farsi beauty

آشنایی با خواص شگفت انگیز روغن پونه ی کوهی و روش ساخت و موارد مصرف آن

پونه ی کوهی

پونه ی کوهی نوعی گیاه پر خواص می باشد که در کوه ها و ارتفاعات رشد می کند. و به همین علت به پونه ی کوهی معروف است. نام علمی این گیاه اورگانوم ولگار ( origanum vulgare) بوده و یکی از گیاهان پر فایده برای سلامتی است. پونه کوهی بومی منطقه ی مدیترانه و جنوب غربی اوراسیا است. این گیاه پر خواص سال های بسیاری است که به عنوان درمان مورد استفاده قرار می گیرد. روغن این گیاه خواص بسیار زیادی از جمله خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد آلرژیک، تاثیر گذار بر گوارش، افزایش اسپرم و... دارد. که ما در فارسی بیوتی قصد داریم شما را با خواص بی نظیر این روغن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه پونه کوهی

پونه ی کوهی جزوی از خانواده ی نعنا بوده و شبیه به نعنا است. و خیلی از خواص درمانی آن ها و اجزای آلی آن ها نیز شبیه به هم هستند. برگ پونه کوهی بیش از باقی قسمت های گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نکات جالب راجب این گیاه این است که پس از خشک شدن طعم و عطرش افزایش پیدا می کند. که این مساله برای گیاهان دارویی کمی غیر عادی محسوب می شود. این گیاه پر فایده دارای خواص ضد عفونی و ضد باکتری است و این فایده ی بی نظیرش برای بار نخست در یونان باستان کشف شد. آن ها برای بهبود عفونت های باکتریایی از گیاه پونه بر روی زخم و پوست می گذاشتند. همچنین از پونه کوهی برای مراقبت از غذا در مقابل باکتری استفاده می شد.

آشنایی با روغن پونه کوهی

روغن پونه ی کوهی از راه تقطیر بخار برگ تازه ی آن استخراج می شود. اجزای اصلی که آن را تشکیل می دهند شامل، کارواکرول، تیمول، کیمن، کاریوفیلن، پینن، بیسابولن، لینالول، بورنئول، گرانیل استات، لینال استات و ترپینن می باشند. از روغن پونه ی کوهی در راه های مختلفی مثل آروماتراپی استفاده می شود. که در دهه های پیش استفاده می شد.

این روغن را می توان به شکلی موضعی استفاده کرد و یا به عنوان روغن حامل مثل روغن نارگیل برای تقویت سلامت پوست به کار برد.

پونه کوهی origanum vulgare

۱۷ خواص روغن پونه کوهی

۱) مانعی برای عفونت های ویروسی :

یکی از فایده های بی نظیر روغن پونه کوهی حفاظت از بدن در مقابل عفونت های ویروسی است. این روغن سبب می شود بدن ایمنی خود را در برابر اوریون، سرخک، سرما، صدف و باقی بیماری هایی که از طریق ویروس می باشند. بالا برده و تقویت کند. تقویت سیستم ایمنی باعث می شود بدن در مقابل عفونت های ویروسی مرگ آور و یا حتی اختلالات خود ایمنی، حفاظت شود. همچنین این روغن سبب می شود تولید و کارکرد، اساسی ترین گزینه ی دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید، تحریک شود.

۲) خاصیت ضد التهابی :

روغن پونه ی کوهی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند انواع گوناگون التهاب داخلی و یا خارجی که به دلیل های متفاوتی به وجود می آیند را تسکین دهد. اگر پوستتان تحریک شده و یا قرمز شده است کافی است از روغن پونه کوهی به شکل موضعی استفاده کنید تا این مساله کاهش یپدا کند. همچنین این روغن فوق العاده توانایی بسیاری در کاهش درد آرتروز و آسیب ها دارد.

۳) حفاظت از بدن در برابر عفونت :

استفاده از روغن پونه کوهی یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از عفونت باکتریایی می باشد. این روغن به شکلی قوی از بدن در برابر بیماری های باکتری از جمله عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های روده بزرگ، تیفوئید، زخم ها، وبا، عفونت های پوستی و مسمومیت های غذایی محافظت می کند. پونه کوهی با تاثیر های ضد باکتریایی که می گذارد اثرات زیادی بر روی سلامت دارد. و باعث می شود افراد از تاثیرات نا مطلوب بیماری ها اذیت نشوند.

پونه کوهی origanum vulgare

۴) بهبود بیماری های تنفسی :

اگر به دنبال روشی برای بهبود عارضه های تنفسی هستید روغن پونه کوهی بهترین گزینه است. روغن پونه ی کوهی مانع از بروز نشانه های بیماری تنفسی شده و آن را بهبود می دهد.

پونه ی کوهی توانایی این را دارد همچون یک خلط آور عمل کرده و سبب کم شدن و یا رفع ناراحتی های مربوط به مخاط و ریه در دستگاه های تنفسی و‌سینوس ها شود. همچنین روغن پونه ی کوهی نوعی رطوبت دهنده برای گلوهای التهابی و ریه ها می باشد که در بیشتر مواقع می تواند سبب پیدایش سرفه شود.

۵) ضد آلرژی :

آلرژی زمانی اتفاق میفتد که بدن بیش از اندازه نسبت به محرک های خارجی واکنش نشان دهد. روغن پونه کوهی دارای خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی است. این روغن نشانه های آلرژی را تسکین داده و توانایی دارد حساسیت بیش از اندازه را آرام کند. همان طور که بیش از این گفتیم روغن پونه کوهی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند میزان آلرژی را کاهش دهد که این مساله برای واکنش های مهم و جدی مثل شوک های آنافیلاکتیک یا ورم در گلو الزامی است.

۶) خواص ضد قارچی :

بیماری های ما بر اثر چهار عامل مهم ایجاد می شوند. این چهار عامل شامل ویروس ها، پروتوایزها، باکتری ها و قارچ ها می باشند. قارچ ها می تواند سبب ایجاد بیماری های داخلی و خارجی ترسناک و کشنده ای باشند. قارچ ها توانایی ایجاد عفونت هایی دردآور و کشنده در گوش، بینی و گلو دارند که در صورت درمان نشدن سریع، می تواند به مغر رسیده و سبب مرگ شود. نکته ی مهم دیگر این است که دلیل بسیاری از عفونت های پوستی هم قارچ ها می باشند. استفاده ی مداوم و منظم از روغن پونه کوهی چه از داخل و چه خارج می تواند محافظی مناسب در برابر این عفونت ها باشد.

پونه کوهی origanum vulgare

۷) جلوگیری از بروز سرطان :

این خاصیت یکی از مهم ترین و اساسی ترین خواص روغن پونه کوهی می باشد. زیرا از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد حفاظت می کند. این روغن بی نظیر علاوه بر خنثی کردن تاثیر رادیکال های آزاد آسیب های وارد شده ی گذشته را نیز بهبود می بخشد. این مساله روند پیری را کم کرده و از بدن در مقابل شماری از سرطان ها، انحطاط عضله ها به خاطر پیری، دژنراسیون ماکولا، چین و چروک، از دست دادن شنوایی و بینایی، اختلالات عصبی، و بیشتر بیماری هایی که با پیری زودرس ارتباط دارند و تاثیرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

۸) کمک به کنترل فشار خون :

استفاده از پونه کوهی یکی از بهترین راه ها برای کنترل فشار خون است. پونه کوهی می تواند با باقی خوراکی ها ترکیب شده و به شما در این باره کمک می کند. بنابر این اضافه کردن آن به رژیم غذایی کار ساده و پرفایده ای است. همچنین پونه کوهی توانایی فوق العاده ای در مقابله و مبارزه با تمامی اثرات منفی سدیمی که به بدن وارد می شود دارد.

۹) تقویت سلامت کبد :

وجود مقدار زیادی مواد سمی در بدن بسیار مضر است. زیرا در برابر تمامی مواد مضر کبد می بایست به سختی تلاش کند تا این مواد سمی را از بین ببرد. برای حل این مساله شما کافی است روغن و یا گیاه پونه کوهی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید‌‌. زیرا پونه کوهی می تواند به کبد در رفع و مبارزه با مواد مضر کمک کند. و در نتیجه ی این اتفاق کمی از فشاری که بر روی کبد می باشد برداشته می شود.

پونه کوهی origanum vulgare

۱۰) بهبود بی خوابی :

همانطور که می دانید پونه عطر و رایحه ی خوبی دارد. این مساله به علت وجود تیمول، نوعی مواد شیمیایی در پونه است. این یکی از جالب ترین خواص پونه ی کوهی است. اگر شما دچار بی خوابی هستید کافی است مقداری پونه ی کوهی به وعده ی شامتان اضافه کنید. تا به راحتی به خواب بروید.

۱۱) بهبود سرماخوردگی :

مواد شیمیایی که در پونه ی کوهی وجود دارند و اتفاقا سبب عطر خوش آن نیز می شوند. این ماده های شیمیایی مواردی مانند تیمول، لیمونن و اوسیمن می باشند. این مواد می توانند سرماخوردگی ناشی از عفونت را نیز بهبود ببخشند. بنابر این یکی از روش های ساده برای درمان سرماخوردگی استفاده از پونه ی کوهی می باشد.

۱۲) کم کردن تاثیرات منفی یائسگی :

لازم است بدانید برخی از تاثیرات منفی یائسگی مثل سرطان سینه مساله ای جدی می باشند. بنابر این افراد لازم است از روشی ساده همچون استفاده از پونه کوهی برای کاهش این تاثیرات استفاده کنند. پونه کوهی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و این مساله سبب می شود پونه ی کوهی بتواند در مبارزه با سلول های سرطانی مفید باشد. برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده اضافه کردن پونه ی کوهی به رژیم غذایی روزانه ی افراد می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.

پونه کوهی origanum vulgare

۱۳) سم زدایی بدن :

وجود مواد مفیدی از جمله مقدار زیادی منگنز،کلسیم، آهن، ویتامین k، فیبر و مقدار زیادی از سایر ترکیبات آلی، در پونه کوهی سبب می شود که استفاده از این گیاه روشی مناسب برای سم زدایی بدن باشد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است پونه کوهی این توانایی را دارد که به بهتر شدن کارکرد کبد کمک کرده و سبب سرعت بخشیدن به از میان بردن سموم شود.

۱۴) درمان قائدگی های نامنظم :

در اثبات قطعی این مساله نیاز به تحقیق بیشتری می باشد. اما با توجه به تجربیات، بسیاری از خانم ها از پونه ی کوهی در کمک به بهبود پریود های نامنظم استفاده کرده اند.

۱۵) بهبود گوارش :

وجود مقداری زیادی فیبر در پونه کوهی سبب می شود. فواید بسیاری برای دستگاه گوارش داشته باشد. فیبر ماده ای اساسی برای یک دستگاه گوارش سلامت می باشد. با کمک این ماده مدفوع شما بیشتر شده و می تواند حرکات لوله گوارش را تحریک کند. همچنین پونه کوهی توانایی این را دارد که ترشح هورمون های گوارشی هضم را افزایش دهد. این گیاه فوق العاده می تواند هضم ماده های مغذی و آنزیم هایی که می توانند در جذب مواد غذایی کمک کنند را افزایش دهد. شما با استفاده از پونه ی کوهی فردی سالم خواهید بود. زیرا این گیاه می تواند کمک کند بیشترین مواد مغذی از طریق خوردن مواد غذایی به بدنتان جذب شده و از همین طریق سلامت شما را تقویت کند.

پونه کوهی origanum vulgare

۱۶) تسکین گرفتگی های عادت ماهیانه :

برخی مواقع خانم ها در زمان قائدگی دچار درد های بسیاری می شوند که به علت گرفتگی های قاعدگی می باشد. این مشکل تنها با استفاده از روغن و یا گیاه پونه ی کوهی و جای دادن آن در رژیم غذایی حل خواهد شد.

۱۷) استفاده به عنوان ضد عفونی کننده :

خیلی از انگل ها از جمله کرم های روده، کرم گرد، شپش، حشراتی که در تخت وجود دارند، کک ها و پشه ها در خارج و داخل بدن زندگی می کنند و از بدن به عنوان منبع غذا و به عنوان حامل و فرستنده ی بیماری های واگیر دار استفاده می کنند.برای از بین بردن کرم های روده کافی است از پونه ی کوهی استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید حشرات موجود در تخت خواب، کک، شپش ها و پشه ها را از بین ببرید. کافی است از پونه کوهی استفاده کنید تا از شرشان به کلی رها شوید.

برخی از خاصیت های دیگر پونه کوهی

با توجه به برخی از مطالعات خاص برای تسکین درد ها کافی است از روغن پونه کوهی استفاده کرد. این روغن مسکنی بسیار قوی می باشد. این روغن همچنین می تواند احتقان را تسکین دهد. با توجه به تجربیات روغن پونه کوهی توانسته تاثیر بسیاری در بهبودی پسوریازیس، آنفولانزا، اگزما و باقی بیماری های عفونی داشته باشد. همچنین استفاده از روغن پونه کوهی روشی مناسب برای درمان عفونت های باکتریایی همچون ژیاردیا، E.coli و مسمومیت غذایی است.

پونه کوهی origanum vulgare

روش ساخت روغن پونه کوهی :

اگر مایلید برای خودتان روغن پونه کوهی تهیه کنید. با ما همراه باشید. اما به این مساله دقت کنید که تهیه کردن این روغن پروسه ی طولانی را لازم دارد. ابتدا مقداری آب داخل کاسه ای بریزید و آن را بجوشانید. سپس برگ های پونه را پاره پاره کرده و آن را همراه با روغنی حامل در شیشه ای مناسب بگذارید. ( روغن حامل، شامل روغن هسته انگور، روغن زیتون و روغن بادام است. ) 

حالا شیشه را در آب گرم بگذارید تا روغن پونه کوهی به دست بیاید. و روغن از برگ های آن گرفته شود. در ادامه شیشه را کنار پنجره ای آفتابی بگذارید.و اجزه دهید دو هفته آن جا بماند. هر چند روز یک بار شیشه را تکان بدهید. پس از گذشت این زمان روغن پونه ی کوهی شما آماده است. می توانید آن را مصرف کنید.

روش مصرف روغن پونه کوهی چطور می باشد؟

می توان از روغن پونه کوهی به عنوان مکمل استفاده کرد. به این صورت که یک دوز ۵۰۰ میلیگرم است. شما همچنین می توانید مقدار کمی از آن را به غذا اضافه کرده و میل کنید. علاوه بر این شما می توانید از روغن پونه کوهی به شکل موضعی استفاده کنید. این روغن را به نسبت یک به یک با روغن زیتون ترکیب کرده و رقیق کنید.

به این نکته ی بسیار مهم دقت کنید که روغن پونه کوهی بسیار قدرتمند است. بنابر این می بایست مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

پونه کوهی origanum vulgare

روغن پونه کوهی در چه مورد هایی سودمند است ؟

این روغن یکی از پر فایده ترین روغن ها برای تقویت سلامت انسان می باشد. به گونه ای که می تواند برای بهبود عفونت های قارچی و انگلی به کار برود.روغن پونه کوهی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و در بهتر شدن هضم کمک کند. اگر شما از افرادی هستید که به دنبال روش هایی برای کاهش وزنتان می باشید استفاده روغن پونه کوهی یکی از روش های مناسب برای رسیدن به این خواسته می باشد. علاوه بر این ها این روغن سبب تعادل هورمون ها، کم شدن علائم قاعدگی و کم شدن شدت واکنش های آلرژیک می شود.

استفاده از روغن پونه کوهی چگونه است ؟

روش های استفاده از روغن پونه کوهی مختلف می باشد. شما می توانید برای تحریک پوست و بهبود زخم ها از روغن پونه ی کوهی به صورت موضعی استفاده کنید. علاوه بر این می توان از این روغن به صورت خوراکی با اضافه کردن به غذاها و یا به شکل زیر زبانی ( چکاندن روغن در زیر زبان) استفاده کرد. همچنین می توان آن را در قرص یا کپسول مصرف کرد.

یکی از نکات جالبی که لازم است شما بدانید این است که برای از بین بردن چین و چروک اطراف دهان و زیر چشم استفاده از روغن پونه کوهی گزینه ی مناسبی است.

پونه کوهی origanum vulgare

به نکاتی که در ادامه بیان می کنیم توجه کنید :

روغن پونه ی کوهی اگر غلیظ بوده و در دوز بالا باشد احتمال دارد باعث تحریک پوست و غشاهای مخاطی شود.

زنان باردار از استفاده از آن خودداری کرده و پیش از بکارگیری آن در رژیم غذایی شان با پزشک خود مشورت کنند. دقت کنید به علت قابلیت روغن پونه کوهی در تنظیم و تحریک هورمون ها، به خصوص هورمون قائدگی، می تواند سبب سقط جنین شود.

پیش از استفاده از این روغن به عنوان مکمل غذایی جدید و مکملی غذایی دیگری حتما با پزشک خود راجب آلرژی ها مشورت کنید. به این نکته هم توجه کنید که اگر شما از افرادی هستید که نسبت به اسطوخودوس، ریحان، مرزنگوش،مریم گلی یا نعنا حساسیت و آلرژی دارید. به طور معمول نسبت به گیاه پونه کوهی و روغن آن نیز حساس خواهید بود.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب