farsi beauty

بهترین روش از بین بردن شپش سر با استفاده از اسپند+راهکار و نکات آن

درمان شپش با استفاده از اسپند

خواص اسپند

زادگاه گیاه اسپند در مدیترانه و غرب امریکا است که شکلی شبیه بوته دارد که گل ها و غلاف های سفید آن دارای دانه های بسیاری است. گیاه اسپند درخچه ای است با شاخه های زیاد که دارای ارتفاع 30 تا 60 سانتی متر است. این گیاه برگ های باریکی دارد که بر روی ساقه های گوشتی و محکم آن که سبز رنگ است می روید. اسپند از گیاهانی است که می توان از تمامی قسمت های آن استفاده کرد، اما از ریشه و دانه های آن استفاده بیشتری می شود چرا که این قسمت ها دارای آلکالوئید های فعال هستند. از گذشته تا کنون از اسپند در طب سنتی استفاده می شود بطوری که دانه های این گیاه را می سوزانند و از دود آن به عنوان ضدعفونی کننده هوا (میکروب کشی)، دورکننده حشرات و همچنین خوشبو کردن هوا استفاده می کنند. همینطور به باور برخی، از اسپند بعنوان خنثی کردن چشم زخم نیز استفاده می شود.همچنین درمان های بسیاری برای ازبین بردن شپش ها وجود داد که ما امروز به یکی از این روش ها یعنی درمان شپش با اسپند میپردازیم.

فواید اسپند در طب سنتی

بر اساس طب سنتی اسپند دارای فواید بسیاری می باشد. برای مثال از دود حاصل از سوزاندن دانه های اسپند برای موارد زیر استفاده می شود که عبارتند از:

  • خوشبو کننده فضا
  • ضدعفونی کننده هوا
  • دور کننده حشرات
  • از بین برنده چشم زخم

علاوه بر آن اسند دارای خواص درمانی نیز می باشد که به شرح زیر است:

  • تقویت کننده قوای جنسی
  • رفع یبوست
  • درمان درد سیاتیک
  • درمان شپش سر
  • درمان کننده کچلی
  • درمان استرس و اضطراب
  • افزایش شیر مادران
  • پیشگیری از حساسیت پوستی
  • درمان بی خوابی
  • کمک به درمان دیابت
  • درمان کننده بی اختیاری ادرار
  • از بین برنده سنگینی گوش
  • نرم کننده سینه

شپش ها

شپش ها حشرات ریزی هستند که با مکیدن خون سر انسان ها تغذیه می کنند. این حشرات موذی در بین موهای انسان ها زندگی می کنند و می توانند از انسانی به انسان دیگر منتقل شوند. از مهمترین عوامل این انتقال می توان به تماس با شخص آلوده، پوشیدن لباس های آلوده، استفاده از وسایل شخصی آلوده دیگران مانند شانه، حوله و...، دراز کشیدن بر روی تخت خواب، بالش و فرشی که فرد آلوده با آن در تماس بوده است اشاره کرد. توصیه می شود اگر فردی در خانه تان به شپش سر مبتلا است وسایل شخصی او را جدا کنید. از رایج ترین نشانه وجود شپش، خارش سر، درد ناشی از خارش، احساس نارضایتی ناشی از حرکت مو، دیدن برآمدگی های کوچک (قرمز رنگ) بر روی پوست سر، گردن و شانه است.

 

درمان شپش با استفاده از اسپند

درمان خانگی شپش سر با اسپند

شاید اگر روزی به شما می گفتند که از اسپند می توان برای نابودی شپش سر استفاده کرد، باورش برای شما سخت بود، اما باید بگوییم که این روش یکی از بی خطر ترین روش ها است که از آن برای درمان شپش سر استفاده می شود. حتی توصیه شده است که از این روش برای کودکانی که به مدرسه می روند نیز مورد استفاده قرار بگیرد حتی اگر موهای آن ها دچار شپش نباشد چرا که انتقال شپش از فردی به فرد دیگر بسیار سریع انجام می گیرد.

روش هایی که باید در کنار درمان شپش سر با اسپند به کار ببرید.

موهایتان را با استفاده از شانه ریز مرتبا شانه کنید.

در کنار استفاده از روش های درمانی رفع شپش سر، لازم است که در طول روز چندین بار موهایتان را با شانه باریک و دندانه ریز شانه کنید.

برای از بین بردن شپش سر موهایتان را سشوار بکشید.

با گرم کردن سر با استفاده از سشوار می توانید تا حدودی تخم شپش را از بین ببرید.

نظافت خانه را رعایت کنید و وسایلتان را مدام تمیز کنید.

از آنجا که شپش قدرت سرایت بالایی دارد بنابراین برای جلوگیری از مبتلا شدن سایر افراد خانواده لازم است که لباس، حوله، ملحفه و روبالشتی و سایر وسایلتان را با حداقل دمای 54 درجه سانتیگراد بشویید و سپس برای 15 دقیقه آن را در خشک کن قرار دهید.

به طور کل لازم است که وسایلتان با دمای بالا شسته شود.

درمان شپش با استفاده از اسپند

 

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر

روش استفاده اینگونه است که شما می بایست یک قاشق اسپند را آسیاب کنید (توصیه می شود اسپند خشک باشد) سپس با یک لیوان آبی که آن را جوش آورده اید مخلوط کنید، باید منتظر بمانید تا دم بکشد (با توجه میزان شعله بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد). توجه داشته باشید که اگر موهایتان بلند است می توانید برای کارایی بیشتر مقدار آن را تا چند برابر افزایش دهید. این مواد را به روی موهایتان بمالید و سرتان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. بعد از 45 دقیقه موهایتان را با آب گرم بشورید. این کار را هر روز و به مدت یک هفته انجام دهید تا موهای سرتان از شپش پاک شوند. توجه داشته باشید که با استفاده از این روش شما تنها شپش سر را ازبین برده اید درحالی که تخم های شپش انباشته شده در موهایتان هنوز وجود دارند. برای ازبین بردن آنها می توانید از شانه ای استفاده کنید که دارای دندانه های ریز است و با استفاده از آن مو های خیستان را شانه کنید تا تخم های شپش را از موهایتان جدا کند.

درمان شپش با اسپند چقدر طول میکشد؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که گفته شد اسپند برای شپش و درمان فوری شپش سر بسیار مفید و کاربردی است. اما آنچه که اهمیت دارد این است که درمان فوری شپش سر با اسپند چه روز طول می کشد؟

شپش سر از طریق تماس با ملافه، کلاه، شانه سر و سایر وسایل افراد آلوده منتقل می شود. در صورتی که پس از استفاده از روش های خانگی نتوانستید شپش سرتان را از بین ببرید، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

متخصص برای از بین بردن شپش سرتان محلول و شامپو های مختلفی تجویز می کند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که نباید از این دارو ها به مقدار زیاد استفاده کنید چرا که استفاده بیش از حد از دارو های رفع شپش می تواند آسیب جدی ای به شما بزند. علاوه بر آن از تماس این دارو ها با چشم خودداری کنید.

بدانید که استفاده همزمان از چند داروی رفع شپش نمی تواند فراید درمان شپش سر را سرعت بخشد بنابراین از استفاده کردن داروهای مختلف خودداری کنید.

درمان شپش با استفاده از اسپند

از کجا بفهمیم دچار شپش سر شده ایم؟

معمولا شپش سر دارای علائم بارزی می باشد که در صورت بروز آن باید هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید چرا که اگر شپش سر درمان نشود ممکن است سبب بروز عفونت باکتریایی پوست سر شود. از جمله علائم بروز شپش سر عبارتند از:

  • وجود ذره های سفید رنگ مانند شوره سر
  • خارش شدید و آزار دهنده سر
  • به وجود آمدن برجستگی ریز و قرمز روی پوست سر

چگونه شپش سر کودک را پیدا کنیم؟

پس از رفع شپش با اسپند برای بررسی شپش نیاز به یک شانه ریز دارید. اما در وهله اول شما نمی توانید به راحتی و با چشم شپش را از شوره سر تشخیص دهید. در صورتی که بتوانید با استفاده از دست کشیدن آن را از ساقه مو جدا کنید، در آن صورت گفته می شود که آن تخم شپش می باشد.

درمان شپش با استفاده از اسپند

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب