farsi beauty

طرز تهیه ی مرغ شکم‌ پر خوشمزه و مجلسی به روشی مخصوص

مرغ شکم‌ پر

مرغ شکم پر یکی از خوش طعم ترین و محبوب ترین غذاها است که در اکثر مجالس و مهمانی ها ی ایرانی پخته شده و حرف اول را می زند. با فارسی بیوتی همراه باشید تا طرز تهیه ی این غذا را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

مرغ

۱ عدد ( به اندازه ی متوسط)

سیر

۳ حبه

مغز گردو

نصف لیوان

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری

رب انار

۵ قاشق غذاخوری

زرشک

۲قاشق غذاخوری

کشمش

۲ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش

۱ قاشق غذاخوری

سبزیجات معطر

۲۰۰ گرم

پیاز

۲ عدد متوسط

زعفران دم‌کرده

۱ قاشق غذاخوری

دارچین

نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه

به میزان کافی

روغن و زردچوبه

به میزان کافی

 

طرز تهیه ی مرغ شکم‌ پر :

مرحله ی اول :

پیاز ها را به صورت نگینی و یا خلالی خرد می کنیم و داخل تابه ای که از قبل بر روی حرارت گرم شده باشد می ریزیم و نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم. مدتی اجازه می دهیم تا پیاز ها طلایی و سبک شود و سپس  سبزیجات معطر ( جعفری، گشنیز ،شنبلیله و پونه)  را به صورت ساطوری خرد کرده و آن ها  را به تابه اضافه می کنیم. حرارت تابه را به صورت ملایم تنظیم می کنیم. و صبر می کنیم تا آب سبزی ها تبخیر شده و رنگشان عوض شود.

مرحله ی دوم :

حالا گردو هارا خرد کرده و به همراه زعفران دم شده، کشمش،  زرشک و ۲ عدد سیر خرد شده به موادمان اضافه می کنیم. و مواد  را به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شود. حالا رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار و آب لیمو‌ترش به موادمان اضافه می کنیم (در این مرحله می توانید طعم‌دهنده های دلخواه مثل آلو بخارا را هم اضافه کنید) و مواد را به مدت پنج دقیقه تفت می دهیم  و‌سپس حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله ی سوم :

حالا زمان طعم دار کردن مرغ است. در این مرحله مرغ را به خوبی تمیز کرده و شست و‌شو می دهیم.  (باید به این نکته نوجه کنید که‌پوست مرغ را به هیچ‌وجه جدا نکنید) در ادامه سیر های باقی مانده را درون ظرفی رنده کرده و فلفل، نمک، دارچین و ادویه ی دلخواهمان را به آن اضافه می کنیم. حالا این مواد را به تمام قسمت های داخلی و خارجی مرغ می زنیم و به خوبی ماساژ می دهیم تا مرغمان طعم بگیرد.

مرحله ی سوم :

زمانی که طعم دهندگی مرغ به پایان رسید مواد تفت داده شده ای را که کنار گذاشته بودیم را داخل مرغ ریخته و فویل آلومینیومی زخیمی را دور تا دور مرغ می پیچانیم و این کار را به شکلی انجام می دهیم که مواد از داخل مرغ بیرون ریخته نشوند و‌ فویل هم سوراخ نشود. در این قسمت مرغ را بر روی زغال هایی که از قبل سرخ شده است قرار می دهیم و‌روی آن را هم با زغال می پوشانیم که مرغ با روغن خودش‌پخته شود. مدت زمانی که برای پخت کامل مرغ نیاز است حدودا چهل دقیقه می باشد. همچنین به این نکته هم‌توجه کنید که شما می توانید مرغ را در فر هم بپزید.

مرحله ی چهارم :

برای پختن مرغ داخل فر باید هویج ؛ سیب زمینی و‌پیاز را به صورت بزرگ خرد کرده و کف قابلمه بریزیم سپس مرغ را روی سبزیجات قرار می دهیم و یک استکان آب به آن اضافه می کنیم.  حالا مرغ را به مدت دو و نیم تا چهار ساعت با دمای ۱۸۰ درجه داخل فر قرار می دهیم تا به خوبی بپزد. اگر می خواهید مرغ را با فویل داخل فر بپزید کافی است به شکلی که بر روی زغال قرار می دادیم. فویلی  آلومینیومی دور تا دور مرغ بپیچید و به مدت یک ساعت با دمای ۲۲۰ درجه داخل فر قرار دهید و پس از خارج کردن از  فر بر روی آن کره و زعفران بزنید تا مرغ خشک نشود.در صورتی هم که دوست داشتید مرغ را درون قابلمه بر روی اجاق گاز بپزید کافی است مقداری هویج و سیب زمینی و پیاز را که به صورت درشت خرد کرده اید کف قابلمه ریخته و مرغ را روی آن قرار دهید. سپس یک استکان آب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید مرغ به مدت دو ساعت بر روی حرارت بماند تا پخته شود.برای خوش طعم شدن مرغتان بهتر است مقداری کره ی آب شده و زعفران دم شده را داخل قابلمه بریزید. از زعفران بر روی مرغ بمالید تا رنگ آن عالی شود.

نوش جان

منبع تصویر boomgardi_araman_

آشپزی با مرغ

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب