farsi beauty

طرز تهیه شله مشهدی خوشمزه به سبک رستورانی

شله مشهدی

در این قسمت از آموزش آشپزی سایت فارسی بیوتی می خواهیم شما را با طرز تهیه ی شله مشهدی آشنا کنیم. شله مشهدی یکی از غذاهای خوش طعم خراسان رضوی است. که در مشهد تنها با نام شله شناخته می شود. این غذای فوق العاده را با خورش قیمه سرو می کنند. برای مشاهده ی آموزش شله مشهدی با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای هشت نفر :

نخود

یک دوم لیوان

گوشت گوسفندی

۱/۵ کیلوگرم

لوبیا قرمز

یک دوم لیوان

لوبیا چیتی

یک دوم لیوان

ماش

یک دوم لیوان

برنج

یک دوم لیوان

بلغور گندم

۱/۵ لیوان

پیاز

۵ عدد متوسط

پودر هل و دارچین

به مقدار لازم

جوزهندی و زنجبیل

به مقدار لازم

فلفل سیاه و فلفل قرمز

به مقدار کافی

نمک و زردچوبه

به مقدار کافی

خورش قیمه

برای تزئین

دستور پخت شله مشهدی

مرحله ی اول، تفت دادن پیاز و پخت گوشت :

در ابتدای کار پیاز ها را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. سپس قابلمه ای مناسب بر روی حرارت می گذاریم و پیاز ها را همراه با روغن داخل قابلمه می ریزیم. پس از آنکه پیاز سبک شد مقداری زردچوبه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا یکدست شوند. سپس گوشت را خرد می کنیم و به پیاز اضافه کرده و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کرده و سرخ شود تفت می دهیم. در ادامه یک تکه چوب دارچین و دو الی سه لیوان آب جوش را داخل قابلمه ریخته و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت به خوبی پخته شود.

مرحله ی دوم، پخت حبوبات و اضافه کردن ادویه ها :

لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود را که از شب قبل خیس کرده بودیم را با هشت لیوان آب جوش داخل قابلمه ای مناسب ریخته و بر روی حرارت می گذاریم تا به خوبی پخته شوند. در ادامه زمانی که گوشت پخته شد قابلمه ی حاوی گوشت را از روی حرارت برداشته و گوشت ها را ریش ریش کرده و آب گوشت را کنار می‌گذاریم. پس از پخت حبوبات آب گوشت، ماش، بلغور گندم و برنج داخل قابلمه ی حاوی حبوبات ریخته و سپس جوز هندی، فلفل سیاه، پودر هل، فلفل قرمز، نمک و زنجبیل را به موادمان اضافه می کنیم و می گذاریم کاملاً بپزند.

مرحله ی سوم، قرار دادن دم کنی روی قابلمه و سرو آن :

به این نکته ی مهم دقت کنید که شله مشهدی بسیار زود ته میگیرد پس باید به صورت مداوم آن را هم بزنیم تا ته نگیرد. سپس باید اجازه دهیم غذا غلیظ شده و جا بیوفتد. پس از آنکه شله مشهدی جا افتاد روی درب قابلمه دم کنی قرار داده و زمان می دهیم پانزده دقیقه بماند. سپس حرارت را خاموش کرده و شله مشهدی را داخل ظرف مورد نظرمان می ریزیم و آن را به کمک خورش قیمه تزئین می کنیم. این غذا با ادویه هایی که گفتیم پخته می شود تا باب میل اکثر افراد باشد اما برخی افراد در پخت حرفه ای تر آن ادویه هایی همچون زنجبیل، فلفل قرمز، جوز هندی و پودر پیاز مورد استفاده قرار می دهند. شله مشهدی ما آماده است. نوش جان.

منبع تصویر  naab.catering

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب