farsi beauty

چگونه از پوست صورت خود بهتر مراقبت کنیم؟ 🤩

روش های مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در طول زندگی بسیار مهم است ما می‌توانیم با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب معمولی تا حدودی پیری زودرس پوست را به تأخیر بیندازیم، از سرطان پوست جلوگیری و هزینه‌های درمانی آن را کاهش دهیم. روش‌های مختلفی برای مراقبت از پوست وجود دارد که برخی از آنها برای پوست اصولی و مفید و برخی مضر و بی‌فایده هستند که باعث می‌شود پوست ما به‌مراتب بدتر از قبل شود. در این مقاله روش‌های مراقبت از پوست را توضیح می‌دهیم.

شناخت نوع پوست و روتین روزانه

این که نوع پوست خود را بشناسیم و یک برنامه روزانه مرتب برای مراقبت از پوست داشته باشیم می‌تواند به ما در داشتن یک‌پوست خوب کمک کند.

انواع پوست‌ها

پوست‌ها به انواع مختلف چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع پوست هر فرد نسبت به عوامل ژنتیکی متغیر است و قابل تغییر نیست مواردی مثل جوش، آکنه، پوست حساس و خطوط پوست را مشکلات یا شرایط پوستی می‌نامند. این که ما چه نوع پوستی داریم مهم نیست مشکلات پوست را می‌توان با روش‌های روتین و روزانه تا حد زیادی درمان یا  باعث مدیریت آنها شویم.

ابتدا در مورد مراقبت روتین پوست صحبت می کنیم و سپس به سراغ انواع پوست و مراقبت های خاص آن می رویم.

روتین صورت

روتین مراقبت از پوست

روتین روزانه برای مراقبت از پوست به چهارپایه تقسیم می‌شود که باید یک بار صبح و یک‌بار شب انجام شود.

1-پاک‌سازی پوست

برای پاک‌سازی می‌توان از شوینده‌ای استفاده کنیم که باعث سفت شدن پوست نشود و بیشتر از دو بار در طول روز صورتمان را نشوییم، اگر پوستمان خشک است و آرایش نمی‌کنیم در طول روز یک‌بار شستشو کافی است. شوینده‌های صورت، به‌صورت عمومی و اختصاصی برای انواع پوست ساخته شده‌اند.

2-آب‌رسان و مرطوب‌کننده

تفاوت زیادی بین آب‌رسان‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده وجود ندارد، مرطوب‌کننده‌ها معمولاً چرب هستند و از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌کنند، آب‌رسان‌ها چرب نیستند اما رطوبت پوست را جذب و حفظ می‌کنند مانند: هیالورونیک اسید. پوست‌های چرب هم به آب‌رسان و رطوبت  نیاز دارند که بهتر است از آب‌رسان‌های بر پایه آب که ضد آکنه هستند استفاده شود.

3-کرم ضدآفتاب

کرم‌های ضدآفتاب با SDF را حداقل باید 15 تا 30 دقیقه قبل از خارج‌شدن از منزل به پوست خود بزنیم. به این دلیل که 15 دقیقه زمان می‌برد که کرم روی پوست فعال شود. کسانی که پوست تیره‌تری دارند باید بیشتر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند به این خاطر که رفع لکه‌های پوست تیره دشوارتر است. ضدآفتاب‌های طیف وسیع (Broad-spectrum)بهترین انتخاب می‌تواند باشد

4-سرم‌ها

سرم‌هایی که دارای مواد حاوی ویتامین c یاپیتید هستند بهترین زمان استفاده آنها صبح و قبل از اینکه کرم ضدآفتاب را استفاده کنیم و زمان بهتر رتینول‌ها و تینوئیدها شب است، استفاده از سرم‌ها الزامی نیست ولی استفاده از پاک‌سازی پوست، آب‌رسان و مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب در طول روز الزامی است.

همیشه باید سعی بر این باشد محصولاتی را انتخاب و مصرف کنیم که با حساسیت پوستمان همخوانی داشته باشد. بروشور داخل جعبه محصول را مطالعه و طبق همان دستور مصرف شود.

انواع پوست صورت

چند نکته برای انواع پوست

  • آب و مایعات کافی بنوشیم.
  • هفته‌ای یک‌بار رو بالشتی را تعویض کنیم.
  • قبل از خواب موهای خود را بشوییم یا با شال ببندیم.
  • 15 تا30 دقیقه قبل از خروج از خانه از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • زمانی مراقبت از پوست صورت مفید و تأثیرگذار است که به‌صورت مرتب انجام شود، با چهار نکته‌ای که گفتیم می‌توانید شروع کنید و در زمان‌های بعدی به سراغ محصولاتی مانند لایه‌برداری‌های سطحی، ماسک صورت، و درمان لکه‌های پوستی بروید.

روش‌های مراقبت از پوست خانگی که نباید انجام شود:

  • آب‌لیمو: سیتریک اسید آب‌لیمو برای پوست مفید است ولی میزان آن زیاد است که با قرارگرفتن در آفتاب باعث ایجاد لکه‌هایی تیره روی پوست می‌شود و یا باعث ایجاد تحریک و خشکی پوست نیز، خواهد شد.
  • سیر: سیر خام روی پوست می‌تواند ایجاد حساسیت، اگزما، تاول، التهاب و... کند.
  • جوش شیرین (بی کینگ سودا):جوش شیرین خاصیت بازی داشته که رطوبت و کم‌آبی پوست را کم می‌کند در نتیجه به پوست استرس وارد می‌شود.

نوع پوست افراد مهم است!

چه اطلاعاتی در مورد پوست خود دارید؟ پوستتان چرب، خشک و حساس است؟ این که بدانیم چه نوع پوستی داریم بسیار مهم است اگر ندانیم که چه محصولات مراقبتی برای پوستمان بخریم باعث جوش، آکنه، حساسیت و دیگرمشکلات روی پوستمان می‌شود و به طبع این می‌تواند بد باشد. در نتیجه باید اطلاعات کافی در مورد خرید محصولات پوستی داشته باشیم. قبل از استفاده محصولات پوستی نوع پوست خود را بشناسیم

پوست معمولی

اصطلاح علمی پوست معمولی (یودرمیک) است. یعنی پوست در حالت تعادل قرار دارد. ممکن است پیشانی بینی و چانه در افرادی که پوست معمولی دارند چرب‌تر باشد. پوست معمولی این‌گونه است که نه خشک است نه چرب، در سن بلوغ ممکن است همچین پوستی داشته باشیم، منافذ پوست دیده می شود و خیلی کم جوش می زند.

پوست معمولی حساس نیست ولی با بالا رفتن سن امکان دارد خشک شود  که برای بهبود آن می توان از آب رسان استفاده کرد.

تشخیص پوست معمولی

  • پوست معمولی نه زیاد چرب و نه زیاد خشک می باشد، رطوبت پوست متعادل است
  • این نوع پوست آکنه و کومودن ندارد
  • منافذ پوستی ریز دارد
  • گردش خون طبیعی و چربی متعادل

بایدها برای پوست معمولی

  • از لوازم آرایشی که مخصوص پوستتان است استفاده شود.
  • از شوینده‌های متعادل استفاده شود.
  • پوستتان خیلی در معرض آفتاب نباشد.
  • صورتتان را با صابون‌های سخت نشویید.

پوست صورت

پوست خشک

پوست خشک غدد چربی سازی طبیعی به‌صورت کافی ندارد، و چربی کمی روی پوست می‌نشیند در این صورت پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد که باعث کم‌آبی پوست می‌شود پس این افراد باید در طول روز بیشتر آب بنوشند. در فصل‌های سرد سال پوست خشک زبر، پوسته‌پوسته شدن و خارش می تواند داشته باشد.

داشتن پوست خشک در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است تمامی انواع پوست با بالا رفتن سن به سمت خشکی می رود همچنین مشکلات ناشی از خشک شدن پوست بسیار شایع است

علت پوست خشک

پوست خشک چربی کمتری ایجاد می کند و به همان نسبت نشاط کمتری داردکه باعث ایجاد خطوطی در اطرف چشم و دهان میشود ومنافذ تقریبا نامرئی هستند، کشش پوست کمتر می شود اگر در لایه‌های زیری پوست آب به مقدار کافی نباشد پوست خشک می‌شود.

پوست خشک چگونه ایجاد می‌شود؟

  • چربی‌های سطح پوست: اسیدهای چرب و کلسترول‌ها مانند سدی طبیعی در برابر خارج‌شدن آب عمل می‌کنند.
  • زندگی در شرایط سرد و خشک
  • حمام طولانی با آب گرم

تشخیص پوست خشک به چه صورت است؟

پوست بسیار شکننده و خشک نسبت به پوست معمولی است. پوست خشک نرمی و لطافت کافی را ندارد، چین ‌و چروک در صورت ایجاد می‌شود، پوست زبر و خشن است. امکان زخم یا پوسته ‌پوسته شدن وجود دارد، ممکن است بخش‌هایی از بدن مانند: آرنج، پاشنه پا، زانو، پوست دست خشک باشد.

پوست شدیدا خشک در صورت و دست سالمندان در فصل های سرد سال و شرایط اقلیمی دیده می شود هر چقدر سن بالاتر رود پوست به سمت خشکی می رود، اگر پوست التهاب یا درماتیک داشته باشد با پوست خشک طرف نیستیم بلکه با یک بیماری پوستی مواجهیم.

روتین مراقبت روزانه از پوست خشک

  • افراد باید آب زیاد بنوشند چون رطوبت عامل اصلی جلوگیری از خشکی پوست است.
  • ویتامین مصرف کنند
  • بعد از استحمام استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی برای پوست‌های خشک و کدر، لوسیون و آب‌رسان قوی برای تغذیه سلول‌ها استفاده شود.
  • از پاک کننده های ملایم و صابون استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از مواد شوینده دستکش به دست کنیم.
  • نگذارید دمای خانه خیلی گرم وخشک شود.

پوست صورت

پوست چرب

نتیجه فعالیت غدد چربی (سبوم) است که بیش از حد چربی تولید می‌کند که (سبوریا) نامیده میشود، و باعث براق شدن و قرمزی پوست، و ایجاد جوش سر سیاه می‌شود.

تشخیص پوست چرب به چه صورت است؟

پوست براق، قرمزی پوست، منافذ پوست باز است، جوش‌های سرسیاه و دارای لکه است.

روتین مراقبت از پوست چرب

  • از لوسیون‌های بدون روغن و ضد آکنه برای شست و شو، صبح و شب استفاده کنیم.
  • در مقابل نور خورشید به مدت زیاد نباشیم.
  • از کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب استفاده شود.
  • پاک سازی صورت انجام دهیم تا چربی روی پوست به حداقل برسد.
  • ضدآفتاب بدون روغن استفاده کنیم تا ناخواسته روغن بیشتری به پوست اضافه نشود.
  • جوش‌های صورت را نترکانیم.

پوست مختلط

نوع پوست مختلط ممکن است در بعضی از قسمت‌های صورت خشک یا طبیعی و در بعضی قسمت‌ها مانند نقطه T(پیشانی، بینی، چانه) چرب باشد.کسانی که پوست ترکیبی دارند از دسته های دیگر بیشترند، پوستشان براق و منافذ پوست بزرگ تر است.

تشخیص پوست مختلط

  • چربی در ناحیه (T)
  • منافذ پوست بزرگ‌تری در ناحیه (T) دارند.
  • گونه دارای پوستی معمولی یا خشک است.

روتین مراقبت از پوست مختلط

مراقبت در هر بخش متفاوت می باشد، و باید در برابر نور خورشید از پوست محافظت کنیم زیرا نسبت به سایر پوست‌ها چرب تر و در برابر آفتاب حساس‌تر است. از محصولات مختلف برای هر قسمت استفاده شود، و پوست به ‌آرامی شسته شود.

پوست حساس

این نوع پوست بسیار تحریک پذیر است و خارش، قرمزی، سوزش و ساییدگی ایجاد میکند.

پوست چرب بهتر است یا خشک؟

پوستی که قسمتی از آن چرب و قسمتی دیگر آن خشک است کسانی که پوست مختلط دارند از پوستشان رضایت ندارند، پوست چرب از چروک های زودرس جلوگیری می کند ولی آکنه و جوش های مداوم اذیت کننده است پس نمی توان گفت کدام پوست بهتر است. چه پوستمان چرب باشد چه خشک باید یک برنامه مراقبت ویژه برای پوست در نظر بگیریم. در پوست چرب یا خشک هیچ برتری بین آنها وجود ندارد.

آبرسانی صورت

شرایط خاص پوستی

ممکن است در بعضی موارد پوست با مشکلاتی مواجه شود که نیاز به رسیدگی ویژه‌ای دارد که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم

پیری پوست

با افزایش سن پوست به‌ مرور پیر می‌شود که باعث چین‌وچروک، خشک‌ شدن نسبت به گذشته، پایین آمدن قوام پوست شود پس باید به دنبال حل این مشکلات باشیم.

روش‌های جوان‌سازی پوست

کم آبی پوست

بعضی مواقع پوست دچار کم آبی می شود یعنی رطوبت موجود در پوست کم می شود این بدین معنا نیست که پوست خشک شده بعضی مواقع هم پوست چرب هم دچار کم آبی می شود

برای رفع این مشکل باید آب و دیگر مایعات را مصرف کنیم گاهی اوقات فقط مصرف مایعات کافی نیست و باید در کنار آن از آب رسان مخصوص هر پوست استفاده کرد.

روش فیشیال که به آن آب رسانی پوست می گویند ولی در ایران به پاک سازی پوست معروف است. این روش پاکسازی با پاکسازی هایی که در آرایشگاه ها و خانه انجام می دهیم متفاوت می باشد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب