farsi beauty

علائم آلرژی فصلی چیست؟ بهترین روش های کنترل و درمان حساسیت فصلی

آلرژی

طی تغییرات سالانه و تغییرات فصول ممکن است افراد دچار بحران هایی مانند حساسیت و یا به اصطلاح آلرژی فصلی شود، آلرژی فصلی که به نام تب یونجه نیز شهرت دارد در فصول بهار و پاییز شیوع بیشتری در بین افراد پیدا می کند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن افراد، ورودی های بی خطر را خطرناک شناسایی می کند و مواد شیمیایی برای مبارزه با آنها وارد خون شما می کند سپس عوامل حساسیت و آلرژی آغاز می گردد.

طی این اتفاق افراد آبریزش بینی، سرفه، عطسه، خارش بینی، خارش چشم و خارش پوست را تجربه می کنند.

علت و علائم آلرژی

هنگامی که فصل بهار سر می رسد با پخش گرده گل ممکن است افراد واکنش های التهابی را در بدن تجربه کنند، این واکنش ها به دلیل اختلال سیستم ایمنی بدن است که غالباً این احساس ها مشکلات خاصی را برای افراد ایجاد نمی کند مگر آنکه شدید و مزمن باشد.

علائم آلرژی فصلی معمولاً به صورت سختی در تنفس، سرفه در طول شب، آبریزش و چرک بینی، خارش چشم ها، خارش پوست و عطسه نشان داده می شود.

ممکن است شکوفه درختان، گرده های گل و علوفه عوامل اصلی ایجاد این واکنش ها در بدن باشد.

با توجه به این که حساسیت فصلی معمولاً مربوط به چمن ها، گرده گل، بذر گیاهان و شکوفه ها می باشد عوامل دیگری مانند نیش حشرات و گزش آنها بخصوص در فصل تابستان و بهار، دود و وجود کلر در آب ها به خصوص در فضای بسته هم می تواند موجب آلرژی فصلی شود.

آلرژی

حساسیت در فصل های مختلف

1. فصل بهار

در فصل بهار عموماً بیشتر مردم دچار حساسیت ها و واکنش هایی که ذکر شد می شوند، درختانی مانند سرو، شاه بلوط، توسکا، صنوبر، بید و شکوفه های آنها به همراه پخش گرده های گل موجب حساسیت در این فصل می شود.

2. فصل تابستان

حساسیت در فصل تابستان که آن را تب یونجه نیز می نامند علتی خاص دارند که آن هم مربوط به چمنزار ها به همراه علوفه می باشد، در این فصل حملات آسم و آلرژی بیشتر دیده می شود.

3. فصل پاییز

فصل پاییز بیش از 40 گونه مختلف گیاه را در نواحی معتدل خود رشد می دهد، در فصل پاییز گرده گل موجب حساسیت می شود و می تواند اختلالاتی در دستگاه تنفسی ایجاد کند.

4. فصل زمستان

در فصل زمستان در نتیجه سرد شدن آب و هوا افراد حساسیت های مختلف را تجربه می کنند و توصیه می شود که بیشتر در منزل بمانند، این حساسیت ها مانند سینوزیت می تواند افراد را اذیت کند.

تشخیص آلرژی فصلی

اگر علائمی که در ادامه ذکر می کنیم را داشته باشید می توانیم بگوییم شما به آلرژی فصلی دچار هستید، البته برای اطمینان می توانید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید.

اغلب کلینیک های آسم و آلرژی می توانند به راحتی با انجام تست های پوستی آلرژی شما را تشخیص دهد.

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی صدا
  • خارش چشم
  • التهاب سینوس
  • التهاب کانال های گوش
  • ترشحات پشت حلق
  • گرفتگی گوش
  • سردرد
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس

آلرژی

چگونه آلرژی را کنترل کنیم؟

شما می توانید با تغییر شیوه زندگی آلرژی فصلی خود را تا حدودی کنترل کنید، همانطور که می دانید آلرژی فصلی به دلیل عوامل وابسته به فصل ظاهر می شود که گاهی طولانی است و گاهی نیز زود گذر می باشد، شما میتوانید با اقدامات زیر خود را از حملات آلرژی دور تر نگه دارید.

1. بستن درب و پنجره ها

در هوای عالی فصل بهار تعداد گیاهان، شکوفه ها و گرده های گل در هوا زیاد می شود، شما باید دستگاه تسویه در منزل نصب کنید و سعی کنید برای جلوگیری از انتقال ذرات از هوا به درون منزل درب ها و پنجره ها را ببندید.

2. از ماسک استفاده کنید

هنگامی که از منزل خارج می شوید حتماً از ماسک های قوی مانند ‏N95 استفاده کنید تا ذرات و گرده ها شما را دچار مشکل نکند، افرادی که مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم هستند حتماً باید قبل از خروج از خانه از ماسک های چند لایه استفاده کنند تا حملات آلرژی، حملات آسم آنها را تشدید نکند.

3. تغذیه سالم داشته باشید

مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات مقوی میوه ها و مغزیجات می تواند در کنترل آلرژی موثر باشد.

4. گلو و بینی خود را با آب و نمک شستشو دهید

شستشوی گلو و بینی با آب نمک می تواند دستگاه ایمنی را تحریک کند و موجب کاهش علائم آلرژی در افراد مبتلا به آلرژی فصلی شود.

5. مایعات فراوان بنوشید

مصرف مایعات فراوان و آبمیوه های طبیعی باعث رقیق تر شدن خلط ها و دفع آنها از بدن می شود، مصرف مایعات گرم مانند چای، سوپ، بخور های گرم و دمنوش های گیاهی گزینه عالی برای جلوگیری از حملات آلرژی فصلی می باشد.

6. حمام کنید

استحمام به خصوص پس از رسیدن به منزل از بیرون می تواند تمام گرده ها و عوامل آلرژی زا را از بدن پاک کند بنابراین اگر برای انجام کاری به بیرون از منزل می روید حتماً پس از رسیدن به منزل دوش آب ولرم بگیرید.

7. از مواد ارگانیک بیشتر استفاده کنید

وجود مواد شیمیایی در غذاها سیستم ایمنی را ضعیف تر می کند، برای مبتلایان به آلرژی مصرف غذاهای ارگانیک و مواد شوینده بدون بو ضروری می باشد اگر مبتلا به آلرژی هستید برای نظافت خانه از مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی استفاده کنید مثلاً شما می توانید به جای پاک کردن سطوح با مواد شیمیایی از ترکیب آب و جوش شیرین یا نوشابه استفاده کنید.

8. دخانیات را کنار بگذارید

هرگونه آلودگی هوا مانند دود قلیان، سیگار و دود مواد مخدر علائم آلرژی فصلی را بیشتر می کند، دود دخانیات چشم و بینی را تحریک می کند و در این فصل ممکن است حتی شما به عطر ها نیز حساسیت داشته باشید.

آلرژی

نکاتی برای ماندن با کیفیت در منزل

اگر بدون توجه به برخی عوامل در منزل بمانید نمی توانید خود را از آلرژی فصل دور نگه دارید، شما باید هنگامی در منزل هستید هفته ای یک یا دو بار روتختی و ملافه تان را شستشو دهید، روبالشی ها را هر چند روز در میون عوض کنید و با کاور های ضد آلرژی بپوشانید، اسباب بازی های پرز دار و اضافی را دور بریزید، نشتی شیر آلات را چک کنید و رطوبت ها را بازسازی کنید، کپک را از منزل دور کنید، تصویه هوا را فعال کنید و مواد فاسد را از یخچال دور بریزید، از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید و به جای استفاده از فرش و قالی از مبلمان تشک دوزی شده استفاده کنید تا آلرژی شما تشدید نشود.

درمان دارویی آلرژی فصلی

برای درمان آلرژی فصلی باید محرک های سیستم ایمنی بدنتان را به خوبی شناسایی کنید، مثلاً اگر به گرده گل حساسیت دارید از آن اجتناب کنید، سعی کنید روزنامه ها، تلویزیون، رادیو و اینترنت را به صورت فعال دنبال کنید، درب و پنجره های منزل و ماشین خود را ببندید، پس از بازگشت به خانه موهای خود را بشورید و دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید، بینی را با آب نمک شستشو دهید، از داروهای کنترل کننده آلرژی مانند آنتی هیستامین، قطره های چشم و اسپری های بینی استفاده کنید، از ماسک های فیلتردار استفاده کنید و بیشتر در منزل بمانید، شما می توانید از داروهای استروئیدی بینی و داروهای ضد احتقان مانند فکسوفنادین، لوراتادین، سیتریزین، استامینوفن، فنیل آفرین و دیفن هیدرامین استفاده کنید.

همچنین استفاده از ویتامین C، اسپیرولینا لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس که در ماست وجود دارد و کوئرستین ها استفاده بیشتری کنید.

درمان حساسیت فصلی در منزل

شما می توانید در منزل با مصرف دمنوش های ضد آلرژی مانند دمنوش لیمو، دمنوش عناب، دمنوش نارنج، چای سبز، دمنوش سیب، دمنوش زنجبیل سرد، دمنوش بادرنجبویه و دمنوش گزنه استفاده کنید همچنین می توانید عسل را در هر روز به وعده غذایی اضافه کنید، از ماهی که منبع امگا 3 می باشد استفاده کنید، چغندر قند، مایعات و آبمیوه های طبیعی به همراه سبزیجات استفاده کنید تا حساسیت فصلی شما در منزل کاهش پیدا کند.

آلرژی

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

در طب سنتی حساسیت فصلی را با سیر درمان می کند، طبیبان طب سنتی معتقدند سیر خاصیت آنتی بیوتیکی و آلیسین دارد که می تواند یک ضد آلرژی قوی باشد.

شما می توانید تعداد 5 حبه سیر را درون کاسه آب بریزید و هم بزنید و مایع آن را بنوشید می توانید سه یا چهار حبه سیر را در کنار غذا میل کنید، سیر را در گوش بگذارید و آن را با عسل میل کنید.

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی با روغن بنفشه نیز امکان پذیر است، روغن بنفشه حساسیت فصلی را از بین می برد و شما می توانید جهت کاهش علائم آلرژی هر روز دو قطره از آن را در بینی بریزید تا حساسیت شما کم شود.

جوشانده گل بنفشه و شکر تیغال از دیگر راهکارهای کاهش علائم آلرژی در در طب سنتی می باشد که می توانید از آن استفاده کنید.

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که آلرژی فصلی شما را دچار بی خوابی کند و یا اختلالی در تنفس شما ایجاد کند باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و علائم خود را بازگو کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب