farsi beauty

نقص ایمنی چیست؟ روش های تقویت سیستم ایمنی کدامند.

نقص ایمنی

نقص ایمنی (Immunodeficiency)

نقص و کمبود ایمنی بدن به آن معنا می باشد که سیستم بدن، عملکرد نامناسبی در دفاع از ما داشته به آن گونه  که ما را مستعد بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌کند. تشخیص این نوع نقص در تخصص "ایمنی شناسی" مشخص می گردد. نقص ایمنی دو نوع است:

  • اولیه (ذاتی)
  • ثانویه (اکستابی)

 

محققین تیم فارسی بیوتی دریافتند که کمبود ایمنی اولیه ناشی از نقص های ژنتیکی می باشد و کمبود ایمنی ثانویه در گرو ابتلا به برخی بیماری ها به وجود می آید. مشهورترین کمبود ایمنی ثانویه مربوط به بیماری ایدز (HIV)، سرطان ها، سوء تغذیه یا بیمارانی می باشد که مدام در حال شیمی درمانی هستند؛ اما بیمارانی که دچار کمبود ایمنی اولیه هستند کمبود پاد تن یا آنتی بادی مشکل اساسی آن ها می باشد.

 

نقص ایمنی

علائم نقص ایمنی در بزرگسالان

باید بدانید شناخت علائم هشداردهنده در درمان و تشخیص این بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این بیماری معمولاً فرد مبتلا را ضعیف کرده و آن را مستعد گرفتن بیماری های عفونی می‌کند، همچنین این بیماری سن و سال نمی شناسد و در هر برهه سنی ممکن است گریبان گیر افراد شود. باید بدانید افرادی که داروهای کورتونی و خاص مصرف می کنند و در مراحل انجام شیمی درمانی هستند بسیار بیشتر در لیست بیماران نقص ایمنی دیده می شوند، بیماری نقص ایمنی معمولاً خود را با عفونتهای مکرر نشان می‌دهد که به سختی خوب شده و معمولاً عفونت های گوارشی، عفونت مثانه، عفونت تنفسی و عفونت های پوستی از نشانه‌های آن می باشد. لازم به ذکر است که بدانید این بیماری موروثی بوده و ممکن است که از افراد خانواده به ارث ببرید، مورد مشکوک دیگر که می‌تواند ما را هشیار کند عوارض های واکسنی می باشد؛ به زبان ساده تر یعنی هر فردی که بعد از تزریق هرگونه واکسن علائم شدید و واکنش های حاد نشان می‌دهد نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

آزمایش نقص ایمنی چیست؟

می دانید برای تشخیص نقص ایمنی نیاز به آزمایش دادن داریم زیرا علائم گفته شده مختص بیماران نقص ایمنی نبوده و ممکن است با بیماری های دیگر علائم مشابه داشته باشد، از آنجا که بالای 200 نوع نقص ایمنی یافت شده بررسی آن نیز سخت تر می باشد

- تشخیص نقص ایمنی در افراد معمولاً با فرمول شمارش CBC که گستره خون محیطی می باشد و همچنین ESR که سرعت حرکات گلبول قرمز می باشد، شروع می شود. هدف این آزمایش ها بررسی و همچنین شناسایی [ لنفوپنی، لکوپنی، نوتروفیلی، نوتروپنی و تمامی مورد های غیر عادی و غیرطبیعی در یاخته های خون محیطی و یا عفونت ها و انواع آن ها ] می باشد.

- همچنین  بررسی عملکرد های لنفوسیت B که در واقع موجب کمبود آنتی بادی است و علت آن نیز عدم تمایز این لنفوسیت هاست می باشد.

آزمایش های دیگری نیز وجود دارد که آنها را ذکر می کنیم:

  • سنجش ‏IgA
  • سنجش lgM
  • سنجش lgG

 

نقص ایمنی

- بررسی بعدی شناسایی و سنجش لنفوسیتهای T میباشد، باید بدانید عملکرد لنفوسیت  T بسیار پیچیده‌تر از لنفوسیت های B می باشد اما آزمایش های آن بسیار ساده تر و ارزان تر است.

- همچنین باید بدانید آزمایش‌ بعدی که پزشک مربوطه دستور انجام آن را می دهد و بررسی سایتوکاین هاست؛ (سایتوکاین ها نوعی پروتئین هستند که از یاخته‌های ایمنی ذاتی و حتی اکتسابی ترشح می‌شوند و کار آنها واکنش التهابی و تحریک و تنظیم ایمنی است) بنابراین عملکرد نامناسب این نوع پروتئین ها بسیار مشکل ساز می باشد.

- برای برخی از افراد نیز آزمایش واکنش حساسیت پوستی تاخیری نسخه می شود که مختص بزرگسالان و کودکان غیر شیرخواره میباشد.

- آزمایشهای کشت مخلوط گلوسیتی، فلوسایتومری، بررسی عملکرد بیگانه خواری، سنجش NBT، سنجش عملکرد سیستم کمپلمان، آزمایش DHR، آزمایش SRID؛ از دیگر عوامل می باشد که توسط پزشک مربوطه برای افراد مشکوک به بیماری نقص ایمنی دستور داده می‌شود و جواب‌های آن نیز می‌تواند مثبت یا منفی بودن ابتلا به این نقص را مشخص سازد.

طول عمر بیماران نقص ایمنی

مطالعه میزان و چگونگی بقای بیماران نقص ایمنی نشان می دهد که میانگین زنده ماندن آنها 66/8 درصد بوده و می توانند با رعایت عواملات بهداشتی درمانی حداقل تا 60 سالگی زندگی کنند. البته از آنجایی که این بیماری انواع مختلفی دارد، تیم ما به یک فاکتور گیری کلی و متناسب به همه اشاره کرده است. باید بدانید تشخیص زودرس و درمان کامل نقش بسیار مهمی در نجات و ادامه بقای این بیماران دارد.

 

نقص ایمنی

 آیا بیماران نقص ایمنی حاصل ازدواج فامیلی اند؟

ما با یک تحقیق جامع دریافتیم که جواب این سوال مثبت بوده و حدوداً 66 الی 67 درصد از این بیماران نقص ایمنی (چه اکتسابی و چه ذاتی) حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند که پدر و مادر نتوانستند نقص ایمنی خود را تشخیص داده و یا درمان ها را جدی نگرفته اند.

این عمل باعث می شود درصد کودکان مبتلا به نقص ایمنی افزایش پیدا کند، بنابر این بهتر است تمامی افرادی که قصد بارداری و فرزند آوری دارند ابتدا آزمایش های تکمیلی را انجام داده تا با اطمینان بتوانند فرزندی سالم پرورش دهند.

آیا بیماری نقص ایمنی درمان دارد؟

همه شما می دانید اولین اقدام برای کنترل این بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن و پر کردن خلاء های ایمنی می باشد. ما در این مقاله علمی قصد داریم شما را با 10 نوع ادویه و گیاه مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان آشنا سازیم، تمامی مواردی که ذکر میکنیم نه تنها برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر بوده، بلکه تاثیر خود را در عملکرد صحیح تر و بهتر بقیه اندام ها نیز می گذارد.

 

10 درمان معجزه گر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چوب و پودر دارچین:

دارچین ادویه ای گرم بوده که ایمنی بدن را سریعاً بالا میبرد، سینامالدئیدی که در دارچین وجود دارد باعث پایین آوردن قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید ها می شود. این ادویه موجب خون رسانی بهتر به تومورهای مسدود شده و حساسیت بدن شما را به انسولین بهبود می دهد.

 

ریشه یا پودر زنجبیل:

 این نوع ادویه سرشار از فیتونوترینت هایی می باشد که جینجرول نام دارد. زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، ضد باکتری و ویروس است همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و برای انواع سردردهای میگرنی، آسم و بیماری های تنفسی و حتی آرتریت مفید است. این گیاه تهوع را کاهش داده و گاز و نفخ معده را به راحتی از بین می برد.

 

زردچوبه:

این پودر زرد رنگ برای سلامتی خواص فوق‌العاده‌ای دارد و در هر نوع زمینه از پیشگیری تا درمان نقش ایفا می کند و زرد چوبه بدن را در برابر آلزایمر، سرطان ها، پارکینسون، سکته مغزی، دیابت ها، سکته قلبی (آنفاریکتوس)، بیماری های چشمی، مشکلات پوستی، مشکلات غضروفی و افسردگی مقاوم می کند. کورکومین موجود در زردچوبه قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که باعث التیام هرنوع عضو بدن می شود.

 

دانه فلفل سیاه:

دانه های فلفل ضد باکتری می باشند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در هضم غذا بسیار موثر است، موجب سالم ماندن روده بزرگ بوده و در فصل سرما بدن را رو به گرمی می برد در کمک به درمان سرطان و آرتریت نیز نقش داشته و خاصیت عطسه آور نیز دارد.

 

گیاه آویشن:

آویشن به صورت پودر و یا ریشه در بین ما وجود دارد، یک گیاه ضد عفونی کننده است، روغن درمانی آن برای تسکین سرفه و پوسیدگی دندان موثر بوده، از عفونت ریوی جلوگیری کرده و ضد میکروب می باشد.

 

پودر ادویه کاری:

این ادویه از رایج ترین ادویه های هندی است  که برای کنترل دیابت، درمان بیماری های قلبی، عفونت ها و بهبود عملکرد حافظه مورد استفاده قرار می گیرد. ادویه های کاری دارای آلکالوئیدهای کاربازول هستند که البته فقط در برگ این ادویه موجود می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 

پونه کوهی:

پونه کوهی یک گیاه ضد عفونت قوی می باشد که ترکیبات فعالی چون کارواکرول و تیمول دارد، پونه کوهی مقدار زیادی مواد معدنی دارد و فیبر و آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا3 نیز در آن موجود است، که برای بهبود عملکرد و سیستم درونی بدن بسیار موثر است. گیاهی است که به بهبود زخم های گوارشی و هضم غذا نیز کمک می کند.

 

دانه فلفل کائن:

فلفل قرمز نام دیگر آن می‌باشد که مزایای شگفت انگیزی دارد، باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود و حتی جالب‌تر آنکه توانایی مهار سکته قلبی را نیز دارد، همچنین عبور اکسیژن را در ریه‌ها بهبود می‌بخشد.

 

نعنا:

نعنا عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل می‌بخشد، سندروم روده تحریک پذیر را بهبود بخشیده و ناراحتی های روده ای را نیز آرام می کند. برگ نعنا غنی از ماده‌ای به نام منتول است که ناراحتی های تنفسی ناشی از نقص ایمنی را کاهش می‌دهد و به راحت تر نفس کشیدن شما کمک می کند، پلاک دندان را از بین می‌برد و همچنین خاصیت مبارزه با باکتری ها را نیز دارد.

 

بوته سیر:

سیر از قدیمی ترین معجون های اسرارآمیز و درمانی است که حتی بوعلی سینا، پدر طب سنتی در کتاب‌هایش (شفا و قانون) بسیار از این ماده ارزشمند سخن گفته است. سیر عنصر فعالی به نام آلیسین دارد که می تواند با تحریک سلول های ایمنی باعث تقویت آن شود، این امر با ترشح سیتوکین ها مواد طبیعی که از دستگاه ایمنی بدن ترشح می‌شوند امکان می‌پذیرد. سیر خاصیت ضد میکروبی دارد و یک آنتی بیوتیک قوی میباشد، ضد ریزش مو می باشد و متناسب برای عفونتهای تمامی اندام ها بوده و گاهی از مخلوط آن با زردچوبه به عنوان خمیر کاهش درد پهلو و کلیه نیز استفاده می شود.

سیر توان مقابله بدن با عوامل خارجی را بالا می برد.

 

نقص ایمنی

طب سوزنی و درمان نقص ایمنی:

پیشنهاد دیگر متخصصین تیم فارسی بیوتی به شما عزیزان استفاده از طب سوزنی می باشد. طب سوزنی نیز می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد، اما بایستی تحت طبیب مربوطه و به درستی انجام شود.

 

نقص ایمنی

برای بهبود سریع ‌تر و تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

نکته حائز اهمیت این است که تمامی درمان های ذکر شده در کنار انجام آزمایشات و نسخه داروی پزشک مربوطه پاسخگو می‌باشد. به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی تمام اقداماتی که برای بهبود شما عزیزان لازم است را به شرح زیر در آورده‌ایم:

  • مراجعه به پزشک در صورت وجود عفونت های مکرر و تشخیص به موقع
  • انجام آزمایشات
  • رعایت پرهیزات
  • عدم استفاده از مواد مخدر و مواد آسیب زننده به اندام های بدن
  • انجام درمانهای گیاهی در کنار درمان های شیمیایی
  • انجام طب سوزنی
  • انجام ورزش روزانه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب