farsi beauty

چطور یک مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ + لیست نمونه سوالات مهم

مصاحبه شغلی

از مصاحبه ی شغلی، می توان به عنوان یک موقعیت اضطراب آور یاد کرد. که متاسفانه برخی افراد به علت وجود استرس یا عدم آشنایی با برخی مسائل در آن رد می شوند. اما نگران نباشید. شما تنها با رعایت برخی اصول می توانید یک مصاحبه ی شغلی فوق العاده داشته باشید. با فارسی بیوتی همراه باشید تا بگوییم چطور یک مصاحبه ی کاری خوب داشته باشیم.

کار هایی که لازم است قبل از مصاحبه ی کاری انجام دهید!

۱) تا جای ممکن راجع به شرکت و شخص مصاحبه کننده تحقیق کنید:

این موضوع مهمی است. به سراغ وب سایت، شبکه ی اجتماعی و اخبار موجود بروید. و تا حد ممکن راجع به شرکت و فرد مصاحبه کننده اطلاعات به دست بیاورید. این مساله می تواند علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شما، کمک کند روز مصاحبه با شناخت بیشتری، حضور پیدا کنید.

۲) آگهی شغلی را دقیق بخوانید:

بهتر است از آگهی شغلی پرینت گرفته و کلید واژه های مهم آن را هایلایت کنید. بدین شکل به صورت کامل در خاطرتان می ماند که چه چیز هایی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بر اساس آن پاسخ می دهید.

۳) سوالاتی که در بیشتر مصاحبه های شغلی پرسیده می شود را تمرین کنید:

به سراغ سوالات رایج مصاحبه های کاری بروید. برای دست پیدا کردن به این سوالات کافی است در گوگل جست و جو کنید تا به مقاله ها و ویدیو هایی دسترسی پیدا کنید که می تواند کمک بسیاری به شما بکند. لازم است شما با یک پاسخ کوتاه، جواب قانع کننده ای بدهید که استعداد و توانایی هایتان را برای فرد مصاحبه کننده بازگو کنید. لازم است در پاسخ هایتان خودتان را معرفی کرده و سازگاریتان با شرکت را شرح دهید. اگر راجع به حقوق مدنظرتان از شما پرسیدند بهتر است که به سادگی به این سوال پاسخ نداده و از مهارت مذاکره تان کمک بگیرید.

مصاحبه شغلی

۴) نمونه کار هایتان را آماده کنید:

احتمال دارد در مصاحبه ی کاری، نمونه کار هایتان را بخواهند. بنابر این، بهترین کار این است که از قبل نمونه کار هایتان را حاضر کرده و در مصاحبه ی کاری همراه خودتان ببرید. بهتر است این نمونه کار ها دستاورد هایی باشد که قبل تر داشته اید و بتواند توانایی شما را بهترین نحو نشان دهد.

۵) سوالاتی که قصد دارید بپرسید را حاضر کنید:

به این نکته ی مهم توجه کنید که قرار نیست در مصاحبه ی کاری تنها فرد مصاحبه کننده از شما سوال بپرسد. بلکه لازم است شما نیز سوالات خودتان را بیان کنید. بنابر این، بهترین کار این است که از قبل سوالاتی که احتمال می دهید نسبت به شرکت و موقعیت کاری تان بپرسید را آماده کنید. مثلا می توانید از فرد مصاحبه کننده بخواهید، اینکه افراد در محل کار چطور با یکدیگر کار می کنند را برای شما توضیح دهد. یا اینکه فعالیت های یک روز کاری را برایتان بگوید.

۶) با یک دوست تمرین کنید:

می توانید از یکی از دوستانتان بخواهید که موقعیت مصاحبه ی کاری را با شما تمرین کند. دوستتان می تواند در نقش مصاحبه کننده قرار گرفته و از شما سوال بپرسد. شما در این تمرین می توانید بر روی جواب هایتان تسلط بیشتری پیدا کنید. نکته ی مهم این است که بهتر است در این تمرین بر روی زبان بدنتان نیز کار کنید.

۷) برای پاسخ دهی به سوال ها به سراغ تکنیک STAR بروید:

در تکنیک STAR، ابتدا باید توجه داشته باشید که پاسختان می بایست شامل چهار قسمت باشد.

در بخش اول شما می بایست موقعیتی را که می خواهید راجع به آن حرف بزنید را شرح دهید. به عنوان مثال چه چالشی بوده؟ کجا اتفاق افتاده و چه وقتی بوده است.

در بخش دوم شما می بایست بگویید در این موقعیت شما چه نقشی به عهده داشتید.

در بخش سوم شما باید عملکردتان برای حل آن موقعیت یا همان Action را توضیح دهید. درواقع این مرحله شما باید بگویید که اقدام شما در این موقعیت چه بوده است. بخش آخر نیز، نتیجه یا Result می باشد. در مرحله ی نهایی شما باید بگویید که عملکرد شما باعث چه نتیجه ای شده است.

۸) لباس هایتان را از یک روز قبل آماده کنید:

لازم است متناسب با ارزش ها و فرهنگی که شرکت مورد نظرتان دارد لباس بپوشید. بهترین کار این است که لباس هایتان را از یک روز قبل آماده کنید تا در روز مصاحبه وقتتان را از دست ندهید.

مصاحبه شغلی رزومه

کار هایی که می بایست در روز مصاحبه انجام دهید!

۱) خودکار، دفتر یادداشت و رزومه تان را همراه خودتان ببرید:

در ابتدا لازم است یک پرینت از رزومه تان گرفته و در روز مصاحبه همراه خودتان ببرید. می توانید یک دفتر یادداشت و یک خودکار هم با خودتان ببرید که نکته های مهم را در آن بنویسید. می توانید از تلفن همراهتان هم برای یادداشت نکات استفاده کنید. که البته این روش، خیلی جا نیوفتاده است.

۲) ده تا پانزده دقیقه قبل از زمان مصاحبه، در محل حاضر شوید:

قبل از آنکه به راه بیوفتید، موقعیت مکانی مکان مصاحبه، ترافیک، جای پارک و دسترسی به وسیله های عمومی را بررسی کنید. تا راحت ترین مسیر و سریع ترین راه رسیدن به محل مصاحبه را پیدا کنید و ده تا پانزده دقیقه زودتر از زمان مصاحبه در آنجا حضور داشته باشید. توجه کنید که وقت شناسی شما در روز مصاحبه بسیار با اهمیت بوده و زودتر رسیدنتان، از دیرتر رفتنتان بهتر است. زیرا می توانید از زمان اضافی تان، برای کم کردن اضطراب و آشنایی با محیط استفاده کنید.

۳) تاثیر اولیه فوق العاده ای بگذارید:

تاثیر اولیه باعث می شود، فرد مصاحبه کننده ذهنیت خوبی از شما در ذهنش داشته باشد.

بنابر این، لازم است به زبان بدنتان، لباستان و بوی دهانتان توجه کنید. مثلا می توانید قبل از آنکه به مصاحبه ی کاری بروید از آدامس استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید که حتما قبل از حضور آن را دور بیندازید. از مرتب بودن مو ها و لباس هایتان و خوش بو بودن لباس هایتان نیز اطمینان حاصل کنید.

۴) با همه ی افراد با احترام برخورد کنید:

این نکته ی بسیار مهمی است. شما لازم است از ابتدای ورودتان به شرکت تا زمانی که وارد اتاق مصاحبه می شوید با تمام افراد با احترام برخورد کنید. توجه کنید شما می بایست با تمامی افراد، با همه ی موقعیت های شغلی رفتار خوبی داشته باشید.

۵) در پاسخ به سوال ها صداقت داشته باشید:

علاوه به اینکه لازم است بر روی زبان بدن و لباس هایتان توجه کنید، می بایست بر صداقتتان نیز توجه کامل داشته باشید. تلاش کنید تمامی سوالات را با احترام و صداقت کامل پاسخ دهید. بهترین کار این است که از تجربه ی کارتان بر اساس کلید واژه های مهمی که در آگهی شغلی وجود داشتند صحبت کنید.

۶) از محل کار و همکاران قبلی خود بدگویی نکنید:

این نکته ی بسیار مهمی است. اگر از شما راجع به بیرون آمدن از محل کار قبلی تان پرسیدند، لازم است با احترام کامل و صداقت پاسخ دهید. توجه کنید که به هیچ وجه از شرکت یا مدیر قبلی تان بدگویی نکنید. زیرا تاثیر منفی از خودتان بر روی فرد مصاحبه کننده می گذارید.

مصاحبه شغلی

نمونه سوالات مصاحبه های کاری

  • خودت را معرفی کن.
  • بزرگ ترین نقطه ی قوتت چیست؟
  • بزرگ ترین نقطه ی ضعفت چیست؟
  • خودت را در پنج سال آینده کجا میبینی؟
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  • از بهترین دستاورد های کاری ات بگو.
  • چطور با ما آشنا شدی؟
  • آخرین چالشی که با آن رو به رو شدی چه بود؟
  • چطور چالش را مدیریت کردی؟
  • شغل رویایی ات چیست؟
  • چرا می خواهی شرکت فعلی ات را ترک کنی؟ یا چرا شرکت قبلی ات را ترک کردی؟
  • سخت ترین تصمیمی که در شش ماه گذشته گرفتی؟
  • مدیر یا همکاران سابق ات چطور شما را معرفی می کنند؟
  • برنامه ات برای شروع به کار و بعد از استخدام چیست؟
  • حقوق ات در گذشته چقدر بوده؟
  • آیا سوالی از ما داری؟
  • فکر می کنی مهم ترین هدف ما در شرکت چیس؟
  • حقوق مد نظرت چقدر است؟
  • آیا تا به حال با تصمیم همکارانت مخالفت کرده ای؟

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب