farsi beauty

اطلاعات کامل درباره آنچه را که باعث پیری زودرس پوست می شود.

پیری زودرس پوست

هر چه سن شما بالاتر می رود، پوست شما دچار پیری و کاهش کلاژن می شود.همانطور که می دانید کلاژن نوعی پروتئین موجود در پوست می باشد که برای پوست خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته به وجود می آورد. در صورت کمبود این پروتئین پوست شما دچار شل شدگی، چین و چروک، افتادگی و.. می شود. بسیاری از افراد به دلیل استفاده از مواد شوینده یا کرم های ضد آفتاب نامناسب در سنین پایین تر دچار پیری زودرس پوست می شوند. پیری زودرس می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، برای آگاهی از دلایل و عاداتی که موجب پیری زودرس پوست می شود با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

کارهایی که باعث پیری زودرس می شود.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به پیری زودرس پوست، باید بدانید که چه عاداتی موجب آن می شود، تا با ترک آن ها از پیری زودرس پوست خود جلوگیری کنید.در این قسمت به یک سری از عاداتی که موجب پیری زودرس پوست می شود می پردازیم:

استفاده ی از لنز چشم

از آنجایی که لنز باید به طور مداوم در چشم قرار بگیرد و سپس برداشته شود، همچنین برای انجام این کار شما دائما در حال بازی با پوست اطراف چشمتان هستید که بسیار ظریف و حساس می باشد و انجام دائم این کار باعث باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشمتان شود. برای جلوگیری از چین و چروک، می توانید از کرم های ضد چروک مناسب سن و پوستتان استفاده کنید. همچنین بسیار لازم و ضروری است که در هنگام گذاشتن و برداشتن لنز نهایت دقت را به خرج دهید.

عادت های اشتباه هنگام خواب

خوابیدن به پهلو و یا روی شکم باعث یه وجود آمدن چین و چروک روی صورت و گردن می شود. چرا که کشش و فشاری که بالش به پوست می آورد باعث ایجاد چین و چروک شده که البته درست است که در طور روز قایل رویت نیست اما با افزایش سن پوست نازک تر شده و چین و چروک ها خودشان را نشان می دهند.برای جلوگیری از این مورد می توانید از بالش ساتن استفاده کنید و یا عادت کنید که به پشت بخوابید.

خواب - خوابیدن

زمان خواب کم

کم بودن زمان خواب نیز در سلامت پوست بسیار تاثیرگذار است، چرا که وقتی به خواب می روید بدن شما در حال تولید سلول های تازه می باشد. افرادی که در طول شبانه روز کمتر از 7 ساعت می خوابند زودتر به پیری زودرس دچار می شوند.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی ای که به مقدار زیاد همراه با قند و کربوهیدرات های تصفیه شده است،در اثر گذشت زمان و بالا رفتن سن می تواند باعث آسیب رساندن به پوست شما بشود و شما را به پیری زودرس پوست دچار کند.

مصرف نکردن غذا های چرب

شاید غیر قابل باور باشد اما صورت شما برای داشتن ظاهری زیبا نیاز به جذب چربی هایی مانند گردو، روغن زیتون و... دارد. وجود چربی باعث می شود که بدن شما ویتامین های محلول در چربی و همچنین آنتی اکسیدان های مورد نیاز را راحت تر جذب کند. علاوه بر آن باعث می شود که سلول های پوست شما تقویت شود و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.

استرس stress

داشتن استرس

داشتن استرس می تواند باعث واکنش های التهابی بدن شود و در نتیجه باعث می شود که شما دچار کم خوابی و پرخوری شوید و  بیش از حد  قند و چربی مصرف کنید. درنتیجه شما به مرور زمان دچار پیری زودرس خواهید شد.

استفاده دائم و مکرر از نی هنگام نوشیدن نوشیدنی

در زمان استفاده از نی در زمان نوشیدن نوشیدنی، ماهیچه های اطراف دهانتان نیز منقبض می شود. حال اگر این مورد به کرات تکرار شود، باعث به وجود آمدن چین و چروک و ایجاد خط و خطوط اطراف دهانتان می شود. هر چند که استفاده از نی باعث کمتر آسیب رسیدن به دندان و حفاظت از آن می شود، اما استفاده مدام از آن باعث پیری زودرس می شود.

زاویه نامناسب سر هنگام کار با موبایل

از آنجایی که پوست گردن بسیار نازک و ظریف است. اگر در زمان استفاده از موبایل سرتان را مدام به سمت پایین نگه دارید، ماهیچه های در آن ناحیه ساکن میمانند و خطوط چین و چروکی در آن ناحیه ایجاد می شود. برای جلوگیری از پیری زودرس ناشی از زاویه نامناسب سر بهتر است که سرتان را طوری نگه دارید که زاویه 90 درجه داشته باشد.

در تعادل بودن دمای بدن

دمای بسیار زیاد برای پوست مضر است و باعث چین و چروک می شود، همیشه دمای خانه تان را طوری تنظیم کنید که دمای بدنتان در تعادل باشد. لازم به ذکر است که شما می توانید در این مواقع از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار و مصرف دخانیات

دود سیگار حاوی سمومی است که می تواند پوست شما را در معرض استرس اکسیداتیو، که علاوه برمشکل پوستی می تواند اثرات مخرب تری مانند بیماری قلبی نیز داشته باشد، قرار بدهد. لازم به ذکر است که استرس اکسیداتیو می تواند باعث خشکی و چین و چروک بشود. بنابراین سعی کنید که در مکان هایی که در آن سیگار کشیده می شود قرار نگیرید.

مصرف کافئین و الکل

مصرف بیش از حد الکل و کافئین آب بدن را کم می کند و با گذشت زمان کمبود آب بدن باعث خشکی پوست و در نهایتا باعث از بین رفتن حالت اولیه پوست و افتادگی پوست می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت مستقیم

تشعشع های ناشی از پرتو های ماوراء بنفش نور خورشید می تواند به پوستتان آسیب برساند و باعث پیری زودرس پوست شود. علاوه بر آن امکان مبتلا شدن به سرطان پوست را افزایش می دهد. بنابراین هیچ گاه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. نکته قابل توجه این است که به طور کل از نور آفتاب دوری نکنید، چرا که نور خورشید به دلیل داشتن ویتامین D برایتان بسیار مفید است.

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس میشود

کلاژن

از اصلی ترین عوامل زیبایی و جوانی پوست کلاژن می باشد. به طوری که کلاژن از بهترین ویتامین های مناسب برای جلوگیری از پیری پوست به شمار می دهد. علاوه بر آن کلاژن نوعی پروتئین می باشد که خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند و آب مورد نیاز بافت پوستی را حفظ می‌کند و مانع از چین و چروک و خشکی پوست می شود. همچنین کلاژن می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و آنها را ترمیم کند.

از جمله عواملی که سبب از بین رفتن این پروتئین در پوست می شود عبارتند از: افزایش سن، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب.

از بین رفتن این پروتئین در پوست سبب پیری زودرس و چین و چروک پوست خواهد شد. همچنین از جمله مواد خوراکی که می تواند کلاژن را در پوست شما تامین کند عبارتند از: مرغ، گوشت، عصاره استخوان، ژلاتین و... همچنین می توانید از کرم و مکمل های کلاژن نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

ویتامین A

ویتامین A

ویتامین A ویتامین محلول در چربی می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان است که تاثیر رادیکال های آزاد را از بین می برد و از پیری پوست و از بین رفتن سلول های پوستی و مبتلا شدن به بیماری های پوستی جلوگیری می کند. همچنین ویتامین A سبب بهبود گردش خون می شود که این امر موجب شده اکسیژن بیشتری به سلول‌های پوستی برسد و سلول های آسیب دیده را ترمیم کند.

از دیگر فواید ویتامین A می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از جمله مواد غذایی که سرشار از ویتامین A می باشد عبارتند از: جگر گاو، جگر گوسفند، هویج، کدو حلوایی و ماهی سالمون.

فواید بی نظیر ویتامین A سبب شده است که از آن در کرم های مرطوب کننده، کرم های ضد چروک، ضدآفتاب ها و روغن های پوست استفاده کند. شما می توانید با مشورت پزشک خود از این محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنید.

ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D دارای عملکرد های مفیدی در بدن می باشد، اما این ویتامین در منابع غذایی کم یافت می شود.

از علائم کمبود این ویتامین می توان به خشکی پوست و به وجود آمدن لکه های پوستی اشاره کرد. این ویتامین خاصیت ضد پیری پوست را دارد در نتیجه شما می توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین را تامین کنید.

علاوه بر آن مواد غذایی مانند ماهی قزل آلا، زرده تخم مرغ، غلات و تن ماهی نیز منبع خوبی برای ویتامین دی به شمار می رود. از دیگر فواید ویتامین دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین E

ویتامین e

ویتامین e دارای فواید بسیار زیادی می باشد. علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری پوست می باشد. همچنین این ویتامین می‌تواند سلامت پوست شما را حفظ کند و چین و چروک های پوستی شما را از بین ببرد.

می دانید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم به صورت مستقیم می‌تواند عوارضی مانند از بین رفتن کلاژن، خشکی پوست، پیر شدن پوست، ایجاد لک پوستی و... را برای شما داشته باشد.

 ویتامین e از پوست شما در برابر آسیب های مختلف پوستی محافظت کند و پوست شما را به خوبی تغذیه می کند. از جمله خوراکی های حاوی ویتامین e می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین شما می توانید برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن تان از مکمل ها نیز استفاده کنید.

روی (زینک)

از جمله دلایلی که بسیاری از افراد به مشکلات پوستی، ریزش مو، ناخن ها و... دچار هستند کمبود روی در بدن می باشد. روی زینک تاثیر بسیار زیادی در بدن دارد از جمله خاص روی زینک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و جوانی پوست
  • خاصیت ضد پیری پوست
  • بهبود سریع زخم ها
  • کاهش التهابات پوستی
  • افزایش تولید کراتین و کلاژن
  • درمان جوش و آکنه
  • تقویت مو و ناخن
  • از بین برنده خارش پوست
  • رفع آلرژی های پوستی

علاوه بر آن برای درمان کمبود روی زینک در بدن می توانید از مکمل ها و قرص های زینک پلاس و مواد غذایی حاوی روی مانند: گوشت گاو، بادام زمینی، گوشت گوساله، غذاهای دریایی، کنجد و... استفاده و مصرف کنید.

ویتامین c

ویتامین c

از جمله عواملی که سبب شده است بسیاری از کمپانی ها محصولات بهداشتی حاوی ویتامین c تولید کنند خواص بی نظیر ویتامین c برای بدن می باشد. این ویتامین فواید بسیاری برای بدن داشته که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کاهش چین و چروک پوست
  • خاصیت ضد پیری پوست
  • تولید کلاژن
  • از بین برنده لکه های پوستی
  • رفع حلقه های تیره دور چشم
  • درمان جای زخم
  • بهبود سوختگی
  • درمان کننده آفتاب سوختگی
  • رفع آکنه
  • درمان اگزما

از جمله مواد غذایی که سرشار از ویتامین c می باشد عبارتند از: مرکبات، سبزیجات مانند اسفناج و جعفری و...

تصویر: qsun

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب