farsi beauty

بهترین ترفند های شناخت، ارزیابی و تحلیل رفتار دیگران با علم روانشناسی

روانشناسی

ارزیابی انسان ها

تحلیل رفتار دیگران اگر به درستی اتفاق بیفتد می تواند تاثیرات مثبتی بر روی عملکرد شما داشته باشد، در هر قسمت از زندگی ما با افراد زیادی روبرو هستیم که هر کدام از آنها ویژگی های خاص و تحلیل های خاصی برای موضوعات و افکار خود به کار می برند.

شناخت، ارزیابی و تحلیل رفتار دیگران با کمک گرفتن از علم روانشناسی می تواند کمک شایانی در ادامه زندگی و بقا برای افراد داشته باشد.

تحلیل رفتار متقابل

برخی از تحلیلگران و دانشمندان معتقدند در هر کسی سه نفر وجود دارد که با توجه به حالات و محیط تغییر می کند؛ مانند: والد، یک فرد بالغ و یک کودک.

این عملکرد ها تغییر پذیرند، بر عهده شماست که دریابید چگونه باید اشخاص را تحلیل کنید، برای این کار راهکار هایی وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

راهکارهایی جهت تحلیل رفتار افراد

رفتارهای افراد در موقعیت های مختلف متنوع است، به طور مثال ممکن است برخی ها با ترسیدن از کسی یا چیزی داد و فریاد کنند و منطقه را ترک کنند و برخی با ترسیدن در سر جای خود مانند یک مجسمه خشکشان بزند، همچنین واکنش ها در شادی، مراسم عزا، عروسی ها، جشن ها، بحران هایی مانند اضطراب امتحانات و.. با هم متفاوت است.

طبق تحقیقات علمی ما انسان ها افراد را از روی رفتار و کارهای عادی مانند زبان بدن می شناسند، زبان بدن بسیار مهم است و ترفند هایی در مورد زبان بدن وجود دارد که می تواند شما را با افراد بیشتر آشنا کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

استرس کار استخدام

زبــان بدن

1. دست دادن

همه ما در برخورد با افراد در هنگام سلام و احوالپرسی ممکن است روبوسی یا دست دادن را انتخاب کنیم، در علم روانشناسی دست دادن به سه بخش متواضعانه، سلطه گرانه و بی طرفانه تقسیم می شود.

در هنگام دست دادن در حالت متواضعانه کف دست افراد به سمت بالا قرار دارد، افراد سلطه گر معمولاً کف دست را به سمت پایین می گیرند و افرادی که افکار بی طرفانه دارند دست را در موازات مخاطب قرار می دهند.

2. میزان استرس و اضطراب افراد

برخی از حرکات کوچک مانند دست زدن به صورت و لمس صورت، مرتب کردن موها در آقایان و بانوان، دست کشیدن بانوان بر روی گردن، تپش قلب بالا، بازی کردن با وسایل رو در رو مانند خودکار، مداد، سوت زدن، تکان دادن پاها و همچنین عرق کردن می تواند نشانه آن باشد که افراد از شرایط موجود راضی نیستند و دچار استرس و اضطراب می باشد.

3. خنده های نمادین

خنده های نمادین یا به اصطلاح خنده های فیک در روانشناسی بسیار راحت و قابل تشخیص است، خنده ماهیچه های متفاوتی را در صورت درگیر می کند، خنده های نمادین و فیک ماهیچه خنده را درگیر می کند اما بخش بالایی صورت مانند چشم ها و گونه تغییر شکل زیادی نمی دهند و فقط دور لب های افراد به دو طرف کشیده می شود.

به یاد داشته باشید در علم روانشناسی به اثبات رسیده خنده های واقعی ماهیچه ریستوریوس را درگیر می کند، اگر افراد به حالت واقعی و کاملاً بدون انعکاس بخندند اطراف چشم ها چین می خورد، پوست پیشانی کمی به پایین آمده و گونه ها بیرون می زند، اگر متوجه شدید کسی فقط قسمتی از لبش را در هنگام خندیدن تکان می دهد مطمئن باشید که این خنده نوعی خنده فیک می باشد.

4. در آغوش کشیدن خود

آیا تا به حال افرادی را دیده اید که در هنگام نشستن یا ایستادن کف دستان خود را روی بازوی خود قرار دهند؟

این وضعیت نشانه از جلوگیری از احساسات منفی می باشد در واقع نوعی ریتم مغز برای آرام سازی روحیه افراد است، معمولا در این شرایط افراد احساس راحت تری می کنند و در واقع خود را حمایت بیرونی می کنند.

5. آمادگی در حالت نشسته

اگر در میان مذاکرات دید افراد دست های خود را بر روی زانو گذاشته اند بهتر است که مکالمات تان را به پایان برسانید!

این حرکت آمادگی در حالت نشسته نام دارد؛ در این زمان فرد آماده عوض کردن بحث یا به اثبات رساندن نظر خود و جبهه گیری به مخاطب است؛ بهتر است با حفظ آرامش مکالمه تان را تغییر دهید و سعی کنید از بحث فعلی خارج شوید.

6. انجام حرکات نمادین

برخی از حرکات نمادین مانند نشان دادن قلب با دستان، چشمک زدن، اخم کردن و.. به نحوی تاثیرات جالبی در ارتباط با دیگران دارد؛ اگر این حرکات با موضوع صحبت فرد همخوانی نداشته باشد کاملاً واضح می توانید متوجه شوید که فرد در حال دروغ گفتن است.

زبان بدن بدون آگاهی و ناخودآگاه دروغ افراد را مشخص می کند همچنین اگر کسی انگشت شست دستش را بالا برده و در همان هنگام نیز لب ها را جمع کند نشانه عدم صداقت او در یک موضوع می باشد، اگر دیدید شخصی در هنگام جواب مثبت دادن به شما شانه هایش را بالا می اندازد مطمئن باشید از وضعیت فعلی راضی نیست و در جواب خود دچار تردید است (به نوعی فرد واکنش حقیقی ندارد)

7. حرکات پا

اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که مداوم پاهای تان را تکان می دهید و یا به آنها ضربه میزنید احتمالاً آدم معذب و خجالتی هستید که در مکان های خاص راحت نیستید اما این مسئله همیشه درست نیست و تکان دادن پاها می تواند به دلایل دیگر نیز باشد، مثلاً اگر سرعت تکان دادن پاها زیاد باشد احتمالاً شخص اخبار ناخوشایند و ناراحت کننده ای شنیده است، اگر به یکباره افراد پایشان را تکان داده و متوقف کنند احتمالاً حالت روحی این افراد در وضعیت منفی به سر می برد، اگر در هنگام مکالمه متوجه شدید که شخصی که پایش روی پای دیگر است و زانوی خود را بر روی پای پایینی می کشد نشان از تحت شعاع قرار گرفتن اعتماد به نفس وی می باشد، اگر افراد در هنگام صحبت با شما هایشان را در حالت ضربدری قرار دادند نگران نباشید این افراد معمولاً احساس راحتی داشته و احساس خطری نمی کنند.

موفقیت در کسب و کار

نحوه رفتار با انسان ها درون موقعیت های شغلی

جالب است بدانید در اشغال و کارهای مختلف زبان بدن به حالت هایی مانند عادات عصبی، ارتباط چشمی، دست خط، چک کردن موبایل، لب تاب یا تبلت و تعادل میان سوال و جواب یا اضطراب تغییر می کند!

این حالت ها معمولاً در مکان هایی که رسمیت بیشتری دارد اتفاق می افتد، همانطور که می دانید در علم رواشناسی شناخت زمان، ارتباط چشمی، دست خط افراد به صورت راحت و آسان نشان می دهد که افراد در چه حالتی به سر می برند.

بطور مثال اگر فرد مقابل شما متقابلاً چشم های خود را از شما و بقیه تماشاگران میدزدد به احتمال زیاد بسیار خجالتی است و احتمالاً بدون علاقه موضوعی را بیان می کند.

  • اگر دست خط افراد را بررسی کنید متوجه خواهید شد که فشار دادن خودکار بر روی کاغذ نشان دهنده عصبانی بودن، استرسی بودن و راضی نبودن از وضعیت است، همچنین کج نوشتن افراد دلیل بر برونگرایی و درونگرایی آنهاست، افراد شلخته معمولاً تندتر می نویسند و دست آنها زودتر از تحلیل مغزشان شروع به نوشتن می کند.
  • عدم وقت شناسی نیز یکی از دلایل نداشتن یا برهم ریختن آرامش بیش از حد است که برخی از کارفرما ها را دچار سوء تفاهم می کند.

خواندن کتاب تحقیق

معرفی کتاب های روانشناسی که به شما در شناخت افراد کمک می کند

برای بررسی رفتار دیگران می توانید از کتاب های زیر استفاده کنید:

  • چگونه دیگران را روانشناسی کنیم
  • چگونه رفتار دیگران را تحلیل کنیم
  • هفت راه شناخت دیگران از روی رفتار آنها
  • چگونه دیگران را روانکاوی کنیم

سخن پایانی

تمامی مطالب ذکر شده گوشه ای از روش ها و ترفند های روانشناسی برای تحلیل افراد است، برای شناخت بهتر و برخورد حرفه ای تر با افرادی که با علم بدن آشنایی دارند یا سعی دارند علائم بدنی خود را مخفی کنند از کتاب های روانشناسی و روانکاو های مجرب کمک بگیرید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب