farsi beauty

جوش پریودی چیست؟ علت و روش های درمان آن را بدانید

جوش پریودی

بلوغ جسمی در زن ها با انواع نشانه های مختلف خود نمایان می شود که یکی از بارز ترین این نشانه ها سیکل ماهیانه یا به شکل عامیانه پریود شدن است.  سیکل ماهیانه هر ماهه برای تنظیم هورمون های بدن  اتفاق می افتد. در زمان سیکل ماهیانه اتفاقات دیگری همچون درد شکم ، درد سینه ها و سفت شدن آنها ، نفخ شکم و ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست مخصوصا صورت نیز رخ می دهد. ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست حدوداً تا یک هفته قبل از پریودی خودنمایی کرده و بعد از شروع خونریزی تعداد جوش ها کمتر و سپس محو می شود. حدوداً می توان گفت ۶۵ درصد زن ها در نزدیکی سیکل ماهیانه شان با این مساله رو به رو هستند و وجود جوش بر روی صورت و بدنشان اعتماد به نفسشان را کاهش می دهد. با ما در سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا شما را با علل ایجاد جوش پریودی ، انواع آن و روش درمان این جوش ها آشنا کنیم .

جوش های پریودی به چه دلایلی ایجاد می شوند:

دلیل اصلی این مساله تغییرات هورمونی است که در این دوران برای خانم ها ایجاد می شود. خانم ها به طور طبیعی هر بیست و هشت تا سی و یک روز یک مرتبه باید این دوران را بگذارنند تا مساله ی تخمک گذاری و ذخیره تخمک به خوبی انجام شود. در شروع و اوایل پریودی  استروژن در بدن بسیار افزایش پیدا می کند ولی در اواخر این دوره سطح هورمون پروژستون بیشتر می شود. این دو هورمون قبل از دوره ی پریودی کاهش پیدا کرده و هورمون تستسترون که نوعی هورمون مردانه است در بدن خانم ها تولید می شود. بالا رفتن سطح هورمون مردانه در بدن خانم ها به علاوه تغییراتی که در پریودی قبلی رخ داده است سبب ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست می شود. در اواسط زمان خونریزی پریودی قبل ، افزایش هورمون پروژستون غدد ترشح چربی و سبوم را تحریک می کند و در این زمان پوست شخص دچار تورم و التهاب می شود. همچنین افزایش تستسترون در زمان قبل و هنگام خونریزی سبب تحریک بیشتر این غدد شده و باعث می شود سبوم تولیدی آزاد شوند. این مساله در بعضی از خانم ها باعث شفافیت در پوست صورت شده و در برخی دیگر سبب ایجاد جوش و آکنه می شود. همچنین بالارفتن سطح چربی پوست و به ‌وجود آمدن جوش ها باعث بیداری سیستم ایمنی و تلاش آن برای از بین بردن و رفع دلایلی که سبب ایجاد جوش شده است می شود. سیستم ایمنی با عواملی که سبب به وجود‌ آمدن جوش و آکنه می شود شروع به جنگیدن می کند و جالب اینجا است که این مبارزه نتیجه ای جز التهاب پوست و جوش و آکنه ی بیشتر ندارد. البته نکته ی مهم در این مساله این می باشد که تنها با تعادل این هورمون ها در بدن جوش ها و آکنه ها رفع می شوند و نیاز به نگرانی نیست.

 

جوش صورت

شکل جوش های پریودی چگونه است ؟

تفاوت در شکل جوش ها در افراد مختلف به دلیل تفاوت در سطح سبوم و نوع پوست افراد مختلف است. نوع درمان برای شکل  مختلف جوش ها حدوداً یکسان است اما با شناخت نوع آنها ما می توانیم به شکلی دقیق تر آن ها را درمان کنیم.

جوش های سر سفید :

این نوع جوش ها ، جوش های سر سفیدی هستند که درد بسیاری داشته اما قابل مشاهده نیستند. زمانی که حجم چربی در زیر پوست افزایش می یابد سر جوش سفید شده و شکلی چرکین پیدا می کند. به این مساله توجه کنید که فشار دادن این‌ نوع جوش و تخلیه ی آن سبب می شود که جای آن بر روی پوست بماند. و اگر دوست دارید جای آن بر روی پوست نمانده و خود به خود درمان شود از دست زدن و تخلیه آن به شدت دوری کنید.

جوش سر سیاه :

این نوع‌ جوش بر روی سطح پوست ایجاد می شود و به شکلی است که سر آن سیاه است. سیاهی سر آن به دلیل واکنش اکسیژن با رنگ دانه های پوستی است. این نوع جوش ها سرسخت تر از جوش های سر سفید هستند و مانند آن ها چرکین نمی شوند. اما با تمام شدن خونریزی و شروع استراحت هورمون ها از بین می روند.

پاپول ها :

این جوش ها قرمز رنگ و گاها هم به رنگ پوست صورت می باشند. این جوش های قرمز رنگ در اثر جمع شدن سبوم اطراف فولیکول موها و التهاب پوست به وجود آمده و ظاهر می شوند.

پوسچول ها :

این نوع از جوش ها هم همچون جوش سر سفید چرکین می باشند. و تفاوتش با جوش سر سفید این است که هیچ بخشی از آن زیر پوست نیست. این نوع جوش ها اکثرا سفید رنگ هستند و اگر سطح چربی پوست خیلی بالا رفته باشد به شکل زرد رنگ هم خودشان را نشان می دهند.

نودول ها :

این‌ نوع جوش ها بسیار دردناک و ‌بزرگ هستند که به علت عفونی بودن سبب ایجاد و ظاهر شدن آکنه هم می شوند . اندازه ی این نوع جوش بسیار بزرگ بوده و به شکل برآمدگی به طور بسیار واضح بر روی پوست مشخص می شود.

 

روش های جلوگیری از جوش های هنگام پریودی چیست ؟

با انجام این روش ها سطح هورمون در بدن تعادل پیدا کرده و همچنین از جمع شدن چربی در زیر پوست هم جلوگیری می شود . البته به این نکته هم توجه کنید که اثر این روش ها در افراد مختلف متفاوت بوده و ممکن است باعث درمان کامل جوش های پریودی شده و یا اثری نداشته باشد.

۱) استفاده از قرص های ضد بارداری :

قرص های ضد بارداری توانایی بسیاری در تنظیم هورمون های بدن داشته و جوش ها را به حداقل می رسانند. این قرص ها پروتئین SHBG را در بدن افزایش داده و توانایی این را دارند که میزان تستسترون را در بدن کاهش داده و هورمون های اضافی را به خود‌ جذب کنن. در نتیجه تولید چربی در بدن کاهش پیدا کرده و وجود‌ جوش ها بسیار کم می شود. برای اینکه بخواهید به اثر مطلوب برسید می بایست چند ماه این قرص را مصرف کرده و ادامه دهید تا بدن خود را با قرص ها تطبیق دهد و اثراتش را مشاهده کنید. البته به این نکته هم دقت کنید که به علت شیمیایی بودن این قرص ها بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود.

اسپیرونولاکتون :

استفاده از این دارو هم می تواند میزان تستسترون را در بدن کاهش دهد ولی نکته ی مهم این است که استفاده از آن برای تمام خانم ها مناسب نیست. زیرا برخی افراد با استفاده از این نوع دارو دچار  بی نظمی در پریودی ، سر درد های شدید و سفت شدن سینه ها می شوند. به همین علت حتما با پزشک مشورت کرده و سپس از این نوع دارو ها استفاده کنید.

۲) کاهش وزن :

نکته ی بسیار مهمی که برخی افراد نسبت به آن بی توجه اند وجود اضافه وزن و چاقی است که باعث می شود تولید چربی در بدن افزایش پیدا کند . بنابر این می بایست افرادی که دچار اضافه وزن هستند هرچه زودتر از راه درست و اصولی به وزن ایده آل برسند.

۳) رعایت بهداشت :

وجود آلودگی بر روی پوست سبب می شود منافذ پوست بسته شود. و کثیف بودن پوست دلیلی بر تجمع چربی در زیر پوست و ایجاد پوست و آکنه است .برای رهایی از بسته شدن منافذ پوستی کافی است روزانه چند بار دست ها و ‌صورت خود را بشویید. همچنین دقت کنید که دست های آلوده یا هر نوع وسایل دیگر مثل گوشی موبایل را از صورت خود‌ دور نگه دارید. همچنین می بایست برای خشک کردن پوست صورت از یک دستمال یا حوله ی نرم ، تمیز و‌ شخصی استفاده کنید.

راکوتان :

به این نکته ی بسیار مهم دقت کنید که استفاده خودسرانه از این دارو خطرات و مشکلات جبران ناپذیری مانند سقط جنین در آینده ، مشکلات کبدی ، اختلال در اعصاب و.. را به وجود می آورد. بنابر این دقت کنید که این دارو را تنها با مصرف پزشک مصرف کنید. این دارو می تواند میزان هورمون های زنانه و مردانه را در بدن کنترل کرده و مانع از افزایش بیش از اندازه ی آن به خصوص در خانم های مسن که در نزدیکی یائسگی هستند شود.

۴) مصرف آنتی بیوتیک :

شما در صورت مشاهده ی انواع جوش ها می توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع جوش و نوع پوست شما انواع آنتی بیوتیک ها را برای پوست شما مانند تتراسیکلین، داکسی سایکلین یا ریفامپین برای شما تجویز می‌کند.

روش های دیگری مانند لیزر تراپی، تزریق کورتون و جراحی جوش ها هم برای درمان این جوش ها استفاده می شود. البته این روش ها برای درمان جوش های شدیدی که حتی پس از پایان خونریزی هم باقی می مانند استفاده می شود. این روش ها بسیار تخصصی بوده و می بایست زیر نظر پزشک متخصص و تکنسین ماهر انجام شود.

جوش صورت

برای کاهش جوش پریودی چه کار هایی می توان انجام داد؟

  1. برای آنکه راه های تنفسی پوست باز شود می بایست در طول روز دو تا سه بار صورت را بشویید.
  2. برای آنکه چربی پوست کم یا برطرف شود از کرم های ضد جوش استفاده کنید.
  3. تا حد ممکن از لوازم آرایشی استفاده نکنید و در صورتی که استفاده کردید حتما از کرم ها و مواد آرایشی فاقد چربی استفاده کنید.
  4. به هیچ وجه اجازه ندهید آرایش به مدت طولانی روی پوست شما باقی بماند. همچنین قبل از خواب حتما آرایش خود را کاملا پاک کرده و به وسیله ی تونر ها و کرم های سازگار پوستتان را بشویید.
  5. در صورتی که ورزشکار می باشید پس از انجام هر ورزشی حتما دوش بگیرید.
  6. از استرس به دور باشید و از غذاهای سالم در رژیم غذایی تان استفاده کنید. غذاهای چرب ، ادویه ها و شیرینی ها از جمله مواردی هستند که خوردن آن ها در این دوران مناسب نیست.
  7. در دوران پریودی از پوشیدن لباس های تنگ، پلاستیکی و جین دوری کنید.

بروز جوش ها در زمان پریودی در افرادی که دخانیات مصرف می کنند بسیار بیشتر می باشد. زیرا استفاده از دخانیات سبب رقیق شدن خون شده و گردش خون را کند می کند و عدم خون رسانی به پوست، ایجاد جوش ها‌ی پوستی به خصوص در دوران پریودی را تشدید می کند.

انواع درمان های خانگی برای رفع جوش های پریودی چیست ؟

این روش ها علاوه‌ بر کنترل جوش ها هنگام پریودی بر روی سلامت پوست نیز تاثیر بسیار می گذارند.

چای سبز:

مصرف چای سبز دو تا سه بار در طول شبانه روز می تواند به بهبود جوش ها در هنگام‌دوره ی پریودی کمک کند . همچنین شما می توانید از کرم ها و لوسیون هایی که از عصاره ی چای سبز در آن به کار رفته باشد استفاده کنید. اما به این نکته دقت کنید که این کرم ها و لوسیون ها می بایست فاقد چربی باشند.

سیر:

از آن جهت که سیر دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد. می تواند در بهبود جوش های پریودی بسیار موثر باشد. برای این منظور سیر را پوره کرده و بر روی قسمتی از صورت که جوش دارد بگذارید. به این نکته دقت کنید که اگر روی پوست را کنده اید یا به هر دلیلی زخم شده است این راهکار را به شما پیشنهاد نمی کنیم. زیرا وجود اسید در سیر باعث تشدید زخم ها و افزایش التهاب می شود.

لیمو ترش:

وجود ویتامین C در لیمو ترش سبب شادابی پوست می شود. روشی که بیان می کنیم را دو تا سه مرتبه در هفته حتی زمانی که نزدیک به دوره ی عادت ماهیانه ی خود‌ نیستید انجام دهید . برای این منظور لیموی تازه را برش زده و به تمام نقاط صورت خود بمالید.

روغن درخت چای:

این روغن که در بسیاری از کرم ها و لوسیون ها هم از آن استفاده می شود خاصیت ضد التهابی داشته و استفاده از آن در پیشگیری و درمان جوش های پریودی موثر می باشد. البته این روغن ممکن است در برخی افراد سبب بروز حساسیت های پوستی شود به همین دلیل قبل از استفاده از آن کافی است کمی از آن را بر روی بازو یا آرنج خود ‌تست کنید و اگر علائم حساسیت را مشاهده نکردید میتوانید از آن بر روی پوست صورت خود بزنید. نکته ی دیگری که راجب روغن درخت چای وجود دارد این است که استفاده از آن کمی پوست را خشک می کند و اگر پوست خشکی دارید بهتر است روش دیگری را امتحان کنید.

عسل:

عسل دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال است و می تواند عفونت بدن را درمان کند. برای درمان جوش های چرکی و آکنه می توانید به تمام قسمت های صورت خود عسل مالیده و اجازه دهید ده تا پانزده دقیقه بر روی پوست صورت شما باقی بماند سپس آن را پاک کرده و با آب سرد شست و شو دهید. این کار را دو تا سه مرتبه در طول هفته انجام دهید.

عصاره نعنا:

برای استفاده از آن کافی است برگ نعنا را مثل چای دم کرده و عصاره ی به دست آمده را به تکه ای پنبه آغشته کرده و به صورت خود بمالید . پس از آنکه ده تا پانزده دقیقه بر روی پوست ماند صورتتان را بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

جوش صورت

انواع جوش هایی که در خانم ها ایجاد می شود:

جدا از جوش هایی که در زمان پریودی ایجاد می شود جوش های دیگری نیز هستند که خارج از این دوران اما به دلایل مشابه ایجاد می شود. این نوع جوش ها اکثرا خود به خود درمان شده و محو می شوند اما می توان آنها را کنترل کرده و کاهش داد.

جوش های قبل از پریود شدن:

بعضی از خانم ها قبل از دوران پریود شدن شاهد ایجاد جوش های قرمز رنگ بر روی پوست صورتشان می باشند. علت پدیدار شدن این نوع از جوش ها هم نوسانات هورمون های استروژن و پروژستون می باشد.  برخی از تغییرات مثل  تغییرات هورمون های غیر جنسی در بدن و تغییرات بیرونی مانند کاهش وزن سریع یا مصرف غذاهای آلرژی زا از دلایل دیگر به وجود آمدن این جوش ها است.

جوش های بدون پریود شدن :

احتمالا تجربه داشته اید‌ که زمان پریودیتان نا منظم شده و دیر تر یا زودتر اتفاق بیفتد. این اتفاق سبب ایجاد جوش بر روی پوست می شود. در اصل تغییراتی که پیش از پریود شدن در بدن خانم ها اتفاق میفتد می تواند سبب شود جوش پریودی زود تر یا دیر تر از زمانی که انتظار دارید ظاهر شود.

جوش در زمان بارداری :

بیشترین تغییرات هورمونی در هنگام بارداری به وجود می آید این تغییرات همراه با تغییرات بیرونی مانند استرس، استفاده از غذاهای آلرژی زا، مصرف برخی دارو ها و.. سبب ایجاد جوش های پریودی می شوند. این جوش ها گاها تا پایان بارداری بر روی پوست می مانند.  برای درمان این نوع جوش ها هرگز خودسر عمل نکنید . شما می توانید زیر نظر پزشک از برخی لوسیون ها برای جلوگیری از زیاد شدن جوش ها استفاده کنید. اما در این دوران استفاده از داروهای خوراکی یا موضعی شیمیایی اصلا توصیه نمی شود.

چه قسمت هایی در بدن در هنگام پریودی بیشتر در معرض جوش پریودی است؟

 این جوش ها بیشتر در ناحیه ی چانه و فک به وجود می آیند . اگر پوستی چرب و جوش دار دارید در هنگام پریودی پوست شما با سختی روبه رو ‌خواهد شد. در مواقعی هم دیده شده است که این جوش ها حالتی کیستی پیدا کرده و بسیار دردناک می شوند. جوش ها می توانند روی تمامی نقاط بدن ظاهر شوند اما روی پیشانی ، گونه ها، لپ ها ، چانه و روی گردن و اطراف مو ها بیشتر دیده می شوند. این مساله به این دلیل می باشد که پوست صورت بیشتر در معرض آلودگی است و‌ در خطر بیشتری است. در نتیجه قسمت پیشانی و روی گونه ها پس از چانه مکانی برای ایجاد جوش های پریودی هستند.

کیست رحم و جوش صورت چه ارتباطی با یکدیگر دارند ؟

برخی افراد در رحم خود‌ کیست دارند. این افراد به علت وجود اختلالات هورمونی دچار جوش می شوند. که این مساله قبل از شروع خونریزی بیشتر می شود. سندروم تخمک پلی کیستیک یکی از معروف ترین  عللی است که سبب ناباروری در بانوان می شود. که به علت اختلال در هورمون های بدن است. زیرا بدن می بایست برای تولید استروژن ، پروژستون و تستسترون از مغز دستور بگیرد و زمانی که رحم دارای کیست است این اجازه را به مغز نمی دهد. در نتیجه سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و هورمون تستسترون  خودنمایی می کند.  این اختلالات سبب ایجاد مو های زائد در صورت و بدن ، به وجود آمدن جوش هایی در بدن به خصوص در قسمت چانه و گردن و اختلالات در پریودی می شوند. همچنین افراد اگر دارای پوستی چرب هستند اگر دارای کیست تخمدان هم باشند تعداد جوش ها هنگام پریودی در این افراد بسیار زیاد خواهد بود.

جوش صورت

روش های درمان جوش های ناشی از تخمدان پلی کیستیک چیست؟

  • در ابتدا کیست های رحمی خود را کاملا درمان کنید.
  • در صورت داشتن اضافه وزن زیر نظر متخصص و با ورزش خود را به وزن مطلوب برسانید.
  • روزانه پوست خود را از آلودگی ها پاک کرده و از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • از غذاهایی که سبب تحریک در ایجاد این نوع جوش ها می شوند به شدت خودداری کرده و اگر قرار است تحت درمان دارویی باشید حتما زیر نظر متخصص این کار را انجام دهید.
  • در صورتی که از دخانیات استفاده می کنید سعی‌ کنید آن را ترک کرده و یا به حداقل برسانید.

آیا پس از مصرف قرص اورژانسی افزایش جوش پریودی طبیعی است؟

به طور کلی می توان گفت قرص های اورژانسی سبب ایجاد جوش نمی شوند و در مواردی به علت تلاقی هورمون پس از مصرف این قرص ها جوش هایی روی پوست ایجاد می شود که با گذشت زمان کوتاهی خودشان رفع می شوند.

تا چه سنی جوش های پریودی ایجاد خواهند شد؟

شروع این جوش ها با رسیدن به سن بلوغ و شروع خونریزی در دختران است و در برخی دختر ها این جوش ها حتی پس از قطع شدن خونریزی هم ادامه خواهد  داشت. تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهیانه در خانم ها تا سن چهل تا پنجاه سالگی ادامه دارد و این تغییرات در پوست صورت در دوره های مختلف خود را نشان خواهد داد. این جوش ها در زمان بارداری بسیار زیاد خواهند بود و با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی تعداد این جوش ها بسیار کم می شود ولی این به این معنا نیست که پس از دوران یائسگی این  جوش ها به طور کلی قطع شوند و ممکن است پس از دوره ی یائسگی هم به علت کم و زیاد شدن هورمون ها در بدن این نوع جوش ها به مشاهده شوند اما نه به شدتی که در دوران پریودی وجود داشتند.

آیا به کمک روش های خانگی ممکن است جوش های دوران پریودی درمان شوند؟

بله. البته این درمان برای افرادی است که جوش های کمی دارند و این جوش ‌ها پس از پایان دوران پریودی خود به خود برطرف می شوند. اما برای برطرف کردن جوش های سر سیاه و سخت می بایست تحت نظر پزشک درمان شوند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب