farsi beauty

از بین بردن جای جوش با استفاده از لیزر چگونه است؟

لیزر برای از بین بردن جای جوش

همه ی ما در طول زندگی با انواع جوش ها سرو کار داشتیم، اما گاهی باقیمانده اثر آنها باعث آزار و ناراحتی ما میشود و ضمن آسیب رساندن به پوست باعث کاهش اعتماد به نفس نیز میشود.

امروزه با گسترش دانش و فناوری خیلی از کارها امکان پذیر میباشد، برای مثال با استفاده از لیرز میتوان برای همیشه از جای جوش خداحافظی کرد. اما نگرانی هایی نیز درباره لیرز وجود دارد که باعث میشود بسیاری از افراد از آن فرار کنند.

با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره ی لیرز برای ازبین بردن جای جوش بدانید:

جوش چگونه شکل میگیرد؟

انواع جوش زمانی ایجاد میشود، که سلول های مرده پوست و چربی همراه با باکتری در منافذ پوست انباشته میشوند؛ که این موضوع باعث ایجاد تورم و زخم میشود. بدن برای رویارویی با این مشکل، با تشکیل کلاژن بیشتر سعی میکند تا از آن جلوگیری کند. اما این امر باعث بروز برآمدگی هایی مانند گوشت اضافه یا اسکار هایپرتروفیک روی پوست میشود، که در نهایت باعث ایجاد اسکار میشود.

به عبارت دیگر زمانی اسکارهای آکنه مشاهده میشود که پوست در حال درمان است.

اسکارهای آکنه برا اساس مقدار کلاژنی که تولید یا از دست داده اند، به سه دسته تقسیم میشوند:

اسکارهای آتروفیک

این نوع اسکار در زمان ترمیم جوش شکل میگیرند، که بافتی ازبین میرود. آتروفیک باعث افسردگی پوست میشود. سه نوع از رایج ترین اسکارهای آتروفیک؛ اسکارهای یخ شکن، اسکار چرخشی و اسکار مربعی-واگنی میباشند.

اسکارهای کلوئید

پوست زمانی دچار این نوع اسکار میشود که کلاژن زیادی تولید کند و برامدگی هایی روی سطح پوست ایجاد شود.

کلوئیدها برآمدگی های بنفش قرمزی هستند که در ناحیه ای که درگیر جوش است شکل میگیرد و قسمت های بیشتری را نیز درگیر میکند. این نوع اسکار در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر است و بیشتر بر روی تنه ظاهر میشوند.

اسکار هایپرتروفیک

این نوع اسکارها همانند اسکارهای کلوئید، زمانی تشکیل میشوند که کلاژن زیادی تولید و برآمدگی هایی روی سطح پوست ایجاد شود؛ همچنین این نوع اسکار نیز در افرادی که پوست تیره تری دارند رایج تر است و بیشتر بر روی تنه ظاهر میشود.

لیزر جوش صورت

لیزر جای جوش چگونه عمل میکند؟

لیزرها نورهای تک رنگ قوی ای هستند که در یک بازه باریک طول موج، محدود میشوند. این نورها روی پوست تابیده میشوند و فیبروپلاست های پوست را تحریک میکنند که سلول هایی که در پوست قادر به تشکیل بافت همبند بوده و زخم هارا تسهیل می کنند. فیبروپلاست ها الاستین و کلاژن را که در اثر اسکار از بین رفته اند بازسازی میکنند.

لیزر های کاربردی برای ازبین بردن اسکارهای آکنه به دو دسته تقسیم میشوند:

(ABLATIVE) تخریبی

این نوع لیزر جای جوش را بهبود میبخشد و قابلیت بخار یا ذوب کردن بافت های آسیب دیده را دارد. رایج ترین لیزرهای تخریب، لیزر Erbium YAG و لیزر دی اکسید کربن می باشند.

این نوع لیزر ها باعث فرسایش سطح اسکارها میشود و بافت کلاژن را در زیر پوست سفت میکند. لیزرهای تخریبی دوران نقاهت طولانی تری دارند.

(NON-ABLATIVE) غیر تخریبی

این نوع لیزر دوره نقاهت کوتاه تری دارد اما در مقایسه با لیزر تخریبی تاثیر کمتری نیز بجای میگذارد. این نوع لیزر باعث از بین رفتن هیچ بافتی از پوست نمیشود، اما تولید کلاژن را افزایش داده و باعث سفت شدن پوست میشود. رایج ترین نوع لیزر غیرتخریبی برای درمان جای جوش، لیزر دیود میباشد.

لیزر جوش صورت

حالا نگاهی به انواع درمانهای لیزر برای رفع جای جوش می اندازیم:

لیزر فرکشنال برای ازبین بردن اسکار آکنه

لیزر فرکشنال کربن دی اکسید از میکرو پرتوها در اندازه و تراکم های مختلفی متناسب با نیاز بیمار مورد استفاده قرار میگیرد، که میتوان علاوه بر صورت برای دیگر بخش های بدن نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این روش به ازبین رفتن اسکار آکنه ها کمک میکند و مانع از تشکیل موارد جدید میشود. علاوه بر آن، این نوع لیزر چین و چروک، خطوط نازک، تیرگی های مربوط به پیری پوست و لکه های پوستی را درمان میکند.

نور شدید پالسی

این نوع لیزر با گرما به محل مورد نظر آسیب وارد میکند. این نوع لیزر نورهای پالسی پلی کروماتیک، نا پیوسته و با تراکم بالا را در محدوده ی طول موج های وسیع تری ساطع میکند. میتوان از این لیزر برای درمان انواع بیماری های پوستی نیز استفاده کرد؛ همچنین برای درمان روزاسه، تلانژکتاسی، لکه های قهوه ای و آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار میگیرد.

جوان سازی پوست برای درمان جای جوش با استفاده از این روش، پوست احیا شده و بافت آن به واسطه کاهش و رفع جای جوش و چین و چروک بهبود پیدا میکند. بافت های مجاور محل درمان نیز فرآیند ترمیم را پشتیبانی میکنند.

روش اربیوم در درمان اسکار آکنه

در این نوع لیزر از اشعه مادون قرمز با طول موج 2940 نانومتر استفاده میشود، که به پوست نفوذ کرده و بافت را تخریب میکند. در مقایسه با دیگر روش های لیزر جای جوش، میزان تبخیر و خشکی پوست در این روش کمتر میباشد. این لیزر کلاژن موجود در پوست را جذب کرده و فرآیند پاکسازی و درمان پوست را در لایه های مختلف انجام میدهد.

 

کلام آخر

اگر شما هم از باقیمانده جای جوش های خود رنج میبرید؛ میتوانید با مطالعه و تحقیق، بهترین روش درمان را پیدا کنید و آنها را ازبین ببرید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب