farsi beauty

افزایش رشد مو با رعایت ساده ترین نکات، روش های افزایش رشد مو

رشد طبیعی مو

افزایش رشد مو، دغدغه ی هر خانمی در برخی از دوره های زندگیش بوده و بسیار برایش اهمیت داشته است. همیشه موهای بلند ملاک اصلی برای زیبایی شما نیست اما اگر شما خواستار افزایش سرعت رشد موهایتان هستید باید به شما بگوییم که در این مقاله از سایت فارسی بیوتی ما به شما نکاتی را می آموزیم که در این زمینه به کمک شما می آید.

میزان رشد طبیعی مو چقدر است؟

موی افراد در طول یک ماه، بین  6میلی متر تا 3/1 سانتی متر رشد می کند اما عواملی همچون ژنتیک می تواند این میزان را تحت تاثیر قرار دهد اما آنچنان موثر نیست. هیچ فرمول علمی برای افزایش رشد مو بیش از حد طبیعی آن ثابت نشده بنابراین تمامی مقالات با ادعاهای پوچی همچون رشد هفت سانتی مو در عرض یک هفته درست نیستند.

 پس ما چگونه شمارا راهنمایی خواهیم کرد؟

در حقیقت عاملی که باعث می شود دیگران فکر کنند موهای شما رشد بسیار سریعی دارد، موهای سالم و ضخیم شما است. موهای پر از موخوره و نازک، بلند و زیبا به نظر نمی رسند. در این مقاله شما متوجه خواهید شد که با رعایت برخی نکات می توانید موهای سالم و بدون موخوره داشه باشید و از ریزش آن جلوگیری کنید.

اصول کلی مراقبت از مو

تمامی راهکار هایی که در ادامه می خوانید بر این سه اصول کلی استوارند:

  • رساندن مواد مغذی برای تحریک رشد مو ها به بدن
  • داشتن رفتار درست با مو ها (از لحاظ فیزیکی )
  • اهمیت دادن به حفظ سلامتی موها و مراقبت از آنها ها

رشد مو

نکات مهم برای افزایش رشد مو

داشتن رژیم غذایی سالم برای افزایش رشد موها

اکثر افراد بدون توجه به داشتن رژیم غذایی سالم و کامل ، هزینه ی زیادی را صرف خرید محصولات مراقبت از مو  و ماسک ها می کنند اما در حقیقت شما با داشتن رژیم غذایی سالم که سرشار از پروتئین، مواد معدنی ضروری و ویتامین ها است،  رشد موها را تحت تاثیر قرارمی دهید.

رژیم غذایی شما باید سرشار از آهن، مس، زینک، سلنیوم، منیزیم و ویتامین A، B، C، E باشد تا هرگونه کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در بدنتان، سرعت رشد موهایتان را تحت شعاع قرار ندهد. به طور مثال کمبد ویتامین E و روی سبب ریختن موها و نازک شدنشان می شود یا ویتامین های گروه B سرعت رشد موهارا افزایش می دهند.

در رژیم غذایی خودتان انواع غذاهای مقوی و متنوع را قرار دهید. مصرف غذاهایی همچون ماهی کم چرب و سالمون، مرغ، تخم مرغ، شیر، ماست، پنیر، برگ سبزیجات مثل اسفناج، جعفری، دانه های سبوس دار، نان سبوس دار، یونجه، جو، فلفل دلمه ای، گریپ فروت، آووکادو، بروکلی و کلم به شما کمک می کند تا به بدنتان و فولیکل های مو مواد مغذی و ویتامین کافی برسد. همچنین آبمیوه های طبیعی و سبزیجات مانند گریپ فروت، پرتقال، کاهو، هویج و شلغم بسیار در برنامه غذایی شما تاثیر مثبتی دارد.

 

پروتئین برای داشتن موهای سالم

پروتئین ضروری ترین ماده برای تشکیل ساختار موهایتان است. زمانی که پروتئین کافی مصرف نکنید موهایتان به سرعت می ریزند و زمان بیشتری طول می کشد تا موهای جدید جایگزین موهای ریخته شود و در نتیجه موهایتان کم پشت به نظر می رسند. بنابراین خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز و سفید، غذاهای دریایی و ماهی، حبوبات و دانه های پروتئین دار و مغزها در زمینه افزایش رشد مو به شما کمک می کنند.

اسید های چرب امگا 3

اسید چرب امگا 3 از التهابات فولیکول های مو جلوگیری می کند و به سلامت کلی بدن و پوست سر کمک شایانی می کند. التهاب فولیکول های  مو سبب ریزش موها می شود.

مصرف برخی ماهی ها مانند شاه ماهی، ماهی کولی و سالمون دوبار در هفته برای دستیابی به فواید امگا 3 لازم است. در صورتی که مصرف ماهی برایتان دشوار است از مکمل ها ماهی استفاده کنید. دیگر خوراکی های غنی از اسید چرب امگا 3 مانند بذر کتان، کدو حلوایی، گردو و روغن زیتون هستند که با مصرف آنها به افزایش رشد موهایتان کمک خواهید کرد.

رشد مو

ویتامین A  و C

ویتامین A  و C در ترمیم بافت های بدن و محافظت از آنها نقش بسیار مهمی دارند. ویتامین C  رطوبت موها را حفظ می کند و از شکستن موها جلوگیری می کند. ویتامین C در میوه ها و سبزیجات تازه مانند کیوی، انواع توت ها و گوجه فرنگی به میزان زیادی وجود دارد.

مواد غذای سرشار از ویتامین A  مانند سبزیجات، جگر، لبنیات و تخم مرغ هستند که مصرف آنها سرعت رشد موهارا بهبود می بخشد.

در نهایت داشتن یک رژیم غذایی کامل که پروتئین ، ویتامین ها و اسید چرب امگا3 شامل آن باشد می تواند برای تقویت رشد موهای شما و درخشش آنها بسیار مفید و موثر باشد.

درمان بیماری ها گامی موثر در افزایش رشد مو

اگر با برخی از بیماری های زمینه ایی مانند عدم تعادل هورمون ها، بیماری های مزمن، عفونت شدید و اختلالات تیروئیدی مواجه هستید، در صورتی که این بیماری ها را درمان نکنید نمی توانید به نتیجه دلخواهتان برسید.

عفونت پوست سر و درماتیت سبوره ای سبب خارش پوست سر و در نهایت ریزش موها می شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، قرص ضد بارداری، بتابلاکرها، استروئیدهای آنابولیک و... در ریزش مو و نازک شدن آن بی تاثیر نیست.

بنابراین هرگونه مشکل و بیماری زمینه ایی و قرص هایی که برای درمان برخی بیماری ها مصرف می کنیم بر روی رشد موها اثر می گذارند و باید به آنها توجه داشته باشیم.

رشد مو

توجه به مکمل های ویتامینی و گیاهی

بیوتین و اسید فولیک جزئی از ویتامین های گروه B هستند و سبب افزایش رشد موهای شما می شوند و قطعا شما تمامی ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است در رژیم غذاییتان وجود نداشته باشد را دریافت می کنید.اما مصرف این مکمل ها باید توسط پزشک تایید و تجویز شود. بیوتین در خوراکی هایی مانند دانه ی سویا، کره و جگر گاو یافت می شود. استفاده ی منظم از نوشیدنی آلوئه ورا بسیار موثر است.

علاوه بر رژیم غذایی مناسب و مکمل های ویتامینی برای رشد بهتر موها می توانید از روغن ماهی، روغن گل پامچال، روغن تخم کتان، نخل باد بزنی، جینسنگ و جینکو بیلوبا به عنوان مکمل های گیاهی استفاده کنید.

رساندن آب کافی به بدنتان

موهای خشک بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند و رساندن آب کافی به بدنتان از این موضوع جلوگیری می کند و سلامتی بدن و موهایتان را تامین می کند. کمبود آّب بدن به صورت جدی ممکن است سبب توقف رشد موهای شما شود و باید به نوشیدن آب به اندازه کافی حتما توجه شود.

آب رسانی به بدن و موها

برای آب رسانی به بدن تنها کافی است روزانه به میزان کافی آب بنوشید. برای حفظ آب موها چند نکته وجود دارد که با رعایت آنها رطوبت موها حفظ می شود. برای آب رسانی به موها با دمای کمتری موهایتان را سشوار یا اتو بکشید. محصولات مربوط به مو که دارای سیلیکون و سولفات ها هستند را کنار بگذارید و کمتر از آنها استفاده کنید.

از استرس دوری کنید

استرس و اضطراب عاملی پنهان است که کسی به آن توجه نمی کند اما تاثیر بسیار زیادی بر ریزش موهای شما دارد بنابراین اگر می خواهید رشد بهتر و ریزش کمتری داشته باشد میزان استرستان را کاهش دهید. برای کاهش و مدیریت استرس، از تمرین تنفس، مدیتیشن و دیگر تکنیک های کاهش استرس استفاده کنید. داشتن خواب کافی نیز نکته ایی حائز اهمیت است زیرا هورمون رشد در هنگام خواب آزاد می شود. بنابراین کمبود خواب می تواند بر رشد موهای شما اثر منفی بگذارد.

 

دم کرده های گیاهی برای رشد بهتر مو

گیاهانی مانند گزنه، باباآدم، رزماری، مریم گلی، گیاه دم اسبی و نعناع گربه ایی رشد مورا سریع تر و بهتر می کنند. رزماری با تحریک فولیکول های مو گیاهی موثر برای رشد مو است و همچنین موهای شما را براق و درخشان می کند.

چای سبز با داشتن خواص ضد التهابی به رشد مو کمک شایانی می کند. همچنین برخی از گیاهان با افزایش و بهبود گردش خون به رشد مو کمک می کنند.

روش استفاده از این گیاهان دارویی برا رشد بهتر مو:

گیاه مورد نظرتان را به مدت ده تا بیست دقیقه در آب بجوشانید و آن را صاف کنید. پس از اینکه خنک شد آن را در طرفی بریزید و بعد از استفاده از شامپو و آب کشیدن موها از این دم کرده به عنوان آب کشی نهایی استفاده کنید . این کار سبب می شود موهای شما نرم و حالت پذیر شود و رشد آن بهبود یابد.

همچنین شما می توانید این دم کرده های گیاهی یا روغن های عصاره ای را با شامپویتان ترکیب کنید و ار آن استفاده کنید.

استفاده از چای این گیاهان نیز بسیار مفید می باشد.

رشد مو

استفاده از روغن های طبیعی به صورت هفتگی

موهایی که به پایین سر شانه رسیده اند، عمر زیادی دارند و برای مراقبت از آنها باید وقت بیشتری بگذارید. می توانید از ماسک ها و روغن های طبیعی به صورت هفتگی استفاده کنید تا موهایتان رشد بهتری داشته باشند.

این روغن ها و ماسک ها ساقه ی مورا به اسید های چرب آغشته می کنند و وقتی موهایتان را با شامپو می شویید این اسید های چرب در مو جایگزین می شوند و موهای شما بسیار مقاوم و نرم خواهد ماند

روش تهیه ماسک های خانگی برای رشد بهتر مو:

ماسک روغن کرچک

روغن کرچک برای افزایش رشد مو بسیار مفید است. این روغن سرشار از ویتامین E و اسید های چرب مانند امگا ۹ است.

این روغن چسبناک است و استفاده از آن کمی سخت است، برای استفاده ی راحت از روغن کرچک، آن را به مقدار مساوی با روغن بادام، زیتون یا نارگیل ترکیب کنید. می توانید کمی این ترکیب را گرم کنید سپس به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه سرتان را با ترکیب روغن کرچک ماساژ دهید و بعد آن را بشویید.

استفاده از دیگر روغن های عصاره ایی مانند روغن رزماری، اسطوخودوس، نعناع، آویشن و اکالیپتوس همراه با روغن کرچک می تواند رشد موهای شمارا افزایش دهد.

ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص را به اندازه یک پیمانه (با توجه به حجم موهایتان) با روغن هایی مانند ماکادمیا، جوجوبا یا بادام می توانید مخلوط کنید. بهتر است از روغن روی موهای مرطوب و نم دار استفاده کنید تا بهتر به تمامی قسمت های مو آغشته شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید و آب کشی کنید.

ماسک تخم مرغ معجزه ایی برای رشد مو

تخم مرغ در رشد سریع موها بسیار موثر است زیرا حاوی پروتئین، آهن، فسفر، زینک، سولفور و سلنیوم است که سبب تقویت و رشد موها می شود. همچنین تخم مرغ رطوبت موهارا افزایش می دهد و از خشک و نازک شدن آن جلوگیری می کند.

رشد مو

روش تهیه چهار نوع ماسک تخم مرغ

ماسک اول :

تخم مرغ را با ماست ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا مایع خامه مانندی به دست بیاید. این ماسک را روی موهای مرطوبتان به مدت بیست دقیقه قرار دهید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

ماسک دوم:

یک تخم مرغ را با روغن دانه انگور و روغن اسطوخودوس به هوبی مخلوط کنید و هم بزنید. اجازه دهید این ماسک به مدت نیم ساعت روی موهایتان بماند سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

ماسک سوم:

دو عدد زرده ی تخم مرغ را با روغن زیتون خالص ترکیب کنید و به کف سر و ساقه ی موها ماساژ دهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سرتان را با شامپو بشویید.

ماسک چهارم:

تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و به آن یک فنجان شیر، روغن زیتون خالص و آب نصف لیمو ترش را اضافه کنید.این ماسک را بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با شامپو بشویید.

آلوئه ورا برای رشد بهتر موها

آلووئه ورا رشد موها را بهتر و بیشتر می کند. همچنین شوره سر را از بین می برد و سبب درخشش بیشتر موهایتان می شود. جلوگیری از ریزش مو یکی دیگر از فواید این گیاه است.

تهیه ماسک آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورای تازه را با آب لیمو تازه مخلوط کنید و به ساقه ی موها به مدت بیست دقیقه ماساژ دهید. این ماسک را می توانید در هفته یک یا دوبار انجام دهید.

همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را با روغن جوانه گندم و شیر نارگیل به مقدار مساوی ترکیب کنید و بر روی موها ماساژ دهید و بعد آب کشی کنید.

ماساژ پوست سر برای افزایش رشد مو

با ماساژ دادن کف سرتان جریان خون زیر پوست سرتان افزایش می یابد و فعالیت فولیکول های مو تقویت می شود. هنگامی که فعالیت فولیکول های مو بیشتر می شود تعداد تار موها بیشتر می شود و در نهایت موهایتان پرپشت تر و بلند تر بنظر می رسد.

رشد مو

دو روش ماساژ سر برای رشد بهتر مو:

روش وارونگی

از روی تخت سرتان را آویزان کنید تا موها به صورت وارونه قرار بگیرند. چرا باید به این شکل ماساژ پوست سر انجام شود؟ زیرا در این حالت سر شما پایین تر از قلبتان قرار دارد و خون رسانی به فولیکول های مو بهتر انجام می شود. هنگامی که سرتان وارونه است قسمت پشت و جلوی سر و دو طرف پوست سرتان را به صورت دورانی ماساژ دهید. این ماساژ جریان زیر پوست سر را بیشتر می کند و رشد موهایتان سریع می شود.

ماساژ با روغن های عصاره ایی برای رشد مو

روغن های عصاره ایی مانند روغن نعناع، رزماری، درخت چای، لیمو را گرم کنید. پوست سرتان را با این روغن ها به مدت بیست دقیقه ماساژ دهید.به مدت سی دقیقه به موها استراحت دهید و بعد از آن سرتان را بشویید.

استفاده از نرم کننده به رشد مو کمک می‌کند

بعد از هربار حمام از کاندیشنر یا شامپوهای تقویت کننده ی رشد مو استفاده کنید. استفاده نکردن از محصولات نگهدارنده مو بعد از مصرف شامپو آسیب بسیاری به موهایتان می‌زند. همچنین می‌دانید که در اثر رنگ کردن و حرارت، انتهای موها حالت باریک‌تری می‌یابند نرم‌کننده به بازسازی کمبود چربی و پروتئین ساقه مو کمک می‌کند، علاوه بر آن منافذ کوتیکول( پوشش شاخی سطح ساقه مو) را می‌بندد و از ایجاد آسیب بیشتر برای آن جلوگیری می‌کند تا موهای شما سریع تر رشد کند. دقت کنید نرم کننده و کاندیشنر نباید به ریشه ی مو بخورد و باید برای ساقه ی موها استفاده شود.

روش درست استفاده از شامپو

گمان می شود استفاده از شامپو برای تمیز کردن مو از آلودگی ها به سلامت و رشد آن کمک می کند درحالی که اینطور نیست زیرا ممکن است شامپو علاوه بر تمیز کردن موها از آلودگی ها، چربی طبیعی مو را نیز از بین ببرد. چربی طبیعی مو سبب نرمی و استحکام مو می شود و از خشک و ضعیف شدن آن جلوگیری می کند. بهتر است از شامپو تنها دو بار در هفته استفاده کنید و برای شستن موها از شامپوهای تقویت کننده ی رشد مو (کاندیشنر) استفاده کنید. شستن موها با شامپو باید با ملایمت انجام شود و شما فقط باید پوست و کف سرتان را با شامپو بشویید و نیاز نیست ساقه ی موهایتان را با شامپو ماساژ دهید. هنگامی که شما سرتان را آب می کشید ساقه ی موها با کف شامپو شسته و تمیز می شوند.

موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید

این عمل به رشد سریع مو، سالم و درخشان نگه داشتن موها کمک می‌کند آب سرد لایه اولیه ساقه مو را صاف می‌کند و با این عمل مانع از بین رفتن رطوبت و آسیب دیدن موها می‌شود. کافی است فقط برای چند ثانیه موها را با آب سرد بشویید. عمل پیچیده‌ایی نیست اما این عمل ناچیز در حمام تفاوتی بزرگ را در سلامت پوست و موی شما ایجاد می‌کند.

بعد از حمام موهارا در حوله نپیچید

این نکته شاید هرگز برای شما اهمیت نداشته و شما حتی به آن فکر هم نکرده باشید اما پیچیدن و سابیدن موها در حوله های بزرگ بعد از حمام به موهای شما آسیب زیادی می زند و این یک عادت غلط است.پیچیدن موها در حوله سبب شکسته شدن موها می شود. هنگامی که شما حوله را سفت دور موهایتان می پیچید و فشار می دهید، موها لا به لای الیاف گیر می کنند و رشته های مو به ویژه موهای آسیب دیده بیشتر در معرض شکستن و نابود شدن قرار می‌گیرند. شما می توانید به جای استفاده از حوله با بافت درشت و زبر از حوله های میکروفایبر یا لطیف تر استفاده کنید.

استفاده از تیشرت های نرم هم می تواند سلامت موهای شمارا حفظ کند و از شکسته شدن آن ها و کوتاهی مو جلوگیری کند.

رشد مو

شانه زدن مو با خشونت ممنوع

شانه زدن بیش از حد و دائمی می تواند به موهایتان آسیب وارد کند. اما شانه زدن موها به روش درست سبب می شود روغن طبیعی موها آزاد شود و آن را در طول رشته های مو گسترش می دهد. بهتر است هنگامی که موهایتان خیس است، آن هارا شانه نکنید. نکته ی دیگری که در شانه زدن موها اهمیت دارد این است که موهایتان را باید از پایین به بالا شانه بزنید. شانه زدن موها از ریشه سبب می شود گره های کوچک مو به گره هایی بزرگ تبدیل شوند و همین امر سبب کنده شدن و شکستن موها می شود.

موهای دکلره شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند

اگر شما به تازگی موهایتان را دکلره کرده ایید باید توجه داشته باشید که بهتر است برای بستن موهایتان از کلیپس ها و سنجاق های مو استفاده کنید و کش مو را کنار بگذارید. موهای دکلره شده در اثر مواد شیمیایی بسیار آسیب پذیر و شکننده می شوند و خاصیت کشسانی مو از بین می رود به همین دلیل در ناحیه تحت فشار آسیب می بیند و می شکند. در واقع شما بستن موهایتان با کش به هر شکلی موهایی که بسیار آسیب دیده اند را ازبین می برید.

گوجه ایی بستن مو، به آن آسیب می زند

مدل گوجه کردن موها، مدل موی زیبایی است و در سال های اخیر بسیار پر طرفدار و رایج بوده اما گوجه ایی بستن موهایتان در طولانی مدت آن هارا را از بین می برد. این کار ساختار موهای شمارا به ویژه موهای آسیب دیده را، نابود می کند. پیروی نکردن از مد های سال می تواند کمی سخت باشد اما برای جلوگیری از ریزش و شکستگی موها بهترین کار به حداقل رساندن بستن موها به شکل گوجه ای است.

استفاده از روبالشتی مناسب

رو بالشتی با سطح زبر و جنس پنبه ای می تواند اصطکاک زیادی با مو ایجاد کند و سبب گره خوردن مو شود و در طولانی مدت باعث مو خوره گرفتن و از بین رفتن موها می شود.

استفاده از پارچه ی ساتن یا ابریشم (پارچه هایی با سطح صیقلی) بهترین گزینه برای رو بالشتی است. زیرا باعث اصطکاک کمتری می شوند و گره خوردن موهای شمارا به حداقل می رساند.

رشد مو

نوک گیری کردن مو برای رشد بهتر و سالم

شاید گمان کنید کوتاه کردن موها سبب افزایش رشد آنها نشود و قد آنها را کوتاه کند. اما این کار موجب می شود موی شما سالم و بدون موخوره رشد کند. در صورتی که شما موهای دارای موخوره را کوتاه نکنید آنها به هم گره می خورند و سر آنها چند شاخه و ضعیف می شود. موخوره ها تا ریشه ی مو بالا رفته و در نهایت موجب ریزش موها و کم پشت شدن و کوتاهی موها می شود.

میزان کوتاه کردن موها باید با توجه به انتهای موها صورت گیرد. هنگامی که انتهای موها به میزان کمی درگیر موخوره باشد می توانید حدود 6 تا 8 میلی متر آن را کوتاه کنید. در صورتی که انتهای موها کاملا نامرتب، باریک یا موخوره ای شدند بهتر است موهایتان را تا قسمت سالم کوتاه کنید. به طور کلی هر فرد می تواند هر 10تا 12 هفته مقدار کمی از انتهای موهای خود را کوتاه کند تا در نهایت موهایش رشد سالم تری داشته باشد.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب