farsi beauty

طرز تهیه سبزی پلو دامغانی خوشمزه با گوشت چرخ کرده

سبزی پلو دامغانی

سبزی پلو دامغانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه ی ایرانی است که متعلق به شهر دامغان می باشد. این غذا با ترکیبات متنوعی پخته شده و‌ دارای طعمی فوق العاده است. برای مشاهده ی آموزش سبزی پلو دامغانی در بخش آموزش آشپزی سایت فارسی بیوتی با ما همراه باشید.

مواد لازم سبزی پلو‌ دامغانی برای چهار نفر :

برنج

۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده 

۳۰۰ گرم

بادمجان

۲ عدد

پیاز

۱ عدد

گوجه فرنگی

۲ عدد

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

سبزی پلویی

۳۰۰ گرم

زعفران دم کرده

یک دوم فنجان

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

زردچوبه و روغن

به مقدار کافی

دستور پخت سبزی پلو دامغانی

در مرحله ی اول برنج را خیس کرده و بادمجان ها را سرخ می کنیم :

در مرحله ی اول داخل کاسه ای بزرگ آب ریخته و برنج را همراه با یک قاشق چایخوری نمک به کاسه اضافه کرده و زمان می دهیم به مدت یک ساعت بماند تا به خوبی خیس بخورد. سپس بادمجان ها را پوست گرفته و به صورت حلقه ای خرد می کنیم. حالا تابه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و روغن را به آن اضافه می کنیم. پس از آنکه روغن داغ شد بادمجان ها را به تابه اضافه کرده و هردو سمت بادمجان ها را به خوبی سرخ می کنیم. سپس حرارت را خاموش کرده و بادمجان ها را داخل ظرفی ریخته و کنار می گذاریم.

در مرحله ی دوم پیاز را همراه با مواد دیگر داخل تابه تفت می دهیم :

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. سپس تابه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و روغن را به آن اضافه می کنیم. پس از آنکه روغن داخل تابه داغ شد پیاز را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. حالا گوشت چرخ کرده را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم. پس از آنکه گوشت چرخ کرده تغییر رنگ داد گوجه ها را رنده کرده و به موادمان اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شود.‌ در ادامه موادمان را یک سمت تابه جمع می کنیم و رب گوجه فرنگی را در سمت دیگر تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود. حالا ترکیب کرده و حرارت را کم می کنیم تا گوشت چرخ کرده با دیگر موادمان به خوبی پخته شود.

در مرحله ی سوم برنج را روی حرارت گذاشته و با سبزی ترکیب می کنیم :

در این مرحله قابلمه ای مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و بر روی حرارت می گذاریم تا آب داخل قابلمه جوش بیاید. پس از آنکه آب جوش آمد برنج را همراه با یک قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت هشت الی ده دقیقه بر روی حرارت بماند تا نیم پز شود. سپس سبزی پلو را به شکل ریز خرد کرده و پس از گذشت شش دقیقه به قابلمه ی حاوی برنج اضافه می کنیم. و به خوبی ترکیب می کنیم. سپس برنج و سبزی را آبکش می کنیم.

در مرحله ی چهارم مواد را به صورت لایه ای داخل قابلمه ریخته و دم می گذاریم :

در مرحله ی چهارم قابلمه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و مقداری روغن کف قابلمه می ریزیم. سپس مقداری نان به عنوان ته دیگ کف قابلمه می گذاریم. حالا مقداری برنج و سبزی بر روی نان ریخته و مقداری گوشت چرخ کرده بر روی برنج می ریزیم. تمام موادمان را به همین شکل و ترتیب داخل قابلمه می ریزیم. حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم سبزی پلو چهل و پنج دقیقه دم بکشد. در پایان هم غذا را داخل قابلمه مخلوط می کنیم و به ظرف مورد نظرمان اضافه می کنیم. غذای ما حاضر است.

منبع تصویر ashpaziha.modern

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب