کار را انجام دهید. یا اینکه می توانید آب رسانی به پوست خود را به دست متخصص کلینیک بسپارید تا  خدمات آب رسانی به پوست شما را با مدرن ترین متدهای پیشرفته به شما عرضه کند.

تعریفی از آب رسانی پوست

آبرسانی همان طور که از نام آن مشخص است، به معنی تامین رطوبت و آبی است که پوست به جهت ادامه حیات و حفظ شادابی و سلامت به آن نیازمند است. میزان آب مورد نیاز پوست در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. طبیعتا پوستی که دچار عارضه کم آبی است به میزان آب بیشتری برای ترمیم بافت نیاز دارد.

آبرسانی صورت

پوست خشک را با پوست کم آب اشتباه نگیرید

به طور کلی پوست افراد در چهار نوع خشک، معمولی، چرب و ترکیبی جای می گیرد. پوست  افراد در هنگام تولد یکی از این چهار نوع است که ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی، سن و ... دستخوش تغییر شود.

در حقیقت معیاری که در دسته بندی پوست افراد مورد توجه قرار می گیرد، میزان چربی موجود در سطح پوست فرد است. لایه ای از چربی به نام سبوم در سطح پوست وجود دارد که وظیفه آن حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد باکتری ها است. زمانی که به هر دلیلی این میزان از چربی در سطح پوست کاهش یابد، سطح پوست دچار خشکی می شود. بنابراین وقتی می گوییم پوستی خشک است، به این معنی است که میزان چربی موجود درسطح پوست کم است، نه اینکه پوست کم آب است.

کم آبی پوست یک نوع عارضه موقت است که با متدهای آبرسانی قابل درمان است. اما پوست خشک دائمی و همیشگی است اما با روشهایی می توان از تشدید آن جلوگیری کرد. در واقع یک پوست کم آب لزوما خشک نیست. کم آبی در سطح پوست می تواند پوست را تیره و خسته نشان دهد. خشکی پوست ناشی از عوامل ژنتیکی است. اما کم آبی در اثر عوامل اکتسابی و محیطی حاصل می شود که با تغییر در رژیم غذایی و اعمال روش های آبرسانی درمان می شود.

چرا کم آبی درسطح پوست اتفاق می افتد؟

 کم آبی درسطح پوست تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز می کند. کم آِّبی پوست بیشتر در فصول گرم سال به دلیل افزایش میزان تابش نور خورشید و نیاز بدن و پوست به آب بیشتر ممکن است اتفاق بیفتد. این عارضه در اثر کم نوشیدن آب نیز ممکن است اتفاق بیفتد. سعی کنید در طول روز میزان آب مورد نیاز پوست را با نوشیدن آب کافی تامین کنید.

گاهی در اثر انجام حرکات ورزشی هوازی و شدید، میزان آب بدن در اثر تعریق کاهش می یابد. افزایش سن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کم آبی بدن است. چرا که وقتی سن بالاتر می رود، پوست توانایی خود را برای حفظ آب در سطح از دست می دهد. در نتیجه بعد از 30 سالگی نیاز است تا نگاه جدی تری به مقوله مراقبت از پوست خود داشته باشید.

عوامل دیگری چون استرس، اندوه و اضطراب، استفاده نکردن از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب، استفاده از شوینده نامناسب و شست و شوی بیش از حد باعث از بین رفتن درخشش پوست می‌شوند. از 30 سالگی به بعد برخی از اجزای ساختاری پوست که وظیفه حفظ رطوبت را به عهده دارند، کاهش می یابند. به این ترتیب به مرور چین و چروک های سطحی در پوست پدیدار می شوند و با افزایش سن عمیق تر می شوند.

نشانه های بروز کم آبی درسطح پوست

کم آبی پوست با نشانه هایی همراه است که به شما در شناسایی بهتر آن کمک می کند.

آبرسانی صورت

بروز چین و چروک های ریز

برای تشخیص کم آبی از این طریق، قسمتی از پوست صورت خود را بین انگشت اشاره و شست بفشارید و سپس رها کنید. درصورتی که پوست سریع به حالت اولیه بازگشت، پوست شما آب کافی دارد. اما اگر پس از انجام این عمل، در سطح پوست چین و چروک های ریز ایجاد شد و پوست دیر به حالت اولیه بازگشت، پوست شما دچار کم آبی است.

حساسیت بالای پوست

زمانی که آب سطح پوست کاهش یابد، پوست مقاومت خود را در برابر عوامل آسیب زای محیطی، انواع آلودگی ها و هجوم باکتری ها و قارچ ها از دست می دهد و مکانیزم دفاعی آن کاهش می یابد. در این شرایط حساسیت پوست بالا می رود و در برابر کوچکترین محرکی از خود واکنش نشان می دهد.

زمانی که پوست شما خارش دارد

قرار گرفتن در معرض دمای پایین و یا بالا، می تواند عامل کم آبی در سطح پوست باشد. کم آبی درسطح پوست نیز خارش در سطح پوست را با خود به همراه دارد.

پوست شل، آویزان و خسته به نظر می رسد

کم آبی مانع تقسیم سلولی در سطح پوست و ایجاد سلول های جدید می شود. در نتیجه در اثر تجمع  سلول های قدیمی و مرده درسطح پوست، ما با یک پوست شل و افتاده رو به رو می شویم که خسته و تیره به نظر می رسد. در نتیجه این امر، منافذ پوست نیز بسته می شوند.

اقداماتی به جهت آبرسانی پوست

  • به جهت تامین آب مورد نیاز بدن و مراقبت از پوست  نیاز است تا اقداماتی را انجام دهید تا مشکل کم آبی بدن بر طرف شود.
  • به طور مرتب و دائم ورزش کنید و در زمان ورزش، هر یک ربع، مقداری آب بنوشید تا آب از دست رفته جبران شود.
  • مواد غذایی که آب بیشتری در خود دارند در برنامه غذایی تان بگنجانید. مانند سبزیجات، میوه ها و...
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از دخانیات دوری کنید.

در کل مهم ترین اقدامی که نیاز است در این زمینه انجام دهید نوشیدن آب بیشتر است. چرا که آب موردنیاز پوست شما از آب موجود در بدن تامین می شود. به خاطر داشته باشید چای و قهوه و مواد کافئین دار هرگز جای آب را نمی گیرند.

آبرسانی صورت

روش های کلینیکی آبرسانی پوست

در برخی از شرایط، روش های ذکر شده و نوشیدن آب قادر به جبران میزان آب از دست رفته از سطح پوست نیست. در این موارد نیاز است تا از روش های کلینیکی بهره مند شوید.

در کلینیک، روش های آبرسانی متفاوتی ارائه می شوند. در کنار آبرسانی اقدامات دیگری چون لایه برداری و پاکسازی پوست نیز به جهت نتیجه گیری مطلوب تر انجام می شود. در زیر دو روش آبرسانی پوست معرفی می شوند.

آبرسانی به همراه پاکسازی

به جهت پاکسازی نیاز است تا در ابتدا سلول های مرده از سطح پوست پاکسازی شوند که به آن اگزفلوشن نیز می گویند. در پوست کم آب چون تقسیم سلولی صورت نمی گیرد، سلول های مرده در سطح پوست باقی می مانند. به جهت نتیجه گیری بهتر نیاز است تا ابتدا سلول های مرده پاکسازی شوند. تجمع سلول های مرده در سطح پوست باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه و جوش می شود. نیاز است تا منافذ به صورت عمیق از چربی و آلودگی با مواد مخصوص پاکسازی شوند.

در این مرحله با استفاده از دستگاه مخصوص گالوانیک و ماسک های صورت به جبران رطوبت از دست رفته می پردازیم. با استفاده از ماساژ درمانی، سرم ها و لوسیون های مخصوص عمل خونرسانی و تغذیه به پوست انجام می شود. آبرسانی به پوست با توجه به نوع پوست شما انجام می شود. که در هرسنی می توانید آبرسانی را انجام دهید.

آبرسانی پوست به روش هیدرودرم

در روش هیدرودرم به صورت همزمان سه درمان بر روی پوست شما صورت می گیرد.

  • لایه برداری بدون بهره بردن از کریستال ها
  • ماساژ کششی با سیستم کشنده یا همان وکیوم
  • آبرسانی پیشرفته با استفاده از سرم آنتی اکسیدانی

مراحل هیدرودرم آبریژن

سم زدایی:

از مهم ترین مراحل هیدرودرم آبریژن سم زدایی اولیه است. در این مرحله با تخلیه سیستم لنفاوی پوست، خونرسانی به پوست بهتر صورت می پذیرد و باعث بهبود روند آبرسانی در مراحل بعدی می شود.

لایه برداری و پاکسازی پوست:

 در این روش لایه برداری با دقت بسیار انجام می گیرد و خارجی ترین لایه پوست که استراتوم کورنیوم نام دارد و از باکتری ها، میکروب ها و سلول های مرده تشکیل شده است برداشته می شود. در واقع  خارجی ترین لایه همان لایه ای است که هیچ فایده ای برای پوست ندارد و نیاز است تا برداشته شود.

در کنار لایه برداری، پاکسازی نیز صورت می پذیرد و با روش هوای فشرده یک سرم که حاوی عصاره های گیاهی، لاکتیک اسید و گلوکز آمین است بر روی پوست پاشیده می شود. این سرم پوست را پاکسازی کرده و مواد مغذی را به پوست می رساند.

اضافه کردن مواد شفاف کننده:

در این مرحله با بهره بردن از اسیدهایی مانند سالیسیک اسید و گلیکولیک به شفاف سازی پوست می پردازیم. این روش برای پوست هایی که مستعد جوش هستند بسیار مفید است.  این روش هم چنین باعث باز شدن منافذ بسته پوست می شود که به دلیل بسته بودن منافذ در پوست های کم آب، این روش بسیار پر فایده است.

جمع آوری سلول های مرده و مواد اضافی از روی پوست

در این مرحله با توجه به استفاده از سرم ها و اسیدها و انجام پاکسازی و لایه برداری در مراحل قبل، نیاز است تا سلول های مرده از سطح پوست جمع آوری شوند تا مراحل بعدی آبرسانی عمیق تر و موثر تر صورت پذیرد.

این عمل با استفاده از مکش دستگاه هیدرودرم یا همان وکیوم انجام می شود که در کنار جمع آوری مواد اضافی خونرسانی و ماساژ پوست را به صورت همزمان  نیز انجام می دهد.

آبرسانی صورت

آبرسانی پوست

حالا در این مرحله پوست، از تمام مواد اضافی و آلوده پاک شده است و آماده است تا از مواد مفید تغذیه شود و آبرسانی صورت پذیرد. در این روش از یک سرم مخصوص آبرسانی یا کوکتل استفاده می شود که حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان برای پوست است.

در کوکتل می توان  از سرم درمابیلدر که ماده پروتئینی ضد پیری است یا بریتنول که به جهت درمان لکه های پوستی استفاده می شود، بهره برد. استفاده از ا ین ترکیب درمانی، هیدرودرم را به یکی از روش های موثر در آبرسانی پوست تبدیل کرده است.

نور درمانی

در این مرحله از نور led  قرمز و مادون قرمز استفاده می شود که توسط آن التهاب پوست کاهش می یابد و کلاژن سازی تحریک می شود. برای از بین بردن جوش های آکنه دار می توان از led آبی استفاده کرد تا باکتری هایی که باعث ایجاد جوش می شوند از بین بروند.

مزیت های هیدرودرم

این روش علائم به جا مانده از اسکار، زخم و آکنه را بهبود می بخشد و پیری پوست را به تعویق می اندازد. بر روی انواع پوست قابل اجرا می باشد. در واقع سرم هایی که در این روش به جهت آبرسانی پوست استفاده می شوند در درمان جوش و آکنه و رفع علائم پیری موثر خواهند بود.

دراین مطلب به بررسی روش های مختلف آبرسانی و مراقبت از پوست پرداختیم. شما می توانید این درمان را درخانه یا در کلینیک تجربه کنید. در صورت عدم نتیجه گیری از درمان های سنتی نیاز است تا به کلینیک مراجعه کرده و از خدمات آن در این زمینه بهره مند شوید.

به طور کلی با انتخاب سبک زندگی سالم و رعایت موارد ذکر شده می توان از کم آب شدن پوست جلوگیری کرد و از داشتن پوستی زیبا و سالم لذت برد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب