farsi beauty

آشنایی با دلایل باز بودن منافذ پوست و راه های درمان آن

منافذ پوست و درمان آن

علت باز بودن منافذ پوست چیست و چگونه می شود آن را درمان کرد؟ بهتر است بدانیم که روش های زیادی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد که عوارضی ندارند و ما با خیال راحت می توانیم از این روش ها استفاده کنیم. در ادامه این مقاله از سایت فارسی بیوتی درباره ی این روش ها صحبت خواهیم کرد.

منافذ باز پوست چیست؟

شاید دیده اید که پوست برخی از افراد دارای روزنه های ریزی می باشد که زیبایی پوست را از بین برده است. این روزنه های نام برده همان منافذ باز پوست می باشند که باز شده اند و به رنگ تیره بر روی پوست دیده می شوند. بسیار از مردم از این عارضه رنج می برند. از مهمترین علت بروز این اتفاق، التهاب های باقی مانده از جوش های سرسفید در دوران بلوغ می باشد. بنابر همین دلیل باید این التهاب ها را جدی گرفت و درمان آن ها را در اولویت قرار داد. چرا که اگر در درمان آن سهل انگاری کنیم ممکن است به عارضه منافذ باز پوست دچار شویم.

دلیل باز شدن منافذ پوست؟

قبل از درمان منافذ باز پوست بهتر است که علت پدید آمدن آن را بدانیم که دو علت می تواند داشته باشد.

علت اول

ممکن است که ژنتیکی باشد. برخی از افراد ذاتا منافذ بازتری دارن و خصوصا در دوران بلوغ که بدن دچار تغییرات هورمونی می شود و ترشحات چربی پوست بیشتر می شود. پوست این افراد معمولا چرب می باشد اما در مواردی مشاهده شده است که پوست فرد خشک است ولی منافذ باز پوست دارد.

علت دوم

ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از کرم های چرب کننده یا کرم پودر و وسایل آرایشی باشد. استفاده از مواد آرایشی موجب بسته شدن سطح پوست و منافذ می شود و سموم ترشح شده توسط پوست نمی تواند از سطح خارج شوند، در نتیجه منافذ پوست بازتر می شوند تا این سموم از زیر پوست به سطح آن برسند.

در بسیاری از مواقع جوش های زیر پوستی مانند جوش های سرسیاه و سر سفید ایجاد می شوند بنابراین توصیه می کنیم که از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید و اگر به نیاز به وسایل آرایشی دارید از کرم هایی استفاده کنید که پوست را چرب نمی کنند. افرادی هم که پوست خشک دارند می توانند از کرم های مرطوب کننده کم چرب استفاده کنند.

منافذ باز پوست

راه های درمان منافذ باز پوست

روش های زیادی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد. یکی از این روش ها لایه برداری پوست می باشد می توانید هرشب قبل از خواب با شستشوی پوست خود به وسیله صابون گوگرد این عمل را انجام دهید و سپس با روغن گندم محل عارضه را به آرامی ماساژ دهید.

روش های درمان خانگی منافذ پوست

آلوئه ورا برای ترمیم منافذ پوست

ژل الوئه ورا دارای ویتامین های زیادی است که به ترمیم پوست و از بین بردن آثار لکه و منافذ پوست کمک زیادی می کند. این ژل یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می اید که بسیار برای پوست مفید می باشد بنابراین از استفاده آن نترسید و نگران نباشید. فراورده های دارای آلوئه ورا به راحتی در داروخانه ها یافت می شوند اما بهتر است که از آلوئه ورای طبیعی استفاده کنیم. این گیاه را می توان در یک ظرف و بدون نیاز به مواد شیمیایی پرورش داد و از آن استفاده کرد.

روش استفاده

قسمتی از برگ آلوئه ورا را ببرید و پوسته آن را جدا کنید تا به ژل آلوئه ورا برسید. آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. یعد از مدت 30 دقیقه پوست خود را بشویید و نتیجه فوق العاده آن را مشاهده کنید.

آبلیمو و درمان منافذ پوست

از آبلیمو می توان برای رفع منافذ باز پوست، ترمیم جراحات، شاداب شدن پوست و رشد سلول های جدید استفاده کرد چرا که آبلیمو یک نوع اسید الفاهیدروکسی طبیعی است و برای این موارد گفته شده بسیار مفید می باشد. روش استفاده از آن بسیار ساده می باشد. شما می توانید مقداری از آبلیمو را در ظرف کوچکی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. با استفاده از پنبه آن را به پوست بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود. سپس پوستتان را با آب سرد بشویید و بعد از خشک کردن آن از کرم مرطوب کننده پوست استفاده نمایید. این روش را هر سه روز به سه روز استفاده کنید و بعد از استفاده از آن از نور خورشید تا مدتی دور بمانید.

آبلیمو برای منافذ پوست

درمان منافذ باز پوست با سرکه سیب

اگر به درستی بتوانیم از سرکه سیب استفاده کنیم می شود منافذ باز پوست را بست. روش استفاده آن این گونه است که آب و سرکه سیب را به طور مساوی با هم ترکیب می کنیم. سپس توپک پنبه ای آغشته به سرکه سیب و آب را به پوست خود می مالیم و منتظر می مانیم تا خشک شود. این روش را می توان بعد از هربار شستشوی صورت استفاده کرد.

سرکه سیب برای منافذ پوست

استفاده از گلاب و نشاسته

برای اینکه بتوانیم منافذ باز پوست را ببندیم می توانیم یک پیمانه گلاب را با یک چهارم پیمانه نشاسته مخلوط می کنیم و سپس روی شعله با حرارت کم قرار می دهیم و مخلوط می کنیم. بعد از سرد شدن معجون می توانیم آن را روی پوست بگذاریم. بعد از خشک شدن معجون بر روی پوست می توانیم پوست را با آب ولرم شستشو بدهیم. انجام این روش چندین بار در هفته می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

جوش شیرین و درمان منافذ پوست

جوش شیرین در هر آشپزخانه ای یافت می شود. جوش شیرین حاوی بلورهای بی کربونات سدیم است و با مالش دادن این ماده بر روی پوست می توان آثار برجای مانده از جراحات پوست ترمیم کرد.

روش استفاده

چند قاشق کوچک چای خوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا به مایع غلیظی دست یابیم. معجون را بر روی قسمت های آسیب دیده پوست قرار و ماساژ می دهیم و تا 2 دقیقه صبر می کنیم تا عملیات ترمیم منافذ باز انجام شود. سپس پوست را به خوبی شستشو می دهیم. در پایان پوست را با مرطوب کننده طبیعی مانند روغن گردو یا روغن زیتون، مرطوب می کنیم. روزی یک بار از این معجون می توانیم استفاده کنیم.

روغن نارگیل و درمان منافذ پوست

روغن نارگیل در ترمیم منافذ پوست بسیار مفید است. روش استفاده این گونه است که یک چهارم قاشق چای خوری را کف دست می ریزیم و منتظر می مانیم تا با حرارت بدن ذوب شود بعد روغن بدست آمده را بر روی پوست خود ماساژ می دهیم. نکته جالب این است که روغن نارگیل به دلیل داشتن ویتامین ها و اسید های چرب مورد نیاز پوست تا زمانی که بر روی پوست باشد به ترمیم و بازسازی ادامه می دهد و ضرورتی به شستن آن نیست. البته اگر بودن آن روی پوستتان شما را اذیت می کند بعد از گذشت 30 دقیقه پوستتان را بشورید.

روغن نارگیل برای منافذ پوست

استفاده از روغن آرگان برای درمان منافذ باز پوست

روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E و اسید های چربی می باشد که موجب شفاف شدن پوست می شود و منافذ باز پوست را کاهش می دهد به همین دلیل روغن آرگان یکی از بهترین روش های ترمیم پوست می باشد. روش استفاده آن این طور است که باید قطره های روغن آرگان را با انگشتانتان گرم کنید. سپس با نوک انگشت با ملایمت روغن را بر روی پوست ماساژ دهید. این روش را هرشب و به مدت 30 دقیقه انجام دهید.

روغن آرگان برای منافذ پوست

درمان منافذ پوست با خیار

خیار خاصیت مرطوب کنندگی دارد و منبع غنی از ویتامین های A، C و منگنز می باشد و در درمان پوست بسیار کارآیی دارد. روش استفاده اینگونه است که برش های نازک خیار را بر روی پوست و جاهای آسیب دیده قرار می دهیم و به مدت 30 دقیقه منتظر می مانیم. سپس پوست خود را شستشو می دهیم. می توانید روزانه یکبار از این روش استفاده کنید. در روش های طبی از دو روش دریمارول و فرانکشل برای ترمیم منافذ باز پوست استفاده می شود. گفتنی است که فرانکشل یک نوع لیزر است که برای فعالسازی ماده کلاژن پوست استفاده می گردد و در ترمیم منافذ باز پوست بسیار تاثیر گذار می باشد. دریمارول هم یک نوع سوزن ظریف است که موجب می شود فعالیت کلاژن افزایش بیابد.

خواص خیار برای منافذ پوست

استفاده از پوست موز

پوست موز می تواند در درمان منافذ باز پوست بسیار مفید باشد. پوست موز حاوی آنزیم لوتین و پتاسیم است که موجب جوانسازی و سفت شدن پوست می شود. روش استفاده این گونه است که قسمت داخلی پوست موز را به آرامی بر روی پوست خود بمالید. سپس بعد از 10 تا 15  دقیقه شستشو دهید. می توانید از این روش یک در میان استفاده کنید.

خواص موز برای منافذ پوست

درمان پوست با شکر

شکر در رفع آثار بر جای مانده از جوش های سرسفید بسیار مفید می باشد. شکر اسید گلیکولیک را در خود دارد و موجب زدودن سلول های مرده و تولید سلول های جدید می شود. روش استفاده این گونه است که دو قاشق شکر را با یک قاشق روغن زیتون و چند قطره آب لیمو ترکیب و مخلوط می کنیم و به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار و ماساژ می دهیم. سپس پوست را شستشو می دهیم و بعد از خشک شدن آن از کرم مرطوب کننده استفاده می کنیم. این روش را می توانید هر دو روز یکبار استفاده کنیم.

شکر برای منافذ باز پوست

بستن منافذ با خیار و آب لیمو

به علت وجود آب فراوان در خیار از آن به عنوان یکی از بهترین آبرسان های پوست نام می برند. همچنین موجب سفت شدن و درمان منافذ باز پوست های چرب می شود. از آنجایی که خیار دارای آب فراوان و مواد آنتی اکسیدان است می تواند فرایند پیری پوست را عقب انداخته و مانع از شل شدن پوست بشود. روش استفاده این گونه است که 4 یا 5 برش از خیار را همراه دو قاشق غذا خوری آب لیمو به شکل پوره در بیاوریم سپس پوره را بر روی پوست قرار داده و به مدت 15 دقیقه منتظر می مانیم. حال صورت خودمان را شستشو می دهیم. این روش را می توانید دوبار در هفته انجام دهید. برای درست کردن پوره بهتر است که از خیار سرد استفاده کنید.

سیب زمینی و درمان منافذ باز پوست

روزانه می توانید ورقه های نازک سیب زمینی را بر روی پوست بگذارید و بعد از گذشت 15 دقیقه پوستتان را با آب گرم شستشو دهید. به یاد داشته باشید که سیب زمینی دارای بسیاری از ویتامین ها و املاح معدنی می باشد که در درمان بافت های آسیب دیده بسیار مفید می باشد.

سیب زمینی برای منافذ پوست

راه های جلوگیری از منافذ باز پوست

اگر می خواهید بدانید که چطور باید از به وجود آمدن منافذ باز پوست جلوگیری کنید موارد زیر را به دقت بخوانید.

  • پوست خود را به صورت منظم لایه برداری کنید تا سلول های مرده از بین بروند.
  • با یک شوینده ملایم پوست خود را دوبار در روز شستشو دهید.
  • قبل از خواب پوستتان را از مواد آرایشی خلاص کنید.
  • برای شستشو به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.
  • یکبار در ماه پوستتان را به شکل عمیق پاکسازی کنید.
  • منافذ و جوش هایتان را دست نزنید.
  • پوستتان را آبرسانی کنید.
  • از میوه جات و سبزیجات استفاده کنید.

سخن پایانی

توجه داشته باشد که منافذ باز پوست هیچ گاه 100 درصد درمان نخواهند شد اما با روش های گفته شده می توانید تا 80 درصد آن ها را ترمیم کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب