farsi beauty

طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه خانگی به روش سنتی

نان شیرمال

مگر می شود ایرانی باشید و طعم فوق العاده ی نان شیرمال را نچشیده باشید. این نان فوق العاده یکی از محبوب ترین نان های سنتی ایرانی است که برای صبحانه و عصرانه استفاده می شود. برای مشاهده ی آموزش پخت نان شیرمال در بخش آموزش آشپزی سایت فارسی بیوتی با ما همراه باشید.

مواد لازم نان شیرمال :

آرد نانوایی

۲۰۰ گرم

شیر

نصف پیمانه

آب

نصف پیمانه

شکر

۱۲۰ گرم

پودر مخمر فوری

۱/۵ قاشق سوپخوری

تخم مرغ

۱ عدد

روغن مایع

سه چهارم پیمانه

نمک

نصف قاشق چایخوری

دستور پخت نان شیرمال

در مرحله ی اول فر را روشن کرده و زمان می دهیم تا خمیر مایه به عمل بیاید :

در ابتدای کار فر را با دمای ۱۸۰ درجه ی سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود سپس کاسه ای فلزی را تا نیمه پر از آب کرده و داخل فر می گذاریم. حالا کاسه ای مناسب انتخاب کرده و خمیر مایه، یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم را داخل کاسه ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم در ادامه درب خمیر مایه را می گذاریم و به مدت سه تا پنج دقیقه زمان می دهیم تا خمیر مایه به عمل آمده و حباب بزند.

در مرحله ی دوم خمیر را تهیه می کنیم :

در مرحله ی دوم کاسه ای بزرگ انتخاب کرده و تخم مرغ، شکر، شیر ولرم و نمک را داخل کاسه ریخته و به خوبی هم می زنیم. سپس نیمی از آرد را همراه با خمیر مایه به موادمان اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. حالا روغن را اضافه کرده و باقی مانده ی آرد را آرام آرام داخل کاسه می ریزیم تا خمیر جمع شده و حالتی منسجم به خود بگیرد. سپس روی سطحی صاف مقداری آرد پاشیده و خمیر را  در آنجا به مدت ده دقیقه ورز می دهیم. اگر حس کردیم خمیر کمی سفت شده است کافی است مقداری شیر ولرم به خمیر اضافه کنیم تا خشکی آن بر طرف شود.

در مرحله ی سوم به خمیر استراحت داده و از آن چونه می گیریم :

در این مرحله ظرفی مناسب و‌ بزرگ انتخاب می کنیم و آن را به کمک روغن چرب می کنیم.  حالا خمیر را داخل ظرف قرار می دهیم و درب آن را می گذاریم  تا حجمش دو برابر شود. به این نکته توجه کنید که می بایست خمیر را در جایی گرم قرار دهیم تا به عمل بیاید. پس از یک ساعت که خمیر دو برابر شد آن را به کمک دست کمی ورز می دهیم تا هوای بین خمیر خارج شود و خمیر را به چونه های صد گرمی تقسیم می کنیم. می توانیم  چونه ها را به کمک وردنه کمی صاف کنیم یا به شکل لوله ای در آورده یا ببافیم. ( کاملا سلیقه ای است )

در مرحله ی چهارم خمیر را داخل فر چیده رومال می زنیم  و می پزیم :

در این مرحله ابتدا رومال را تهیه می کنیم برای این کار کاسه ای مناسب انتخاب کرده و یک عدد زرده ی تخم مرغ را همراه با دو قاشق غذاخوری شیر داخل کاسه ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم. برای براق شدن شیرمال ها خوب است که یک قاشق غذاخوری روغن هم اضافه کنیم. حالا پس از آنکه مواد رومالمان آماده شد خمیر ها را داخل سینی فر چیده رومال زده و کنجد می پاشیم. سپس سینی را در فر که از قبل گرم شده است قرار داده و اجازه می دهیم نان ها به مدت بیست دقیقه داخل فر بمانند تا به خوبی پخته شوند. اگر پس از گذشت بیست دقیقه نان ها طلایی نشده بودند چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی شوند. سپس آن را از سینی فر خارج کرده و سرو می کنیم. نان شیرمال ما آماده است.

منبع تصویر zohrehso

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب