farsi beauty

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی مغزدار و خوشمزه به سبک قنادی

شیرینی کلمپه

کلمپه با روغن مایع نوعی شیرینی خوشمزه ی خرمایی است. این شیرینی متعلق به شهر کرمان بوده و در سرتاسر ایران بسیار محبوب می باشد. برای مشاهده ی آموزش شیرینی کلمپه در بخش آموزش شیرینی پزی سایت فارسی بیوتی با ما همراه باشید.

مواد لازم:

تخم مرغ

۱ عدد

آرد سفید

۱۷۵ گرم

پودر قند

۵۵ گرم

روغن مایع

۵۰ گرم

بکینگ پودر

۳ گرم

وانیل

نوک قاشق چایخوری

 

مواد لازم برای میان کلمپه :

خرما

۱۰۰ گرم

آب

۳ قاشق غذاخوری

پودر دارچین

به مقدار کافی

پودر هل

به مقدار کافی

مغز گردو ( اختیاری )

به مقدار کافی

دستور پخت کلمپه با روغن مایع

در مرحله ی اول مواد مغزی را آماده می کنیم :

در ابتدای کار هسته های خرما را خارج کرده و داخل تابه ای مناسب می ریزیم. سپس تابه را بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا آب را به تابه اضافه کرده و با پشت قاشق خرما را له کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه پودر دارچین را همراه با پودر هل داخل تابه ریخته و موادمان را به خوبی مخلوط کرده و حرارت را خاموش می کنیم  و اجازه می دهیم موادمان خنک شوند.

در مرحله ی دوم  خمیر را آماده می کنیم :

در این مرحله کاسه ای مناسب انتخاب کرده و تخم مرغ، روغن مایع و وانیل را به آن اضافه می کنیم. سپس پودر قند را الک کرده و به موادمان اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم. پس از آنکه موادمان را مخلوط کرده و کاملا یکدست شدند آرد را با بکینگ پودر مخلوط کرده و سه مرتبه الک می کنیم. در ادامه مخلوط آرد را آرام آرام به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا خمیری لطیف و کمی چسبنده به دست آید. ( به این مساله توجه کنید اضافه کردن بیش از اندازه ی آرد برای رفع چسبندگی سبب می شود هنگام مهر زدن ترک های ریزی بر روی شیرینی ایجاد شود )

در مرحله ی سوم فر را روشن کرده و خمیر را قالب می زنیم :

در این مرحله فر را با دمای ۱۷۵ درجه روشن کرده و اجازه می دهیم گرم شود. سپس روی سطح کار را به کمک کاغذ روغنی می پوشانیم و بدون اینکه به خمیر استراحت بدهیم خمیر را بر روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. حالا مجدد روی خمیر را با کاغذ روغنی می پوشانیم. و به کمک وردنه خمیر را به قطر سه میلی متر باز می کنیم. در ادامه خمیر را با کاتر گرد لبه چین دار قالب می زنیم. حالا روی یکی از خمیر های کاتر زده مواد مغزی قرار داده و یکی دیگر از خمیر های کاتر زده را بر روی آن قرار می دهیم .حالا مهر را داخل آرد ‌کرده و خارج می کنیم سپس کمی تکان می دهیم تا آرد اضافی اش بریزد. در ادامه مهر را بر روی خمیر قرار داده و با فشاری عمیق مهر می زنیم. پس از مهر زدن خمیر شیرینی حالت خود را از دست می دهد بنابر این یک بار دیگر به کمک کاتر گرد قالب می زنیم.

در مرحله ی چهارم شیرینی ها را داخل فر می پزیم :

 پس از آنکه خمیر ها را کاتر زدیم خمیر های اضافی را بدون ورز دادن جمع کرده و روی آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم و با وردنه باز می کنیم. سپس سینی را با ورق فویل پوشانده و با روغن مایع چرب می کنیم.  حالا خمیر های قالب زده شده را با فاصله در سینی می چینیم. در ادامه سینی را در طبقه ی وسط فر قرار داده و زمان می دهیم تا شیرینی ها به مدت پانزده تا بیست دقیقه داخل فر مانده، پخته شده و روی آنها طلایی شود. پس از گذشت زمان مورد نظر سینی را از فر خارج کرده و  زمان می دهیم تا خنک شوند سپس به کمک کفگیر شیرینی ها را از سینی جدا می کنیم و داخل ظرف مورد نظر چیده و با عسل روی آنها را رومال می کنیم. شیرینی ما آماده است.

منبع تصویر eli_alipoor67

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب