farsi beauty

درد زیر شکم در زمان بارداری طبیعی است؟ علت انواع درد حاملگی

درد بارداری

درد ناحیه ی شکم یکی از درد هایی است که ممکن است خانم های باردار با آن روبه رو شوند. این درد را می توان تا حدودی طبیعی دانست. اما در برخی مواقع این درد می تواند نشانه ای از یک مساله ی جدی باشد. بنابر این لازم است در ارتباط با این موضوع بیشتر بدانید.

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که، اگر این درد ها ضعیف بوده و زمانی که حالت نشستن و ایستادنتان را تغییر می دهید از بین می رود جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید تنها با انجام ورزش و تغذیه ی سالم میزان زیادی از این درد را کاهش دهید. همچنین شما در سه ماهه ی اول بارداری به خوبی می توانید عادت های سالم بارداری را در خود نهادینه کنید.

درد های طبیعی در دوران بارداری

همانطور که پیش تر گفتیم، در صورتی که درد در قسمت زیر شکم بوده و قابل تحمل باشد و یا با تغییر در حالت خوابیدن یا نشستن از بین برود نمی تواند نگران کننده باشد.

این نوع درد ها تیز یا پخش می باشند. و مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم بارداری زیاد می شوند. دلیل این مساله این است که در این زمان رحم بزرگ تر شده و لیگامنت ها به میزان بیشتری کشیده می شوند. انجام ورزش می تواند عضلات شکم و کمر را تقویت کرده و سبب کم شدن این نوع درد ها می شود.

البته این موضوع وجود دارد، که انجام ورزش در این دوران در خارج از منزل برای خانم های باردار دشوار می باشد. بنابراین فرد می تواند با تماشای ویدیوی ورزشی در دوران بارداری در سه ماهه سوم به سادگی در منزل ورزش کند.

بارداری

مهم ترین دلایلی که باعث درد در دوران بارداری می شوند:

۱) کشیده شدن لیگامنت ها

لیگامنت ها نوعی بافت همبند می باشند که می توانند رحم را به شکل محکم در جای خود نگه دارند. زمانی که فرد باردار می شود, لیگامنت ها کشیده شده و با کشیده شدن آن فرد احساس درد می کند. این درد تیز بوده و در زیر شکم حس می شود.

۲) یبوست

وقتی که فرد باردار می شود، به علت تغییرات هورمونی حرکت روده ها کمتر می شود. و به همین علت یبوست به وجود می آید. در چنین شرایطی شخص احساس درد می کند. این درد در قسمت زیر شکم احساس می شود .

۳) نفخ

نفخ یکی از مواردی است که بیشتر خانم های باردار با آن سر و کار دارند. نفخ به علت کم شدن تحرک، عوض شدن تغذیه و تغییرات هورمونی به وجود می آید و می تواند سبب ایجاد درد در شکم و زیر شکم شود.

احساس درد به شکل تیز یا پخش

درد هایی که خانم های باردار در دوران بارداری تجربه می کنند می تواند تیز یا سوزنی بوده و یا پخش باشند. زمانی که جنین بزرگ می شود لیگامنت های اطراف رحم کشیده شده و فرد احساس درد را به شکل سوزنی و تیز در قسمت زیر شکم تجربه خواهد کرد. این درد به صورتی است که انجام حرکت های غیر منتظره و بلند شدن و نشستن می تواند باعث افزایش درد شود.

علاوه بر درد سوزنی و تیز، درد هایی وجود دارند که مانند درد دوران پریودی پخش می باشند. علت این نوع درد ها تغییرات هورمونی شخص باردار می باشد.

این درد ها نگران کننده نیستند به شرط اینکه نشانه های خطرناکی که ذکر می کنیم را نداشته باشید.

درد بارداری

برخی تغییرات طبیعی در بدن

در دوران بارداری تغییرات مهمی در بدن شخص باردار ایجاد می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییر در مرکز ثقل
  • تغییرات هورمونی
  • تغییر در اندازه ی آب موجود در بدن
  • تغییر در فعالیت و حرکت روده
  • تغییر در انحنای ستون فقرات
  • تغییر در علایق غذایی
  • بالا رفتن میزان خون
  • تغییر فشار روی مثانه

علاوه بر تغییراتی که در بالا ذکر نمودیم. فرد در زمان بارداری با تغییرات بسیاری مواجه می شود که می تواند در افراد متفاوت نشانه ها و عوارض مختلفی داشته باشد. به همین علت، هنگام حس کردن هر نوع دردی حتما به پزشک مراجعه کنید.

فشار بر روی عصب ها

همانطور که بالاتر گفتیم، میزان مایعات در بدن، هنگام بارداری افزایش پیدا می کند. همین موضوع باعث می شود فشار روی اعصاب نیز زیاد شود. اعصاب به صورت معمول در کشاله ران، ران ها، بازو و مچ دست تحت فشار بوده و سبب ایجاد درد می شوند. ورزش کردن در زمان بارداری می تواند این درد ها را کم کند.

درد بارداری

چه مواردی می توانند خطرناک باشند؟

بیشتر درد هایی که در دوران بارداری در ناحیه ی شکم حس می شود طبیعی می باشند. اما درد هایی هم وجود دارند که ممکن است نگران کننده باشد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد به شکل منظم و انقباض
  • خونریزی و مشاهده ی لکه
  • ترشحات غیر عادی از واژن
  • درد در قسمت کمر
  • دردی که بیش تر از سی دقیقه طول بکشد.
  • احساس سوزش و درد در هنگام ادرار

این موارد می توانند نشانه ای از وجود مشکلی جدی باشند. بعضی از مشکلاتی که می توانند سبب این درد ها شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • سقط جنین
  • حاملگی خارج از رحم
  • مسمومیت بارداری (فشارخون بالا که همراه با اختلال دید، ورم در دست و پا و سر درد می باشد.)
  • عفونت ادرار
  • جدا شدن جفت از دیواره ی رحم
  • زایمان زودرس

بارداری

کاهش درد های بارداری

برای اینکه بتوانید درد قسمت زیر شکمتان را که به علت کشیده شدن لیگامنت ها و عضلات می باشند را کم کنید، دوش آب گرم و استراحت می توانند به کار شما بیایند.

انجام مرتب تمرینات ورزشی با تقویت کردن عضله های شکم می توانند در کم شدن این درد ها موثر باشند. نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که پس از سه ماهه دوم سعی کنید بیشتر از چند دقیقه به پشت نخوابید. زیرا این مساله می تواند باعث مختل شدن جریان خون به جنین شود.

مورد دیگر اینکه در این مواقع، میزان کافی مایعات و فیبر مصرف کنید. زیرا در این دوران بیشتر مادران دچار یبوست شده و استفاده از فیبر و مایعات می توانند از یبوست و درد آن جلوگیری کنند.

علاوه بر این ها، تکنیک های تنفسی نیز می تواند در کم کردن درد در زیر شکم موثر باشد.

نکته ی آخر اینکه، در اکثر مواقع این درد ها طبیعی می باشد. به صورتی که از هر پنجاه نفر تنها یک نفر ممکن است دچار مشکل جدی شده باشد. اما این وجود اگر درد شما شدید شده یا ادامه دار بود و یا اگر هر کدام از علائم ذکر شده را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب