farsi beauty

آشنایی با خواص بی نظیر جو دوسر

جو دوسر

جو دو سر دارای خواص فوق العاده ای است که جزء کامل ترین نوع غلات محسوب شده و سرشار از مواد معدنی و ویتامین و آنتی اکسیدان و فیبر بوده و از آنجایی که برای پخت نیاز به زمان زیادی دارد اغلب افراد ترجیح می دهند که از جو پرک (دو سر نیمه کوبیده)، آرد شده و یا خرد شده استفاده کنند. جو دو سر برای سلامتی مفید است و برای درمان بیماری ها نیز کاربرد دارد. این در حالی است که این غلات دارای طرفداران زیادی نمی باشد و خیلی از افراد از آن استفاده نمی کنند. در ادامه این مقاله از سایت فارسی بیوتی قصد داریم تا شما را با خواص و فواید جو دو سر آشنا کنیم. برای آشنایی با آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فواید منحصر به فرد جو دوسر

مناسب برای سلامت قلب

همانطور که گفته شد جو دو سر دارای آنتی اکسیدان و فیبر است که سبب می شود کلسترول کاهش یابد و از مشکلات قلبی جلوگیری کند. علاوه بر آن به دلیل آنکه حاوی انترولاکتون و لیگنین گیاهی است می تواند به حفظ سلامتی قلب بسیار کمک کند.

کاهش قند خون

از آنجا که جو دو سر از لحاظ کربوهیدرات پیچیده و فیبر بسیار غنی است، می تواند به آرامی و در مدت زمان طولانی تر غذا را به قند های ساده تبدیل کندو سطح قند خون شما را تا حد زیادی کاهش دهد. در کنار اینها حتی بعد از خوردن غذا هم سطح قند شما به سرعت افزایش نخواهد یافت.

جو دوسر پرک اوتمیل

رفع یبوست با جو دو سر

فیبر موجود در جو دو سر به از بین رفتن یبوست بسیار کمک می کند چرا که باعث بهبود وضعیت روده شده و به دنبال آن از یبوست جلوگیری می شود.

برای از بین رفتن یبوست با استفاده از جو دو سر کافیست که جو دو سر را بو دهید و به خوبی آرد کنید و هر روز صبح به مدت 3 روز، آن هم ناشتا آن را مثل قهوه جوشانده و 2 تا 3 استکان بخورید.

کمک به درمان ضعف بدن

برای تقویت کردن کودکان و افراد پیر و درمان ضعف های بدنی که به خاطر بیماری است می توانید جو دو سر ار که بدون سبوس می باشد را به ترکیب شیر و زرده ی تخم مرغ اضافه کنید و مصرف کنید.

درمان و جلوگیری از فشار خون

با مصرف جو دو سر از بیماری هایی که در اثر سبک زندگی نادرست شما را درگیر می کند و به شما استرس وارد می کند و به دنبال آن موجب فشار خون می شود را از بین می برد و به شما در راه از بین بردن آن کمک می کند.

بالا رفتن ایمنی بدن

وجود بتاگلوکان در جو دو سر سبب می شود که فعالیت نوتروفیل ها برای رفع باکتری و درمان عفونت بیشتر شود و در نتیجه سطح ایمنی بدن بالا برود.

جو دوسر پرک اوتمیل

از بین برنده ی نقرس

می دانیم که نقرس در صورتی ایجاد می شود که در جریان خون مقدار اسید اوریک زیاد باشد. در واقع نقرس نوعی از آرتروز می باشد اما شما می توانید از جو برای درمان آن استفاده کنید، به طوری که شما باید 20 گرم جو را همراه با 5 لیوان آب جوشیده شده ترکیب کنید و در 4 وعده در طول روز آن را بخورید.

جو دو سر برای درمان آبله مرغان

برای رفع خارش حاصل از آبله مرغان آرد جو دو سر را بر روی نواحی از پوست که احساس خارش دارید قرار دهید تا خارش پوستتان از بین برود.

درمان و رفع سنگ کلیه

جوشاندن جو دو سر سبوس دار، برای سنگ کلیه و انواع بیماری های کلیوی و عدم دفع کردن ادرار بسیار تاثیر گذار است.

جلوگیری از رفلاکس معده

جو دو سر دارای خاصیت جذب می باشد و به همین سبب می تواند اسید غذا ها را به خوبی جذب کند و از ترشح شدن اسید جلوگیری کند و به راحتی اسیدیته را خنثی کرده و از رفلاکس معده جلوگیری می کند.

درمان و رفع شوره سر

از آنجا که جو دو سر دارای ساپونین می باشد برای شوره سر مفید بوده و به دلیل وجود پروتئین و لیپید پوست سر را مرطوب می کند و از شوره سر پیشگیری می کند.

جو دوسر پرک اوتمیل

مناسب برای ریزش مو

جو دو سر برای ریزش مو مناسب است. شما می توانید با تهیه ی ماسک مو از ریزش موهای خود جلوگیری کنید. برای درست کردن ماسک مو لازم است که 1 قاشق جو دو سر و شیر بادام و شیر را با یک دیگر ترکیب کنید و موهایتان را به خوبی شانه کنید و ماسک را به موهایتان بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه موهایتان را با آب ولرم بشویید. این ماسک علاوه بر اینکه از ریزش مو جلوگیری می کند، موهایتان را نیز تقویت می کند.

فواید زیاد برای پوست

جو دو سر برای پوست فواید زیادی دارد که عبارتند از:

جو دو سر برای رژیم غذایی

جو دو سر دارای فیبر فراوان است و از طرفی کالری کمی دارد به همین دلیل به شما کمک می کند که پس از گذشت مدت بیشتری احساس گرسنگی کنید. در صورتی که از جو دو در وعده غذایی خود استفاده می کنید بعد از مقدار بیشتری آب بنوشید تا داخل معده باز شود و زود احساس سیری کنید. علاوه برآن از آنجایی که سبوس جو خاصیت چسبندگی دارد و به کالری و مواد مغذی می چسبد، بنابراین کالری ها نمی توانند وارد خون شوند و از طریق مدفوع دفع می شوند. در نتیجه می توان گفت که جو دو سر برای رژیم غذایی بسیار مفید است.

جو دوسر پرک اوتمیل

حاوی مقادیر زیادی منیزیم است.

منیزیم سبب شده که ماهیچه ها و رگ های خونی شل شود و به دنبال آن از حملات قلبی و سکته مغزی و گرفتگی های عضلانی جلوگیری شود.

عملکرد بهتر عضله سازی

جو دو سر حاویی مقادیر زیادی از مواد مغذی بوده، در نتیجه می تواند به عضله سازی بهتر کمک کند. بنابراین بهتر است که مصرف جو دو سر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

کمک به سلامت استخوان ها

می دانیم که مواد معدنی برای حفظ و سلامت استخوان ها بسیار مناسب است و  سیلیکون یکی از این مواد معدنی است که جو دو سر آن را دارد بنابراین مصرف جو دو سر می تواند کمک شایانی به درمان و حفظ سلامت استخوان کند.

درمان و تسکین درد

برای رفع و تسکین درد، جو دو سر را با سرکه بجوشانید و مانند ضماد بر روی نواحی از بین که احساس درد دارید بمالید.

جو دوسر پرک اوتمیل

پیشگیری از مبتلا شدن به آسم در کودکان

جو دو سر به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند از مبتلا شدن به آسم در کودکان جلوگیری کند چرا که آسم نیز خود یک بیماری التهابی می باشد.

از بین بردن سموم بدن

تولید شدن لسیتین در کبد سبب می شود بیشتر سموم بدن از بین برود. جو دو سر نیز به دلیل داشتن اسید آمینه می تواند به تولید لسیتین کمک کند و در نهایت تمام سموم بدن را از بین ببرد.

جذب ویتامین و مواد مغذی

جو دو سر به جذب ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می کند و علاوه بر آن بر روی کاهش وزن و لاغری و نیز تاثیر بسیاری دارد.

مناسب برای ورزشکاران

جو دو سر از دو جهت برای ورزشکاران مناسب است.

  1. به دلیل انرژی زا بودن جو دو سر می تواند انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تامین کند.
  2. از آنجا که دارای مقادیر زیادی پروتئین است بنابراین می تواند به عضله سازی آنها کمک کند.

جو دوسر پرک اوتمیل

هیدراته نگه داشتن پوست

مصرف جو دو سر سبب حفظ شدن سطح PH  پوست شده و پوست را حتی بدون نیاز به محصولات بهداشتی و زیبایی هیدراته نگه خواهد داشت. در کنار اینها راه هایی نیز برای زیبایی و مراقبت از پوست وجود دارد که شما می توانید با مراجعه به مقاله "راه های مراقبت از سلامت و زیبایی پوست " آن را بیاموزید.

مرطوب شدن پوست

بتاگلوکان موجود در جو دو سر سبب از بین بردن سلول های مرده شده و با نفوذ به لایه های عمیق پوست رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند.

شما می توانید با ترکیب 2 فنجان جو دو سر و 1 قاشق عسل و 1 فنجان شیر خمیری درست کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید و بعد از گذشت 15 دقیقه پوستتان را با آب سرد بشویید.

از بین بردن خارش و خشکی پوست

خاصیت ضد التهابی جو دو سر و به دلیل آنتی اکسیدان موجود در جو دو سر، جو دو سر برای از بین بردن خارش و خشکی پوست بسیار مناسب است. برای این کار شما می توانید خمیری با استفاده از جو دو سر و آب تهیه کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

کمک به بدن برای مبارزه با سرطان ها

همانطور که گفته شد جو دو سر دارای فیبر و آنتی اکسیدان است و علاوه بر آن خاصیت ضد التهابی داشته که همه ی اینها سبب می شود که بدن بتواند با سرطان مبارزه کند و علاوه بر آن می تواند جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرد به طوری که هیچ آسیبی به سلول های سالم نرسد.

کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

بلغور جوی دوسر

جو دو سر از دو جهت می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا خوابی آرام و با آرامش را تجربه کنید.

  1. مواد مغذی و اسید آمینه موجود در جو دوسر به تولید ملاتونین کمک می کند.
  2. همچنین باعث تولید انسولین شده که به مسیر های عصبی برای دریافت تریپتوفان کمک می کند. تریپتوفان یک نوع آرامبخش برای مغز بوده و به دلیل داشتن ویتامین B6  به کاهش و رفع استرس کمک می کند.

درمان یبوست و بواسیر

برای اینکه مشکل یبوست و بواسیر شما از بین برود جوشانده ی آرد و دانه ی جو تهیه کنید و برای 2 تا 3 روز، هر روز صبح ناشتا بخورید .

مفید برای کودکان و افراد کهنسال

جو دو سر برای تقویت کودکان و افراد کهن سال بسیار مناسب است. شما می توانید مقداری جو دو سر را در شیر بجوشانید و یا در آبگوشت بریزید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب