farsi beauty

برای آرامش اعصاب چه کنیم؟ معرفی راهکارهایی برای کاهش استرس

بیدار شدن

درمورد شیوع اختلالات روانی و استرسی چه می دانید؟

در عصر امروز مشکلات اعصاب و روان به شدت بیشتر از 10 سال گذشته شده است، این وضعیت وخیم نیاز به کنترل و تکنیکی دارد‌.

 

لازم نیست برای این که این تکنیک ها را انجام دهید حتما به متخصص مراجعه کنید، قبل از مراجعه به متخصص سعی کنید راهکار های مطرح شده در این مقاله را به کار بگیرید و در صورت بهبود نیافتن به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

 

چگونه خودمان اعصاب و روان خود را مدیریت کنیم؟

مدیتیشن انجام دهید

اصلی ترین تکنیک های به روز دنیا برای آرامش اعصاب تکنیک ذهن آگاهی یا مدیتیشن می باشد، مدیتیشن اگر به صورت زنجیری انجام شود می تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها مانند پیری ذهن، بیماری های استرسی، بیماری های قلب و عروق و همچنین ضعف گردش خون را بگیرد، کافیست به جای خلوت بروید و آنجا بشینید؛ روی تنفس خود تمرکز کنید و آن را مدیریت کنید.

 

آرامشی که از طریق مدیتیشن به وجود می‌آید استرس بدن را کم کرده و موجب بهبود گردش خون در اندام ها می شود، این کار را دو بار در روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید.

 

موسیقی قبل خواب

موسیقی آرامش بخش گوش کنید 

تاثیرات موسیقی بر روی ذهن بسیار زیاد است، مطالعات ما نشان می دهد که موسیقی ها می توانند تاثیر زیادی بر روی ذهن و حواس بگذارند به همین دلیل است که می گویند موسیقی های غمگین و ناراحت کننده را کمتر گوش دهید، برای اینکه بتوانید اعصاب و ذهن خود را کنترل کنید سراغ موسیقی های بی کلام یا آهنگ های مخصوص خواب بروید، این موسیقی ها می توانند روی اعصاب مرکزی شما اثر بگذارند و استرس شما را کاهش دهد.

 

افکار نویسی کنید 

یک راه متناسب برای داشتن ذهن آرام افکار نویسی است، معمولاً هنگام مراجعه به روانشناس در تمامی جلسات تمامی افکار شما را یادداشت می کنند و احساسات شما را ثبت می کنند، این کار به آزاد شدن مغز از افکار مزاحم و استرس های مزمن کمک زیادی می کند.

 

 

ریلکسیشن جاکوبسن انجام دهید 

این تکنیک یکی دیگر از تکنیک های آرامش بخش برای کاهش تنش های ذهنی و عضلانی است، این تکنیک سال ها پیش توسط دکتر ادموند جاکوبسن به وجود آمده، در این تکنیک مکانی آرام را انتخاب کنید و دراز بکشید به مرور گروه های مختلف عضلات را سفت و دوباره شل کنید، به این ترتیب ذهن و بدن آرام می یابد، این تکنیک برای رفع استرس های مزمن مفید است و یک تمرین ذهنی به حساب می آید.

 

شکرگزاری کنید 

شکرگزاری هنگامی که دچار استرس و افکار مزاحم شده اید بسیار موثر است، اگر روی افکار منفی تمرکز داشته باشید رشته فکر شما بیشتر در همین مسیر ادامه پیدا می کند، شکرگزار باشید و به نقاط مثبت و دارایی‌های خود فکر کنید در این تمرین می توانید به داشتن یک غذای خوشمزه یک، لباس زیبا و یا یک وسیله زینتی فکر و برای داشتن آن شکرگزاری کنید.

 

تجسم کنید 

تجسم کردن برای آرامش ذهن بسیار مفید است، تجسم یک مکان آرام بخش مثل جنگل، دریا یا منزل دلخواه تان با جزئیات بیشتر موجب ایجاد حس بهتر در مغز و افکار شما می شود.

 

احساساتتان را نامگذاری کنید 

تکنیک نامگذاری احساسات صرفاً مختص به خود شماست، اگر بتوانید روی احساسات خود اسم بذارید باعث می شود بهتر بتوانید آن ها را کنترل کنید، مثلا وقتی عصبانی می شوید کلمه خشم را تکرار کنید این کلمه باعث می شود که مغز آگاهانه تر متوجه حالت عصبانیت و کنترل بهتر این حالت شود، مغز با این کار به آسانی گول می خورد و به چیزهای با ارزش داری فکر می کند.

 

آب یخ را امتحان کنید 

برخی روانشناسان می‌گویند برای کسب آرامش اعصاب و داشتن اعصابی آرام تر بهتر است کمی آب یخ را به مچ دستان خود بزنید یا دستان خود را در ظرفی که حاوی آب و مقداری یخ است فرو ببرید، این تکنیک اعصاب حسی را تحریک کرده و موجب آرام تر شدن حالات روانی می‌شود.

 

تنفس مربعی انجام دهید 

تنفس مربعی در واقع یک تمرین است که مرتبط به تنفس ذهن آگاهی می باشد، برای این کار باید به جای اینکه مقداری هوا به داخل ریه ها فروببرید هوا را به درون شکم تان بدمید!

 

تنفس شکمی ممکن است کمی سخت باشد اما می توانید آن را پس از چند بار امتحان کردن تبدیل به عادت کنید، برای اینکار در گوشه بنشینید یا دراز بکشید، دستی را روی شکم قرار دهید و طی 4 ثانیه هوا را به داخل شکم بدمید اگر به درستی این کار را بکنید دستان و شکم شما تکان می خورد و سینه هیچ تکانی نخواهد خورد، طی 4 ثانیه نیز آن را بیرون بدهید و 4 ثانیه نیز هوا را حبس کنید.

 

برنامه ریزی برای حالت غمتان داشته باشید

برای داشتن حال بد هم نیاز به برنامه دارید، شما باید با یک راهکار اساسی حال بد خود را خوب کنید؛ باید به یاد داشته باشید که هیچ حالتی در بدن انسان ماندگار نیست و اگر ماندگار شود موجب بیماری می شود، شما باید برای حال بدتان هم زمانی مشخص کنید تا بیشتر از این زمان غمگین نباشید؛ مثلا اگر بیشتر از یک ساعت و غم و اندوه در شما رخنه کرده باشد با یک پست طنز، یک بازی و یا یک حرکت جدید حال و هوای خود را عوض کنید.

 

پیاده روی

پیاده روی آگاهانه انجام دهید 

پیاده روی ورزشی است که برای بدن بسیار مفید واقع می شود، انجام پیاده روی های آگاهانه کمی فرق می کند!

برای رفتن به پیاده روی ذهن آگاهانه باید در حین پیاده روی تمام توجه تان و تمرکز ذهن را به چیزهای اطراف مانند درخت، نسیم، حیوانات، ماشین ها، گیاهان و همه اطراف اختصاص دهید تا استرستان کاهش پیدا کند.

 

برای خندیدن برنامه ریزی کنید

آیا می دانید در طول روز چقدر میخندید؟ خندیدن کار سختی نیست، با تماشای یک ویدیوی طنز یا بازی های شاداب کننده می توانید خنده را در طول روز بیشتر تجربه کنید، حتی اگر خنده شما واقعی نباشد مغز هورمون هایی ترشح می کند که شادی چند برابر شود، بنابراین حتی الکی هم که شده بخندید.

 

واقعیت را پذیرا باشید 

باید بتوانید واقعیت دنیا را بپذیرید، همه انسان ها در این دنیا دچار مشکلات، بیماری ها، نابرابری ها، نقص و... هستند.

سعی کنید همیشه حق خود را بگیرید اما به یاد داشته باشید که همیشه برخی از چیزها در دنیا نا عادلانه تقسیم می شود!

 

پیاده روی

به طبیعت پناه ببرید

رفتن به طبیعت می تواند با کاهش استرس رابطه مستقیم داشته باشد، رفع استرس با مشاهده تنها پنج دقیقه طبیعت بکر می تواند امکان پذیر باشد پس یکی دیگر از راهکار های تقویت و آرامش ذهن رفتن به طبیعت می باشد.

 

 

آیا درمان آرامش اعصاب با راهکار های بالا امکان پذیر است؟

در انتها به یاد داشته باشید انجام این تکنیک ها با یک بار عمل کردن نمی تواند به طور کلی حال شما را عالی کند!

اما استمرار و تکرار این تکنیک ها می تواند وضعیت روحی شما را بهبود ببخشد و برای آرامش اعصاب شما بسیار موثر باشد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب