farsi beauty

معرفی یخ نوردی، رشته پرهیجان و لذت بخش

یخ نوردی

یخ نوردی یک فعالیت ورزشی کوهستانی است که با صخره نوردی دو رشته مکمل کوهنوردی را تشکیل می دهند. یخ نوردی از صخره نوردی و سایر فعالیت های کوهنوردی تکامل یافته است. در ارتفاعات بالا، کوهنوردان باید یاد می گرفتند که در مناطق یخی و لغزنده با بالا رفتن از سطح کوه یا صخره حرکت کنند. در نهایت کوهنوردان شروع به ساخت ابزار و تجهیزات تخصصی برای عبور از این مکان های یخی کردند. با گذشت زمان، کوهنوردان به شدت به دنبال صعود های یخی و آبشار های یخی بودند. شما می توانید تولد یخ نوردی را به سال ۱۹۰۸ ردیابی کنید، زمانی که کوهنوردی به نام اسکار اکنشتین پنجه های دندانه دار به نام کرامپون را طراحی کرد که در پایین چکمه او قرار می گرفت. این کرامپئن ها به یک کوهنورد اجازه میداد روی یخ لغزنده کشش پیدا کند. قبل از اینکه کرامپون اختراع شود، کوهنوردان مجبور بودند از برش پله ای استفاده کنند، روشی پر زحمت برای کندن نواحی انگشت پا در برف و یخ با کلنگ یا تبر.

یخ نوردی

تجهیزات یخ نوردی

یخ نوردی به تجهیزات متفاوتی نسبت به صخره نوردی معمولی نیاز دارد. تجهیزات تخصصی یخ نوردی امروزی از ابزار های سنتی کوهنوردی تکامل یافته اند تا انعطاف پذیری و ایمنی بیشتری روی یخ و برف ایجاد کنند. بسته به مهارت، زمین و ترجیح شخصی، ابزار های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

تبر یخ

تبرهای یخ مهمترین و گرانترین تجهیزات مورد نیاز یک یخ نورد هستند. وقتی کوهنوردان در مورد تبرهای یخی خود صحبت می کنند، به چیزی اشاره می کنند که مردم اغلب آن را تبر می نامند. تبر یخی در واقع مانند تبر عمل می کند. شما آن را به داخل یخ می چرخانید و سپس در حالی که با پاهایتان به خود فشار می آورید، از آن به عنوان دسته استفاده می کنید. سر ابزار دو طرفه است که در یک طرف آن یک پینگ و یک ابزار اسکنه مانند برای بریدن سوراخ در یخ یا چکش در طرف دیگر قرار دارد. دو نوع تبر یخی وجود دارد: سنتی و بدون بند.

یخ نوردی

تبر یخ سنتی

تبر یخ سنتی شامل یک بند است که دور دست خود می پیچید تا به شما کمک کند آن را در دست نگه دارید. انداختن تبر یخی بسیار آسان است و اگر تبر یخی شما ۶ متر روی زمین قرار گرفته باشد کاری برای شما انجام نخواهد داد. تبر یخ بند دار نیز مفید است اگر پای خود را گم کنید و مجبور شوید تا زمانی که دوباره چنگال خود را بدست آورید روی یخ آویزان شوید. البته طناب و بیمه شما را نیز نگه می دارند، بنابراین تبر یخ شما تنها محافظ شما نیست.

تبر یخ بدون بند

از سوی دیگر، تبر یخ بدون بند، نفوذ کمتری دارد و برای تعویض محور های یخ زمانی که به وسایل خود متصل نیستید راحت ‌تر است. تبر های یخی بدون بند به دلیل انعطاف پذیری که دارند به طور فزاینده ای در بین کوهنوردان باتجربه محبوب می شوند. تبرهای یخ در اندازه‌ ها و وزن ‌های متفاوتی هستند و بسیاری از کوهنوردان بسته به نوع صعودشان بیش از یک تبر دارند.

یخ نوردی

کرامپون

کرامپون برای یک کوهنورد لازم است تا روی برف و یخ کشش پیدا کند. مانند گیره ها میخ های فلزی تیز هستند که از پایین کفش شما بیرون زده و در هنگام بالا رفتن در یخ فرو می روند. می توانید کرامپون را به کف چکمه های کوهنوردی خود بچسبانید یا با کرامپون های تعبیه شده چکمه بپوشید. همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از کرامپون تک نقطه ای یا دو نقطه ای استفاده کنید. کرامپون ها معمولا دارای میخ هایی هستند که جلوی کفش را بیرون می زند و معمولا اولین تماس را با یخ ایجاد می کند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب