farsi beauty

نکات روانشناسی زندگی زناشویی، روانشناسی زوجین

روانشناسی زندگی زناشویی

در زندگی زناشویی با چالش های زیادی روبه رو هستیم، در برخی مواقع دو نفر که قرار بود همراهی صمیمی برای هم باشند دچار مشکلاتی غیر قابل حل می شوند، ما برای اینکه بفهمیم در مواجهه با این مشکلات چه باید کرد باید ابتدا حوزه هایی را شناسایی کنیم که باعث ایجاد چالش در روابط صمیمی زناشویی می شوند، و عشق بین زن و مرد را به میدان جنگ تبدیل می کنند.

برخی افراد فکر می کنند روابط زناشویی به آموزش و یادگیری نیازی ندارد، اما روانشناسی خانواده نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی را در زندگی هر زوج ایفا خواهد کرد، بنابراین آموزش و شناخت این حیطه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات روانشناسی زندگی زناشویی یکی از مواردی است که ما می توانیم با رعایت یک سری نکات خیلی ساده اما اثربخش روابط خود را بهبود بخشیم به شما پیشنهاد می کنم که با من تا پایان این مقاله همراه باشید..

 

چالش های زندگی زناشویی

در ادامه به نکات و چالش هایی از زندگی زناشویی می پردازیم، که راه مقابله با این چالش ها تنها از طریق یادگیری روانشناسی خانواده میسر است.

تبعیض جنسیتی:

وجود تفاوت های جنسی میان زن و مرد که از قدیم الایام نیز وجود داشته است، از جمله مسائلی است که باعث برخی تبعیضات و مشکلات در زندگی زناشویی افراد شده است، زیرا عدالت به معنای واقعی میان زن و مرد رعایت نخواهد شد و این تفاوت جنسیتی راه را برای بی عدالتی علیه زنان می گشاید و نوعی ستم جنسی بر زن وارد می شود، از این رو هیچ گاه در زندگی که تبعیض جنسیتی بین زن و مرد وجود داشته باشد روابط مسالمت آمیزی بین آن ها شکل نخواهد گرفت و همواره با مشکلات متعددی در زندگی رو به رو خواهند بود.

به طور کلی همه افراد از کودکی می آموزند که جنس زن ضعیف تر از جنس مرد است، از این رو همواره برخی از مرد ها با حس قدرت طلبی خود عقیده دارند که زن باید پایین دست باشد، در صورتی که یک رابطه مسالمت آمیز این گونه است که هر دو نفر زن و شوهر خود را در کفه ترازو مساوی می بینند و همواره در تلاشند تا نیازات دیگری را بر طرف سازند در این رابطه دیگر نگاه قدرت و زورگویی در رابطه نیست، در نتیجه رابطه خوب و ایده آلی برای هر دو طرف وجود خواهد داشت.

زن و شوهر

رابطه برابر بین زن و شوهر:

در زندگی گاهی ممکن است ما عادات و رفتار های مخربی در ارتباط با مرد ها داشته باشیم که از عواقب و اثرات این رفتار ها آگاهی نداشه باشیم، روانشناسی خانواده بر زنان تاکید دارد که "برای همسرتان مادری نکنید" ‌.

گاهی اوقات ما به گونه ای با مرد ها رفتار می کنیم که گویی آن ها کودکی بیش نیستند، و در انجام همه کار ها ناتوان هستند و ما می خواهیم که از آنها مراقبت کنیم.

این رفتار ها ممکن است بر اثر نگرانی و یا مهربانی و فداکاری باشد، اما نکته قابل تأمل اینجا است که هنگامی که با یک مرد همانند پسر بچه کوچکی رفتار می شود، او نیز همانند بچه ای خردسال رفتار خواهد کرد، هنگامی که به گونه ای رفتار می شود که مرد گویی درمانده و ضعیف است، او نیز شما را مایوس نکرده و درمانده و ضعیف رفتار خواهد کرد.

به طور خلاصه سریع ترین راه برای کشتن عشق بین زن و شوهر و خاموش کردن شور و حال حرارت یک رابطه، مادری کردن در حق مرد است.

روانشناسان خانواده تاکید دارند که زنان باید کمتر مانند مادر برای مردان رفتار کنند، و از فداکاری ها و حمایت های اشتباه برای مرد دست بردارند و تا بتوانند هر دو به طور منطقی از احساسات خود نسبت به یکدیگر استفاده کنند.

اگر شما از آن دسته خانم هایی هستید که مدام زندگی خود را صرف مراقبت و تغذیه خانواده و هر کسی به جز خودتان می کنید، و برای جلب توجه و حمایت خانواده سعی می کنید دست به هر کاری بزنید، باید بگوییم که عاقبت افسرده و تنها خواهید شد و خانواده و خصوصا همسرتان آن علاقه سابق را نسبت به شما نخواهد داشت.

بنابراین باید به سلامتی بدنی خود توجه بیشتری داشته باشید، و‌ نیاز ها و سلامت روانی و‌ جسمانی خود را در اولویت قرار دهید.

 

طرز تفکر در رابطه زناشویی تاثیر گذار است

یک رابطه زناشویی موفق نیازمند توجه و مراقبت دو طرف است؛ هوشمند عمل کردن و تحلیلی بودن به شما در طول زندگی متاهلی کمک خواهد کرد، تا  مشکلات و عدم تفاهم ها را مدیریت کنید.

ناسازگاری در زندگی زناشویی  به طرز تفکر فرد نسبت به همسرش بر می گردد، این نوع نگرش ها و نا سازگاری ها نتایج تفکر بیش از حد و به خرج دادن وسواس فکری در رابطه زناشویی است.

تفکرات سمی بیش از حد و بی پایه به جای برقراری ارتباط با همسر موجب اشتباهات فکری و اضطراب دو طرفه خواهد شد، این موضوع همچنین باعث بوجود آمدن حس نگرانی و استرس نیز می شود، زمانی که می توانید به بهترین شکل لحظات زندگیتان را در کنار همسرتان با آرامش سپری کنید، چرا با استرس و نگرانی ها بهترین زمان زندگی خود را به پریشانی بگذرانید.

سعی کنید برای مقابله با افکار مخرب عزت نفس خود را بالا ببرید، و با تزریق عشق به زندگی زناشوییتان تمام شک ها و افکار منفی خود را محدود کنید و از زندگی لذت ببرید.

 

زن و شوهر

فن بیان صحبت با همسر را یاد بگیرید

معمولا نحوه صحبت با همسر اغلب دارای چالش هایی است، بعضی افراد با نداشتن مهارت ارتباطی مناسب باعث وجود اختلافاتی در زندگی زناشویی خود می شوند، این افراد با وجود علاقه ای که نسبت به یکدیگر دارند اما شیوه صحیح صحبت کردن با یکدیگر را نمیدانند، و اغلب واکنش های ناسازگارانه ای از خود بروز می دهند که باعث به وجود آمدن برخی سو تفاهمات می شود.

صحبت با همسر باید شامل محبت، احترام، و درک باشد که موجب نزدیکی زوجین به یکدیگر شود، برای داشتن چنین نطق بیانی باید آموزش هایی در زمینه نحوه رفتار با همسر و زندگی مشترک فرا گیرید.

مکالمه ای که در آن احترام طرفین حفظ شود و مانع از توهین و بد دهنی و تحقیر شود، باعث ایجاد صمیمیت هر چه بیشتر و محبت دو طرف خواهد شد.

لازم به ذکر است که از مهم ترین مراحل صحیح صحبت کردن، یادگیری مهارت گوش دادن است، گوش دادن و توجه کامل به صحبت های طرف مقابل و دادن بازخورد و واکنش توجه شما را به حرف های او نشان می دهد، گوش دادن و‌ درک کردن از مهم ترین نکات همسرداری است که چه زن و چه مرد باید آن را بیاموزد.

البته باید در نظر داشته باشید که در هنگام مکالمه با همسر هیچگاه تهمت نزنید و قضاوت های نا به جا از صحبت های او نداشته باشید، با این کار اعتماد، و احترام بین دو نفر از بین خواهد رفت، بالعکس سعی داشته باشید نقاط قوت صحبت های او را تقویت و تشویق کنید، و از خوبی های او تقدیر کنید.

زن و شوهر

توجه به شریک زندگی در روانشناسی خانواده

در واقع اگر به دنبال زندگی شاد و پویا هستید، محبت و توجه را از همسرتان دریغ نکنید، توجه و اهمیت به همسر موجب تحکیم زندگی زناشویی می شود. معمولا اغلب مراجعین به مساور خانواده از بی محبتی و بی توجهی همسرشان گله مند هستند، جالب است که برخی از این افراد حتی دلیل بی توجهی همسرشان را نمی دانند، بنابراین از این جهت همواره در روانشناسی خانواده تاکید می شود که زوجین محبت و توجه خود را هم با گفتار و هم با رفتار به همسرشان نشان دهند.

به خوبی می دانیم که هیچ مرد و زنی  توجه مداوم وکنترل کردن را دوست ندارند، بنابراین سعی داشته باشید برای محبت و توجه خود حد و مرزی قائل شوید زیرا هر چیزی که از تعادل خارج شود باعث وجود مشکل در زندگی خواهد شد.

آمار ها نشان می دهد که بی توجهی از سمت مردان بسیار بیشتر از زنان است، و اکثر آقایان سوال می کنند که چگونه به همسرم توجه کنم؟ در ادامه راه های توجه به همسر را برای چنین افرادی تهیه کرده ایم:

نوازش کردن:

در آغوش گرفتن و بوسیدن همسر بهترین هدیه ای است که می توانید در پایان یک روز به او بدهید، با بوسیدن پیشانی همسرتان به او می فهمانید که همیشه حامی و پشتیبان او خواهید بود‌.

بیان دوستت دارم:

توصیه می شود حداقل روزی یکبار به همسر خود بگویید که دوستش دارید و او را از اینکه عاشقش هستید مطمئن کنید.

از ظاهر همسرتان تعریف کنید:

تعریف کردن از ظاهر یک زن باعث می شود که او حس کند که از نگاه شما چقدر جذاب و گیرا است.

مشورت کردن با همسر:

با مشورت کردن به او حس مهم بودن می دهید، بنابراین سعی کنید در تمام امورات با او مشورت کنید تا همسرتان حس کند که به او اهمیت می دهید و او را دوست دارید.

از زحمات او قدردانی کنید:

حتی می توانید برای نشان دادن قدرشناسی از کار ها و زحمات او با دادن یک گل از او تشکر کنید، و بگویید که قدر زحماتش را می دانید.

 

زن و شوهر

نکات روانشناسی برای زندگی زناشویی ایده آل

نکات روانشناسی زندگی زناشویی موفق آنقدر گسترده و دارای نکات ریز است که با وجود کتاب های بسیاری که در این زمینه تالیف شده باز هم نمیتوان ادعا کرد هرآنچه که لازم است به رشته تحریر درآمده است . در این بخش سعی بر آن است که حداقل مواردی که در ایجاد زندگی زناشویی ایده آل عمومیت و اهمیت بیشتری را دارند به زبانی ساده بیان کنیم.

در حقیقت موفقیت در ازدواج صرفا یافتن همسر مناسب نیست بلکه از طریق همسر مناسب بودن حاصل می شود، در ادامه این مطلب قصد داریم نکات روانشناسی زندگی زناشویی را به صورت خلاصه برای شما بیان کنیم.

رویایی و مثبت اندیش باشید:

مثبت اندیشی از نکات طلایی روانشناسی برای زندگی‌ زناشویی است، اگر زندگی رویایی و ایده آلی می خواهید باید شما و همسرتان مثبت اندیش باشید و خیالات منفی خود را دور بریزید.

تعهد یادتان نرود:

زن و شوهر باید مسئولیت زندگی خود را قبول کنند و همواره به یکدیگر در تمام مواقع متعهد باشند، و بیاموزند که چگونه در مقابل همسر خود صادق و قابل اعتماد باشند‌، صداقت نیز نوعی تعهد است که هر فرد وظیفه دارد در برابر طرف مقابل از آن سر باز نزند.

در مورد رابطه جنسی رضایت بخش خود با یکدیگر گفتگو کنید:

این موضوع بخش مهمی از زندگی هر زن و شوهری است، بنابراین باید توانایی گفتگو در این رابطه را داشته باشند و خواسته ها و نیاز های یکدیگر را شناسایی کنند.

زمان کافی برای همسرتان اختصاص دهید:

همسر خوب کسی است که زمان خود را برای همسرش سرمایه گذاری کند، اختصاص زمان به زندگی مشترک از مهم ترین نکات روانشناسی زندگی زناشویی است.

 

قهر زن و شوهر

شیوه های روانشناسی برای آشتی پس از دعوا با همسر

در واقع بین هر زن و‌ شوهری ممکن است دعوا و ناراحتی هایی به وجود آید، و در هنگام عصبانیت حرف هایی زده شود که باعث برخی کدورت ها خواهد شد، معمولا پس از هر دعوا زوجین به فکر آشتی خواهند افتاد، اما همواره به یاد داشته باشید که در دعوا همه پل های پشت سر خود را خراب نکنید و راهی برای بازگشت باقی بگذارید.

پس از قهر چگونه آشتی کنیم؟!

برای دلجویی و آشتی پیش قدم شوید:

اگر پس از هر دعوا منتظر می مانید تا همسرتان برای آشتی پیش قدم شود، این به معنای این است که هنوز مهارت های لازم برای ترمیم خدشه ای که به روابط احساسی شما ایجاد شده است را ندارید؛ همین عدم آگاهی موجب خواهد شد که رابطه شما به سردی بکشد و به مرور زمان علاقه شما و همسرتان کمرنگ تر شود.

خود را برای آشتی آماده کنید:

گاهی اوقات ممکن است که آمادگی سازش و آشتی نداشته باشید، در این زمان هرگز پیش قدم نشوید صبر کنید کمی آرام تر شوید و از لحاظ روحی آمادگی داشته باشید تا در هنگام صحبت کنترل خود را از دست ندهید و اوضاع را بدتر از آنچه که هست نکنید!

معذرت خواهی کنید:

بهتر است از غرور و تکبرتان کم کنید و برای به وجود آمدن دعوا و حرف های موقع ناراحتی تان اظهار پشیمانی کنید، اگر توانایی معذرت خواهی را دارید همین امر به تنهایی می تواند برای ترمیم زندگی شما بسیار مهم و ارزشمند باشد.

بر اشتباه خود اعتراف کنید:

سعی کنید به اشتباهاتی که مرتکب شدید اعتراف کنید و بر آنها پا فشاری نکنید، تنها با صداقت و اظهار پشیمانی می توانید رابطه تان را درمان کنید، باید بگوییم که تا زمانی که به اشتباه خود اعتراف نکنید و از همسرتان بابت ناراحتی های به وجود آمده پوزش نخواهید مشکلی حل نخواهد شد و در این صورت ناراحتی ها ادامه دار می شود.

به همسرتان یادآوری کنید که دوستش دارید:

گفتن دوستت دارم می تواند بسیار کارساز باشد و در جهت دلجویی بسیار خوب و موثر عمل کند، بهتر است پس از هر دعوا و ناراحتی به همسرتان اطمینان دهید که علاقه شما تحت هیچ شرایطی نسبت به او تغییر نخواهد کرد.

دلجویی خانم ها و آقایان با یکدیگر تفاوت دارد:

از لحاظ روانشناسی دلجویی خانم ها با آقایان تفاوت دارد، معمولا خانم ها از لحاظ شنیداری حس دوست داشته شدن را دریافت می کنند، نیاز ذاتی خانم ها دوست داشته شدن است، بنابراین آقایان در این مواقع می توانند از عباراتی مثل: دوستت دارم، برای من مهمی، و... استفاده کنند و دل همسر خود را به دست آورند.

لازم به ذکر است که نیاز طبیعی مردها القای حس قدرت و توانایی به آن ها است، خانم ها می توانند برای ترمیم رابطه خود و دلجویی از شوهر از کلماتی استفاده کنند که مرد حس حقارت نداشته باشد، مثل: می دونم تو میتونی، می دونم تو به فکر ما هستی، من بهت افتخار میکنم و....

ببخشید و بگذرید:

در نهایت توصیه میکنیم که تمام ناراحتی ها را فراموش کنید و از خطای همسرتان بگذرید، فراموشی باعث می شود مسئله مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه شما را نداشته باشد.

 

زن و شوهر

کلید های موفقیت در زندگی زناشویی  از دید روانشناسی

برخی از نکات زندگی زناشویی موفق بین زن و مرد مشترک است و هردو طرف باید در جهت رعایت آن احساس مسئولیت کنند و این نکات را رعایت کنند تا بتوانند زندگی زناشویی موفقی داشته باشند.

به طور کلی هر زوجی آرزو دارد بتواند زندگی زناشویی مشترک خوبی در کنار همسرش داشته باشد، و در مواقع مشکلات و اختلاف بتواند به خوبی مشکلات را حل کند، در ادامه نکاتی جهت بهبود کیفیت زندگی زناشویی را بیان خواهیم کرد انتظار می رود با بکارگیری این نکات در زندگی از بروز برخی مشکلات جلوگیری کنید.

در علم روانشناسی خانواده شاد ساختن خود و زندگی خود از اهمیت بالایی برخوردار است، به صورت کلی شادی کلید موفقیت در زندگی زناشویی است، یک خانواده زمانی موفق خواهد بود که در آن هماهنگی وجود داشته باشد و همه اعضا در یک محفل انس با کمال صمیمیت و شادی زندگی کنند،  از راه هایی که می توانید در زندگی زناشویی خود شاد باشید استقلال است، فرد وابسته هیچ گاه شاد نخواهد بود، بنابراین زوج ها باید زمانی را به‌ خودشان اختصاص دهند و از سرگرمی های مورد علاقه شان لذت ببرند.

از دیگر نکاتی که می توانید با عمل به آن رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید، قلق همسرتان را بشناسید، علم روانشناسی خانواده معتقد است که هر شخص راه مخصوص به خودش را برای نشان دادن عشق دارد، با شناسایی اولویت ها و علایق شریک زندگیتان می توانید زبان عشق همسرتان را شناسایی کنید و از آن در طول زندگیتان استفاده کنید و همسرتان را سیراب از محبت نمایید.

انجام کار های عاشقانه مثل گل خریدن، در آغوش کشیدن همسر، ارسال یک پیام عاشقانه از طرف مرد می تواند برای استحکام زندگی بسیار موثر باشد.

لازم به ذکر است بگوییم که تعریف و تمجید را فراموش نکنید، شناسایی صفات خوب و بی نظیر همسرتان و بازگویی این صفات به صورت معجزه آسایی از بروز اختلافات و طلاق جلوگیری‌ می کند، و می تواند مسیر رابطه زناشویی شما را به سمت و سوی صحیح راهنمایی کند، حتی در زمانی که از او دلخور و ناراحت می شوید با تمرکز بر روی صفات مثبت او بسیاری از دلخوری های شما حل خواهد شد.

 

کودک

 

از نکات روانشناسی زندگی زناشویی تا بد رفتاری با کودکان

کودکانی که توسط والدین پرخاشگر و ستمگر تربیت شده اند و با آنها بد رفتاری شده است هرگز در دنیای واقعی شخصیت قوی نخواهند داشت، این کودکان که همواره مورد غفلت و سهل انگاری قرار گرفته اند بسیار ضعیف و هراسان خواهند بود و هر چقدر بزرگتر می شوند نسبت به افراد بی اعتماد تر می شنوند، زیرا آنها هرگز باور نمی کنند که می توان در چارچوب روابط انسانی به آرامش و شادی دست پیدا کرد.

این افراد معمولا برای دسترسی به احساس خوب به دنبال چیزی می روند که در دسترس آنها است، لذتی که در خشونت و مصرف مواد مخدر است.

تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که زندان ها مملو از افرادی هستند که در کودکی مورد خشونت و بی محلی قرار گرفته اند و به طور کلی دوران کودکی خوبی نداشته اند.

روانشناسان معتقدند که مشکلات حل نشده زندگی زناشویی در نهایت گریبان فرزندان را خواهد گرفت، زیرا مادری که دارای کمبود محبت است هیچ گاه نخواهد توانست عشق را به فرزندانش هدیه کند، بنابراین اگر فکر می کنید در چنین موقعیتی زندگی می کنید، باید برای شروع ترمیم رابطه خود تلاش کنید، تا حداقل فرزندانتان از آسیب های احتمالی به دور باشند.

 

زن و شوهر

سخن پایانی:

عشق و محبت بین زن و شوهر جز موارد اصلی و است زندگی متاهلی است، که متاسفانه با گذشت زمان و سپری شدن شور و شوق روز های اولیه ازدواج محبت و عشق در زندگی افراد کم رنگ تر می شود، در این مقاله راهکار هایی برای زندگی زناشویی از دید روانشناسی برای شما عزیزان آماده کردیم تا در مواقع بحران و مشکلات بتوانید به خوبی مشکلات را مدیریت کنید و زندگی زناشویی خود را ترمیم نمایید.

با اندکی تامل به این نتیجه خواهید رسید هدف از ارائه این مطالب چیزی به غیر از کمک به بهبود کیفیت زندگی زناشویی شما نیست و آنقدر به زبان ساده بیان شدند که شما بتوانید آن ها را به راحتی درک و تحلیل کنید و آن ها را با واقعیت زندگی خود تطبیق دهید.

زن و شوهر

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب