farsi beauty

خواص کیوی برای تک تک اعضای بدن و نکاتی که باید بدانید

کیوی

کیوی یکی از میوه های خوش طعم و پر طرفداری است که خواص بسیاری برای بدن دارد. چهره ی این میوه به صورت بیضی شکل به رنگ قهوه ای بوده و دارای کرک است. پالپ داخل آن نیز به رنگ سبز روشن همراه با دانه های سیاه خوراکی است. این میوه بومی کشور چین بوده و نام این میوه به صورت کوتاه شده به کیوی معروف است و در ابتدا به نام یانگ تائو معروف بوده است. کیوی میوه ی ملی این کشور بوده و احترام بسیاری برای آن قائل اند. تبلیغ کنندگان دینی این میوه را از چین به نیوزلند آورده و مردم نام این میوه را به انگور فرنگی چینی تغییر دارند. سپس کیوی وارد آمریکا شده و مردم از آن بسیار استقبال کردند. در نهایت این میوه به نام کیوی به افتخار پرنده ملی نیوزلند نامگذاری شد. این نام به این علت گذاشته شد که این میوه از لحاظ ظاهری به علت وجود کرک بسیار شبیه به خز این پرنده می باشد. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید تا شما را با فواید این میوه ی محبوب آشنا کنیم.

ارزش غذایی کیوی

کیوی میوه ای فوق العاده می باشد که گنجینه ای از مواد مغذی است. کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C ( اسید اسکوربیک ) و ویتامین A، ویتامین E ( آلفا توکوفرول)، فولات و ویتامین  K(فیلووینون) می باشد. علاوه بر این ها وجود پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر در کیوی سبب شده که این میوه یکی از میوه های فوق العاده‌ و پر فایده برای بدن باشد.

فواید‌ فوق العاده ی کیوی برای بدن

کیوی دارای بخش زیادی ویتامین C می باشد به قدری که ویتامین C آن حتی بیش از پرتقال است. از فواید کلی آن می توان به تقویت سلامت قلب، گوارش و کمک به بهبود و درمان بی خوابی، سرطان و دژنراسیون ماکولا( تباهی لکه زرد) و دیابت اشاره کرد. این میوه‌ی محبوب دارای مقدار زیادی فلاونوئید ها می باشد و مصرف آن در زمان بارداری بسیار مفید است. همچنین اگر به فکر تقویت سلامت پوست خود هستید استفاده از کیوی گزینه ی مناسبی است. مصرف کیوی همچنین می تواند به جذب آهن بدن کمک کند. همچنین مصرف کیوی ‌سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین کیوی دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و می‌ تواند از بدن در برابر تعدادی از پاتونژ ها مراقبت کند.

کیوی

خواص کیوی در درمان بیماری ها

۱) خواص فوق العاده ی آنتی اکسیدانی:

مقدار زیادی ویتامین C و باقی اجزای فنلی کاروتنوئید ( رنگدانه های تاثیرگذار در فوتوسنتز ) در کیوی وجود دارند که سبب تقویت سلامت در افراد می شوند. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی چند میوه ازجمله کیوی، پرتقال و گریپ فروت مشخص شده که کیوی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به میوه های دیگر می باشد. وجود فیتوکمیکال (گیاه مغذی) های تغذیه ای، توانایی حفاظت از DNA در سلول های بدن از آسیب اکسیداتیو برآمده از رادیکال های آزاد را در بر می گیرد. در نتیجه خطر مبتلا شدن به التهاب و بیماری های مشابه را کم می کند.

 

کیوی

۲) کمک به افزایش جذب آهن :

وجود ویتامین C و‌باقی مواد شیمیایی از جمله لوتین و زاکسانتین در کیوی سبب جذب آهن در بدن شده و از کمبود آن جلوگیری می کند. مصرف کیوی یکی از روش های افزایش جذب آهن است. و یکی از مهم ترین توانایی های آن در جذب آهن می باشد‌. با توجه به تحقیقاتی که بر روی موز و کیوی انجام شده است ثابت شده که اگر هنگام صبحانه به همراه غلات کیوی مصرف شود. مقدار زیادی آهن یعنی دوبرابر موز آهن جذب بدن می شود.

۳) بهبود کیفیت خواب :

مقدار زیادی سروتونین در کیوی سبب می شود که شما بتوانید با استفاده از آن خواب بهتری را تجربه کنید. با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است کیوی سبب می شود شما بتوانید خوابی با کیفیت خوبی داشته باشید. مصرف کیوی روشی مناسب برای مقابله در برابر بی خوابی و شب بیداری است. مقدار زیادی فلاونوئید ها از جمله نایسینژین، کوئریتین، روتین، اپیکاتچین و کاتچین در کیوی وجود دارد که سبب افزایش کیفیت خواب می شود. جالب است بدانید پوست کیوی عنصری قوی برای افزایش کیفیت خواب می باشد.

 

کیوی

۴) بهبود سلامت قلب و عروق :

وجود مقدار زیادی از ویتامین C ، E و پتاسیم در کیوی سبب حفظ سلامت قلب و عروق می شود. با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است فعالیت های مهارکننده ی کیوی سبب کم شدن تری گلیسیرید در خون می شود. همچنین بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است ثابت شده که استفاده ی روزانه از کیوی خطر لخته شدن خون را کم کرده و پاسخ تهاجمی پلاکت ها را کاهش می دهد. این اثر فیبرولیتیک میوه در رگ های خونی خطر انسداد عروق و اختلالات قلبی از جمله تصلب شرایین را کاهش داده و از آن جلوگیری می‌کند.

 

کیوی

۵) خواص کیوی در جهت جلوگیری از دیابت:

با توجه به پژوهش هایی که بر روی عصاره ی کیوی انجام شده است ثابت شده که استفاده از کیوی بر تنظیم آدیپوژنز تاثیر گذاشته و روشی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به دیابت است. اختلال در کارکرد بافت های چربی در بدن در گسترش مقاومت به انسولین و دیابت تاثیر بسیاری دارد. کیوی شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین علت برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد.

کیوی

۶) فواید بسیار کیوی برای زنان باردار :

اگر باردار هستید یا یکی از نزدیکان شما باردار است مصرف کیوی را فراموش نکنید. کیوی میوه ای مناسب برای خانم های باردار است که وابسته به بسیاری فولات های طبیعی است. ویتامین B۹ که به عنوان فولیک اسید یا فولات شناخته می شود می‌تواند کمک کند تا از پیدایش نقص های لوله ی عصبی در نوزادان نارس جلوگیری شده و همچنین برای مغز و رشد شناختی آن ها بسیار الزامی است. به این نکته باید توجه کرد که جذب فولات به اندازه ی کافی در تمامی دوره ی رشد مثل دوران بارداری، نوزادی و حتی بزرگسالی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین وجود مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین C، Eو K و فلاونوئید هایی که در کیوی وجود دارند برای سلامت و رشد جنین بسیار مهم می باشند. بنابر این مصرف کیوی در این دوران فواید بسیار زیادی دارد.

 

کیوی

۷) حفاظت در برابر دژنراسیون :

یکی از رایج ترین دلایل کوری در میان افراد سالمند تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (Macular Degeneration) می باشد. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و همان قسمتی است که وظیفه ی دید واضح و مستقیم را داشته و برای انجام کارهایی که به دقت زیادی احتیاج دارند مانند رانندگی و خواندن ضروری است. در حال حاضر گفته می‌شود که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و یا بهتر شدن دید در این افراد درمان هایی وجود دارد. کیوی دارای مقدار بسیار زیادی فیتوکمیکال لوتئین و زاکسانتین می باشد که فاکتور مهم، اساسی و حیاتی در چشم می باشند. وجود این عناصر همراه با ویتامین A برای سلامت چشم بسیار مفید بوده و آن را از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا مربوط به سن و باقی اختلالات چشمی دور نگه داشته و از چشم در برابر آن ها حفاظت می کند. بنابر این مصرف کیوی روشی مناسب برای حفاظت از چشم ها در برابر این بیماری است.

 

کیوی

۸) خواص کیوی برای پوست :

مصرف کیوی روشی ساده برای حفظ سلامت پوست می باشد. زیرا کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C بوده و می تواند از این طریق سلامت پوست را بهبود داده و به روند سنتز کلاژن کمک کند. همچنین ویتامین E در کیوی می تواند از پوست در برابر اشعه های ماورا بنفش نور خورشید حفاظت کرده و چین و چروک پوست را از بین ببرد. علاوه بر این اگر به دنبال روشی هستید که مانع از پیری پوستتان شوید کافی است به سراغ کیوی بروید. زیرا وجود آنتی اکسیدان ها در کیوی سبب گشته این میوه ی فوق العاده دارای خاصیت ضد پیری بوده و مانع از پیری زودرس پوست شود.

 

کیوی

۹) خواص کیوی برای دستگاه گوارش :

کیوی یکی از میوه هایی است که سبب سلامت دستگاه گوارش می شود. عصاره کیوی می تواند باعث رشد اسیدلاکتیک شده و از رشد باکتری های اشریشیا کلی ( Escherichia coli ) جلوگیری کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.وجود مقدار زیادی فیبر در کیوی سبب شده که این میوه بتواند به سلامت و‌هضم روده یاری رسانده و با تحریک سیستم روده از یبوست جلوگیری کند. کیوی دارای خواص ضد یبوستی است و به همین علت است که کیوی به عنوان ملین طبیعی و پر فایده استفاده شده و به افرادی که دچار یبوست شده اند پیشنهاد می شود. علاوه بر این با توجه به مطالعه ای که بر روی کیوی انجام شده است مشخص شده که این میوه ی فوق العاده میزان خوبی از آنتی اکسیدان پروتئولیتیک اکتینیدین را ذخیره می کند که سبب بهتر شدن هضم پروتئین ها می شود.

کیوی

۱۰) درمان سرطان ها :

کیوی برای درمان انواع سرطان مفید است و در طب سنتی چینی نیز از کیوی برای بهبود و درمان انواع سرطان از جمله سرطان کبد، سرطان معده، سرطان پستان و سرطان ریه استفاده می کنند. عصاره کیوی از افزایش سلول های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از بروز آسیب در DNA می شود. کیوی با ایجاد سیتوتوکسیک ( واکنش ایمنی سلولی) با سلول هایی که به ویروس آلوده هستند و سلول های سرطانی بدخیم و باکتری، بی آنکه بر روی سلول های سالم تاثیر بگذارد مبارزه کرده و در مقابل سرطان ایستادگی می کند. همچنین وجود مقدار زیادی کاروتنوئید ها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر در کیوی سبب شده است که کیوی توانایی این را داشته باشد که به بهبود زودرس و پیشگیری سرطان یاری برساند.

 

کیوی

۱۱) تقویت سیستم ایمنی :

کیوی سبب تنظیم سیستم ایمنی بدن شده و به کارکرد سالم بدن کمک می کند. عصاره های کیوی اقدام ضد باکتری در مقابل پاتوژن های مختلف مثل استافیلوکوکوس اورئوس (  Staphylococcus aureus) و استرپتوکوک پیوژنز (Streptococcus pyogenes) ایجاد می کنند. علاوه بر این استفاده از کیوی می تواند به مبارزه علیه عفونت های فصلی و باقی بیماری ها کمک کند. همچنین کیوی نشانه های بیماری هایی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های دستگاه تنفسی را کم می کند.

 

کیوی

۱۲) مصرف کیوی در آشپزی :

کیوی، این میوه ی استوایی خوشمزه به علت طعم و چهره ی فوق العاده ای که دارد می تواند جای مناسبی در ظرف سالاد شما داشته باشد. کیوی دارای یک آنزیم پاپائین عالی است که می تواند در شکستن بافت های فیبرینی کمک کند. آنزیم پاپائین تاثیر شیرینی بر روی شیر دارد. اگر قصد دارید کیوی را در محصولات لبنی و ژلاتین به کار ببرید برای غلیان کردن آنزیم کیوی را بپزید.

کیوی

کیوی با پوست خورده شود یا بی پوست ؟

بسیاری از افراد ممکن است به علت برخی ترکیبات و مواد آرژن در کیوی با استفاده از آن دچار حساسیت شوند. این حساسیت در پوست این میوه نیز وجود دارد. اگر شما از افرادی هستید که حساسیتی نسبت به این میوه با پوست و یا بی پوست ندارید پیشنهاد می کنیم این میوه را همراه با پوست میل کنید. زیرا مقدار بسیار زیادی ویتامین E در پوست کیوی وجود دارد که خود دلیلی بر مصرف آن به همراه پوست است.

 

کیوی

به این نکته ی مهم توجه کنید :

اگر هر گونه واکنش آلرژی نسبت به کیوی مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کرده و با پزشک مشورت کنید. کیوی می تواند در افراد حساس واکنش های آلرژیک به وجود بیاورد. این واکنش ها می تواند از حساسیت های اندک و خفیف و موضعی دهانی باشد تا مسائل کشنده مثل آنافیلاکس که می تواند به خاطر حساسیت سبب مرگ شود. با توجه به مطالعاتی که انجام شده است آلرژن های قابل توجهی در کیوی موجود است که می تواند سبب ایجاد واکنش های شدید به خصوص در کودکان و نوجوانان شود.

 

کیوی

کیوی سرچشمه ی اگزالات :

کیوی منبعی از کریستال های اگزالات (Oxalate) می باشد. اگر از مواد غذایی که سرشار از اگزالات می باشد استفاده کنید ممکن است دچار سنگ کلیه شوید. اگر بیش از اندازه از مواد غذایی دارای اگزالات استفاده کنید با جذب مواد مغذی خاصی مانند منیزیم و کلسیم در بدن مواجه می شوید.

سئوالات متداول

آیا خوردن کیوی برای سرماخوردگی خوب است ؟

بله کیوی و میوه هایی که مقادیر بسیار بالایی از ویتامین C را درون خود گنجانده اند برای انواع سرماخوردگی و آنفولانزا ها مفید واقع می شوند.

در کیوی مقدار بسیار بالایی ویتامین C وجود دارد که در درمان سرماخوردگی، گلودرد، آنفولانزا و سرفه های مزمن مفید واقع می شود.

کیوی سطح اسید و باز را در پوست و بدن در تعادل نگه می دارد و با کاهش غلظت خون رابطه مستقیم دارد.

با مصرف کیوی خوابی راحت خواهید داشت و اختلالات بی خوابی شما برطرف می گردد، کیوی از بیماری های آرتروز و پوکی استخوان به خوبی جلوگیری می کند و قوه بینایی را با وجود ویتامین A در خودش تقویت می کند‌، ویتامین A موجود در کیوی موجب حفاظت از قرنیه چشم ها می شود.

با مصرف کیوی و وجود ویتامین E در آن از ریزش مو جلوگیری کنید و موهایی سالم داشته باشید، این میوه همچنین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و موجب سریعتر شدن بهبود روند بیماری می شود.

آیا کیوی برای قند خون و دیابت مفید است ؟

کیوی می تواند در کاهش قندخون موثر باشد و یکی از میوه های مفید برای افراد مبتلا به دیابت است. کیوی علاوه بر اینکه برای بیماری دیابت مفید است می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به دیابت شود. اگر شما دیابت دارید می توانید به صورت روزانه یک عدد کیوی میل کنید.

آیا کیوی برای فشار خون بالا مفید است ؟

بر اساس سوال پیش آمده باید گفت بله، کیوی برای فشار خون بسیار مفید است چون سرشار از پتاسیم می باشد و مقدار سدیم در بدن را کاهش می دهد، به همین منظور در بهبودی فشار خون موثر است.

طبق یک آزمایش افرادی که کمی فشار خون داشتند به مدت هشت هفته 3 بار در روز کیوی خوردند و بعد از آن شاهد کاهش چشمگیری از فشار خون آن افراد بودند.

مواد زیست فعال (بیو اکتیو) موجود در کیوی منجر به این اتفاق می شود.

کیوی دارای ویتامین C و E، آهن و کلسیم هم می باشد و این ها در تنظیم فشار خون بسیار موثر هستند.

کیوی در شب مفید است ؟

کیوی فواید بسیاری برای بدن دارد. از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به سلامت قلب و عروق
  2. حفظ سلامت پوست
  3. مفید برای دستگاه گوارش
  4. تقویت سیستم ایمنی بدن
  5. درمان انواع سرطان
  6. جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت
  7. دارای خاصیت آنتی اکسیدانی
  8. کمک به جذب آهن
  9. مفید برای زنان باردار

علاوه بر اینها در صورتی که کیفیت خواب شما پایین آمده و نمی توانید شب ها به راحتی بخوابید و مدام در حال غلت زدن هستید و یا در طول خواب مدام بیدار می شوید، به شما پیشنهاد می شود که قبل از خواب دو عدد کیوی بخورید. در واقع خوردن کیوی مدت زمان خواب شما را افزایش می دهد و از بیدار شدن شما در طول خواب جلوگیری می کند و موجب می شود که صبح سرحال از خواب بیدار شوید، چرا که سرتونین و ویتامینC موجود در کیوی موجب آرامش مغز شما خواهد شد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب