farsi beauty

کاربردی ترین روش های خانگی برای کاهش درد بدن بعد از ورزش را بدانید!

درد بعد ورزش

افراد پس از انجام حرکات ورزشی دچار بدن درد و کوفتگی پس از ورزش می شوند. نکته ای که وجود دارد این است که گاهاً این بدن درد حتی تا جلسه ی بعدی ورزش حل نمی شود. و یا فرد برای وجود این بدن درد، از فعالیت های دیگر دور می ماند. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید، تا روش بهبود بدن درد پس از ورزش را با شما به اشتراک بگذاریم.

علت کوفتگی و درد بدن بعد از ورزش چیست؟

باید توجه داشته باشید که این درد فقط پس از انجام ورزش پیش نمی آید و فرد ممکن است با انجام کار سخت نیز به بدن درد دچار شود. در گذشته برخی اشخاص فکر می کردند این بدن درد به علت جمع شدن اسید لاکتیک در بافت عضلانی می باشد و این مساله زیان آور می باشد. و به همین علت سعی می کردند به صورتی ورزش کنند که این بدن درد را تجربه نکنند. اما این روز ها معتقدند در صورتی که بدن درد بعد از ورزش به علت جمع شدن اسید لاکتیک باشد، می بایست این درد مدت کمی بعد از ورزش رفع شود.

اما به نظر می رسد به احتمال زیاد این کوفتگی و درد برای فشاری باشد که به ماهیچه ها و تاندون ها وارد شده و باعث التهاب ماهیچه ها و در نتیجه سبب درد، کوفتگی و احساس کشش در ماهیچه ها می شود.

کششی که از آن صحبت می کنیم به علت کوتاهی عضلات بوده و برای همین موضوع می باشد که شخص زمانی که حرکات کششی انجام می دهد با درد رو به رو می شود.

درد بعد ورزش

چگونه بدن درد پس از ورزش را درمان کنیم؟

این نکته، بسیار مهم است که چطور می توان پس از انجام ورزش این بدن درد را رفع کرد. زیرا وجود بدن درد اگر به میزان زیادی باشد می تواند مانع از انجام فعالیت های روزانه شود. بنابر این به روش هایی که در ادامه ارائه می دهیم توجه کنید:

گرم کردن بدن را فراموش نکنید:

لازم است حتما پیش از انجام ورزش با حرکاتی که ضربان قلب را زیاد کرده و میزان انرژی را افزایش می دهد بدنتان را گرم کنید. پس از انجام ورزش نیز، نیاز است بدنتان را سرد کنید. سرد کردن بدن انجام برخی حرکات است که با آن بدن از راه کم کردن حرارت بدن و جلوگیری از صدمه دیدن ورزشکار، به حالت اولیه بر میگردد. دوش آب گرم بعد از ورزش نیز می تواند به میزان زیادی کمک کننده باشد.

هیدراته کنید:

نباید بدن شما کم آب باشد. نوشیدن آب زیاد می تواند در این مورد به شما کمک کند. بدن فرد برای شستن عضلات صدمه دیده به آب نیاز دارد. لازم است شما برای هر پانزده تا سی دقیقه ورزش هشت اونس آب میل کنید.

از میوه ها و مرکبات استفاده کنید:

شما برای کم کردن درد ناشی از ورزش می توانید به سراغ مصرف میوه هایی بروید که دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشند. ویتامین C می تواند به کم کردن درد عضلات کمک کرده و گزینه ای مناسب برای کاهش درد بعد از ورزش باشد.

بدنتان را همراه با روغن ماساژ دهید:

ماساژ عضلات در کاهش درد بدن پس از ورزش موثر می باشد. برای این کار می توان از روغن هایی مانند روغن آرانیکا یا روغن هایی که خواص آرام بخش و ضد التهابی دارند استفاده کرد. ماساژ بدن به همراه این روغن ها می تواند روشی مفید برای تسکین درد بدن، بعد از ورزش باشد.

حرکات کششی انجام دهید:

یکی از علت هایی که حرکت عضله ها بعد از انجام ورزش محدود می شود که سبب ایجاد درد نیز می شود، کوتاه شدن عضله می باشد. در این مواقع بهتر است بعد از انجام بدنسازی به مدت پانزده تا سی دقیقه حرکت های کششی انجام دهید. این کار باعث آرامش در ماهیچه ها می شود.

درد بعد ورزش

پروتئین مصرف کنید:

همانطور که پیش تر عرض کردیم، می توان یکی از علت های مهم درد عضلات را بعد از ورزش، صدمه به عضله دانست. درواقع شما زمانی دچار کوفتگی می شوید، که در عضلات پارگی های ریزی به وجود آمده اند. در این مواقع مصرف پروتئین بعد از انجام ورزش و تا یک روز بعد از انجام آن، باعث می شود بدن بتواند ساده تر صدمه و التهاب عضله را جبران کند. شما می توانید از منابع پروتئین مثل تخم مرغ، شیر، گوشت، مرغ، ماهی، پودر های پروتئین طبیعی و موارد دیگر استفاده کنید.

از مواد غذایی ضد التهاب استفاده کنید:

کوفتگی و دردی که بعد از انجام ورزش به وجود می آید ناشی از التهاب عضلانی است و شما می توانید از مواد غذایی ضد التهاب برای حل این مشکل استفاده کنید.

از این مواد غذایی می توان به زردچوبه و سرکه سیب اشاره کرد که با خاصیت ضد التهابی که دارند می توانند کمک کننده باشند .

روش استفاده از سرکه ی سیب به این صورت است که دو فنجان از آن را داخل وان آب ریخته و بدنتان را داخل وان قرار داده و بیست دقیقه داخل آن بمانید.

روش دیگر اینکه، می توانید دو قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کرده و بنوشید.

از زردچوبه نیز می توانید در پخت و تهیه ی مواد غذایی استفاده کنید.

نکته ی دیگر راجع به زردچوبه این است که شما می توانید بعد از آسیب دیدگی عضلات یا مفصل مثل زانو و کبودی بدنتان از آن استفاده کنید.

ترکیب مقداری زردچوبه، یک عدد تخم مرغ و نمک و فلفل و قرار دادن آن بر روی پارچه یا باند کشی و بستن آن روی محل آسیب دیده می تواند کمک کننده باشد. این روش یکی از روش های موثر برای درمان آسیب می باشد.

کافئین مصرف کنید:

افراد زیادی بعد از انجام ورزش قهوه می نوشند. این کار نه تنها سبب کم شدن درد بعد از ورزش می شود. بلکه می تواند به چربی سوزی فرد کمک کند.

در صورتی که بعد از ورزش، با گرفتگی شکم روبه رو شدید برای بهبود آن کافی است نهایتا دو فنجان قهوه بنوشید. تا به کاهش دردتان کمک کند.

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که اگر می خواهید چربی سوزی را افزایش دهید، لازم است پیش از انجام حرکات بدنسازی و درحال انجام آن، قهوه بنوشید.

درد بعد ورزش

مصرف مسکن ها:

این روش اولین روشی است که اکثر افراد به سراغ آن می روند.

افراد بعد از انجام ورزش و با روبه رو شدن با استخوان درد و افزایش آن از مسکن ها استفاده می کنند. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم تا حد ممکن به سراغ مسکن ها نروید. زیرا آن ها مانند داروهای دیگر می توانند به بدن به ویژه کبد صدمه بزنند.

بهترین قرصی که شما در این مواقع می توانید به سراغ آن بروید، مولتی ویتامین ها می باشد. احتمال دارد با عرق کردن میزان الکترولیت خون به هم خورده باشد، بنابر این استفاده از مولتی ویتامین ها برای از بین بردن گرفتگی عضله ها بعد از ورزش بسیار موثر است.

البته نکته ی مهمی که در این باره وجود دارد، این است که شما می توانید به جای استفاده از قرص، از منابع طبیعی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم:

اختلاف نظر های زیادی میان استفاده از کمپرس سرد و گرم وجود دارد. اما نکته ای که شما می بایست به آن توجه کنید این است که کدام یک از این روش ها بیشتر سبب آرامشتان می شود. زیرا اثر این راه ها همیشگی نیست اما درمواقعی که فرد با درد زیادی رو به است، تاثیرات موقتی نیز می تواند موثر باشد.

لازم است بعد از احساس درد بعد از ورزش هر بیست دقیقه به سراغ استفاده از کمپرس سرد بروید. کمپرس سرد می تواند باعث کم شدن تورم شده و همین مساله سبب کاهش درد بدنتان خواهد شد.

گرما نیز می تواند در این باره کمک کننده باشد.

شما می توانید حمام با آب گرم را امتحان کنید.

آب گرم توانایی این را دارد که گردش خون را در نواحی صدمه دیده افزایش داده و باعث پاک شدن برخی مواد سمی از بافت عضلانی و افزایش سرعت بهبود گرفتگی بدن شود.

از محصولات موضعی خنک کننده کمک بگیرید:

استفاده از خنک کننده های موضعی روشی عالی برای کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات می باشد.

در تولید این محصولات از موادی مانند منتول (menthol) و کافور (camphor) استفاده می شود. که تاثیرات خنک کنندگی داشته و با خنک کردن ناحیه ای که دچار گرفتگی شده از تورم و التهاب کم کرده و همچنین می توانند سبب کاهش درد شوند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب