farsi beauty

منفی بافی چیست؟ روش های رهایی از منفی بافی و افکار منفی

رهایی از افکار منفی و منفی بافی

اگر شما دچار منفی بافی هستید و این افکار منفی شما را آزرده و خسته ساخته و افسردگی و ناراحتی زیاد شما را احاطه کرده است، باید بدانید که راهکار هایی برای رها شدن از چنین افکار منفی و آزار دهنده ای وجود دارد.

مسیر زندگی پر از تلاطم و فراز و نشیب است و گاهی اتفاقات غیر قابل پیش بینی برای ما رخ می دهد و یا در شرایطی قرار می گیریم که از حد توان ما فراتر و دشوار تر است و ممکن است سبب نفرت نسبت به زندگی شود. در حجم عظیم مشکلات زندگی که ناگریز به رخ دادن هستند تنها موردی که در اختیار ما قرار دارد افکار ماست. در مسیر زندگی باید بیاموزید که مراقب خود باشید. در مواجهه با مشکلات و گذر از آنها باید بدانید که از ایجاد موانع و سختی های جدید جلوگیری کنید. به خودتان زمان بدهید تا از آنها گذر کنید. در صورتی که افکار منفی و منفی بافی را کاهش ندهید، آسیب های زیادی به شما وارد می شود که شاید قابل رویت نباشند و به مرور خودشان را نشان دهند. در ادامه با سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا با روش های موثر برای کاهش منفی بافی و رهایی از آن آشنا شوید.

 

خود منفی بافی چیست؟

تعریف عامیانه ی منفی بافی و منفی گرایی کمی سخت می باشد ولی همه در اطراف خود افرادی را دیده ایم که پس از تجربه ی شکست تلاشی برای مقابله با شکست نمی کنند و خود را غرق در ناراحتی و اندوه مشکلات می کنند. از این افراد تنها انرژی منفی و سخنان منفی ساطع و دریافت می شود که بسیار آزار دهنده است.

منفی بافی و افکار منفی

مشکلات و اثرات منفی گرایی

افکار منفی می تواند زمینه ساز به وجود آمدن انواع مشکلات روحی و روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس و موارد دیگر می شود. اثرات و مشکلات ناشی از منفی بافی و افکار منفی به شرح زیر می باشد:

  • فرد تمایل دارد منزوی شود و در نتیجه افسرده می شود.
  • ایجاد حس ترس و نگرانی مزمن
  • از بین رفتن آرامش از زندگی
  • ناتوانی در رویارویی با حقیقت های زندگی
  • کمبود اعتماد به نفس و افزایش احتمال شکست

 

خطرات ناشی از منفی بافی

هنگامی که تمامی فکرتان را افکار منفی شکل داده است، اثرات مخربی به دنبال دارد که می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این افکار سبب افزایش استرس و اضطراب و کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می شود. از جمله دیگر مشکلات ناشی از افکار منفی و منفی بافی کاهش انگیزه، ایجاد احساس بلاتکلیفی و افسردگی در شخص می شود و به همین دلیل شخص باید این مشکل را رفع و حل کند.

منفی بافی و افکار منفی نوعی محدودیت فکریست که شما برای خود آن را به وجود می آورید. در هنگام منفی بافی شما مدام به خود می گویید که نمی توانید از پس برخی کار ها بر بیایید و پس از مدتی این فکر تبدیل به باورهای شما می شود.

 

بهترین راهکار ها برای رهایی از منفی بافی و منفی گرایی

افکار منفی با کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس شما می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. در برابر این افکار منفی راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید این افکار را بپذیرید، آنها را نادیده بگیرید یا به صورت منطقی با این افکار روبرو شوید و آنها را از بین ببرید. هنگامی که این افکار منفی تمامی تفکرات شخص را به خود اختصاص می دهد، اگر او به این افکار دامن بزند یا به اصطلاح روانشناسی در حال انجام نشخوار فکری باشد سبب بیماری هایی همچون افسردگی مزمن می شود و زندگی شخص را دچار اختلال می کند.

 

درمان افکار نادرست برای کاهش منفی بافی

بر اساس تلاش های بی‌شمار علم روانشناسی در جهت بهبود کیفیت زندگی اشخاص و همچنین تحقیقات و پژوهش‌‌های علمی انجام شده روش های علمی و مفیدی برای کاهش افکار منفی و منفی بافی به وجود آمده است. یکی از متداول ترین روش ها برای رهایی از این افکار منفی جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی و استفاده از روش توقف تفکر یا Thought stopping می باشد که از بهترین روش های برای کاهش تفکرات منفی و منفی بافی است.

 

تنفس عمیق و کاهش افکار منفی

بیش از فکر کردن به یه موضوع و مسئله سبب خود سرکوبی می شود که در نهایت سبب شکست و ترس زیاد می شود که جلوی شما را برای انجام هر حرکتی می گیرد. در این لحظات که غرق در افکار هستید بهترین کار کشیدن یک نفس عمیق است. نفس عمیق سبب کاهش ضربان قلب و در نتیجه کاهش تنش، استرس و اضطراب ناشی از آن می شود و افکار منفی کمرنگ می شود. بنابراین هنگامی که افکار منفی تمامی احساسات منفی را به سمت شما می کشاند مکث کنید و چندین نفس عمیق بکشید تا آرامش را به خود باز گردانید.

 

انتقاد پذیر باشید

وقتی خودتان را غرق در افکار منفی می یابید، خودتان تلاش کنید و دست خود را بگیرید و از غرق شدن در این افکار نجات دهید. با خود صحبت کنید و سعی کنید حرف هایی که گاهی به یک دوست وقتی او در چنین موقعیتی است، می زنید به یاد بیاورید و با خود مرور کنید. با این کار و انتقاد نسبت به این افکار منفی می توانید حس بهتری به خودتان بدهید.

به خاطر داشته باشید احساسات و افکار شما همیشه واقعی نیستند. این حقیقت در مورد افکار منفی که در مورد خودتان یا مسائل دیگر دارید نیز صدق می کند.

 

خواب کافی می تواند افکار منفی را دور سازد

داشتن خواب کافی و با کیفیت سبب می شود احساس و عواطف مدیریت شوند و هوش هیجانی افزایش یابد. خوابیدن و استراحت کردن موجب کاهش استرس می شود و سبب می شود پس از بیداری احساس بهتری داشته باشید و هوشیارانه تر تصمیم گیری خواهید کرد. خواب کافی به شما قدرت خودکنترلی اعطا می کند و شما خلاق تر، شاداب تر، مثبت تر، با توجه و حافظه ای قوی به امور می پردازید و کاهش افکار منفی را به خوبی احساس می کنید.

 

برخورد آگاهانه کلیدی برای رهایی از افکار منفی

تاکیید و پذیرش افکار منفی در هنگام آغاز این افکار یک گام مهم در رهایی از آنها می باشد. نیازی نیست همیشه این افکار نادیده گرفته شوند و شما قبل از مقابله در برابر آنها باید آنها را بپذیرید. البته این کار آسان نیست، همانطور که اعتراف به ترس و شک در مورد خودتان یا اعتراف به شکست آسان نیست. اما چنین کاری و در حقیقت برخوردی آگاهانه با این افکار منفی می باشد و می تواند از عمیق شدن آنها و معنادار شدنشان جلوگیری کند.

 

توقف کمالگرایی سبب توقف افکار منفی می شود

کمالگرایی در هنگامی که تازه شکست را تجربه کرده اید و می خواهید پس از آن کار جدیدی را آغاز کنید سبب هجوم افکار منفی و کاهش انرژی شما برای رسیدن به اهدافتان می شود. در زمان پس از شکست که هنوز به خود شک دارید باید قبول کنید که ممکن است این شکست برای هر کسی رخ بدهد و با داشتن انتظارات بالا تنها از ادامه دادن مسیر متوقف می شوید. اشتباه، شکست و کمبود ها در زندگی هر انسانی وجود دارد و در صورتی که شما این حقیقت را بپذیرید و با آن کنار بیایید با اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری به حرکت ادامه می دهید. در صورت هر اتفاقی آن را بپذیرید و افکار منفی را رها کنید تا بتوانید به راحتی به مسیر خود ادامه دهید.

کمال گرایی

منفی بافی را ریشه یابی کنید تا مانع افکار منفی شوید

از خودتان بپرسید که ریشه چنین افکار منفی که به سراغ شما می آیند از کجا نشأت می گیرد. ریشه منفی بافی و افکار منفی می تواند به دلیل شکست، ترس،کمبود اعتماد به نفس، شک داشتن به توانایی هایتان و افسردگی باشد. اجازه ندهید این افکار در ذهنتان زندانی شوند و با بیرون راندن آنها ریشه اصلی آنها را بیابید. تمامی این افکار در ذهن شما به وجود می آیند و در ذهن می توانند زندگی جاودانه داشته باشند. با بیرون راندن آنها و فهمیدن ریشه و علت افکار منفی می توانید آنها را از بین ببرید و سبب آرام شدن ذهن خود شوید.

 

با کمک اطرافیان می توانید افکار منفی را کاهش دهید

گاهی منشأ افکار منفی شما حضور افراد سمی در اطرافتان می باشد. در چنین شرایطی کمک یک شخص یا یک دوست می تواند کمک حال شما باشد. با کمک دیگران در ابتدا می توانید واکنش ها و رفتار های خودتان در برابر چنین افرادی که سبب افکار منفی می شوند را بررسی کنید. در نهایت نقطه ضعف هایتان با کمک یک شخص دیگر شناسایی می شود و شما می توانید به خوبی آنها را رفع کنید. افراد سمی در اطراف ما هستند و ما تنها با حفظ آرامش، کاهش استرس و اضطراب و کنترل انرژی منفی می توانیم در برابر افکار منفی و مشکلات مقاومت کنیم.

 

انتخاب آگاهانه افکار منفی را خاموش می کند

انتخاب آگاهانه و مواجه شدن با افکار منفی بسیار سخت است. افکار منفی همیشه در گوشمان زمزمه می شوند و منتظر فرصت هستند تا بتوانند به صورت کامل خود را نمایان کنند. یک حرکت متداول در ذهنتان بسازید و تردیدی نداشته باشید. به سمت افکار مثبت حرکت کنید و در صورتی که احساس ناتوانی کردید نفس عمیق بکشید و تجدید قوا کنید. همواره پیشرفت های گذشته که تجربه کرده اید را به خاطر بیاورید تا قوی تر از همیشه بمانید.

 

مثبت اندیشی را به جای افکار منفی جایگزین کنید

یک لیست از اموری که به شما احساس مثبتی می دهند تهیه کنید. می توانید در این لیست یک کتاب، یک موسیقی یا یک فیلم آموزشی از فردی که به شما انگیزه و دانش کافی می دهد انتخاب کنید تا حس بهتری داشته باشید. شاید نیاز داشته باشید با کسی صحبت کنید تا احساسات خوب در شما جریان پیدا کند. هر آنچه که به نظر شما می تواند انرژی مثبت را در شما ایجاد کند تجربه کنید تا از شر افکار منفی رها شوید. افکار شما تحت کنترل شما هستند اما باید یاد بگیرید برای تغییر آنها و مثبت کردنشان چه اقداماتی باید انجام دهید.

منفی بافی و افکار منفی

مهربانی با خودتان راهی برای از بین بردن افکار منفی

گاهی با افرادی برخورد می کنید که به دلیل داشتن افکار منفی و اثرات آن افکار بر شما، به خودتان احساس بدی پیدا می کنید و منفی بافی در مورد خودتان را شروع می کنید. در این زمان ممکن است از این احساسات شرمنده شوید و خود را مقصر بدانید در حالی که مقصر شخصی است که این افکار را در شما تولید کرده و شما باید با شناخت چنین وضعیتی و ریشه ی افکار منفی با خود مهربان باشید و دست از سرزنش کردن خود بردارید. بی تقصیر بودن خود را باور کنید و با خود مهربان باشید.

 

داشتن برنامه ای منظم و مرتب می تواند قاتل افکار منفی است

با داشتن یک برنامه ی روزانه ی دقیق و مرتب می توانید به تمامی کار هایتان در روز برسید، در زمان و انرژی صرفه جویی کنید و افکار منفی را کاهش دهید. اگر بر طبق یک روتین روزانه در ساعتی معین بیدار شوید، ورزش کنید، صبحانه میل کنید و به سرکار بروید دیگر زمانی برای وجود و حضور افکار منفی باقی نمی ماند. در صورتی که به خود و توانایی هایتان شک دارید و نمی توانید به ترس خود غلبه کنید بهترین کار داشتن یک برنامه مرتب و دقیق است تا بتوانید به تدریج از زیر سایه ی افکار منفی خارج شوید.

منفی بافی و افکار منفی

تغییر زاویه دید تا رسیدن به تغییر افکار منفی

گاهی ممکن است حتی سال‌ها در مورد یک موضوع افکار منفی داشته باشید و با فکر کردن راجب آن مسئله بسیار ناراحت شوید، اما پس از سال‌ها تصمیم به تغییر دیدتان گرفته باشید و دیدتان را نسبت به آن موضوع مثبت کرده باشید. مسائل گذشته که در آن زمان بسیار عجیب و دشوار به نظر می رسیدند ولی وقتی در این لحظه به آنها فکر می کنید و می بینید آنچنان دشوار نبوده اند سبب می شود شما منفی بافی را در درون خود کاهش دهید.

هنگامی که غرق در افکار منفی هستید آنها را بلند به زبان بیاورید زیرا گفتن آنها می تواند کمک کند تا کمرنگ تر شوند.

در مواجه با افکار منفی می توانید آنها را با یک دوست به اشتراک بگذارید. شاید سبب خنده ی دوست شما شود. زیرا گاهی افکار منفی که در سر داریم آنقدر مسخره و خنده دار هستند که تنها با بیان کردنشان این موضوع نمایان می شود. حتی اگر بعضی از آنها خنده دار و بی معنی نباشد، شما می توانید با حمایت فردی دیگر از این احساس و افکار منفی گذر کنید. اگر برایتان سخت است با کسی حرف بزنید. این افکار منفی را زیر لب بگویید یا آنها را بنویسید تا پی به غیر منطقی بودن آنها ببرید. این روش ها شما را از غرق شدن در افکار منفی و منفی بافی نجات می دهد.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب