farsi beauty

ورزش پیلاتس چیست؟ فواید شگفت انگیز آن در لاغری و تناسب اندام

پیلاتس

درباره‌ی ورزش پیلاتس چه می ‌دانید؟ ورزشی که در سال ‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده ‌است. اما وقتی صحبت از پیلاتس می‌شود معمولا بدنی لاغر، کشیده و شاید حتی ضعیف را تصور کنیم؛ در صورتیکه تصوری اشتباه از این ورزش است. پیلاتس برخلاف تصور عام، تمریناتی دارد که تاثیرات چشم‌ گیری بر تقویت عضلات کل بدن به خصوص عضلات مرکزی و لگن دارد. باعث بهبود تعادل، ساختار و تقویت استخوان‌ های بدن می‌ شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که شناخت خوبی از این ورزش ندارید توصیه می ‌کنیم با فارسی بیوتی همراه شوید و پیلاتس را بهتر بشناسید.

ورزش پیلاتس چه فوایدی دارد؟

پیلاتس که اولین بار توسط جوزف پیلاتس طراحی و اجرا شد باعث ایجاد هماهنگی بین حرکات بدن و تنفس می‌شود. این امر کمک به درگیری عضلات عمقی و کوچک‌ تر در بدن می‌ کند؛ عضلاتی که باعث تعادل و ایستادگیِ بهتر بدن شده اما معمولا در ورزش‌ های مختلف به اندازه ‌ی عضلات اصلی بدن به آن ‌ها توجه نمی‌ شود.

ورزش پیلاتس که هم با دستگاه ‌های ورزشی و هم بدون هیچ ابزاری و به آسانی در هر مکان و شرایطی قابل اجرا بوده، فواید فراوانی برای افراد مختلف دارد. در ادامه به بخشی از مهم‌ ترین ویژگی ‌های مثبت این ورزش اشاره می‌ کنیم.

 

پیلاتس

افزایش قدرت عضلات مرکزی (core) و تعادل در بدن

عضلات مرکزی بدن یکی از مهم ‌ترین بخش ‌های بدن بوده که شامل عضلات شکمی، کمر و قسمت‌ هایی از عضلات سرینی می ‌شوند. افزایش قدرت و انعطاف پذیری این عضلات تاثیر قابل توجهی بر حفظ ثبات و تعادل کل بدن دارد. تمرکز اصلی تمرینات پیلاتس بر ناحیه‌ی مرکزی بدن است. این ورزش با بهبود قدرت و عملکرد عضلات core باعث کاهش دردهای کمری و لگن، کاهش مشکلات در عملکرد کف لگن و تقویت ماهیچه ‌های اطراف ستون فقرات می ‌شود. ثبات بیشتر در ناحیه‌ ی مرکزی بدن همواره افزایش تعادل بدنی را هم به دنبال خواهد داشت.

بهبود ساختار و وضعیت ایستادگی بدن

یکی از مهم‌ ترین اهداف تمرینات ورزشی بهبود ساختار و حالت ایستادن بدن است. عدم تعادل و قرار نگرفتن بدن در راستای مناسب باعث ایجاد دردهایی در ناحیه‌ ی ستون فقرات، شانه‌ ها و کتف، سر و گردن و کمر خواهد شد. ورزش پیلاتس می‌تواند باعث پیشگیری از بروز چنین دردها و ناهنجاری‌ هایی در بدن شود. این ورزش با اجرای حرکات در دامنه‌ی ایده‌آل برای مفاصل، تمرکز بر روی راستای صحیح بدن و برقراری تعادل بین هر عضله با عضله‌ی مخالف خود باعث اصلاح و بهبود وضعیت ساختار بدنی می ‌شود.

پیشگیری از آسیب دیدگی عضلات

حرکات پیلاتس به شکلی طراحی و اجرا می‌ شوند که باعث ایجاد قدرت متناسب و متعادلی در بدن خواهند شد. بنابراین شما با انجام این ورزش بدنی ضعیف یا خیلی عضلانی نخواهید داشت. ضعیف بودن یا سفت و حجیم بودن بیش از اندازه‌ی عضلات گاهی باعث بروز آسیب ‌های بسیاری در بدن می‌ شود. ورزش پیلاتس بر افزایش قدرت پویای بدنی تمرکز می‌ کند؛ به عبارتی بدن در حین انجام حرکات تعادل و قدرت خوبی داشته و می‌تواند از خود مراقبت کند. اگر به دنبال ورزشی با کمترین میزان آسیب دیدگی هستید، پیلاتس انتخاب مناسبی است.

 

پیلاتس

افزایش انرژی

در زمان اجرای ورزش پیلاتس به دلیل تمرکز بر تنفس، ظرفیت قلبی-تنفسی فرد بهبود پیدا می‌ کند. این امر باعث تحریک هورمون ‌های شادی ‌بخش، بهبود جریان خون و اکسیژن در بدن می ‌شود. در نتیجه این ورزش به خوبی می‌تواند باعث کاهش خستگی و افزایش انرژی در افراد شود.

افزایش آگاهی بدن و کاهش استرس

ورزش پیلاتس علاوه بر این‌ که باعث تقویت عضلات می ‌شود، بر روی ذهن و روان هم تاثیرات مثبتی دارد. این ورزش با تمرین ذهن، توجه و تمرکز بر احساست درونی باعث آگاهیِ فرد از آرامش یا وجود درد در بدن و وضعیت روحی می ‌شود. آگاهی نسبت به حس و حال و احساسات درونی می‌تواند به کنترل بهتر شرایط جسمی و روحی کمک کند. احساساتی که گاهی خود را به شکل مشکلات عصبی مانند پرخوری عصبی نشان می‌ دهد. با آگاهی به این احساسات می‌ توانید چنین مشکلاتی را بهتر مدیریت کنید. افزایش آگاهی بدن، تمرکز بالا و تنفس بهتر در پیلاتس همچنین می‌تواند باعث تنظیم سیستم عصبی، کاهش استرس و کاهش کورتیزول در طولانی مدت شود.

کاهش دردهای قاعدگی

یکی از مهم ‌ترین فواید ورزش پیلاتس برای بانوان کاهش دردهای دوران پریودی است. بسیاری از خانم ‌ها در این دوران دردهای شدیدی را تجربه می‌ کنند که گاهی غیرقابل تحمل است. تحقیقات نشان می‌دهد که پیلاتس تاثیر چشم ‌گیری بر کاهش این دردها دارد.

بهبود قابلیت انعطاف پذیری و دامنه‌ی حرکتی

انعطاف پذیری و موبیلیتی (دامنه حرکتی مفصل) دو قابلیت متفاوت در بدن بوده که باید در کنار تقویت عضلات به بهبود این دو فاکتور مهم هم توجه ویژه ‌ای داشت. افزایش دامنه حرکتی مفصل علاوه بر کمک به اجرای بهتر حرکات ورزشی، باعث بهبود عملکرد بدن در فعالیت ‌های روزمره زندگی هم می ‌شود. انعطاف پذیری هم بر میزان کشش غیرفعال در عضله تاثیر می ‌گذارد. افزایش دامنه‌ی حرکتی و انعطاف پذیری هم مانند افزایش قدرت نیاز به صرف وقت و تمرین مداوم دارد. نکته‌ی قابل توجه این است که ورزش پیلاتس با اجرای آهسته و کنترل شده‌ی حرکات می‌تواند به صورت همزمان این دو قابلیت را در بدن تقویت کند.

 

پیلاتس

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم جریان خون مناسب و لنف (مایعی میان بافتی که در رگ ‌های لنفاوی قرار دارد) دو عامل مهم در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن هستند. بر اساس تحقیقاتی که بر روی گروهی از بزرگسالان انجام شده نشان داده که تمرینات پیلاتس کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد بزرگسال می‌کند. اما به طور کلی یکی از تاثیرات این ورزش بهبود جریان خون بوده که می‌ توان نتیجه گرفت تقویت سیستم ایمنی بدن در تمامی افرادی که ورزش پیلاتس انجام می ‌دهند در تمام رده ‌های سنی دیده خواهد شد.

بهبود عملکرد شناختی و انگیزه در افراد

تحقیقات بسیاری نشان داده که ورزش پیلاتس می‌تواند باعث بهبود عملکرد شناختی و انگیزه ‌ی درونی در ورزشکاران شود. نورون ‌های عصبی، انتقال جریان خون به مغز، افزایش انتقال دهنده ‌های پیام ‌های عصبی و طول عمر نورون ‌های مسئول یادگیری و حافظه مواردی هستند که در این آزمایش‌ ها ارزیابی شدند.

افزایش عملکرد ورزشی

ورزشکارانی که در رشته ‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند، می ‌توانند برای بهبود عملکرد خود از ورزش پیلاتس کمک گیرند. تحقیقات انجام شده بر روی ورزشکاران در رشته ‌های ورزشی مختلف نشان می‌ دهد که پیلاتس با تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری بهتر باعث افزایش سرعت و چابکی، پرش‌ های عمودی بهتر، هماهنگی عصب عضله و تقویت ثبات عضلات مرکزی بدن می ‌شود.

داشتن خواب با کیفیت در شب

مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد که تمرینات پیلاتس می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب به خصوص در افراد کمتر از 40 سال شود. در تحقیقی دیگر دیده شده که خانم ‌ها بعد از زایمان با قرار دادن پیلاتس در تمرینات هفتگی خود می ‌توانند خوابی بهتر در شب را تجربه کنند.

افزایش روحیه مثبت و نشاط در افراد

به طور کلی تمامی تمرینات ورزشی منجر به تولید هورمونی به نام اندورفین در بدن می‌شوند؛ هورمونی که باعث تحریک احساسات مثبت و کاهش درد در بدن خواهد شد. اما مطالعاتی که به طور خاص در زمینه‌ی ورزش پیلاتس انجام شده نشان داده که کاهش اضطراب، خستگی و رهایی از علامت‌های افسردگی از ویژگی‌های مهم این ورزش به‌شمار می‌رود.

 

پیلاتس

تاثیر مثبت بر روی زنان باردار

خانم‌های بارداری که زیر نظر مربی پیلاتس با توجه به شرایط بدنی خود تمرین می‌کنند، شرایط جسمی بهتری در این دوران خواهند داشت. فشاری که بدن به دلیل تغییرات فیزیکیِ ناشی از رشد جنین در دوران بارداری تجربه می‌کند که اغلب در ناحیه‎‌ی شکمی و لگن بوده، به کمک پیلاتس می‌تواند کمتر شود. از سوی دیگر این ورزش به دلیل تمرکز بر روی تنفس، آگاهی بدن و تقویت عضلات می‌تواند از نظر جسمی و روحی خانم‌ها را برای زایمان آماده کند. دیاستازرکتوس (جدایی کامل یا بخشی از عضلات شکم در زمان بارداری) که یکی از مشکلات شایع در بین خانم‌های باردار است می‌تواند در خانم‌هایی که تمرینات مخصوص پیلاتس را انجام می‌دهند با سرعت بیشتری درمان شود.

موثر در کاهش وزن و لاغری

در ابتدا باید اشاره کنیم که هیچ ورزشی به تنهایی نمی‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود. نقصان کالری، کاهش استرس و خواب با کیفیت از دیگر نکته‌های مهم در بحث لاغری است. اما ورزش پیلاتس به دلیل تمرکز بر بهبود وضعیت بدنی و حرکاتی که منجر به کشش بیشتر عضلات می‌شود، باعث به‌وجود آمدن اندامی لاغرتر و کشیده در افراد خواهد شد.

از دیگر فواید ورزش پیلاتس برای لاغری می‌توان به ایجاد ارتباط ذهن و بدن اشاره کرد. این تمرینات با تنظیم سیستم عصبی، کاهش استرس و افزایش انگیزه می‌تواند ذهنی قوی‌تر برای انجام تمرینات مختلف مقاومتی و هوازی فراهم کند.

 

پیلاتس

جمع‌ بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، فواید ورزش پیلاتس بیشمار است. ورزشی که برای تمامی افراد در سطوح مختلف آمادگیِ جسمانی با هر سن و شرایطی و هم در آقایان و هم خانم ‌ها انتخاب مناسبی است. فرقی نمی‌کند که هدف شما از ورزش لاغری است یا افزایش وزن و تقویت عضلات، پیلاتس به دلیل ویژگی ‌های تمرینی متفاوتی که دارد می‌تواند پاسخ‌ گوی نیازهای ورزشی شما و بهبود خلق ‌و خو باشد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب