farsi beauty

بهترین خواص ماش برای سلامتی و کاربرد های آن که نمی دانستید!!!

ماش

در مورد ماش بدانید

ماش در راسته باقلاسانان قرار دارد و گیاه بومی کشور هند می باشد، این گیاه در کشور ما ایران نیز کشت می شود و پس از برداشت گندم و جو ماش را در فصل پاییز می کارند.

به ماش دانه سبز هم می گویند که در حدود 4 هزار سال پیش در جنوب هند این گیاه را به نام دانه سبز می شناختند.

در کشور چین نیز به این گیاه سویای سبز می گویند و در کشور آمریکا نیز مصرف ماش رواج دارد.

ماش

کاربرد گیاه ماش

از دانه پخته شده ماش می توان در انواع سالاد ها استفاده کرد و یا آن را به طور آبپز میل کرد، آن را نیز سرخ کرده و میل می کنند، در کشور فیلیپین سوپ معروفی از ماش تهیه می کنند که در آن میگو نیز می ریزند و طرفداران بسیار زیادی دارد.

در کشورهای برمه، چین، سریلانکا، ژاپن، کره، تایلند، هند، ویتنام، اندونزی، پاکستان، بنگلادش و نقاط جنوب شرقی آسیا از دانه ماش در خورشت ها نیز استفاده می کنند و برخی ها از آن در ژله استفاده می کنند.

ماش

شرایط نگهداری گیاه و دانه ماش

ماش را باید دور از نور خورشید در مکانی تاریک و خنک نگهداری کرد، اگر تمامی این موارد را رعایت کنید دانه های ماش را تا 6 ماه می توانید سالم نگه دارید و در تهیه انواع غذاها از آن استفاده کنید.

ماش

ارزش غذایی ماش

ماش دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد، 65 درصد ماش را کربوهیدرات تشکیل می دهد و همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

در ماش پروتئین، چربی، انرژی، قند، ویتامین B1, B2, B3, B5, B6, B9 و ویتامین ث یافت می شود.

در آن مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی نیز یافت می شود.

ماش

خاصیت دانه ماش در طب سنتی

در طب سنتی ماش را به همراه ماست میل می کند و از آن برای درمان یبوست، درمان اسهال، تسکین حرارت خون و صفرا، تسکین سرفه، تقویت اعصاب و تقویت بینایی استفاده می کنند.

ماش

خواص ماش برای بدن

1. ماش برای پوست

مصرف ماش موجب رفع چین و چروک اطراف چشم می گردد، همچنین این ماده سم زدای پوست بود و ضد سرطان پوست می باشد، میتواند با رادیکال های آزاد پوستی مبارزه کند و آکنه را درمان کند، اسیدهای چرب موجود در ماش برای درمان پوست سفید بسیار مفید هستند و شما می توانید برای رفع جوش صورت و رفع کدری پوست از ماسک ماش با آب استفاده کنید و آن را روی صورت قرار دهید.

2. خواص ماش برای ریه

آنتی اکسیدان موجود در ماش با خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن از سرطان ریه و مشکلات ریوی جلوگیری می کند و مشکلات معده را نیز کاهش می دهد.

3. ماش و تقویت موی سر

افرادی که سلامت موهایشان برایشان مهم و ضروری می باشد می تواند از این ماده که سرشار از مواد معدنی می باشد برای گردش بهتر خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی بهتر در موها استفاده کنند، شما می توانید ماسک ماش را برای موی سر تهیه کنید کافیست مقداری چای سبز و روغن زیتون را به همراه روغن بادام و ماش له شده مخلوط کرده و آن را روی سر بمالید.

4. ماش برای دیابت

ماش مقادیر بسیار بالایی فیبر و پروتئین دارد که قند خون را کاهش می دهد و با وجود آنتی اکسیدان های موجود در خودش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز کاهش می دهد.

5. خواص ماش برای بیماری نقرس

از دیگر خواص گیاه ماش می توانیم به دارا بودن ترکیبات کم پورینی در آن اشاره داشته باشیم که به درمان نقرس کمک می کند.

ماش

6. ماش و تضمین سلامت قلب

مصرف ماش توانایی پمپاژ قلب را بهبود می دهد، کلسترول LDL را کاهش می دهد و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند.

7. ماش و فشار خون

افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند با مصرف ماش به آسانی می توانند فشار خون خود را کاهش دهند و از این بیماری رهایی یابند.

8. ماش برای زنان باردار

مصرف ماش می تواند نقص لوله های عصبی جنین را در طول بارداری از بین ببرد و با وجود فیبر فراوانش برای حرکات روده ای مادر مفید باشد، آهن موجود در ماش و موجب افزایش گلبولهای قرمز برای بدن می شود.

9. ماش و پوکی استخوان

ماش مقادیر بالایی کلسیم دارد که احتمال مشکلات پوکی استخوان شکستگی و آسیب دیدگی استخوان را به آسانی کاهش می دهد.

10. ماش و تقویت سیستم ایمنی بدن

در ماش مقادیر بسیار بالایی آهن یافت می شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید گلبول های قرمز کمک می کند.

11. ماش و سلامت لثه

از دیگر خواص ماش می توانیم به کاهش احتمال خونریزی لثه و مشکلات لثه های اشاره داشته باشیم.

ماش

خواص ماش قرمز

ماش قرمز یا لوبیای آزوکی نیز سرشار از فیبر است و بهبود عملکرد گوارش کمک می کند، حساسیت به انسولین را بهبود می دهد و برای دیابت مفید است اشتها را کم می کند و مانع پرخوری می گردد.

عفونت را در بدن کاهش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند، برای بانوان باردار بسیار مفید است و تخمدان ها و مغز را بهبود می بخشد، منبع غنی از پروتئین گیاهی است و برای بدنسازان و ورزش بدنسازی بسیار موثر است.

ماش

خواص ماش سیاه

ماش سیاه نیز ارزش غذایی بالایی دارد می توانیم از فواید آن به تقویت استخوان و افزایش انرژی، سلامت پوست، کاهش درد و التهاب، کنترل قند خون و بهبود هضم غذا اشاره داشته باشیم.

ماش

خواص ماش و کاهش وزن

مصرف ماش می تواند شما را به داشتن وزن ایده آل نزدیک تر کند و از پرخوری جلوگیری کند.

در رژیم غذایی بدنسازان معمولاً این ماده دیده می شود که برای عضله سازی مفید بود و می تواند به کاهش وزن کمک کند.

ماش

مضرات گیاه ماش

از مضرات گیاه ماش می توانیم به افزایش خلط، نفخ، ناراحتی دندان، عدم جذب کلسیم، اسید اوریک، ضعف قوه باه و سوءهاضمه اشاره داشته باشیم بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب