farsi beauty

روش های طبیعی اثبات شده برای افزایش سطح سروتونین مغز و بهبود افسردگی

سروتونین مغز

در مورد هورمون سروتونین مغز بدانید

سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که می تواند بر بسیاری از اعمال انسان مانند خلق و خو، چرخه خواب، روند حافظه، علایق، سلیقه ها و.. تاثیر بگذارد.

روند افزایش طبیعی سرتونین مغز به طور طبیعی در بدن حالات روحی و انگیزه بهتری ایجاد کرده و وضعیت بدنی را تقویت خواهد کرد.

برای افزایش سروتونین مغز راه و روش هایی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

سروتونین

افزایش هورمون سروتونین مغز به طور طبیعی

1. در معرض نور خورشید قرار بگیرید

طبق تحقیقات ما قرارگیری در نور خورشید وابسته به میزان سروتونین بدن نیز می باشد، نور درمانی به صورت طبیعی به درمان بسیاری از حالات روحی کمک می کند و می تواند افسردگی را از بین ببرد، به دلیل وجود اشعه UV در نور خورشید در طول روز ویتامین D بدن افراد قرار گرفته در این نور طبیعی تامین می شود، ویتامین D کاربرد زیادی مانند کمک به تولید سروتونین دارد.

2. نگرش خود را عوض کنید

متخصصین ما بر این باورند که مثبت اندیشی می تواند تاثیر زیادی بر روی ترشح بیشتر هورمون سروتونین مغز داشته باشد، الگوی مثبت اندیشی کمک می کند سروتونین بیشتری در مغز ساخته شود و خلق و خوی شما تقویت گردد، هنگامی که افکار و احساسات مثبت در افراد ایجاد شود کورتیزول کاهش پیدا می کند و مغز سروتونین بیشتری تولید می کند، این عمل ساده می تواند حالات روحی افراد را تقویت کند.

3. مصرف شکر را به حداقل برسانید

یکی از علائم پایین بودن سروتونین بدن میل زیاد به شیرینی و غذاهای شیرین می باشد، با به حداقل رساندن مصرف شکر می توانید ترشح هورمون سروتونین را در مغز افزایش دهید.

4. مدیتیشن کنید

تمرین مراقبه یا همان مدیتیشن در علوم روانشناسی و روانپزشکی یکی از درمان های شناختی بر مبنای ذهن-آگاهی تاثیر زیادی همانند تاثیر داروهای شیمیایی بر روی بدن دارد اما هیچ خبری از عوارض این دارو ها نیست!

طبق تحقیقات متخصصین ما با مراقبه و مدیتیشن به نام HIAA-5 در مغز افزایش پیدا می کند که با افزایش هورمون سروتونین نیز رابطه مستقیم دارد، برای انجام مدیتیشن کافیست مکان ساکت ای پیدا کنید، در حالت بدنی مناسب و راحت قرار بگیرید، ذهن خود را آرام و منفعل کنید، روی یک شعار ذهنی تمرین کنید و تنفس تان را کنترل کنید، چشمانتان را به مدت 30 یا 30 دقیقه ببندید.

سروتونین

5. ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش منظم برای سلامت جسمی، روحی و کنترل بیماری ها حتی رفع آنها بسیار موثر است، مطالعات ما نشان می دهد ورزش کردن می تواند آثار افسردگی را از بین ببرد و ورزش می تواند هورمون سروتونین را در نواحی مختلف مغذی مانند قشر مخ و هیپو کامپوس افزایش دهد.

6. مصرف ویتامین C را بیشتر کنید

ویتامین C بطور خود به خود روی بدن تأثیر بسیار زیادی می گذارد و در علم پزشکی آن را به عنوان یک داروی ضد افسردگی می شناسند مصرف ویتامین C می تواند به طور غیر مستقیم در تولید هورمون سروتونین نقش داشته باشد، همچنین ویتامین C ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس زا) را کند می کند، طبق آخرین تحقیقات ما افرادی که ویتامین C کمتری مصرف می کنند اغلب خسته و افسرده هستند اما پس از مصرف آن بعد از یک هفته احساس خستگی آنها بهبود پیدا می کند.

7. استرس خود را کنترل کنید

مصرف تمامی داروهای کمک کننده به افزایش هورمون سروتونین مغز در کنار داشتن استرس، اضطراب و حالت افسردگی کاملاً اثر عکس دارد پس بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارو برای هر نوع بیماری استرس خود را کنترل کنید و سعی کنید سطح ترشح هورمون کورتیزول خون را همیشه پایین نگه دارید، استرس های بیش از اندازه و ماندگار می تواند بر روی ترشح کندتر و روی ترشح هورمون سروتونین نقش پررنگی داشته باشد.

8. خوب غذا بخورید

مصرف غذای مناسب و ارگانیک مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت های کم چرب، پنیر سویا و آجیل به همراه ماکارونی، رشته فرنگی، توفو یا سالمون می تواند بر روی افزایش هورمون سروتونین مغز تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد.

سروتونین

9. در طبیعت قدم بزنیم

رفتن به طبیعت حتی برای چند ساعت می تواند الگوی بهبود روان شما را افزایش دهد و وضع روان و جسم را بهتر کند، افرادی که هورمون سروتونین در مغز آنها به اندازه کافی توجه نشود ممکن است بیمار شوند، بنابراین یکی از راه های افزایش ترشح هورمون سروتونین سروکار داشتن بیشتر با طبیعت و هوای سالم است.

10. در زمستان از لامپ ماورای بنفش استفاده کنید

در زمستان به دلیل کمبود نور خورشید و کوتاه شدن روز سروتونین در مغز بسیاری از افراد کمتر ترشح می شود، برای حل این مشکل روزی ده الی پانزده دقیقه زیر لامپ ماورای بنفش بنشینید تا سروتونین مغز شما تقویت شود.

11. منیزیوم مصرف کنید

مصرف منیزیم به کنترل فشار خون افزایش هورمون سروتونین و تنظیم عملکرد سلول عصبی کمک بسیار زیادی می کند، طبق آخرین تحقیقات ما منیزیم و میزان سروتونین را در مغز کمتر می کند و این موضوع می تواند جلوی افزایش هورمون سروتونین را در بگیرد.

12. ویتامین های گروه B و فولات را در برنامه غذای خود افزایش دهید

مصرف ویتامین های گروه B مانند ویتامینB6 و B12 موجب تبدیل تریپتوفان به سروتونین می شود، مصرف غذاهایی مانند گل کلم، آووکادو، موز انواع دانه ها، غلات و آجیل که در خود ویتامین گروه B برای مغز و تولید بیشتر سروتونین مفید است.

سروتونین مغز

13. مشکلات هورمونی خود را از بین ببرید

تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمون ها منجر به ترشح کمتر سروتونین در مغز می شود، افرادی که با مصرف دارو در گذشته خود، استرس های مزمن و افسردگی داشتند و یا با مصرف دارو ها هورمون های خود را از تعادل خارج کردند حتماً باید مشکلات هورمونی خود را درمان کنند.

14. از الکل و مواد مخدر دوری کنید

مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر ترشح هورمون سروتونین را در مغز کاهش می دهد و این ماده نشاط آور در مغز کمتر می شود.

15. آخر به متخصص مراجعه کنید

مراجعه به متخصص های روانپزشک و روان شناسان می توانند درمانگران مناسبی برای مشکلات روحی و افسردگی شما باشند.

16. ماساژ درمانی را امتحان کنید

ماساژ بدن با روغن های گرم، خلق و خوی شما را بهتر می کند و مطالعات مختلف ما نشان می دهد که ماساژ درمانی موجب تولید بیشتر هورمون سروتونین مغز می شود و کورتیزول را کاهش می دهد.

17. تریپتوفان بیشتری مصرف کنید

تیریپتوفان نوعی اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است، مصرف گوشت بدون چربی لبنیات و تخم مرغ، آجیل و دانه های مختلف حاوی تریپتوفان است که تولید سروتونین را در بدن افزایش می دهد.

مغز

لیست غذاهایی که موجب افزایش هورمون سروتونین در مغز می شود:

در آخر با برنامه ریزی بالا و مصرف مواد غذایی ذکر شده فرمول سروتونین بیشتری در مغز شما ترشح می شود و می توانید از حالات روحی بهتری برخوردار شوید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب