farsi beauty

طرز تهیه شله زرد نذری خوشمزه به سبک سنتی مخصوص مراسم ها

شله زرد

در این قسمت از آموزش آشپزی در سایت فارسی بیوتی قصد داریم شما را با دستور پخت شله زرد آشنا کنیم. این غذای خوشمزه و پر طرفدار یکی از غذاهای قدیمی ایرانی است که از گذشته های دور بسیار مورد توجه بوده است. این غذا امروزه به عنوان غذایی مناسبتی معروف است و بیشتر در مناسبت های مذهبی به عنوان نذری پخته می شود. البته این غذا امروزه به عنوان پیش غذا شناخته شده و دارای طعم و ظاهر بی نظیری است. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چهار نفر :
گلاب     ۴ لیوان
شکر     نصف لیوان
برنج نیم دانه    ۲ لیوان
خلال بادام     ۱۰۰ گرم
کره     ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده    ۲ قاشق غذاخوری
نمک    ۱ قاشق چایخوری
دارچین (برای تزئین)به مقدار لازم

دستور پخت شله زرد

مرحله ی اول، خیس کردن برنج و بادام :

در ابتدای کار برنج را پاک کرده و داخل کاسه ای مناسب و بزرگ می ریزیم. حالا مقداری آب روی برنج می ریزیم تا آب روی سطح برنج را بپوشاند. سپس برنج را به کمک دستمانمان زیر و رو کرده و آب آن را خالی می کنیم‌. این کار را چند بار تکرار می کنیم تا آبی که داخل برنج می ریزیم به طور کامل زلال باشد و برنج کاملا شسته شده و تمیز باشد. حالا یک لیوان آب و یک لیوان گلاب روی برنج ریخته و کنار می گذاریم تا برنج به مدت سی دقیقه خیس بخورد. سپس کاسه ای دیگر برداشته و بادام ها را به همراه مقداری آب داخل کاسه ریخته و زمان می دهیم تا بادام ها نیز خیس بخورد تا به راحتی پوست قهوه ای آن ها جدا شود.

مرحله ی دوم، پخت برنج و اضافه کردن شکر :

در مرحله ی دوم پس از آنکه سی دقیقه از خیس خوردن برنج با گلاب و آب گذشت. قابلمه ای که قصد داریم شله زرد را در آن بپزیم به همراه هشت لیوان آب روی حرارت زیاد می گذاریم. سپس مخلوط برنج و آب و گلاب را به قابلمه اضافه می کنیم تا مجدد آب به جوش بیاید. در ادامه اگر روی آب کف به وجود آمد آن ها را به کمک کفگیر چوبی یا قاشق می گیریم و سپس حرارت را کم می کنیم تا برنج بپزد. بعد از گذشت مدتی برنج را امتحان می کنیم و اگر اطراف آن پخته بود و وسط برنج مقداری گیر داشت و سفت بود شکر را داخل آن ریخته و به خوبی ترکیب می کنیم تا ته نگیرد. پس از آنکه شکر در مواد حل شد باز هم به شکل مداوم هم می زنیم تا ته نگیرد. 


مرحله ی سوم، اضافه کردن خلال بادام و زعفران دم کرده :

در مرحله ی سوم پوست بادام ها را گرفته و از وسط نصف می کنیم. تا بادام ها تبدیل به خلال بادام شوند. سپس مقداری از آن ها را برای تزئین کنار گذاشته و باقی مانده خلال را داخل شله زرد می ریزیم. سپس زعفران دم کرده را هم با مقدار کمی نمک به شله زرد اضافه می کنیم. در این قسمت از کار شله زرد را هم می زنیم تا به غلظت مورد نظرمان برسد‌. وقتی که حس کردیم شله زرد به غلظت مناسبی رسیده است کمی از آن داخل ظرفی ریخته و زمان می دهیم تا مقداری خنک شود. سپس از آن امتحان می کنیم و اگر دیدیم غلظتش مناسب بود کره را اضافه کرده و پس از گذشت پنج دقیقه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم خنک شود اگر حس کردیم شله زرد هنوز شل است و به غلظت مناسبی نرسیده است اجازه می دهیم بیشتر بپزد. البته این نکته هم وجود دارد که شله زرد پس از خنک شدن مقداری سفت تر می شود. حالا شله زرد را داخل ظرف ریخته و به کمک دارچین، پودر نارگیل، خلال بادام یا پسته تزئین می کنیم. طعم آن بی نظیر است. نوش جان‌.

بیان نکته ی تکمیلی :

آب انداختن شله زرد یکی از مشکلاتی است که احتمالا تا به حال با آن روبه رو شده اید. این مشکل زمانی رخ می دهد که شله زرد را در یخچال قرار می دهیم و زمانی که می خواهیم آن را از یخچال خارج کنیم میبینیم شله زرد آب انداخته و این مساله طعم و ظاهر شله زرد را تحت تاثیر قرار می دهد. دلیل این مساله تبخیر نشدن آب شله زرد است. برای آنکه از به وجود آمدن این مساله جلوگیری کنیم کافی است. پس از آماده شدن کامل شله زرد شعله پخش کن زیر آن قرار داده و زمان دهیم حدود یک ساعت بر روی حرارت ملایم بماند تا آب اضافی آن تبخیر شود.

منبع تصویر leilaalinejad_studio

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب