farsi beauty

جوش بلوغ به چند دسته تقسیم میشود؟ روش های درمان خانگی جوش و آکنه

جوش

جوش بلوغ یکی از مشکلاتی است که بسیاری از نوجوانان و جوانان با آن سروکار داشته و به دنبال راهی برای بهبود آن هستند. چرا که، رفع این جوش ها می تواند تاثیر فوق العاده ای در زیبایی افراد داشته باشد. بنابر این در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی نکات مهم راجع به جوش بلوغ و روش های درمان آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع جوش در دوران بلوغ

جوش جوانی به سه دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر هستند:

۱) جوش خفیف

این نوع جوش، که جزء شایع ترین انواع جوش ها در سنین نوجوانی و جوانی محسوب می شود، به نام جوش جوانی مشهور می باشد. این جوش ها بیشتر در قسمت پیشانی، چانه و آرواره پائین ایجاد شده و شامل مقدار زیادی جوش های چرکی، سرسیاه و متورم می باشند که اکثراً بر روی پوست چرب ایجاد می شوند .

در ارتباط با این موضوع که پس از رفع این جوش ها اسکارشان باقی می ماند یا خیر، باید بگوییم که ممکن است بعضی مواقع پس از رفع این جوش ها چند فرو رفتگی برجای بماند.

برای بهبود این جوش ها می توانید از کرم های لایه بردار یا برخی صابون های مناسب استفاده کنید. اگر می خواهید در زمان کوتاه تری این مساله بهبود پیدا کند می توانید به سراغ لیزر و میکرودرم آبریزژن بروید. اما توجه داشته باشید که برای رفع جوش نیاز است که صبور بوده و اجازه دهید مدتی بگذرد.

۲) جوش متوسط

در آکنه ی متوسط میزان جوش های متورم بیشتر از جوش های سطحی بوده و مایل به بزرگ شدن هستند. این جوش ها می توانند از جوش های متورم و غیر چرکی به جوش های متورم و چرکی تبدیل شوند. حدود ده درصد از نوجوانان و جوانان به این نوع از جوش مبتلا شده و در سنین هجده تا بیست سالگی بیشترین میزان این جوش ها پدیدار می شوند.

جوش های متوسط نیز مثل دو دسته ی دیگر جوش ها در زمستان شدت گرفته و در تابستان کاهش پیدا می کند. این موضوع ممکن است به دلیل نوع لباس پوشیدن در فصل تابستان باشد. زیرا در این فصل افراد از لباس های سبک تری استفاده می کنند.

اسکار این جوش ها بر روی پوست باقی نمی ماند و در صورتی که افراد این جوش ها را دستکاری نکرده و فشار ندهند جای آن ها بر روی پوست مشخص نخواهد بود.

برای درمان این نوع از جوش ها می بایست از صابون ها، لایه بردار ها و دارو های خوراکی و حتی لیزر و میکیرودرم آبریژن استفاده کرد. اینکه کدام روش درمان بهتر می باشد باید با تجویز پزشک صورت گیرد. درمان این نوع از جوش ها می بایست با سرعت بیشتری اعمال شود.

۳) جوش شدید

این دسته از جوش ها در افراد زیادی پدیدار نمی شوند. و میزان کمی از افراد یه آن مبتلا می شوند که این میزان از سه تا چهار درصد فراتر نمی رود. پسران جوان بیش از دختران به این نوع از جوش ها مبتلا شده و در صورتی که دارای شغل سختی باشند که روزانه مقدار زیادی عرق کنند این مشکل بیشتر خواهد شد. همانطور که پیش تر گفتیم، جوش ها در فصل تابستان کاهش پیدا کرده و در زمستان افزایش پیدا می کنند. جای اسکار این نوع از جوش ها هم به خود افراد بستگی دارد. یعنی با توجه به میزان فشار دادن، کندن و خاراندن می توان گفت جای اسکار آن بر روی پوست باقی می ماند یا خیر.

برای درمان این نوع از جوش ها راه های بسیاری وجود دارد. بیشتر از دارو های خوراکی و کرم های موضعی استفاده می شود. بعضی از افراد می توانند از لیزر برای رفع این جوش ها استفاده کنند اما این مورد برای تمام افراد مناسب نمی باشد.

جوش

چه عواملی باعث ایجاد جوش بلوغ می شوند؟

  1. ارث
  2. هورمون ها
  3. رژیم غذایی
  4. مشکلات روحی روانی
  5. شرایط آب و هوایی
  6. شغل
  7. بهداشت فردی
  8. سن
  9. نژاد

نکات مهم برای بهبود جوش های بلوغ

  1. از فشار دادن و ترکاندن جوش ها به شدت بپرهیزید. زیرا باعث افزایش تعداد جوش ها می شود.
  2. مراقب جوش هایی که در قسمت بینی و لب هایتان هستید باشید و هرگز آن ها را نترکانید. زیرا از آن جهت که اعصاب این جوش ها، به صورت مستقیم به مغز می رسد با این کار ممکن است به مغز آسیب برسد.
  3. اگر رو صورتتان به میزان زیادی جوش چرکی وجود دارد مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی و یا استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی می تواند موثر باشد.
  4. شست و شوی ملایم صورت با صابون طبی که پزشک تجویز کرده باشد نیز می تواند موثر باشد. در این مورد به این نکات مهم دقت کنید که هنگام شست و شوی صورت برای افزایش جریان خون، حتما صورت را ماساژ دهید. همچنین برای خشک کردن صورتتان هرگز حوله را روی صورتتان نکشید.
  5. ورزش کنید. از استرس دور باشید و به اندازه ی کافی استراحت کنید.
  6. از لباس های تنگ و پارچه های پشمی و خشن دوری کنید.
  7. دقت داشته باشید که ویتامین A برای درمان آکنه بسیار موثر می باشد. از مواد غذایی دارای ویتامین A می توان به جگر، هویج، گوجه فرنگی، طالبی و زردآلو اشاره کرد.
  8. لوازم آرایشی و مرطوب کننده ها توانایی این را دارند که آکنه را تشدید کنند. مخصوصا اگر از لوازم آرایشی سنگین روی پوست استفاده شود. بنابر این تا حد ممکن از استفاده از این لوازم خودداری کنید.
  9. از سبزی هایی همچون کاهو، شاهی، کرفس و ریواس استفاده کنید.
  10. سعی کنید تا حد ممکن ادویه و شیرینیجات کمتری مصرف کنید.

جوش صورت

روش های خانگی برای درمان جوش بلوغ و جوانی

۱) آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای پوست می باشد که با خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آنتی باکتریالی که دارد می تواند درمانی فوق العاده برای جوش های بلوغ باشد.

برای این منظور کافی است گیاه آلوئه ورا، را برش زده و ژل آن را خارج کنید. سپس بر روی جوش ها مالیده و بگذارید به مدت یک شب روی پوستتان باقی بماند. و روز بعد صورتتان را شست و شو دهید.

۲) پیاز

شاید عجیب به نظر برسد اما با پیاز هم می توانید از شر جوش های بلوغ خلاص شوید. پیاز به دلیل داشتن مواد ضد عفونی کننده روشی عالی برای بهبود جوش و حتی جای آن می باشد. پیاز همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچ، ضد درد و ضد انعقاد می باشد. علاوه بر تمام این ها، پیاز می تواند گردش خون را تنظیم کرده و سبب خروج چرک ها از زیر پوست شما شود. بنابر این، شما تنها به کمک پیاز که در اکثر خانه ها وجود دارد می توانید به جنگ جوش های بلوغ بروید.

برای این منظور کافی است پوست پیاز را گرفته و تکه تکه کنید. سپس یک تکه از پیاز را روی جوشتان قرار داده و به کمک پارچه ای تمیز یا باند آن را بسته و اجازه دهید سه ساعت بماند. پس از گذشت سه ساعت باند را باز کرده و صورتتان را شست و شو دهید.

۳) تخم شنبلیله

استفاده از تخم شنبلیله هم یکی از بهترین روش ها برای بهبود جوش بلوغ می باشد. تخم شنبلیله دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد عفونی کننده می باشد که می تواند در رفع جوش های دوره ی بلوغ موثر بوده و از شیوع عفونت و بازگشت آن جلوگیری می کند.

برای این منظور کافی است ظرفی مناسب انتخاب کرده و مقداری تخم شنبلیله به همراه مقداری آب داخل ظرف ریخته و اجازه دهید به مدت یک شب تا صبح داخل ظرف بماند. سپس دانه ی شنبلیه ی خیس خورده را میکس کرده و خمیر به دست آمده را بر روی جوش هایتان بزنید. دو بار در طول روز این کار را انجام دهید.

۴) سیر

سیر هم یک داروی فوق العاده برای درمان جوش های بلوغ می باشد. سیر دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدویروسی است و می تواند برای رفع جوش های جوانی مفید باشد.

برای این منظور کافی است پوست دو تا سه حبه سیر را جدا کرده و آن را له کنید. سپس سیر له شده را با مقداری آب ترکیب کرده و آن را بر روی جوش ها بزنید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی آن بماند تا خشک شود. در پایان هم پوستتان را با آب شست و شو دهید.

۵) سرکه سیب

مگر می شود سخن از زیبایی پوست به میان بیاید و نام سرکه سیب به گوش نخورد. سرکه ی سیب حاوی سیتریک، استیک، لاکتیک و سانسیک اسید می باشد که تمامشان توانایی فوق العاده ای دارند که باکتری که سبب ایجاد جوش بلوغ می شود را نابود کنند. سرکه ی سیب همچین می تواند سبب متعادل شدن PH پوست شده و از این طریق به بهبود جوش های بلوغ کمک کند. علاوه بر این ها می تواند درد و التهاب مربوط به جوش را رفع کند.

برای این منظور کافی است مقداری از آن را بر روی پنبه ریخته و پنبه را بر روی جوش هایتان قرار دهید و آرام فشار دهید.

دقت کنید که اگر پوست حساسی دارید و با برخورد مستقیم آن با سرکه ی سیب احساس سوزش می کنید، لازم است آن را با مقداری مساوی آب ترکیب کرده و سپس استفاده کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب