farsi beauty

چگونه درد سیاتیک را تسکین دهیم؟ روش های درمان درد سیاتیک

سیاتیک

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین عصب های بدن انسان می باشد که در داخل باسن و قسمت پشتی ران و زانو ها وجود دارد، درد سیاتیکی ممکن است به صورت سطحی و عمقی گزارش شود و به صورت یک طرفه یا دو طرفه انتشار پیدا کند.

درد سیاتیک نوعی وضعیت دردناک است که شامل کشیدگی یا آسیب به عصب سیاتیک می گردد و این درد از ستون فقرات آغاز شده و از پشت پای افراد می گذرد، علت های مختلفی دارد و ممکن است به دردهای مزمن، ضعیف و حاد دسته بندی شود.

در مورد درد سیاتیک بدانید

درد سیاتیک در مسیر عصب سیاتیک به وجود می آید و از کمر به باسن و پشت ران تا ساق ها ادامه پیدا می کند، همانطور که ذکر شد درد سیاتیک ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد، اما به طور کلی سیاتیک در 90 درصد مواقع به دلیل پارگی یا فتق دیسک ایجاد می شود.

بیماری هایی که موجب درد سیاتیک می شوند

  • تنگی کانال نخاعی
  • عفونت های ستون مهره
  • تومورهای ستون مهره ها
  • تومور لگن
  • تومورهای عصب سیاتیک

سیاتیک های مهم و مسیر عصب سیاتیک

در علم پزشکی درد در طول مسیر عصب سیاتیک اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا در درجه اول نشان دهنده پارگی دیسک کمر و در درجه بعد تنگی کانال نخاع و در انتها به دلیل لیز خوردگی مهره های کمر است که این سه بیماری معمولاً نیاز به جراحی دارند و از درد های مهم سیاتیکی می باشند.

سیاتیک

درد سیاتیک چه هنگام رخ می دهد و چه نوع دردی است؟

این درد نوعی درد مکانیکی است که با تحرک و حرکت کردن بیشتر می شود و به طور جالبی با دراز کشیدن بیمار درد کمتر می گردد، درد سیاتیک ممکن است در طول راه رفتن، ایستادن، نشستن و خم شدن فرد را دچار کند و از پشت باسن به پشت ران ها و در ادامه پشت ساق و قسمت خارجی پاها ادامه پیدا کند؛ برخی از افراد گزگز کف پا و انگشتان پا را بخصوص انگشت شست پا یا انگشت کوچک را در این بیماری گزارش کرده اند.

چگونه درد سیاتیک را تشخیص دهیم؟

پزشک معمولاً با معاینه بیمار و شنیدن علائم می تواند تا حدودی این درد را تشخیص دهد اما به طور کلی پزشک از بیمار می خواهد تا روی انگشتان و پاشنه پای خود راه برود، برای معاینه پزشک سعی می کند میزان فشار به عصب سیاتیک را کم و زیاد کند تا وضعیت بیمار بررسی شود، اگر تشخیص دچار شک یا ابهام باشد برای بیمار از تصویربرداری های پیشرفته MRA، تصویربرداری رادیولوژی و سی تی اسکن استفاده می شود.

چگونه درد سیاتیک را تسکین دهیم؟

جالب است بدانید که از هر 10 نفر 4 نفر دچار دردهای سیاتیکی و تحریک عصب سیاتیک می شوند، این درد که به چند شاخه تقسیم می شود و فرد را تحت فشار قرار می دهد، درد سیاتیک ممکن است با نشستن طولانی مدت، سرفه، عطسه، چرخیدن به راست یاد چپ، بلند کردن اجسام، کشیدن و هل دادن اشیا بیشتر شود.

برای تسکین درد سیاتیک از برخی داروها استفاده می شود مانند استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن، داروهای شل کننده عضلات بدن، داروهای کاهش دهنده اسپاسم عضلات و داروهای ضد افسردگی برای برخی از کمردرد های مزمن و در صورت نیاز و تشخیص پزشک داروهای مخدر برای درد های شدید تر تجویز می شود.

البته به دلیل افزایش ابتلا به سندروم ری پزشکان به افراد 18 ساله یا کمتر از آن به هیچ عنوان آسپرین تجویز نمی کنند، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه پزشک یا با مشورت از پزشک معالج می تواند درد را تا حدودی کاهش دهد.

استفاده از کپسول های گرم یا سرد یا همان کیسه های یخ برای کاهش تورم و درد توصیه می گردد، به این صورت که باید به مدت زمان 20 دقیقه و چندین بار در طول روز کمپرس های یخی را در حوله پیچید و در منطقه آسیب دیده قرار دهید، ممکن است در برخی افراد بسته های کمپرسی گرم درد را کمتر کند و در برخی افراد کمپرسور های سرد تاثیر بیشتری داشته باشد.

انجام ورزش های کششی برای بیماران مبتلا به سیاتیک توصیه می گردد، کشش های ملایم و زیر نظر فیزیوتراپ می تواند موجب تقویت عضلات و کاهش درد سیاتیک در افراد شود.

سیاتیک

بهترین قرص برای کاهش فوری درد سیاتیک

اگر می خواهید به طور سریع درد سیاتیک را کاهش دهید به سه نوع قرص نیاز دارید (قرص های ضد التهاب، قرص های شل کننده عضلات و قرص هایی که انتقال درد را کاهش می دهند مانند دیکلوفناک یا ملوکسیکام) این قرص ها فشار درد را از روی قسمت های درگیر برمیدارند و موجب رفع اسپاسم می گردند، در واقع مصرف خودسرانه برخی از این داروها می تواند موجب عارضه های شدید گردد اما به طور کلی این سه گروه از قرص ها می توانند درد شما را به شدت کاهش دهند.

قرص گاباپنتین و پرگابالین برای درمان سیاتیک

در واقع گاباپنتین برای بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه میگردد، گاباپنتین و پرگابالین داروهایی هستند که برای کنترل تشنج به وجود آمدند اما روی انتقال درد هم موثرند و عوارض گوارشی دیگر قرص های ضد التهاب را ندارد و همچنین فشار خون بیمار را بالا نمی برند و برخی از پزشکان برای افرادی که دچار بیماری های خاص و ضعف سیستم ایمنی هستند از پرگابالین، لیریکا، گاباپنتین و تزریق آن ها استفاده می کنند.

این داروها یک ضد درد عالی است و لازم است بدانید که نباید آن را به طور ناگهان قطع کنید چون ممکن است عوارضی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، دوبینی و تاری دید، خشکی دهان، اختلال حافظه، افزایش وزن و.. داشته باشید؛ اما اگر به طور آرام آرام این دارو را قطع کنید هیچ عارضه ای برای شما باقی نمی گذارد.

چه مدت زمانی طول میکشد که دردهای سیاتیکی بهبود پیدا کنند؟

دردهای سیاتیکی حاد یا مزمن معمولاً بین یک تا دو هفته یا چند هفته بر طرف می شوند و پس از فروکش کردن درد ممکن است افراد تا مدتی بی حسی در پاها را تجربه کنند، جالب است بدانید سیاتیک به طور خود به خود در بیشتر مواقع بهبود پیدا می کند اما در صورت سابقه خانوادگی و پیشرفت این بیماری باید با داروی بیماری را برطرف کنید.

داروهای گیاهی برای درمان سیاتیک

شما میتوانید با درمان های گیاهی هم سیاتیک خودتون رو درمان کنید.

  1. به طور کلی زردچوبه در درمان سیاتیک نقش پررنگی را ایفا می کند زیرا خواص ضد التهابی دارد و جزو داروهای اثربخش در درمان سیاتیک است را کاهش می دهد اما اگر دارای سنگ صفرا هستید مصرف این ادویه را به شما توصیه نمی کنیم.
  2. ریشه والریان نیز که به علف گربه معروف است در درمان سیاتیک و بهبود دردهای ناشی از این بیماری نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند همچنین یک مسکن خواب آور است و شما می توانید روزی سه مرتبه با مشورت پزشک از این گیاه استفاده کنید.
  3. بید سفید برای تسکین دردهای طولانی سیاتیکی مفید است زیرا حاوی فنولیک گلیکوزید و سالیسین می باشد که اثرات ضد درد و ضد التهابی دارند.
  4. دانه شنبلیله نیز می تواند دردهای سیاتیکی را کاهش دهد و در درمان آرتریت روماتوئید و نقرس موثر باشد.

سیاتیک

در آخر هرگز طب سوزنی را فراموش نکنید

طب سنتی و طب سوزنی راه های دیگر درمان عصب سیاتیک آسیب دیده می باشند.

طب سوزنی کمک می کند در دستگاه عصبی مرکزی تحرکاتی ایجاد شود و مواد شیمیایی آزاد شود که باعث کاهش درد و بهبود عصب سیاتیک گردد.

نکات لازمه برای کاهش بیشتر درد سیاتیک

  • سیگار نکشید زیرا باعث افزایش انحطاط دیسک می شود
  • ورزش منظم اما سبک داشته باشید
  • از تمرین های لیفتینگ مناسب کمر و زانو استفاده کنید
  • به کمر و زانو فشار نیارید و اجسام سنگین را بلند نکنید
  • سریعاً تغییر حالت ندهید و خیلی تند حرکت نکنید
  • مصرف ویتامین گروه ث، کلسیم و منیزیم را فراموش نکنید

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب