farsi beauty

همه چیز درباره خواص شیرین بیان برای لاغری و سلامتی و عوارض آن

شیرین بیان

درمورد گیاه ارزشمند شیرین بیان چقدر اطلاعات دارید؟

شیرین بیان گیاهی است که از ریشه آن در طب سنتی به دلیل داشتن خواص گیاهی بالا بهره می برند.

این گیاه برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات انسانی مفید است و می تواند اثرات ضد ویروسی و همچنین اثرات مبارزه با رادیکال های آزاد بر بدن را داشته باشد.

شیرین بیان آن گیاهی خودرو است که به ریشه آن ریشه شیرین نیز می گویند، این گیاه که شکل چوبی دارد حدود 2 متر رشد می کند.

ارزش غذایی شیرین بیان

در شیرین بیان ویتامین های گروه B و ویتامین E وجود دارد، مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم و منیزیم، فسفر، کولین و.. دارد.

در شیرین بیان اندکی سدیم فیبر، قند و کربوهیدرات نیز یافت می شود، در ادامه بیشتر در مورد خواص و مواد موجود در شیرین بیان توضیح می دهیم.

شیرین بیان

خواص دارویی گیاه شیرین بیان

1. شیرین بیان و سلامت کبد

طبق تحقیقات ما شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است که می تواند سمی بودن مواد را در کبد کاهش دهد و به کبد کمک کند تا عملکرد طبیعی اش را دنبال کند، همچنین مصرف شیرین بیان می تواند موجب کاهش استرس اکسیداتیو شود.

2. شیرین بیان و کاهش استرس

استرس ممکن است غدد فوق کلیوی را دچار فشار کند، مصرف شیرین بیان باعث می شود غدد فوق کلیه استراحت کند و استرس کاهش پیدا کند.

3. شیرین بیان و خواص ضد افسردگی

کاهش افسردگی با مصرف شیرین بیان امکان پذیر است، شیرین بیان حتی می تواند به افسردگی پس از دوران یائسگی در بانوان کمک کند زیرا حاوی مواد معدنی ضروری است و فلاونوئید های مفیدی برای مقابله با افسردگی دارد.

4. شیرین بیان و کاهش درد و مشکلات قاعدگی

افرادی که دچار سندروم پیش از قاعدگی و یا عوارض قبل از قاعدگی می شوند می توانند شیرین بیان مصرف کنند تا تعادل هورمون های آنها حفظ شود و درد قاعدگی آنها کاهش پیدا کند.

5. شیرین بیان و درمان هپاتیت

ویروس هپاتیت B مزمن ممکن است برخی افراد را گریبان گیر کند، مصرف شیرین بیان سطح آنتی ژن هپاتیت B را سرکوب کرده و موجب رفع این بیماری می شود.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف شیرین بیان

مصرف شیرین بیان به صورت دمنوش و یا عرق آن موجب بهتر شدن مکانیسم دفاعی بدن و بالا بردن سطح اینترفرون در بدن می شود که یک عامل ضد ویروسی می باشد، مصرف شیرین بیان فعالیت سلول های ایمنی بدنی تحریک کرده و بدن را در مقابل برخی از آنفولانزا ها مقاوم می کند.

7. شیرین بیان و رفع پوسیدگی دندان

مصرف شیرین بیان به پیشگیری و رفع مشکلات پوسیدگی در دندان ها کمک می کند و به دلیل داشتن لیکوریوسفلاوان و لیکوریکیدین برای سلامتی دندان ها و لثه مفید است.

8. شیرین بیان و کاهش ابتلا به تصلب شرایین

آترواسکلروز یا تصلب شرایین ممکن است در اثر تجمع لیپوپروتئین یا کلسترول LDL در بدن به وجود آید، با مصرف شیرین بیان به راحتی جلوی این بیماری مزمن را بگیرید.

9. درمان بیماری ویروسی ایدز با شیرین بیان

شیرین بیان می تواند در رفع و درمان بیماری های مرتبط با HIV بسیار موثر عمل کند، ریشه شیرین بیان به تولید بتا کموکاین کمک می کند و می تواند جلوی تکثیر ویروس آلوده کننده را بگیرد.

10. درمان پپتیک با شیرین بیان

زخم معده یا پپتیک می تواند بسیار دردناک و اذیت کننده باشد، مصرف شیرین بیان در درمان زخم معده بسیار موثر عمل می کند و حتی اسید معده و مشکلات رفلاکس معده را کاهش می دهد.

11. رفع اختلالات عصبی

مصرف شیرین بیان می تواند اختلالات عصبی مانند فلج بل را درمان کند، مصرف آن به افرادی که دچار فلج بل و مشکلات عصبی هستند توصیه می شود.

12. بهبود عملکردهای شناختی با شیرین بیان

مصرف شیرین بیان می تواند به جلوگیری از اختلالات شناختی کمک زیادی کند و برای بهبود عملکرد حافظه و افزایش یادگیری بسیار موثر واقع شود.

13. شیرین بیان و درمان سندروم خستگی مزمن

افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می کنند معمولاً دچار خستگی و کاهش انرژی در طول روز هستند، مصرف شیرین بیان به دلیل داشتن اسید گلیسیریزیک می تواند سندروم خستگی مزمن درد عضلانی و همچنین مشکلات اسکلتی را کاهش دهد.

14. شیرین بیان و کاهش التهاب مفاصل

در طب سنتی برای درمان آرتریت روماتوئید از شیرین بیان استفاده می کنند تا سطح پروتئین و سیتوکین های موجود در آن بتواند تورم مفاصل را کاهش دهد.

15. درمان زخم های دهانی یا آفت با شیرین بیان

مصرف شیرین بیان می تواند آفت های دردناک دهانی را از بین ببرد و زخم های لثه را بهبود دهد، بافت داخل دهان را تقویت کند و به بهبود زخم های دهانی کمک بسیار زیادی کند.

16. کنترل دیابت با شیرین بیان

مصرف شیرین بیان به دلیل داشتن گلابریدین می تواند در درمان و کنترل دیابت، کاهش قند خون و تنظیم انسولین کمک بسیار زیادی کند، همچنین در درمان نفروپاتی دیابتی که به دلیل درمان نشدن

دیابت در مدت زمان طولانی بوده و همچنین درمان گلومرول اسکلروز بسیار تاثیر گذار است.

17. شیرین بیان و تضمین سلامت قلب و عروق

همانطور که ذکر شد در شیرین بیان آنتی اکسیدان وجود دارد که می تواند با رادیکال های آزاد بدن مقابله کند، مصرف ریشه این گیاه سلامت قلب را به خوبی تضمین می کند و مانع تشکیل پلاک در رگ های قلبی می شود.

18. شیرین بیان و رفع مشکلات بارداری

افرادی که نمی توانند باردار شوند می توانند چای یا عرق شیرین بیان را در طول روز میل کند تا اختلالاتی مانند اختلالات پلی کیستیک تخمدانی و همچنین اختلالات هورمونی در بدن آنها رفع شود.

19. شیرین بیان و درمان سرطان

شیرین بیان اثرات ضد پرولیفراتیوی دارد که می تواند باعث جلوگیری از شیوع سلول های سرطانی به خصوص سرطان سینه در بانوان شود، به دلیل وجود فلاونوئیدهای خاص مانند ایزولیکویریتیگنین ها فعالیت های تومور سرطانی را محدود و سرکوب می کند.

20. شیرین بیان و سلامت موی سر

از ریشه شیرین بیان در طب سنتی به جهت جلوگیری از ریزش مو، کاهش چربی و همچنین جلوگیری از شوره سر استفاده می شود، شیرین بیان و مصرف متعادل آن می تواند به مهار هورمون دی هیدروتستوسترون کمک کند و رشد مجدد مو را فعال کند.

21. شیرین بیان و سلامت پوست بدن

استفاده از شیرین بیان در درمان اگزما، آفتاب سوختگی، حساسیت های پوستی و آکنه بسیار موثر است.

22. تنظیم روند خواب افراد و شیرین بیان

مصرف عصاره شیرین بیان باعث بهتر خوابیدن، رفع بی خوابی و بدخوابی می شود و مشکلات خواب را برطرف می کند.

23. شیرین بیان و رفع تنگی نفس با سرفه

مصرف شیرین بیان می تواند اثری مانند شربت های ضد سرفه بر روی سینه بگذارد و تنگی نفس را کاهش دهد، می تواند مجاری تنفسی را پاکسازی کند و عفونت ریه را کاهش دهد.

شیرین بیان

دیگر خواص شیرین بیان

  • کاهش اسید معده
  • ضد سرفه
  • رفع میکروب معده
  • درمان کم خونی
  • درمان سل
  • سم زدایی بدن
  • افزایش گردش خون
  • درمان عفونت های عصبی
  • کاهش کلسترول مضر خون
  • کاهش ابتلا به آترواسکلروز
  • درمان عفونت
  • کاهش مشکلات رحمی
  • افزایش باروری
  • تضمین سلامت روده

از خواص شیرین بیان برای کاهش وزن و لاغری چقدر اطلاعات دارید؟

همانطور که ذکر شد شیرین بیان و ریشه آن حاوی ویتامین های گروه B1, B2, B3, B5 و همچنین ویتامین های گروه E می باشد همچنین در آن مواد معدنی خاص مانند کلسیم، کولین، آهن، فسفر، پتاسیم، روی، تیمول، اسید فولیک، فنول، بتاکاروتن، گلیسرین، سیلیکون، سلنیوم و گلابریدین می باشد.

این گیاه می تواند برای لاغری و کاهش وزن موثر باشد و به کاهش وزن سریع کمک کند زیرا دارای طبع گرم است و می تواند سوخت و ساز و متابولیسم بدن را بالا ببرد.

مصرف شیرین بیان موجب افزایش انرژی بیشتر شده و چرخه جذب و مصرف انرژی را دستکاری می کند در نتیجه افراد با انرژی بیشتر سوخت و ساز بدن شان نیز بالا می رود و لاغر تر می شوند.

برای مصرف شیرین بیان جهت تناسب اندام و لاغری می توانید از دمنوش آن یا عرق شیرین بیان استفاده کنید.

چگونه دمنوش شیرین بیان درست کنیم؟

برای آماده سازی دمنوش شیرین بیان کافیست یک قاشق چای خوری پودر ریشه این گیاه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت زمان 10 الی 11 دقیقه دم بکشد سپس می توانید از این دمنوش در طول روز دوبار استفاده کنید.

چای شیرین بیان و طرز تهیه آن

اگر میخواهید طعم چای شیرین بیان را امتحان کنید کافیست 50 گرم از ریشه شیرین بیان که پوست آن کنده شده را آسیاب کنید و در 1 لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه آن را روی شعله مستقیم قرار دهید، مصرف روزانه یک فنجان از این چای به همراه آبنبات هایی که طعم های تند دارند می تواند برای سلامت و کاهش وزن شما مفید باشد.

عصاره مایع شیرین بیان

از عصاره مایع شیرین بیان در تهیه شیرین کننده های خاص در نوشیدنی ها و آبنبات استفاده می شود اما نباید بیشتر از 30 میلی گرم در طول روز آن را مصرف کنید.

پودر شیرین بیان

جالب است بدانید ترکیب پودر شیرین بیان و ترکیب آن با ژل های پایه می تواند نوعی ماسک برای تمیز کردن پوست صورت و درمان اگزما و آکنه های مزمن باشد، شما می توانید پودر شیرین بیان را درون کپسول ریخته و در طول روز از این کپسول استفاده کنید.

ریشه شیرین بیان در صنعت آشپزی

در دوران باستان از شیرین بیان به عنوان یک ماده طعم دهنده در پخت شیرینی، آماده سازی آبنبات ها و در صنعت دخانیات و تولید سیگار استفاده می کردند، به دلیل کنترل رطوبت و خاصیت کف کنندگی از شیرین بیان در برخی نوشیدنی ها نیز استفاده می کنند.

شیرین بیان

عوارض شیرین بیان برای افراد

  • برخی از افرادی که در دوران بارداری و شیردهی هستند ممکن است عواملی مانند زایمان زودرس یا سقط جنین را تجربه کنند بنابراین بهتر است در مصرف شیرین بیان احتیاط کنند.
  • اگر دچار فشار خون بالا هستید در مصرف شیرین بیان احتیاط کنید زیرا می تواند عوارض قلبی و پرفشاری خون را به دنبال داشته باشد.
  • اگر دچار مشکلات هورمونی هستید یا دچار سرطان پستان، فیبروئید های رحمی و سرطان تخمدان هستید با مصرف پزشک این ماده را میل کنید.
  • کاهش میل جنسی با مصرف شیرین بیان به دلیل تاثیرات آن بر روی هورمون تستسترون در آقایان می تواند از دیگر عوارض این دارو باشد.
  • هیپوکالمی به دلیل مصرف بیش از حد عصاره های شیرین بیان می تواند موجب پایین آمدن سطح پتاسیم بدن و ضعف عضلانی شود پس مصرف متعادلی از آن داشته باشید.
  • ممکن است مصرف شیرین بیان با کورتیکواستروئید های خاص مثل پردنیزون تداخل داشته باشد همچنین مصرف شیرین بیان با داروهای دیورتیک یا همان داروهای ادرار آور امکان پذیر است.

میزان توصیه شده مصرف شیرین بیان

متخصصین ما تاکید می کنند در طول روز بیشتر از 70 الی 75 میلی گرم از این گیاه را استفاده نکنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب