farsi beauty

سریعترین روش های درمان عرق سوزی چیست و چطور می توان از آن پیشگیری کرد؟

عرق سوز شدن صورت

عرق سوزی یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی در فصل تابستان و گرمای هوا با آن روبه رو می شوند. این مشکل زمانی رخ می دهد که غدد تعریق بدن بسته شده و به همین علت عرق بدن به سطح پوست نمی رسد. این مساله سبب تبخیر نشدن عرق شده و از همین طریق می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود.

عرق سوزی چیست؟

نام دیگر عرق سوزی ملاریا می باشد. عرق تاثیر بسیاری برای سلامتی داشته و می تواند مضرات بدن را دفع کند. علت تعریق بیشتر در هوای گرم کنترل دمای بدن می باشد.

همانطور که می دانید غده های عرق در نواحی مختلف بدن وجود دارند و زمانی که فرد عرق می کند تعریق از طریق مجراهایی که وجود دارند به سطح پوست می رسد. زمانی شما عرق سوز می شوید که قطره های عرق در لایه ی زیری پوست جمع شوند. و چون منافذ مسدود می باشند نمی توانند به سطح پوست برسند. در این هنگام چند لایه پوست ساییده شده و سبب سوزش و خارش می شود. نکته ی مهمی که می بایست به آن توجه کنید این است که به دلیل وجود رطوبت و گرما در آن قسمت، احتمال دارد باکتری ها و قارچ ها در آن قسمت رشد کنند.

اگر یک فرد به میزان زیادی عرق می کند. و دلیل آن کار های سخت و یا گرمای هوا نباشد. فرد دچار یک نوع مشکل به نام هیپرهیدروزیس می باشد.

عرق سوزی پا یک نوع عرق سوزی رایج است که در قسمت داخلی ران رخ می دهد. کشاله ی ران و ناحیه ی تناسلی دارای غدد تعریقی هستند که اپوکرین نام دارد. یکی دیگر از عرق سوزی های رایج به خصوص میان خانم ها عرق سوزی در قسمت ناحیه ی تناسلی است که تعادل نداشتن هورمون ها و تغییرات هورمونی می توانند از دلایلی باشند که باعث ایجاد این مشکل می شوند .

دلیل عرق سوزی چیست؟

همانطور که پیش تر گفتیم زمانی که قطرات تعریق به دلیل بسته شدن منافذ نتوانند به سطح پوست برسند این مساله به وجود می آید. در صورت گرما، سایش و رطوبت این مساله شدید تر خواهد بود. بدن بعضی افراد به علت اضاله وزن و نبود گردش هوا دچار عرق سوزی در نواحی مثل کشاله ران، زیر سینه و.. می شود.

عرق سوز شدن صورت

چطور می توان از عرق سوزی جلوگیری کرد؟

  1. پوشیدن لباس های آزاد مخصوصا هنگام انجام فعالیت های سنگین و ورزش
  2. وزن متعادل
  3. پوشیدن لباس های نخی
  4. نوشیدن آب کافی
  5. گرفتن دوش به صورت روزانه
  6. شیو، اصلاح و اپلاسیون موهای زائد به ویژه آلت تناسلی
  7. انجام ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس
  8. خودداری از مصرف غذاهای چرب، کافئین دار، چاشنی دار و نوشیدن الکل
  9. استفاده از دستگاه رطوبت گیر براش کاهش رطوبت خانه هایی که بسیار مرطوب هستند.
  10. داشتن تهویه ی مناسب در منزل به ویژه محلی که در آن می خوابید .
  11. استفاده از پودر بچه و عدم سفت بستن قنداق نوزادان برای جلوگیری از عرق سوزی آن ها.

در صورت انجام ندادن کار های سنگین و گرم نبودن هوا موارد دیگری وجود دارند که می توانند سبب ایجاد این مشکل شوند که می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. یائسگی
  2. دیابت
  3. وجود استرس
  4. استفاده از قرص های کنترل کننده ی بارداری
  5. کم بودن میزان قند خون
  6. استفاده از دارو های ضد افسردگی
  7. استفاده از دیافروتیک ها
  8. استفاده از داروهای هورمونی
  9. استفاده از داروهای میگرن
  10. ارث
  11. سابقه ی هیپرهیدروز
  12. پرکاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم

عرق سوزی به چند دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر می باشد:

۱) عرق سوزی کریستالی:

در این نوع عرق سوزی برآمدگی های شفافی مثل تاول به وجود می آید که داخل آن قطره های عرق وجود دارد. افراد زیادی به این نوع عرق سوزی دچار می شوند و در صورتی که تحریکش نکنید دردی نخواهید داشت. نوزادان و کودکان بیشتر به این نوع عرق سوزی دچار می شوند.

عرق سوزی روبرا (عرق سوزی کلاسیک)

در صورتی که برآمدگی هایی قرمز رنگ و التهاب بر روی پوست شما ایجاد شود، دچار این نوع عرق سوزی شده اید. این دسته از عرق سوزی در لایه های زیرین پوست مانند اپیدرم به وجود می آید. و از علائم آن می توان به سوزش، خشکی و خارش اشاره کرد که باعث ایجاد زخم هایی بر روی پوست می شود. این نوع عرق سوختگی که با نام خاردار و گرمی دانه هم شناخته می شود در صورت عدم درمان برآمدگی های قرمز پیشرفت داشته و داخل آن ها پر از چرک خواهد شد.

۲) عرق سوزی پروفوندا یا عمیق:

درصد کمی از افراد به این نوع از عرق سوزی دچار می شوند. در صورتی که عرق سوزی فرد در لایه های عمیق پوست مثل درمیس باشد فرد دچار عرق سوزی عمیق شده است. در این مواقع برجستگی و برآمدگی های بزرگی مثل کبودی روی پوست به وجود می آید. در این نوع عرق سوزی نیز مانند روبرا عرقی در ناحیه ی آسیب دیده ی پوست وجود نخواهد داشت. در صورت عدم درمان، فرد ممکن است به بیماری هایی مانند گرگرفتگی، خستگی مفرط و حتی سکته گرمایی مبتلا شود.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب