farsi beauty

خواص شیر برنج که از آن بی خبر هستید + طرز تهیه این دسر خوشمزه

شیر برنج

شیر برنج یکی از غذاهای مقوی برای افراد وگن یا گیاهخواران می باشد، این غذا طعم خاصی ندارد و عملاً برای هر ذائقه ای مناسب نیست اما تنها خوراکی می باشد که برای گیاه خواران و کسانی که تحمل لاکتوز را ندارند مفید واقع می شود.

بعضی از افراد آن را با عسل شیرین می کنند تا مزه بهتری داشته باشد.

مواد موجود در شیر برنج

این ترکیب سرشار از مواد مغذی می باشد و جایگزین عالی برای شیر لبنی است، همچنین این ترکیب هیچ نوع چربی و کلسترولی ندارد و معمولاً منابع معدنی بدن با مصرف این ترکیب تامین می شود.

ویتامین های موجود در شیر برنج

در شیر برنج ویتامین های گروه A, B, D ,E و آهن یافت می شود، همچنین تمامی مواد مغذی زیر در یک فنجان شیر برنج موجود می باشد:

  • فیبر
  • آهن
  • کالری
  • منیزیم
  • کلسیم
  • کربوهیدرات
  • ویتامین B6
  • ویتامین D
  • قند

شیر برنج

فواید شیر برنج برای اندام های داخلی بدن

1. شیربرنج و بهبود تراکم استخوان

شیر یکی از موادی است که برای تقویت استخوان هاست و جهت جلوگیری از پوکی استخوان باید مصرف گردد، ویتامین D موجود در آن به همراه آهن و منیزیم در ترکیب شیربرنج خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و تراکم استخوانی را بهبود می بخشد.

2. شیر برنج و جلوگیری از بیماری های مزمن

مصرف شیر برنج به دلیل آنتی اکسیدان های بالا می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی کند و بدن را در برابر استرس اکسیداتیو و التهابات مقاوم نگه می دارد.

3. شیر برنج و کاهش کلسترول خون

از آنجایی که هیچ نوع کلسترول در شیر برنج وجود ندارد این غذا برای افراد آن مبتلا به بیماری قلبی و چاقی و اضافه وزن مفید بوده و خطر آترواسکلروز و حملات قلبی به همراه سکته های قلبی را کاهش می دهد.

4. شیر برنج و بهبود هضم غذا

در شیربرنج هیچ نوع لاکتوزی وجود ندارد و فرایند هضم آن برای دستگاه گوارش بسیار آسان است، می تواند باکتری های مفید روده ای را بهبود دهد و بدن را در برابر عفونت مقاوم سازد.

5. شیر برنج مفید برای پوست

آنتی اکسیدان موجود در شیر برنج می تواند با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کند و پوست را در برابر اشعه های مضر خورشید سلامت نگه دارد.

شیر برنج

فواید شیر برنج برای کودکان

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی کودکان لازم است که شیر برنج را به برنامه غذایی آنها اضافه کنید، خلاقیت در تغذیه کودکان بسیار مهم است و مصرف شیر برنج به عنوان میان وعده یا شام می تواند برای کودکان و شما بسیار مفید واقع شود، مصرف شیر برنج می تواند باعث افزایش وزن کودکان دچار سوء هاضمه شود و برای افراد و کودکان عادی نیز لازم است بدانید که نباید بیش از اندازه از آن استفاده کرد.

برای شیرین کردن آن از شیره خرما و عسل استفاده کنید تا کودکان به راحتی آن را میل کنند، همچنین افزودن مغز هایی مثل پسته، فندق، گردو و بادام به همراه وانیل و دارچین می تواند بسیار خوش طعم و خوشمزه باشد.

پودر کاکائو و افزودن آن برای افرادی که بوی شیر را دوست ندارند به همراه مواد مختلف مانند توت فرنگی و میوه های دیگر و افزودن آن به شیر برنج برای کودکان شما لذت بخش تر خواهد بود.

سرد مزاجان شیر برنج بخورند!

از نظر طب سنتی شیر برنج یکی از غذاهای مناسب برای افراد سرد مزاج است و در افراد گرم مزاج نیز موجب گرمی بیشتر می شود، بهتر است که آن را با دارچین میل کنید تا تاثیر آن بر روی گرم کردن بدن تان بیشتر شود، همچنین به صورت دلخواه می توانید آن را با مربای گل سرخ میل کنید.

مصرف شیر برنج برای چه گروه های سنی توصیه می گردد؟

مصرف شیربرنج برای تمامی گروه های سنی توصیه می گردد و می تواند حتی برای کودکان زیر دو سال به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار گیرد، روزه داران، ورزشکاران و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند با مصرف این ترکیب سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

شیر برنج

طرز تهیه شیربرنج

مواد لازم برای تهیه شیر برنج:

شما نیاز به سه لیوان آب، دو لیوان شیر، یک پیمانه برنج و مقداری گلاب دارید.

شما به دلخواه می توانید به آن مغزیجات، عسل، شیره خرما، عصاره گل سرخ و ادویه اضافه کنید.

یک شب قبل از پخت شیر برنج، برنج را با گلاب ریز کنید و آن را بشویید لیوان آب را به همراه برنج روی حرارت قرار دهید و آنقدر هم بزنید تا به جوش بیاید، اگر برنج کاملا آماده شد با پشت قاشق و آن را له کنید و سپس 2 لیوان شیر به آن اضافه کنید، پس از آن مواد را مخلوط کرده و چند دقیقه بعد شکر را به میزان دلخواه اضافه کنید (شما می توانید عسل و ادویه جات دیگر را در همین مرحله به محتویات اضافه کنید) هنگامی که شیربرنج و قوام آمد آن را از روی گاز بردارید و قبل از سرد شدن آن را در ظرف مورد نظر بریزید.

برای تزیین می توانید به دلخواه از ادویه و مغزیجات استفاده کنید.

خواص شیربرنج برای سرماخوردگی

شیر برنج در دوره سرماخوردگی یک وعده غذایی راحت هضم و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است بنابراین اگر روزی یکبار از شیر برنج استفاده کنید می توانید سرماخوردگی خود را بهبود دهید.

شیربرنج برای تسکین آلرژی و گلو درد

برای تسکین آلرژی و گلودرد شیر برنج داغ را میل کنید تا التهابات و حساسیت شما را کاهش داده شود، شیربرنج خواص آنتی باکتریال دارد و می توانید با نوشیدن آن دوره حساسیتی خود را کمتر کنید.

شیر برنج

مضرات شیر برنج

شیربرنج برای بعضی افراد مضر باشد:

  • مصرف بیش از اندازه شیر برنج بدون مصلح آن که عسل، شیره خرما و یا مربای گل سرخ است برای افرادی که سرد مزاج هستند و معده آنها رو به سردی است مناسب نیست.
  • افرادی که به شیر حساسیت هستند نباید بیش از حد از این ماده استفاده کنند.
  • اگر آن را با شکر شیرین می کنید افراد دیابتی باید در مصرف آن ملاحظه کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب