farsi beauty

سینوزیت چیست و چگونه درمان می شود؟ علائم سینوزیت مزمن (حاد)

سینوزیت

عفونت هایی که در قسمت پیشانی و بینی وجود دارند و باعث سردرد های شدید می شود عفونت های سینوسی هستند که در معنای واقعی به آن سینوزیت گفته می شود. این عفونت شامل دو گروه حاد و مزمن هستند. افرادی که دچار این بیماری حاد می شوند، بهبود آن تا ۴ هفته و به عبارتی یک ماه طول می کشد و مانند سرماخوردگی و بیماری تنفسی عمل می کند.

ممکن است برخی افراد دچار بیماری مزمن سینوزیت شوند، این بیماری تا ۱۲ هفته و به عبارتی ۳ ماه طول می کشد تا فرد بهبود پیدا کند. در ادامه قصد داریم که در مورد این بیماری بیشتر توضیح بدهیم و عواملی که باعث این بیماری می شود را بررسی کنیم.

بیماری سینوزیت چیست؟

حداقل همه شما یک بار هم که شده اسم این بیماری را شنیده اید یا حتی ممکن است برخی از شما این بیماری را تجربه کرده باشید. سینوزیت نوعی التهاب است که با میکروب ها رشد می کند و باعث ایجاد عفونت می شود. چندین شرایط وجود دارد که باعث می شود این بیماری اتفاق بیفتد. سرماخوردگی هایی که شدید هستند و باعث عفونت های قفسه سینه می شوند، اگر به پزشک مراجعه نکنید به مرور زمان باعث ایجاد عفونت های سینوزیتی می شود. در فصل سرما بیماری آنفولانزا ممکن است خبر از اتفاق افتادن بیماری سینوزیت دهد پس حتما در فصل سرما سعی کنید پیشانی خود را به خوبی با کلاه بپوشانید و از نفوذ سرما به بینی و دهان خود جلوگیری کنید.

برخی افراد در فصل های مختلف دچار حساسیت هایی می شوند که باعث ورم غشای مخاطی بینی می شود، این ورم می تواند سینوزیت ها را فعال کند. اگر شما هم جز افرادی هستید که گوشت کوچکی در خط بینی خود دارید و پلیپ بینی محسوب می شود؛ حتما به پزشک مراجعه و این مشکل را برطرف کنید، زیرا به مرور زمان می تواند باعث اتفاق افتادن بیماری سینوزیت شود.

شاید از این گفتار تعجب کنید که مگر می شود عفونت دندان باعث به وجود آمدن بیماری سینوزیت شود؟ باید بگوییم بله ممکن است همین عفونت دندان باعث درد سینوس و به وجود آمدن سینوزیت شود. در زیر و بالای چشم و پشت بینی قسمت های وجود دارد که وقتی شخص دچار بیماری سینوزیت می شود این قسمت ها شروع به عفونت کردن می کنند. یکی از شرایطی که می تواند باعث بیماری سینوزیت شود، تب کردن است. شاید قطعی نباشد اما احتمال دارد که تب عفونت شدیدی را به همراه بیاورد.

سینوزیت چه علائمی دارد؟

با وجود چندین علائم می توانید به وجود این بیماری در بدن پی ببرید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • زمانی که ورم و درد شدید در قسمت بینی، پیشانی، فک بالای دندان و چشم های خود احساس کردید می توان گفت که سینوس های شما کم کم دچار بیماری سینوزیتی می شود.
  • اگر ترشح بینی شما به رنگ سبز، زرد یا حتی تیره باشد نشان دهند عفونت های سینوسی است. این ترشح می تواند از قسمت گلو نیز خارج شود و باعث خارش گلو یا حتی درد می شود. برخی افراد هستند هنگامی که از خواب صبحگاهی بیدار می شوند در قسمت گلوی خود سوزش احساس می کنند و سرفه های شدیدی دارند این می تواند همان بیماری سینوزیت باشد.
  • گرفتگی بینی می تواند یکی از علائم بیماری سینوزیت باشد، وقتی بینی گرفته می شود هیچ بویی را نمی توان احساس کرد و حتی زمانی که غذا می خورند ممکن است مزه آن را احساس نکنید.
  • سردرد های شدید و زجر آور می تواند از علائم این بیماری باشد.
  • سوزش شدید گلو و سرفه های شدید از علائم دیگر بیماری سینوزیت است.
  • گرفتگی صدا همراه با درد گلو از علائم این بیماری محسوب می شود.

سینوزیت

انواع بیماری سینوزیت

بیماری سینوزیت شامل دو نوع حاد و مزمن است که بهبود آن ها با یکدیگر تفاوت دارد.

سینوزیت حاد اغلب با سرماخوردگی می تواند شروع شود و فرد دچار آب ریزش بینی شدید می شود. این نوع می تواند بین یک ماه تا سه ماه طول بکشد تا بهبود یابد. علائم سینوزیت حاد موارد زیر است:

  • احساس درد در صورت
  • حس نکردن بو و مزه
  • سرفه های شدید همراه با خلط
  • تب سوزناک
  • نفس کشیدن سخت
  • حس خستگی در بدن
  • احساس درد دندان
  • داشتن ترشح زرد و سبز رنگ در بینی یا گلو

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن با سینوزیت حاد در مدت زمان بهبود با هم تفاوت دارند. سینوزیت مزمن ممکن است بیشتر از سه ماه طول بکشد و دارای علائم زیر است:

  • احساس فشار و تراکم در قسمت صورت
  • گرفتگی شدید بینی و تنفس سخت
  • احساس تب شدید
  • عفونت هایی در قسمت بینی
  • داشتن آب ریزش شدید در بینی

اگر این علائم را حس کردید توصیه می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت چه می تواند باشد؟

افرادی که بیماری سینوزیت آن ها از نوع حاد است زمانی که به پزشک مراجعه می کنند دارویی که به آن ها داده می شود برای رفع گرفتگی بینی است. پزشک با تشخیص خود به این گونه افراد پیشنهاد می کند که حتما از محلول آب نمک برای شستشوی بینی استفاده کنند. دارویی دیگر که پزشک به شما می دهد اسپری رفع گرفتگی بینی است که چندین نوع دارد و برای از بین رفتن علائم سینوزیت در دوران بیماری موثر است، اما اگر شما از بدن خود در برابر سرما محافظت نکنید احتمال رخ دادن این بیماری می تواند باشد. برخی از پزشکان برای افرادی که سینوزیت حاد دارند آنتی بیوتیک تجویز می کنند که باید به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز مصرف شود. افرادی که آلرژی دارند پزشک ممکن است برای آن ها داروی آنتی هیستامین تجویز کند این دارو می تواند از آب ریزش بینی جلوگیری و از بروز بیماری سینوزیت پیشگیری کند. به شما توصیه می کنیم از هر داروی شیمیایی برای رفع این علائم استفاده نکنید و حتما با مراجعه به پزشک به درمان خود کمک کنید.

سینوزیت

روش های خانگی برای درمان سینوزیت

چندین روش خانگی وجود دارد که می توان بیماری سینوزیت را درمان کرد.

آب و نمک

آب نمک جز روش هایی است که تا به امروز موثر بوده است. افرادی که عفونت های حادی در قسمت گلو و دهان دارند با قرقره کردن آب نمک می توانند عفونت موجود را رفع کنند. برای درمان سینوزیت شما می توانید با شستشوی مداوم قسمت بینی و نفس کشیدن آب نمک را به داخل بینی ببرید تا قسمت داخلی بینی با این محلول فوق العاده کاربردی شستشو شود.

پیشنهاد دیگر ما این است که اگر استفاده از آب نمک و کشیدن آن به داخل بینی برای شما کار سختی است می توانید آب نمک را در اسپری ریخته و به داخل بینی اسپری کنید. این راه می تواند در درمان سینوزیت موثر باشد.

بخور آب داغ

اگر بیماری سینوزیت شما از نوع مزمن است و با توجه به علائمی که در بخش های بالا گفتیم می توانید نوع سینوزیت خود را تشخیص کنید. افرادی که سینوزیت مزمن دارند با استفاده از بخور می توانند به درمان خود کمک کنند. اگر دستگاه بخور در منزل خود ندارید می توانید قابلمه را پر از آب کنید و روی اجاق قرار دهید تا آب داخل قابلمه به جوش آید. با همین بخار آب قابلمه می توانید بخور انجام دهید. بخار آب را از طریق تنفس به ریه های خود بکشید تا قسمت بینی و ریه های شما مرطوب باشد و بتوانید با این ترفند درمان شوید.

قطره بینی

برای افرادی که گرفتگی بینی دارند می توانیم پیشنهاد دهیم که از قطره های رفع گرفتگی بینی استفاده کنند. نکته ای که در این باره باید بگوییم این است که مدت زمان استفاده قطره روی بسته آن ثبت شده است و حتما در همین بازه زمانی آن را استفاده کنید.

کمپرس آب گرم

اگر در قسمت بینی احساس درد شدید دارید با استفاده از کمپرس آب گرم می توانید به کاهش درد سینوس خود کمک کنید.

بخور اکالیپتوس

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان سینوزیت می تواند بخور اکالیپتوس باشد. برای استفاده از این بخور، قابلمه را پر آب کنید و اجازه دهید روی اجاق به جوش بیاید بعد از به جوش آمدن کمی برگ نعنا و قطره اکالیپتوس داخل قابلمه بریزید و آن را به داخل بینی خود بکشید. این روش فقط با یکبار نمی تواند به درمان سینوزیت کمک کند. شما باید این روش را چندین بار تکرار کنید و با تکرار آن باعث تخلیه ترشحات سینوسی می شوید.

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یکی از روش های خانگی درمان سینوزیت است. برای استفاده از این روغن، آن را استشمام کنید و قسمت بینی خود را با این روغن ماساژ دهید. این روش به کاهش درد سینوسی می تواند کمک زیادی کند و باعث تخلیه ترشحات بینی و گلو می شود.

سرکه سیب

قرقره کردن سرکه سیب در درمان خانگی سینوزیت فوق العاده موثر است. سرکه سیب را می توانید در آب حل کنید و آن را بنوشید. برای قرقره کردن با این محلول بهتر است در روز دو بار این محلول را قرقره کنید. با تکرار این روش می توان عفونت های سینوس را درمان کرد.

سینوزیت

نتیجه گیری

افرادی هستند که در قسمت پیشانی و بینی خود احساس درد شدیدی دارند این درد ممکن است عفونت های سینوسی باشد. برای درمان آن می توانید به پزشک مراجعه، یا با استفاده از روش های خانگی این بیماری را درمان کنید. تمام علائمی که در مطلب بالا گفتیم می تواند علائم سینوزیت باشد و هر زمان این علائم را مشاهده کردید می توانید درمان را شروع کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب