farsi beauty

آشنایی با فواید ماساژ در دوران بارداری

ماساژ در دوران بارداری

در دوران بارداری ماساژ می تواند بخشی از مشکلات جسمی و روحی به وجود آمده برای زنان باردار را حل کند. ماساژ از روش های قدیمی برای بهبود وضع سلامت است و می تواند درد کمر و پشت را در این دوران به حداقل برساند. همچنین ماساژ در دوران بارداری می تواند از لحاظ روحی به شما کمک شایانی کند و برای افزایش آرامش و کاهش استرس و ناراحتی های این دوران بسیار مفید می باشد.

ماساژ دوران بارداری در این دوران و حتی پس از زایمان هم قابل انجام است و به دلیل حساس بودن این دوران بهتر است ماساژ دوره ی بارداری نزد متخصصان ماساژ و ماساژور های حرفه ایی انجام شود.

برخی نکات برای ماساژ در دوران بارداری مانند روغن های ماساژ و زمان مناسب ماساژ وجود دارد که در این مقاله از سایت فارسی بیوتی با آنها آشنا می شویم.

نکات مهم برای ماساژ در دوران بارداری

انجام ماساژ در این دوران حتما باید با مشورت و اجازه ی پزشک متخصص انجام شود زیرا ممکن است برای برخی از زنان باردار مشکل و خطراتی ایجاد کند. در صورت داشتن مجوز پزشک برای ماساژ در این دوران، رعایت برخی نکات می تواند سبب راحتی شما و حفظ سلامت جنین شود این نکات عبارت است از:

  • توجه داشته باشید قبل و بعد از ماساژ به اندازه ی کافی آب بنوشید.
  • لباسی که برای ماساژ به تن می کند راحت ، گشاد و سبک باشد.
  • از تمیز بودن دست های ماساژور آگاهی کسب کنید.
  • در سه ماه اول دوره ی بارداری بهتر است از انجام ماساژ صرف نظر کنید. در صورتی که قصد انجام ماساژ را دارید نباید در ناحیه ی لگن هیچ ماساژی انجام شود.
  • با استفاده از بالشت نرم یا چند حوله از شکمتان مراقبت کنید.
  • ماساژ عمیق روی شکم کاملا ممنوع می باشد و نباید به ماساژور اجازه ی این کار را بدهید.  همچنین از ماساژ های عمیق در قسمت ساق پا جلوگیری کنید.
  • احساس درد یا ناراحتی را در هنگام ماساژ تحمل نکنید و به ماساژور اطلاع دهید.
  • بعد از اتمام ماساژ به سرعت بلند نشوید و کمی دراز بکشید.
  • ماساژ در دوران بارداری باید با دقت بالایی انجام شود بنابراین ماساژ دهنده ایی انتخاب کنید که با تجربه و ماهر باشد و نکات ایمنی حین ماساژ را رعایت کند.
  • در صورت داشتن درد و تورم شدید در پاها، حتما با دکتر خود در مورد انجام ماساژ مشورت کنید.
  • از تخت های ماساژ مخصوص دوران بارداری که در قسمت شکم سوراخ دارند  استفاده کنید .این تخت ها به شکم شما هیچ فشاری وارد نمی کنند. اگر تخت مخصوص ماساژ موجود نبود می توانید روی تخت های عادی ماساژ به پهلو بخوابید .

همانطور که گفته شد توجه داشته باشید در صورتی که قصد انجام ماساژ در دوران بارداری را دارید باید نزد ماساژ دهنده ایی بروید که تجربه ی کافی در این زمینه را دارد. همچنین تمامی تخت ها و صندلی های ماساژ که در مراکز وجود دارند مناسب شما نیست. سعی کنید حتما از تخت های مخصوص ماساژ دوره ی بارداری استفاده کنید.

 

ماساژ

ماساژ های مجاز در دوران بارداری

ماساژ در دوران بارداری تکنیک ها و اصول خاصی دارد و متخصصان بر اساس تحولات به وجود آمده در بدن فرد باردار ، تکنیک های متفاوتی را به کار می برند. حجم خون در دوران بارداری افزایش می یابد و جریان خون در ساق پاها بسیار کند می شود. این تغییرات در گردش خون خطر انعقاد خون در قسمت ساق پاها را بیشتر می کند و بر همین اساس متخصصان و ماساژور ها در این قسمت فشار زیاد و ماساژ های عمیق انجام نمی دهند. در صورت وارد کردن ضربات محکم و فشار عمقی به ساق پاها و مچ دستان احتمال تحریک ماهیچه های لگن و رحم وجود دارد . در نتیجه طب فشاری عمیق، ماساژ بافت عمیق و ضربه به ساق پاها، جزو ماساژ هایی هستند که برای خانم های باردار مجاز هستند. تمامی ضربات وارد شده به ساق پاها باید به سمت قلب حرکت کند.

بهترین زمان ماساژ بارداری

انجام ماساژ های بارداری در سه ماه اول این دوره ممنوع است. این ممنوعیت به این دلیل است که احتمال سقط جنین بیشتر است زیرا بیشتر سقط ها در همین دوره است و به مراقبت بیشتر نیاز است. بنابراین سه ماه دوم بارداری زمان مناسبی برای انجام ماساژ است. در این زمان جنین به اندازه کافی رشد کرده و احتمالا دیگر حالت تهوع نخواهید داشت. همچنین احتمال دارد در این زمان درد کمر و پشت و گرفتگی عضلات به سراغتان آمده باشد و شمارا آزرده کند.

 

چه زمانی ماساژ ممنوع است ؟

در صورتی که شما علائمی مانند تهوع، استفراغ و بیماری های صبحگاهی دارید، یا احتمال جدا شدن زود هنگام جفت و زایمان زودتر از زمان معین یا سقط جنین وجود دارد ، از انجام دادن ماساژ خودداری کنید. اگر ورم دست و پا، سردرد های شدید و فشار خون بالا دارید قبل از انجام هر گونه ماساژ با پزشکتان مشورت کنید.  درصورتی که خانم باردار به واریس عمقی مشکوک است به دلیل احتمال حرکت کردن لخته خون از انجام ماساژ خودداری شود. تمامی مراکز ماساژ از شما رضایت پزشک دریافت می کنند .

ماساژ

فواید ماساژ در دوران بارداری

  • ورم دست و پاها را تا حدودی کاهش می دهد.
  • درد ناحیه کمر، پشت و پاها را آرام می کند.
  • سردرد و گرفتگی ماهیچه ها بهبود می بخشد.
  • در خلق و خو بسیار تاثیر گذار است.
  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد و احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

ماساژ

روغن مناسب برای ماساژ در دوره بارداری

در دوران بارداری استفاده از روغن های معطر پیشنهاد نمی شود زیرا جذب برخی از این روغن ها از طریق پوست و تنفس بوی این روغن ها ممکن است برای جنین خطراتی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که ماساژور شما قصد دارد از روغن های معطر برای ماساژ شما استفاده کند، حتما مطمئن شوید که روغن معطری مورد استفاده برای شما ضرر نداشته باشد. همچنین ماساژور تست عدم حساسیت به روغن را برایتان انجام دهد تا التهاب و خارش ایجاد نشود. در صورتی که عطر روغن ماساژ سبب حالت تهوع شما می شود، سعی کنید به ماساژور خود اطلاع دهید و از ادامه ماساژ با روغن معطر صرف نظر کنید.

روغن هایی مانند روغن مریم گلی، سرو، بابونه، گریپ فروت، اسطوخودوس، لیمو، مرزنجوش، بهار نارنج، پرتقال، درخت چای، اسانس رز، چوب صندل، سرو کوهی، کندر و اوکالیپتوس از جمله روغن های هستند که استفاده از آنها برای ماساژ در این دوره مشکلی ندارد. روغن زنجبیل شامی، سیاه دانه و برخی روغن های دیگر اصلا توصیه نمی شود زیرا استفاده از آن ها خطراتی را به همراه دارد. مصرف خوراکی هیچ یک از این روغن ها مجاز نمی باشد. قبل از استفاده از روغن های معطر یا آروماتراپی بهترین کار مشورت با پزشک در مورد روغن ها و تاثیرات آنهاست.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب