farsi beauty

سبزه عید چیست؟ نکاتی برای داشتن سبزه ای پر پشت برای نوروز

سبزه عید

سبزه عید

گذشتگان سبزه را نماد برکت می‌دانستند و قبل از فرا رسیدن عید نوروز با چیزایی مانند گندم و عدس و.. که جزء مواد غذایی آنها محسوب می‌شد، سبزه می‌کاشتند و در صورتی که به‌ خوبی رشد می‌کرد، آن سال را سالی پر‌برکت تلقی می‌کردند. زرتشتیان نیز سبزه را نماد برکت و طراوت و تازگی می‌دانستند. امروزه نیز  برخی از مردم قبل از فرا رسیدن عید نوروز سبزه می‌کارند و سبزه یکی از سین های هفت سین نوروزشان می‌باشد و سبزه را به نشانه‌ی طراوت و تازگی و سرسبزی روی سفره هفت سین خود می‌گذارند.

سبزه عید با خاکشیر

سبزه با خاکشیر زیبایی بسیار زیادی دارد و در عین حال به سرعت رشد می‌کند و زمانی حدود 6-5 روز کافیست تا سبزه شما سبز شود. از آنجایی که خاکشیر یک دانه لعابی می‌باشد بنابراین زمانی که خیس شود به هر سطحی می‌چسبد اما به یاد داشته باشید برای آنکه سبزه یک دستی داشته باشید باید از خاکشیر تازه استفاده کنید.

سبزه خاکشیر روی کلاه

  1. ابتدا برای اینکه بذر خاکشیر لعاب بندازد یک استکان بذر خاکشیر را با پنج استکان آب به مدت 5-6 ساعت در مکانی قرار دهید.
  2. سپس روی سطح اتکا (که در اینجا از کلاه استفاده شده است ) را با یک لایه پنبه بپوشانید و یک پارچه تنظیف روی آن بکشید. می‌توانید ازدیگر وسایل به عنوان سطح اتکا استفاده کنید.
  3. بعد از گذشت 5 تا 6 ساعت یک لایه از خاکشیر را روی سطح اتکا بریزید.
  4. روی یک نایلون چند سوراخ ایجاد کرده و به مدت 2 تا 3 روز به طوری که نایلون با سبزه در تماس نباشد، قرار دهید. در این مدت می توانید سبزه را با آب پاش آب دهید.
  5. بعد از مدتی وقتی سبزه جوانه زد نایلون را برداشته و هر روز به سبزه آب دهید. در عرض 5 تا 6 روز سبزه شما آماده خواهد بود.

سبزه خاکشیر روی کوزه

  1. ابتدا بذر خاکشیر را به مدت یک شبانه روز خیس دهید .
  2. روی کوزه تهیه شده را با پارچه تنظیف بپوشانید. ( می توانید از جوراب زنانه نیز استفاده کنید) سپس با دست خیس، بذر خاکشیر را که به خوبی خیس خورده و لعاب انداخته را، روی آن بکشید.
  3. برای داشتن سبزه یک دست حواستان باشد که سطح کوزه به خوبی با خاکشیر پوشانده شود.
  4. در آخر هم کوزه را پر از آب کنید اما تا زمان سبز شدن سبزه آن را با اسپری آب دهید.

سبزه عید

سبزه نوروز

طرز تهیه سبزه عدس

  1. در مرحله اول شما باید عدس ها را به خوبی و به مدت 1 روز خیس دهید برای این کار از ظرف گود استفاده کنید و توجه داشته باشید که آب به خوبی تا روی عدس را بپوشاند و به دلیل اینکه عدس آب را به خودش جذب می‌کند مدام به ظرفتان آب اضافه کنید.
  2. سپس عدس ها را در ظرفی پهن مانند سینی قرار دهید و روی آن را با پارچه نم‌دار پوشانده و در مکان نور‌گیر قرار دهید. حواستان باشد که پارچه خشک نشود.
  3. عدس ها بعد از 2 تا 3 روز جوانه می زنند سپس می توانید عدس ها را به ظرف سبزه خود به‌ آرامی انتقال دهید.
  4. حال دیگر کاری به عدس ها نداشته باشید و اجازه دهید تا آنها رشد کنند تنها لازم است که مدام به آنها به قدری آب بدهید که وقتی ظرف را کج می‌کنید آبی نریزد.
  5. پس از گذشت 10 تا 12 روز عدس ها 6 تا 7 سانتی متر رشد می‌کنند و می توانید از آن برای سفره هفت سین خود استفاده کنید.

طرز تهیه سبزه گندم

  1. از آنجایی که درست کردن سبزه با گندم حدود 10 روز طول می کشد پس بهتر است از 10 روز قبل به مدت دو شب گندم ها را خیس دهید. در این مدت آب ظرف را عوض کنید تا بذر از بین نرود و گندیده نشود.
  2. بعد از آنکه گندم جوانه زد، آن را آبکشی کنید و گندم را درون پارچه نم‌دار مناسب که نه زیاد نازک و نه زیاد ضخیم باشد قرار دهید.
  3. بذر گندم را به خوبی با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک بار آن را با اسپری آب دهید. توجه داشته باشید خشک شدن پارچه باعث از بین رفتن بذر و آب دادن بیش از حد تاثیری در رشد بذر نخواهد داشت.
  4. بعد از گذشت چند روز جوانه سفید رنگ و ریزی سبز خواهد شد. در این زمان وقت آن رسیده که بذرهای گندم را به ظرف مورد نظر انتقال دهید. (ظرف سفالی می ‎تواند گزینه مناسبی باشد همچنین به دلیل اینکه ماسه رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند می‌توانید در کف ظرف مورد نظر از خاک ماسه ای استفاده کنید.)
  5. دیگر کار شما به پایان رسیده و فقط باید حواستان به مرطوب ماندن بذرها باشد. (سعی کنید سبزه را در جای خنک و نورگیر قرار دهید.)

طرز تهیه سبزه نارنج

  1. ابتدا هسته نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید سپس بعد از 24 ساعت هسته نارنج را خشک کرده و پوسته روی هسته نارنج را به آرامی جدا کنید مواظب باشید تا به هسته نارنج آسیبی نرسد. این عمل را برای این انجام می‌دهیم تا جوانه زنی با سرعت بیشتری انجام شود.
  2. سپس هسته پوست کنده شده را دوباره توی آب قرار دهید تا خشک نشود. که این مرحله هم برای کمک به رشد بهتر و سریع‌تر می‌باشد.
  3. سپس پس از 24 ساعت درون ظرفی که خاک گلدان در آن ریخته اید، هسته های خیس داده شده را بکارید.
  4. نحوه کاشتن هسته ها بدین گونه باید باشد که هسته ها باید با فاصله 1 تا 2 سانتی متر و در عمق 2 سانتی متری کاشته شود.
  5. به یاد داشته باشید در انتهای ظرف یا گلدانی که دانه‌ها در آن کاشته می‌شود باید سوراخی برای خارج شدن آب ایجاد شده باشد.
  6. روی دانه ها یک لایه خاک بریزید و با سنگ ریز بپوشانید .(یک لایه نازک خاک بریزید)
  7. خاک را دائما آبیاری کنید تا خشک نشود.
  8. دو روز اول روی دانه ها پلاستیک بکشید و آب بدهید تا رطوبت خاک از بین نرود.
  9. ظرفی که در آن دانه را کاشته اید در مکان نور گیر قرار دهید لازم به ذکر است نباید رو به نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  10. دانه ها بعد دو هفته تا یک ماه شروع به جوانه زدن خواهند کرد.
  11. جوانه ها به مرور رشد کرده و بزرگ خواهند شد.

طرز تهیه سبزه ماش

  1. دانه‌های ماش را به مدت یک شبانه روز از 10-12 روز قبل از عید خیس دهید.
  2. فردای آن روز آب ظرف را خالی کرده و ماش را در ظرفی پهن کنید. و روی آن را پارچه نم‌دار بکشید و آن را مرطوب نگه دارید.
  3. پس از آنکه دانه های ماش به اندازه یک سانتی متر جوانه زدند پارچه را بردارید در این مرحله می توانید ماش‌های جوانه زده را به ظرف مورد نظر خود انتقال دهید هر روز به مقداری که آب اضافی در ظرف باقی نماند به آنها آب دهید تا جذب دانه‌ها شود.
  4. آب دادن به سبزه را تا حدی ادامه دهید تا ارتفاع سبزه به حد مطلوب برسد معمولا بعد از 7 تا 10 روز به قد مناسب می رسد.

سبزه مینیاتوری تخم‌مرغی

در این مدل سبزه، یک دسته تخم مرغ که در آن سبزه روییده را خواهیم داشت. برای درست کردن این مدل سبزه به وسایل زیر نیاز داریم:

  1. 6 عدد تخم مرغ
  2. سوزن
  3. یک مقدار خاک گلدان
  4. به اندازه یک فنجان گندم

طرز تهیه

  1. ابتدا کمی سر تخم مرغ را برداشته و زرده و سفیده را خالی کنید. می‌توانید از سوزن استفاده کنید و این کار را به‌ آرامی انجام دهید.
  2. داخل تخم مرغ را به‌ خوبی و به آرامی بشویید. حواستان باشد که پوسته تخم مرغ نشکند.
  3. خاک گلدان را با کمی آب قاطی کنید در حدی که خاک نم‌دار شود.
  4. پوسته تخم مرغ را با خاک پر کنید.
  5. روی خاک را با یک لایه گندم بپوشانید.
  6. و در آخر تخم مرغ را در مکان نورگیر قرار داده و روزانه خاک آن را نم‌دار کنید.

نکاتی درباره سبزه عید

  1. چه زمانی برای گذاشتن سبزه اقدام کنیم؟

بسته به نوع بذر انتخابی می‌توانید زمان لازم برای گذاشتن سبزه را تعیین کنید. اما اگر می‌خواهید سبزه شما تا سیزده بدر سالم بماند، بین 7 تا 15 روز قبل از عید اقدام به کاشتن سبزه کنید.

  1. بذر مناسب برای کاشتن سبزه کدام است؟

اگر دیر اقدام به کاشتن سبزه کرده اید بهتر است از بذر هایی که سریع‌تر رشد می‌کنند استفاده کنید در غیر این صورت انتخاب با خودتان است.

  1. چه ظرفی برای کاشتن سبزه عید مناسب است؟

بهترین انتخاب برای کاشتن سبزه ظروف سفالی هستند همچنین می‌توانید از ظروف چینی و چوبی هم استفاده کنید اما ظروف فلزی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب